Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Firmabil igjen! HJELP! Regnestykke ... GULP

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-03-10, 10:46   #1
Kumilla
snart helsesøster
 
Kumilla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 1.192
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Firmabil igjen! HJELP! Regnestykke ... GULP

Hvordan er skattereglene for firmabil.

Feks. denne bilen:

En VW Touran med Skattepris ca. 417.000
Og med et Inntektspåslag ca. 110.000

Jeg har fått høre at jeg trekkes ca. 4.500 i skatt for denne bilen dersom jeg velger den.
MEN: NÅR trekkes denne skatten? Er det FØR eller ETTER at den andre skatten trekkes fra lønnen min? Er det fra det jeg får utbetalt eller det før?

Er det noen som VET, ikke tror?
Jeg må vite sikkert så vi ikke får noen overraskelser.

Må velge fort som f. Skal begynne i jobben 1 juni og det tar 8-12 uker å få bilen.

__________________
Mamma til storebror 04, lillebror 06 og bittelillebror 08.
Paradiset finner du i ditt eget hjerte
Kumilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 11:14   #2
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Firmabil igjen! HJELP! Regnestykke ... GULP

Det er ikke dobbelbeskatning. Dette er altså noe som legges til din inntekt, og som du så skatter ut i fra. Det er ikke slik at du får lønn som du betaler skatt på, og så videre skal bruke de pengene til å betale dette.

Du finner forresten kalkulator på dette her: http://kalkulator.vg.no/kalkulator.php

Her kan du da evt. også se hvor mye mindre du evt. må skatte hvis du velger en rimeligere bil.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 11:18   #3
Kumilla
snart helsesøster
 
Kumilla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 1.192
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Sv: Firmabil igjen! HJELP! Regnestykke ... GULP

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Det er ikke dobbelbeskatning. Dette er altså noe som legges til din inntekt, og som du så skatter ut i fra. Det er ikke slik at du får lønn som du betaler skatt på, og så videre skal bruke de pengene til å betale dette.

Du finner forresten kalkulator på dette her: http://kalkulator.vg.no/kalkulator.php

Her kan du da evt. også se hvor mye mindre du evt. må skatte hvis du velger en rimeligere bil.

Nettopp det jeg var ute etter, å finne ut om jeg først måtte betale vanlig skatt av lønnen min, og så trekkes for 4500 for firmabilen. Takk.
Skal prøve å gå inn på den siden nå.

__________________
Mamma til storebror 04, lillebror 06 og bittelillebror 08.
Paradiset finner du i ditt eget hjerte
Kumilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 11:25   #4
Kumilla
snart helsesøster
 
Kumilla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 1.192
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Sv: Firmabil igjen! HJELP! Regnestykke ... GULP

Blir egentlig ikke noe klokere. Dette er driiiit vanskelig.

__________________
Mamma til storebror 04, lillebror 06 og bittelillebror 08.
Paradiset finner du i ditt eget hjerte
Kumilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 11:38   #5
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Firmabil igjen! HJELP! Regnestykke ... GULP

Enig med allium på denne.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 11:42   #6
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Firmabil igjen! HJELP! Regnestykke ... GULP

Opprinnelig lagt inn av Kumilla, her.

Blir egentlig ikke noe klokere. Dette er driiiit vanskelig.


Hvis du har netto utbetalt kr 20.000 hver måned før du får firmabil, så vil netto utbetalt etter at du har fått firmabil være kr 15.500 (forutsatt at skatt på firmabilen utgjør kr 4.500). Bilkostnadene dine vil da være den ekstra skatten du har betalt som følge av at du disponerer arbeidsgivers bil.

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 11:52   #7
Kumilla
snart helsesøster
 
Kumilla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 1.192
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Sv: Firmabil igjen! HJELP! Regnestykke ... GULP

Selma: VET eller tror? Har du firmabil? Jeg bare spør, fordi jeg må vite sikkert. Jeg har pratet med økonomiansvarlig på den nye jobben og hun skal undersøke for meg.

__________________
Mamma til storebror 04, lillebror 06 og bittelillebror 08.
Paradiset finner du i ditt eget hjerte
Kumilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 11:56   #8
Dixie
Aktiv
 
Dixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 153
Dixie er litt kul
Standard

Sv: Firmabil igjen! HJELP! Regnestykke ... GULP

4500 i måneden hørtes altfor mye ut, synes jeg. Kommer jo an på årsinntekten din og da, men har du rundt 400000 i året, skal du betale ca 45000 i skatt i året på den bilen. Men du kan jo selvsagt ha mye mer enn dette i lønn da.

Du blir pålagt egen post på lønnen som er 1/12 av de 110000 hver måned, og så skatter du ut av dette beløpet i tillegg til vanlig skatt på bruttolønnen.

Dixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 12:16   #9
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Firmabil igjen! HJELP! Regnestykke ... GULP

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg vet ikke om jeg misforstår deg nå, men jeg mener at det er akkurat det det er.

Hun får lønn. Dette betaler hun skatt på. Så får hun en fordel, som ikke er penger men muligheten til å disponere en bil. Dette skal hun også betale skatt på. Den skatten må selvsagt betales av den vanlige lønnen.

Joda, det må betales av den vanlige lønnen, men det trekkes samtidig av bruttolønnen. Det er ikke med det du får utbetalt det skal trekkes videre fra. Hvor mye man reelt sett må skatte henger jo her sammen med flere faktorer, blant annet hvor mye man tjener for om det evt. fører til at toppskattdelen blir større.

Denne skatten skal ikke betales med penger det allerede er betalt inntektsskatt fra, da dette er en del av inntekten.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 15:51   #10
Lommelun
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 573
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Sv: Firmabil igjen! HJELP! Regnestykke ... GULP

Min svigebror har firmabil....

Han regna på det i forhold til å ha sin egen bil og han sparer MYE MYE MYE penger på firmabil kontra å ha egen bil...

4500 i måneden for bil og forbruk av bil er jo grisebillig....
Da får man som oftest i tillegg kjøre en ny bil...

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 16:20   #11
Magnolia
Stiv
 
Magnolia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.963
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Firmabil igjen! HJELP! Regnestykke ... GULP

Nå ja, grisebillig var vel ikke akkurat ordet jeg ville brukt.

Forøvrig er jeg veldig enig med allium. Disse 110 000 blir regnet som en ekstra inntekt i tillegg til den "vanlige" lønnen, bortsett fra at man får disponere en bil istedetfor å få det i rene penger. Denne lønnen må selvfølgelig også beskattes.

__________________
Magnolia, Mini (2004) og Junior (2007)
Magnolia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 17:02   #12
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Firmabil igjen! HJELP! Regnestykke ... GULP

Dere snakker forbi hverandre. Det legges 110.000 på bruttolønnen din. Dette utgjør 4500,- i måneden, sånn ca, på nettolønnen din. Du får altså utbetalt 4500,- mindre på lønnsslippen hver måned.

Du må huske at dette også dekker bensin, forsikring, service, bompenger osv. Jeg tror mange betaler atskillig mer for å bruke en ny bil. Men gratis er det ikke.

Til gjengjeld er det gratis å kræsje.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 17:11   #13
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Firmabil igjen! HJELP! Regnestykke ... GULP

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.


Til gjengjeld er det gratis å kræsje.

Men bøter må du regne med og betale selv. De trekker jeg rett på lønna til de som har firmabil hos oss. Noen er skikkelige sosekopper med parkeringsbøter og sånn.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 17:22   #14
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Firmabil igjen! HJELP! Regnestykke ... GULP

Jepp. Og det er veldig lurt å betale dem før purringen går til leasing-byrået.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 17:31   #15
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Firmabil igjen! HJELP! Regnestykke ... GULP

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jepp. Og det er veldig lurt å betale dem før purringen går til leasing-byrået.

Parkeringsbøter ser jeg ikke før purring kommer, for da får de jo lapp på ruta de i utgangspunktet skulle ha betalt selv. Da har det allerede blitt dyrt for dem. Så er det en fordel og skaffe seg bombrikke med autopass som bedriften forskuddsbetaler. Det er dyrt og kjøre på automatisk hvis det er manuell løsning der, da er det +300 hvor hver passering ekstra, og noen gjør det av bare vane med andre biler.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-10, 15:27   #16
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Firmabil igjen! HJELP! Regnestykke ... GULP

Opprinnelig lagt inn av Kumilla, her.

Selma: VET eller tror? Har du firmabil? Jeg bare spør, fordi jeg må vite sikkert. Jeg har pratet med økonomiansvarlig på den nye jobben og hun skal undersøke for meg.

Jeg vet Har firmabil selv og holder i tillegg orden på lønnsutbetaling både til meg selv og mange andre som har firmabilordning

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 19:44   #17
Kumilla
snart helsesøster
 
Kumilla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 1.192
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Sv: Firmabil igjen! HJELP! Regnestykke ... GULP

Ok. Takk!

__________________
Mamma til storebror 04, lillebror 06 og bittelillebror 08.
Paradiset finner du i ditt eget hjerte
Kumilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no