Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-09, 12:46   #61
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Finnes det ingen mellomting mellom forkastelig og imponerende for deg Bina?

Joda, men da ville jeg trodd at du var mindre kritisk.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 12:47   #62
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jenny har en livsstil som ikke gir rom for annet enn å produsere det de selv forbruker. Det høres jo fint ut i utgangspunktet, men hvis alle skulle leve sånn, hvem skal da forske frem f.eks. medisiner mot kreft?

Forsåvidt et godt poeng - men på den andre siden vil jeg påstå at flertallet av oss IKKE forsker frem kreftmedisiner, selv om vi har både strøm, internett og alt av moderne fasiliteter. Sånn som jeg, som ikke er kreftforsker, bidrar sånn sett ikke til fremskritt i samfunnet uansett. Jeg bidrar derimot til forbruk og global oppvarming. Hurra for meg, liksom.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 12:50   #63
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Forsåvidt et godt poeng - men på den andre siden vil jeg påstå at flertallet av oss IKKE forsker frem kreftmedisiner, selv om vi har både strøm, internett og alt av moderne fasiliteter. Sånn som jeg, som ikke er kreftforsker, bidrar sånn sett ikke til fremskritt i samfunnet uansett. Jeg bidrar derimot til forbruk og global oppvarming. Hurra for meg, liksom.

Men hvis du hadde vært bonde, ville det vært et poeng at du klarte å dyrke litt mer enn du selv forbrukte, slik at du kunne holde liv i en kreftforsker, eller noen med et annet yrke vi faktisk føler at vi trenger. Politifolk, brannvesen, leger, lærere...

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 12:50   #64
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

OK, deg om det.

Men du sier jo ikke hva du faktisk mener? Du forventer at jeg skal gjette meg til det - men hvis jeg gjetter galt, så "Ok, deg om det"?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 12:54   #65
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Men hvis du hadde vært bonde, ville det vært et poeng at du klarte å dyrke litt mer enn du selv forbrukte, slik at du kunne holde liv i en kreftforsker, eller noen med et annet yrke vi faktisk føler at vi trenger. Politifolk, brannvesen, leger, lærere...

Joda. Men for å bruke programmet fra i går som eksempel - jeg tror ikke at når man bor sånn til at man egentlig har bruk for verken brannvesen eller politi. De må nok klare seg selv. Samme med lærere, dette har de valgt bort. Lege kan alle få bruk for, det er klart. Men jeg mener at det er en viss sammenheng mellom økende urbanisering i verden på den ene siden, og økt forbruk, økt kriminalitet, økt forurensning på den andre siden.

Jeg tror ikke (og ønsker ikke) at det er mulig å snu utviklingen, vekk fra urbaniseringen, og tilbake til det enkle livet på landet. Men tanken er likevel fascinerende. Om Norge hadde blitt utsatt for terrorangrep og mistet både strøm, kommunikasjon og vannforsyning, så ville fortsatt Jenny og familien greid seg.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 12:59   #66
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg tror ikke (og ønsker ikke) at det er mulig å snu utviklingen, vekk fra urbaniseringen, og tilbake til det enkle livet på landet. Men tanken er likevel fascinerende.

Det synes ikke jeg. Jeg kunne definitivt ikke tenke meg livet til en 1800-tallsbonde. På den tiden ville jeg ikke engang ha overlevd å bli født. Jeg er glad min mor hadde tilgang til sykehus og leger den gangen.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 13:05   #67
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det synes ikke jeg. Jeg kunne definitivt ikke tenke meg livet til en 1800-tallsbonde. På den tiden ville jeg ikke engang ha overlevd å bli født. Jeg er glad min mor hadde tilgang til sykehus og leger den gangen.

Jo, men du blander. Jeg er fascinert - men kunne ikke tenkt meg å leve sånn selv.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 13:33   #68
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.020
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Jeg så mesteparten av programmet, og joda livet deres var fascinerende. Men jeg ble så irritert at Jenny, som skulle leve og være så norsk ikke snakket språket. Jeg åpner en liten mulighet for at hun ellers gjør det, men det virket ikke slik. - Jeg snakker som en som lærte norsk i voksen alder. Vanligvis ville ikke slik brydd meg, men hun gjorde så stort nummer ut av det norske.

Gården er i Vinje i Telemark, forresten.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 13:56   #69
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Jeg kunne ha klart det. Men jeg måtte hatt internettilgang, TV, og muligheter for varm dusj.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 14:05   #70
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Jeg så programmet og tenkte at det skal bli fint for han minste der å komme ut i det samfunnet her om noen år.

Jeg kunne ikke levd sånn. :ikke fp-tilgang:

  Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 14:19   #71
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

(...) med mindre 1800-tallets harde realiteter tas med i regnestykket.

Jeg forstod ikke at poenget var å reise tilbake til 1800-tallet med hennes livsstil, men å spare verden for det overforbruket en 2009- livsstil medfører. Jeg ser for meg at de kjøper fisk, medisiner, går til legen, helsestasjonen o.l. selv om hun bor så kummerlig som hun gjør.

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 14:19   #72
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Jeg kunne ha klart det. Men jeg måtte hatt internettilgang, TV, og muligheter for varm dusj.

Ja, lurer på hvordan de gjør det på vinteren, om alle tre bader i den baljen som minstemann hadde i klippet fra sommeren...

Jeg blir forresten imponert. Imponert på samme måte som at noen frastår fra snop, alkohol, slutter å røyke og velger bort å ha bil.

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 14:19   #73
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Jeg så deler av programmet og ble litt imponert over alt hun gjorde. Makan til arbeidsjern!

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 14:30   #74
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Forresten - var det bare meg som syntes det var rart at hun var motstander av skolen og skulle hjemmeuundervise ungen, mens mannen hennes er lærer?

Hvis alle skulle levet sånn måtte vi vel uansett begynt å se oss ut hvem som ikke skulle få være med på leken. Jeg er ikke noen ekspert på dette, men jeg ser for meg at det blir litt liten plass og litt lite landområde på hver av oss hvis vi alle skal dyrke egen mat?

For ikke å snakke om at det kan bli litt mer sykdommer hvis vi legger ned alt av kloakkanlegg og sånn?

  Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 14:35   #75
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Forresten - var det bare meg som syntes det var rart at hun var motstander av skolen og skulle hjemmeuundervise ungen, mens mannen hennes er lærer?

Jeg stusset også litt, men jeg tror han var lærer på folkehøgskole, ikke grunnskole. Det blir kanskje ikke helt det samme...

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 14:37   #76
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Ein kan fint vere lærar utan å vere nøgd med korleis skulen fungerer.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 14:38   #77
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Der ingen skule tru at nokon kunne på (Nrk)

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Dere som forlokkes av et slikt liv... Hva er det som frister?

Jeg føler meg ikke lokket av dette, men jeg kan tenke meg at det kan være litt det samme som gjør at noen søker seg til f.eks. strengt klosterliv? En enklere tilværelse (ikke lettere, akkurat, men mindre komplisert), med strenge krav som man forsåvidt har valgt selv, men som man deretter er nødt til å holde seg innenfor hver dag, hele tiden, kan sikkert virke befriende på mange.

Jeg synes begge deler til en viss grad er å melde seg ut av samfunnet og de komplikasjonene og problemene som er en del av et moderne samfunn, og har ikke så mye "beundring" for det. Jeg synes det er helt greit at folk gjør det, jeg har ikke noe mot det, men jeg mener man gjør det for sin egen del og at det primært er en selv som har noe igjen for det. Hvis det man ønsket seg var å bruke livet sitt til å gjøre verden bedre på noe vis, tror jeg det finnes veldig mange måter å gjøre det på som er mer effektive og gagner flere.

Det er imponerende hva sånne folk får til og greier å mestre, altså, det kan jeg gjerne si selv om jeg ikke nødvendigvis beundrer dem for det valget de har tatt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 14:39   #78
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Opprinnelig lagt inn av Meta, her.

Jeg forstod ikke at poenget var å reise tilbake til 1800-tallet med hennes livsstil, men å spare verden for det overforbruket en 2009- livsstil medfører. Jeg ser for meg at de kjøper fisk, medisiner, går til legen, helsestasjonen o.l. selv om hun bor så kummerlig som hun gjør.

Det gjør de kanskje. Men er ikke det dobbeltmoral?

For hvem er det som finansierer legen deres? Og hva er det som muliggjør medisinene og legens kunnskap om sykdommer, hvis det ikke er teknologiutviklingen?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 14:45   #79
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

...sa samboeren til børsspekulanten.

Haha - ja, der har du igrunnen dagens kongepoeng - nytter ikke å være gammal raddis mer etter at han startet opp den geskjeften der.

Men jeg innså at dette ikke kunne blitt meg allerede da jeg innså at de ikke har innlagt varme på badet engang jeg. rimadonna:

  Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 17:15   #80
Dååris
Aktiv
 
Dååris sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 190
Dååris er litt kulDååris er litt kul
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

VIl vel ikke si at det virker forlokkende å snu ryggen til absolutt alt av utvikling de siste 50-100 åra, jeg nyyter internett, kaffe latte og andre "nymotens" opfinnelser...

Men jeg tro nå de fleste hadde hatt gått av å bo sånn i kortere perisoder, både psykisk og fysisk!

Dååris er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no