Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Jeg har tenkt til …

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-06, 13:06   #1
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Jeg har tenkt til …

Kan man si det, eller heter det alltid tenkt på?
Jeg bruker ofte begrepet tenkt til (i hvert fall i talespråket) i betydningen jeg har planer om.

For meg er tenkt til og tenkt på to forskjellige ting.

Jeg har tenkt til å gjøre noe.
Jeg har tenkt på noe.

Er det noe fornuftig i dette her, eller er jeg helt på bærtur?

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-06, 13:09   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.151
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har tenkt til …

Opprinnelig lagt inn av Ryli, her.

Kan man si det, eller heter det alltid tenkt på?
Jeg bruker ofte begrepet tenkt til (i hvert fall i talespråket) i betydningen jeg har planer om.

For meg er tenkt til og tenkt på to forskjellige ting.

Jeg har tenkt til å gjøre noe.
Jeg har tenkt på noe.

Er det noe fornuftig i dette her, eller er jeg helt på bærtur?

Du er ikke helt på bærtur, og det heter ikke alltid "tenkt på". Men jeg mener den "til"-en er feil. "Jeg har tenkt å gjøre noe", heter det, og det er ganske riktig noe annet enn "Jeg har tenkt på noe" - og til og med noe annet enn "Jeg har tenkt på å gjøre noe".

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-06, 13:13   #3
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg har tenkt til …

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Du er ikke helt på bærtur, og det heter ikke alltid "tenkt på". Men jeg mener den "til"-en er feil. "Jeg har tenkt å gjøre noe", heter det, og det er ganske riktig noe annet enn "Jeg har tenkt på noe" - og til og med noe annet enn "Jeg har tenkt på å gjøre noe".

Forskjellen på "jeg har tenkt å gjøre noe", og "jeg har tenkt på å gjøre noe", er jeg litt usikker på om jeg skjønte. Handler det om at i det første tilfellet så har du allerede tatt en beslutning, mens det siste antyder at du ennå ikke er helt sikker på om du faktisk kommer til å gjøre det?

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-06, 13:16   #4
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.151
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har tenkt til …

Opprinnelig lagt inn av Ryli, her.

Forskjellen på "jeg har tenkt å gjøre noe", og "jeg har tenkt på å gjøre noe", er jeg litt usikker på om jeg skjønte. Handler det om at i det første tilfellet så har du allerede tatt en beslutning, mens det siste antyder at du ennå ikke er helt sikker på om du faktisk kommer til å gjøre det?

Ja, jeg mener det. "Jeg har tenkt å søke ny jobb" betyr at jeg faktisk skal gjøre det; "jeg har tenkt å søke ny jobb" betyr bare at jeg har vært inne på tanken, at jeg har vurdert det.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-06, 13:20   #5
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.878
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har tenkt til …

Opprinnelig lagt inn av Ryli, her.

For meg er tenkt til og tenkt på to forskjellige ting.

Jeg har tenkt til å gjøre noe.
Jeg har tenkt på noe.

Er det noe fornuftig i dette her, eller er jeg helt på bærtur?

"Tenkt til" og "tenkt på" er ganske riktig to helt forskjellige konstruksjoner med forskjellige betydninger. Hvis verbet tenke skal ta et objekt som er et substantiv eller tilsvarende, må det ha preposisjonen "på" imellom.

Jeg tenker på sol og sommer.
Jeg tenker på både det ene og det andre.

Her betyr verbet noe sånt som "bedrive kognitiv aktivitet".

Man trenger ikke "på" hvis man har å gjøre med et såkalt indre objekt, dvs. et objekt som har noe av samme betydning som verbet:

Han tenkte store tanker.

I konstruksjoner der verbet betyr "planlegge, ha som intensjon" og tar et objekt som er en infinitiv, trenger man heller ikke noen preposisjon.

Jeg har tenkt å bake pepperkaker.

Det er imidlertid veldig utbredt å putte inn et "til" der, sånn som i dine eksempler.

Jeg har tenkt til å bake pepperkaker.

Det er nok ikke helt stuerent, og det er ingen sånne eksempler i Bokmålsordboka, men det er altså veldig vanlig og på ingen måte ulogisk eller spesielt dialektbundet. Men hvis jeg var korrekturleseren din, ville jeg sannsynligvis strøket det, fordi den andre varianten har høyere prestisje.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-06, 13:23   #6
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har tenkt til …

Jeg syns "tenkt til" høres helt fullstendig feil ut.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-06, 13:23   #7
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.878
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har tenkt til …

Opprinnelig lagt inn av Ryli, her.

Forskjellen på "jeg har tenkt å gjøre noe", og "jeg har tenkt på å gjøre noe", er jeg litt usikker på om jeg skjønte. Handler det om at i det første tilfellet så har du allerede tatt en beslutning, mens det siste antyder at du ennå ikke er helt sikker på om du faktisk kommer til å gjøre det?

Jepp. I "Jeg har tenkt å bake pepperkaker" uttrykker jeg at jeg har bestemt meg for det og at det er min plan. I "Jeg har tenkt på å bake pepperkaker" uttrykker jeg at jeg har bedrevet tankevirksomhet som handler om å bake pepperkaker, dvs. at jeg går og vurderer det.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-06, 13:24   #8
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.878
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har tenkt til …

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg syns "tenkt til" høres helt fullstendig feil ut.

Da har ikke du den konstruksjonen. Men mange andre har den.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-06, 13:25   #9
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg har tenkt til …

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Men hvis jeg var korrekturleseren din, ville jeg sannsynligvis strøket det, fordi den andre varianten har høyere prestisje.

Du er allerede ansatt.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-06, 13:40   #10
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.878
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har tenkt til …

Blod på tann her: "tenkt til å"-konstruksjonen har helt sikkert noe å gjøre med "tenke seg til"-konstruksjonen:

Jeg har tenkt meg til Peru.
Jeg har tenkt til å bake pepperkaker.

Begge konstruksjoner har betydningselementet "bestemme seg for", i første eksempel "bestemme seg for å dra til", i det andre bare "bestemme seg for". Etter "til" i den første konstruksjonen kommer et fysisk, konkret mål: et sted. Etter "til" i den andre konstruksjonen kommer et abstrakt mål, en plan man har.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-06, 13:48   #11
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg har tenkt til …

Jeg hadde faktisk dette "tenke seg til"-begrepet i tankene da jeg opprettet tråden, det heter jo virkelig det, og da kan det jo ikke være helt feil å koble sammen tenke og til. Men det glemte jeg selvsagt å skrive. (Og dere tror heeelt sikkert på meg nå. )

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-06, 13:58   #12
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har tenkt til …

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg syns "tenkt til" høres helt fullstendig feil ut.

Jeg også.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-06, 14:04   #13
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg har tenkt til …

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Jeg også.

Men du ligger i ovnen, da. Jeg synes det er mye mer dramatisk.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-06, 14:41   #14
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har tenkt til …

Opprinnelig lagt inn av Ryli, her.

Men du ligger i ovnen, da. Jeg synes det er mye mer dramatisk.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-06, 04:40   #15
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg har tenkt til …

"Tenkt til" blir nesten litt sånn barnespråk for meg, på samme måte som "jeg skal ta også ..." og "ynnskyld".

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-06, 23:03   #16
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jeg har tenkt til …

Jeg må innrømme at jeg grøsser når jeg hører folk bruke "tenkt til å gjøre". Det er fullstendig feil i mine ører.

__________________
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002)
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no