Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-13, 15:15   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Ja, hvilke fordommer har du mot østkanten? Og Indre by? Nå snakker jeg kanskje litt spesifikt om Oslo, siden det er her skillene er størst og skarpest.

Vestkanten, by generelt og bygd generelt får gjennomgå, men FP har vært snill med østkanten. Kanskje vi som bor her har glefset så høyt at vi har skremt dere fra å si noe?

Benytt sjansen nå, jeg vil høre fordommene!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 15:19   #2
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Beklagar å måtte skuffe, men eg har eit godt inntrykk av østkanten. Eg kjenner ikkje Oslo i det heile tatt, men har vore på besøk eitpar gonger. Eg assosierer østkanten med spennande eksotisk mat, mangfold, kreativitet og liv, og er ikkje Akerselva der ein stad da? (blond bondetuppe). Der er det fint har eg høyrt. Og så er det industrihistorie, masse gamle, spennande bygg, og Oslo si forhistorie ligg her.

Levealderen er lågare enn i vest. Stor forskjell har eg høyrt.

Dette er inntrykket frå ein som ikkje veit bak-fram på Oslo.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 15:22   #3
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

En av mine største fordommer er at "de" ikke liker folk fra vestkanten, og tror alle i vest er så himla rike og bortskjemte. Vestkantoppvokst som jeg er, av arbeiderfamilie med dårlig råd, har jeg fått den holdningen i fleisen plenty av ganger. I tillegg til kommentarer om at man aldri i verden hadde trodd at det fantes vanlige folk som meg mht sosial omgangsform (det gjelder i og for seg mht min utdannelse også).

Så det så.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 15:24   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Beklagar å måtte skuffe, men eg har eit godt inntrykk av østkanten. Eg kjenner ikkje Oslo i det heile tatt, men har vore på besøk eitpar gonger. Eg assosierer østkanten med spennande eksotisk mat, mangfold, kreativitet og liv, og er ikkje Akerselva der ein stad da? (blond bondetuppe). Der er det fint har eg høyrt. Og så er det industrihistorie, masse gamle, spennande bygg, og Oslo si forhistorie ligg her.

Levealderen er lågare enn i vest. Stor forskjell har eg høyrt.

Dette er inntrykket frå ein som ikkje veit bak-fram på Oslo.


Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

En av mine største fordommer er at "de" ikke liker folk fra vestkanten, og tror alle i vest er så himla rike og bortskjemte. Vestkantoppvokst som jeg er, av arbeiderfamilie med dårlig råd, har jeg fått den holdningen i fleisen plenty av ganger. I tillegg til kommentarer om at man aldri i verden hadde trodd at det fantes vanlige folk som meg mht sosial omgangsform (det gjelder i og for seg mht min utdannelse også).

Så det så.

Så fordommen er at vi er fordomsfulle?

Jeg kan nok faktisk kjenne meg litt igjen i det. Det kan vel kanskje være underdogens forsvarsmetode.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 15:24   #5
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Vanskelig å si, men hovedinntrykket mitt er at østkanten ikke er ensartet og at det er stort mangfold i kultur- og -klassetilhørighet og ikke minst i etnisitet. Du har flere lag av befolkningen representert i tillegg til at veldig mange unge studenter eller nyutdannede som ikke opprinnelig er fra Oslo bosetter seg der og bidrar ytterligere til kulturmangfold. Litt vanskelig å ha noen inngrodde fordommer mot den typen befolkningssammensetning. Eller er jeg fordomsfull nå?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 15:31   #6
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.


Så fordommen er at vi er fordomsfulle?

Mulig?

Jeg bare synes det er pussig at noen tror at av noen 100.000 mennesker, så finnes det INGEN med jobb som barnehageassistent, dårlig råd, blokker, sosialboliger, integreringsutfordringer, ikke egen hytte osv. Også er det ikke så morsomt å selv (i min oppvekst) å ikke ha god råd og stadig bli møtt med "bortskjemt bærumblærum", når man er første i familien som tar ex.phil.

I tillegg til at jeg er møtt med mye himling av å selv i liten grad ha vært i østkantområder - som et eksempel på hvor overlegen vestkanberte jeg er. Men hva i all verden skal jeg på Romsås eller Furuset å gjøre når jeg ikke kjenner noen der? Hvor mange fra disse stedene har vært på Ris, Fossum eller Gullhaug, sånn "bare fordi"?

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 15:33   #7
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Jeg klarer ikke komme opp med en eneste en.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 15:39   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg bare synes det er pussig at noen tror at av noen 100.000 mennesker, så finnes det INGEN med jobb som barnehageassistent, dårlig råd, blokker, sosialboliger, integreringsutfordringer, ikke egen hytte osv.

Det var jo litt fordomsfullt å tro at alle øst for elva tror det.

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Hvor mange fra disse stedene har vært på Ris, Fossum eller Gullhaug, sånn "bare fordi"?

De har nok vært der for å rane noen.

Jeg tror i grunn ingen i Oslo bruker veldig mye mer av byen enn nærmiljøet sitt. Det jeg møtte på Oslo Handelsgym da jeg begynte der var ikke så mye fordommer mot meg som person, men veldig mange hadde ikke fått lov til å ta trikken lenger enn til Nationaltheatret, ever. Med grunnlag at det ble farlig jo lenger øst i byen man kom (også snakket de ikke pent om folk som bodde i blokkene på sin side av byen, men det var vel en mer generell fordom mot fattigfolk).

Vi fniste litt av dette, for på den tiden var vi ganske nomadiske på østkanten, mye på grunn av at det vekslet på hvilken ungdomsklubb som var kulest å henge på. Så ungdom fra hele Oslo øst hang på Sandakerklubben, Tøyenklubben, Trosterudklubben, Grünerklubben, Hasleklubben og Ellingsrudklubben. Men du har helt rett i at vi ikke beveget oss så mye vestover, bortsett fra til Colosseum for å gå på kino, og på diverse skoleturer oppover i marka.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 15:48   #9
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det var jo litt fordomsfullt å tro at alle øst for elva tror det.

"Dem som bor på landet trur at dem som bor i by'n
trur at dem som bor på landet trur det er så bra i by'n!"

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 15:56   #10
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det var jo litt fordomsfullt å tro at alle øst for elva tror det.

Jeg skrev noen, ikke alle;-)

Jeg er helt enig med deg i at det ikke er sšå "naturlig" å bruke hele byen, men har flere ganger blitt kritisert for å feks ikke ha vært på Ammerud.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 15:59   #11
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg er helt enig med deg i at det ikke er sšå "naturlig" å bruke hele byen, men har flere ganger blitt kritisert for å feks ikke ha vært på Ammerud.

:har heller aldri vært på Ammerud:

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 16:04   #12
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Jeg er jo vokst opp på østkanten, men må jo si at det er stor forskjell på Groruddalen og indre øst bydeler som Grønland og Tøyen. Store forskjeller innad i Groruddalen også. På Stovner bor du oppi marka og rett på grensa ut av Oslo på to forskjellige hold, mens i mer bynære steder er det jo andre ting som definerer og preger folk og kultur.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 16:05   #13
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

:har heller aldri vært på Ammerud:

Ammerud har alt fra store høyblokker nære t-banen til store, dyre villaer tett oppi marka og det er badevann der og kort vei til Lilloseter.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 16:05   #14
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Det bur ein fordomsfull jækel i oss alle.
Eg har fordommar om at andre har fordommar i alle fall. :nevrotisk og paranoid:

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 16:08   #15
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

men har flere ganger blitt kritisert for å feks ikke ha vært på Ammerud.

Hvorfor Ammerud? Er det noe spesielt der? Jeg har vært der, faktisk, men ikke før i voksen alder. Veldig hyggelig strøk. Men jeg hadde en grunn til å dra dit da, jeg var ikke på sightseeing, akkurat.

Jeg tror muligens østkantfolk har vært på flere steder på vestkanten, rett og slett fordi en del attraksjoner er der. Bygdøy, Nordmarka, Holmenkollen, Vigelandsanlegget osv. Det er kanskje ikke så mye østover som blir sett på som allmenn interesse.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 16:17   #16
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Rett bak der du var på Ammerud ligger Vesletjern og marka, Tallulah! Vet ikke om du så det?

Jeg har ingen fordommer mot Groruddalen. Bor og jobber her og trives veldig godt med det. Merker jeg blir mer og mer glad i byen min etter hvert som jeg blir eldre, og du hjelper også til med stolthet over egen by med innleggene dine, Tallulah!

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 16:17   #17
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Har ikke alle med førerkort fra Oslo vært på Ammerud? Jeg mener det var der jeg måtte for å få mitt førerkort utstedt. Eller var det Rødtvedt?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg tror muligens østkantfolk har vært på flere steder på vestkanten, rett og slett fordi en del attraksjoner er der. Bygdøy, Nordmarka, Holmenkollen, Vigelandsanlegget osv.

Næsj, østkantfolk drar jo ikke på museum eller i marka. Men vestkantfolk har vært på Tøyen pga Munch.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 16:20   #18
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Jeg har jo sikkert noen fordommer mot Østkanta. Men jeg kommer ikke på noen akkurat nå. Jeg jobbet på Romsås da jeg var tidlig i tyveårene, og syntes det var ekstremt eksotisk i starten. Men å si at det er mer heterogent på Grorud er vel ingen fordom?

Jo, forresten. Jeg tenker vel at folk på Østkanta bor i veldig trafikkerte omgivelser, lite idyll. Det er det jeg har sett. Men har vett nok til å innse at jeg bare er uinformert, altså.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 16:25   #19
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Har ikke alle med førerkort fra Oslo vært på Ammerud? Jeg mener det var der jeg måtte for å få mitt førerkort utstedt. Eller var det Rødtvedt?

Risløkka/Økern.

Jeg bor på østkanten, og har jobbet i en bydel i indre øst i mange år.
Fikk merke da jeg begynte på en stor arbeidsplass på vestsiden av byen at jeg nok var blitt skikkelig østkantsjente (er innflytter).

Mulig det er noen gode advokater her på FP for Oslo øst, men jeg opplever i alle fall i mitt dagligliv at folk har store fordommer mot stedet jeg bor, og der jeg jobbet før. Veldig lei av å bli sett på som dum fordi jeg lar ungene mine vokse opp "et sånt sted".

__________________
Smitt og Smule okt -07, Bitteminsten des -12
"Is this real? Or has this been happening inside my head?"
"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?"
Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 16:30   #20
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Opprinnelig lagt inn av Najade, her.

Risløkka/Økern.
Mulig det er noen gode advokater her på FP for Oslo øst, men jeg opplever i alle fall i mitt dagligliv at folk har store fordommer mot stedet jeg bor, og der jeg jobbet før. Veldig lei av å bli sett på som dum fordi jeg lar ungene mine vokse opp "et sånt sted".

Det opplevde jeg også i min ungdom ute på byen og når jeg startet i jobb i et større konsern der mange bodde på vestkanten.
Det florerte av holdninger som at det var mye, mye større sjanse for at unger ble narkomane hvis de vokste opp på østkanten, at de fleste ikke hadde utdannelse og ikke kunne te seg. Dessuten at det kun var blokker og asfalt der og at alle var harry og småkriminelle. Det var/er en veldig "adressesnobbehet".

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no