Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

En tante (eller onkel) til besvær

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-04-07, 21:05   #81
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Og hva med "kassadame" eller "vaskekjerring"?

Jeg har hatt så mye erfaring med renholdsbransjen, at jeg kan si med temmelig stor sikkerhet at de færreste renholdere setter pris på å bli kalt eller omtalt som "vaskekjerring".

Opprinnelig lagt inn av Lykkeliten02

Man bør respektere de "nye" betegnelsene som er korrekte for stillingene, men jeg mener fortsatt at de fleste ikke mener noe nedvurderende med å kalle noen for tanter eller onkler, det er kun fordi man er vant til det fra tidligere, enten når man selv gikk i barnehage eller er av den generasjonen som kanskje ikke har fått med seg de nye.

Det er greit nok at man selv ikke mener noe vondt med begrepene, men man kan likevel respektere at andre blir støtt, irritert eller tar seg nær av dem og av den grunn kutte ut bruken av dem.

All den tid veldig mange førskolepedagoger sier at de ikke liker å bli kalt eller omtalt som "tante" eller "onkel", så synes jeg det i seg selv er grunn god nok til å ikke kalle dem det. Man er nemlig i sin fulle rett til å ta seg nær av eller irriteres ved et kallenavn eller en omtale selv om den ikke er vondt ment i utgangspunktet. Og jeg for min del synes det er langt viktigere hvordan et kallenavn eller en betegnelse oppfattes av dem det brukes på, enn hvordan det var ment av den som brukte det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 21:17   #82
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er greit nok at man selv ikke mener noe vondt med begrepene, men man kan likevel respektere at andre blir støtt, irritert eller tar seg nær av dem og av den grunn kutte ut bruken av dem.


Nemlig. Det er derfor jeg gir meg selv en mental klask på lanken skulle jeg finne på å bruke slike betegnelser. Jeg blir for øvrig utrolig støtt av betegnelsen "feit", men det har jo blitt så dagligdags at ingen bryr seg. Unntatt meg.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 21:36   #83
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

...
All den tid veldig mange førskolepedagoger sier at de ikke liker å bli kalt eller omtalt som "tante" eller "onkel", så synes jeg det i seg selv er grunn god nok til å ikke kalle dem det.
...

Og jeg for min del synes det er langt viktigere hvordan et kallenavn eller en betegnelse oppfattes av dem det brukes på, enn hvordan det var ment av den som brukte det.



Det gjelder dessuten ikke bare pedagogene, men også barne- og ungdomsarbeiderene, samt ufaglærte assistenter.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-07, 18:58   #84
Go\jenta
Mellom barken og veden
 
Go\jenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.866
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Her kalles bhg-ansatte ved fornavn eller " de voksne".

Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-07, 11:25   #85
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Her går det i de barnehageansatte, de voksne, eller rett og slett navnene. Det enkle er ofte det beste.

Og i vår barnehage er det flere mannlige ansatte enn kvinnelige. Jeg reagerte også på overskriften.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-07, 22:26   #86
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Her er de voksne i barnehagen "voksne" synes det er upersonlig og ikke særlig trivelig tittel så vi bruker bare fornavn.
Er selv "søster" og det har jeg ikke noe imot. Jobbet sammen med en mannlig sykepleier på sykehjem engang. Ei eldre dame satt i gangen og ropte hele tiden " søster, søster " så kom han forbi og hun ropte " bror, bror"

Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no