Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Brød og brød, Madam Mim

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-02-08, 19:41   #121
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Men jeg tar selvkritikk og insisterer på at 55 min er for lite. Det trenger mye mye mer tid, og jeg beklager dypt at 55 minutter står i den oppskriften.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 19:42   #122
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.091
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Hvis man steker brødene lenge nok, blir de som vanlige brød inni da? :sjikkeli bra forklart:
Mine ble nemlig litt svampete inni.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 19:43   #123
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Jeg stekte 5 brød i to etasjer på varmluft. Da satte jeg temperaturen litt ned, og stekte i 100 minutter, og de ble helt perfekte. Hard skorpe og deilige og seige inni!

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 19:45   #124
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.652
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Jeg vil komme med et innspill om at det er viktig å ikke vurdere brødene etter sånn de er rett etter at de har kommet ut av ovnen (hvis man f.eks. er litt sulten og ikke lar de hvile ). Da ramler de nemlig fra hverandre, og er "svampete" som du beskriver, Benzo.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 19:47   #125
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.091
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Det ene brødet ble ikke rørt før dagen etter. :flink:

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 23:02   #126
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Ja skulle det ikke være 110 min?


Beklager at jeg ikke stolte på den godeste Mim .

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 10:37   #127
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.217
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Nå er jeg spent! Jeg og brødbaking er ikke venner, men nå har jeg satt en deig. Det ble litt etter "man tager hva man haver"-prinsippet siden dette var litt spontant, håper det går bra likevel!
I tillegg til siktet hvete hadde jeg fibramel, rug, sammalt hvete grov og fin, sammalt spelt grov og havregryn. Ingen frø, i håp om at ungene vil spise brødet også.

mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 11:23   #128
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.220
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Men jeg tar selvkritikk og insisterer på at 55 min er for lite. Det trenger mye mye mer tid, og jeg beklager dypt at 55 minutter står i den oppskriften.

55 minutter funker fint når jeg baker, men det har kanskje med type mel jeg bruker? Jeg bruker nemlig litt andre meltyper enn i oppskriften. Kanske jeg skal prøve å steke lenger neste gang jeg baker.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 15:29   #129
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Brødene skal hvile til dagen etter, og i friluft, ikke under håndkle eller i pose.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 15:41   #130
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

I oppskriften til Mim står det at deigen skal helles i formene. Da jeg bakte brødene syns jeg deigen ble klissete, men ganske fast. Den kunne i alle fall ikke helles i formene. Er den egentlig for fast da ?
For øvrig ble brødene utrolig gode på smak.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 22:31   #131
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.463
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Opprinnelig lagt inn av Fusilli, her.

I oppskriften til Mim står det at deigen skal helles i formene. Da jeg bakte brødene syns jeg deigen ble klissete, men ganske fast. Den kunne i alle fall ikke helles i formene. Er den egentlig for fast da ?
For øvrig ble brødene utrolig gode på smak.

Slik blir mine også, og supergode på smak.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 21:28   #132
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.091
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

I går bakte jeg brødene for andre gang og nå nærmer jeg meg det optimale brødet. Tok 2 ts mer salt denne gangen og stekte de 110 min, de ble fortsatt litt fuktige inne, så neste gang steker jeg i 2 timer. Da blir det bra!

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-08, 12:27   #133
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Opprinnelig lagt inn av Fusilli, her.

I oppskriften til Mim står det at deigen skal helles i formene. Da jeg bakte brødene syns jeg deigen ble klissete, men ganske fast. Den kunne i alle fall ikke helles i formene. Er den egentlig for fast da ?
For øvrig ble brødene utrolig gode på smak.

Dras fra bollen over i formene med en slikkepott? For klissete til å knas, men litt for fast til helles som sådan.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 08:49   #134
Ma Dalton
Hupp!
 
Ma Dalton sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 243
Ma Dalton er litt kul
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Deilig godt brød, Mim! Takk for oppskrift. Den blir nok en schläger her i huset.

Første runden ble ok, men skorpen løsnet litt. Men med litt prikking før det gikk inn i ovnen, så ble neste runde perfekt.

Ma Dalton er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 19:13   #135
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.557
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Har du regnet ut kcal-innholdet i brødet, Mim? Tenkte å sjekke før jeg setter meg ned og gjør det selv.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Brødene skal hvile til dagen etter, og i friluft, ikke under håndkle eller i pose.

Hæ?

__________________
05 07

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-10, 21:59   #136
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Påkkærn, jeg glemte å etterheve! Nå står de i ovnen.
Blir de mislykka nå?

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-10, 22:12   #137
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.174
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

For sent nå, men jeg ville skrudd ned varmen og latt dem stå på "lunk" en stund før jeg gasset på igjen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-10, 23:29   #138
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

De ser greit ut nå, nettopp tatt dem ut av ovnen og de står fortsatt i formen som de "skal". Men jeg er så trøtt!! Må jeg stå opp om 2-3 timer og legge de nakne på rist?

Eller kan jeg ta dem ut allerede? Eller kan jeg helle de ut av formene nå mens de er varme?

Må sove, må sove...

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-10, 23:39   #139
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Ut av formene, ellers blir det bare kliss!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-10, 07:42   #140
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Ut av formene, ellers blir det bare kliss!

Takk for svar - de lå i formene i 30 min og så ute i natt.
Brødene var litt sammenskrumpede, iallefall ikke høye og luftige, så jeg antar dette var fordi jeg glemte å etterheve.

Så får vi se hvordan barna liker dem - mor og far spiser bare lavkarbobrød...

Har du et bilde av dine brød, Mimmen? Får du de særlig høye når det er så mye grovt i?

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
7 minutter, brød, brødoppskrift, flytende brød, hellebrød, speltbrød


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no