Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Bygge hytte - stort eller smått?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-21, 09:18   #1
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Bygge hytte - stort eller smått?

Vi vurderer å bygge oss hytte.
Vi har sett oss ut et hyttefelt, og vurdert tomteområde.

Men vi sliter veldig med om vi skal bygge smått eller stort.
Skal vi bygge for bare kjernefamilien? Og tenke at det er vi 4 som skal bruke hytten mest? Eller skal vi tenke på at vi syns det er hyggelig å invitere med oss både familie og venner, og dermed vil ønske litt større plass?
Skal vi bygge sånn at vi økonomisk sett vil klare det veldig greit, egentlig bare snakk om å flytte en budsjettpost fra ett punkt til et annet. Eller skal vi bygge sånn at vi presser økonomien litt. Dvs at vi må stramme inn på annet forbruk.

Vi vurderer også leie ut, så det er jo en faktor her. Dette kan jo gi en grei inntekt, men samtidig kan man jo ikke stole 100% på at denne inntekten kommer, og man bør klare de månedlige kostnadene uten denne inntekten.

Dere som har hytte - hvilke tanker gjorde dere dere rundt anskaffelse av hytte?

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-21, 09:52   #2
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bygge hytte - stort eller smått?

Vi bygde primært for å ha plass til oss 6 der fire er i slutten av tenåra. Når dei er så store så er dei ikkje alltid med og dermed har vi plass til venner om vi ønsker det. Eg hadde ikkje pressa økonomien min for å ha ekstra soveplassar utover hems, sovesofa o.l.

Eg hadde også ville sett på det reelle behovet for denne ekstra plassen, er dokke en familie som likar å vere mange ofte eller vil hytta primært vere en plass for kjernefamilien og to voksne etterkvart som barna blir større? For min del er ikkje "full hytte" nødvendigvis forenlig med gleda ved hytteliv

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-21, 10:00   #3
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bygge hytte - stort eller smått?

Jeg skulle gjerne hatt bedre plass til gjester på hytta. (Det er svigerfar som eier den, men vi som bruker den mest). Den har to små soverom, og mulighet for soveplasser på hemsen. Det er trangt å være fler enn fire-fem rundt spisebordet, og det er et større problem enn soveplassene.

Hvor langt perspektiv har dere? Det kan jo tenkes at barna etter hvert får kjærester de vil ha med på hytta, og kanskje egne barn.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-21, 10:01   #4
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bygge hytte - stort eller smått?

Vi bygde så stort som vi fikk lov til og er veldig glad for det. I dag ville vi ikke fått lov til å bygge så stort der vi har hytte.

Jeg tror nok ikke jeg ville vært villig til å måtte knipe inn på alle områder for å få større plass på hytta.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-21, 10:11   #5
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bygge hytte - stort eller smått?

Vi har et langtidsperspektiv. Når det er sagt, så er det jo ingen som vet hvordan fremtiden ser ut.
Men ja, jeg tenker jo at etter hvert som ungene blir store, så kanskje har de lyst å ta med seg familien og komme på hytten.
Svoger og svigerinne bor veldig nær oss, og veldig glad i hytteliv, så det å kunne ha dem med på tur føler jeg er litt viktig.
Men det vil jo helt klart være perioder der det bare er oss to voksne som reiser en tur.

Hvis vi tenker utleie, så er det jo også mer å tjene på å leie ut en med 4 soverom.
De hyttetypene vi ser på har ikke hems.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-21, 10:12   #6
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.457
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bygge hytte - stort eller smått?

Dette er det jo mange svar på, men svigerforeldrene mine bygget hytte for noen få år siden, den var akkurat ferdig da jeg traff mannen min. Da hadde de tenkt at de har tre barn, ingen av dem er etablerte, de har ingen barnebarn - og så bygget de hytta akkurat stor nok til det. Samme sommer som de ble ferdige med å bygge, ble mannen min stefar til en seksåring, og vips hadde de ikke lenger plass til å ha besøk av alle ungene sine på hytta samtidig likevel.

Men dere er jo i en situasjon der dere er enda lenger unna å ha etablerte barn, så dere må tenke tidsperspektiv. Er det aktuelt å utvide senere, eller er dette den hytta dere skal ha for alltid? Og er dere i så fall villige til å planlegge for det "mest sannsynlige femtidsscenarioet", at barna deres får en partner og 2 barn hver? Jeg vil tippe det er viktigst å planlegge for her og nå og litt frem i tid, og da er det jo et spørsmål om hva dere ønsker med hytta.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-21, 10:41   #7
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bygge hytte - stort eller smått?

Vi tenker jo at hytten er en investering til pensjonsalderen.
Det er selvsagt mulig å selge å kjøpe større/mindre på et senere tidspunkt, men jeg tenker at det er kjekt å kunne beholde samme hytten over en lengre tid da.

Det er også mulig å bygge mindre nå, og sette opp et anneks senere. Men vi er liksom ikke noe handyfolk jeg og mannen, og må uansett ha folk til å gjøre det. Og pr nå, så er det dyrere å sette opp et anneks enn å bygge en litt større hytte.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-21, 10:57   #8
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bygge hytte - stort eller smått?

Hvis jeg skulle bygget hytte hadde jeg ikke lagd den for å ha masse besøk. For det er vi ikke noe glad i. Men vi er sære altså. Vi liker ikke å ferie med andre. Verken her eller der. Men hadde sørget for at det var god plass til oss fire og evt kjærester de måtte ha. Gutta våre er store, så vi hadde sikkert hatt tre soverom.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-21, 11:22   #9
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bygge hytte - stort eller smått?

Vi har bygget større og har 11 senger + sovesofa. Vi leier ut, men kåser da vårt sk Erik og bad. Som regel har vi en familie ril med så 8 senger er kjekt å ha, syns vi. Vi har hytte et sted med alpinanlegg så det er et opplegg for utleie som vi er med i.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-21, 11:25   #10
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.771
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bygge hytte - stort eller smått?

Er det tomteplass til å ev senere sette opp et anneks? Det trenger ikke koste all verden, og er et veldig godt alternativ til voksne barn, slekt og venner på besøk.

Nå vet ikke jeg hva slags bruk av hytta dere trives med. Men foreldrene mine sin hytte var litt hele slekta sin go-to-lånehytte en stund - de synes det var koselig, men samtidig, de satt jo med alt vedlikeholdet og utgiftene. Nå er det noen som har fått en stor og ganske flott hytte med enda kortere reisevei, og det er de som er "vertskap" og utlånere mye av året.

Jeg synes det er deilig å ha nok plass til at alle kan drive med sitt uten å forstyrre hverandre, slik sett tror jeg neppe en angrer på å ha litt størrelse på hytta. Samtidig betyr det mye for meg å ha økonomisk rom for litt annen moro også.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-21, 11:56   #11
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bygge hytte - stort eller smått?

For oss var det viktig at vi hadde mulighet til at alle barna kunne ha hvert sitt soverom. Det gjør at det blir god plass til barn med partnere og barnebarn senere, bare alle ikke får like mange barn som meg da.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-21, 12:57   #12
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bygge hytte - stort eller smått?

Vi hadde helt klart satset på stort nok til å ha med både venner og familie, og tenkt på fremtiden, at barna vil få både partnere og barn. Derfor har vi ingen hytte enda. Men en dag håper jeg vi har mulighet til hytte på fjellet, med nok plass til besøk.

Vi bygget huset vårt for lite, og det er upraktisk. Veldig mye dyrere å gjøre om på det nå, enn da vi bygde. Så da må leve med liten gang og lita stue.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-21, 13:03   #13
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bygge hytte - stort eller smått?

Hva er stort og smått, lurer jeg på? Tenker du på en stor hytte med romslig plass til mye besøk? Det ville jeg ikke hatt. For meg ville det holdt med en hytte der barna hadde hvert sitt soverom, så fikk vi flytte litt sammen når vi hadde besøk. Kunne tenkt meg to bad.

Mine foreldre valgte i sin tid å bygge en hytte som ikke var spisset mot at man skulle ha besøk der. Det synes jeg i utgangspunktet var en god tanke - at man ikke fikser seg en hytte og baserer seg på full storfamilie (flere av vennene deres gjorde det og har endt med å selge) - men de tok litt av andre veien da de valgte å bygge ETT soverom slik at det strengt tatt bare er to mennesker som kan sove på normal måte der. Jeg skulle ønske de kunne spandert på seg to samt plass til flere enn tre jakker i gangen, siden de faktisk ønsker at folk skal låne hytta.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-21, 13:09   #14
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bygge hytte - stort eller smått?

Jeg ville bygd med så mange romslige soverom som mulig. Da har ungene god plass nå, det er attraktivt å leie og god plass når ungene kommer med kjærester, venner og senere egne barn. Med familiekøyer blir det mange sengeplasser.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-21, 14:01   #15
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.273
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bygge hytte - stort eller smått?

Det er veldig hyggelig å kunne invitere venner med på hytta. Vi har hytte med 3 soverom, og det er litt lite når vi skal ha med venner med barn. Vi har lekt med tanken på utvidelse, men foreløpig bruker vi ikke hytta nok til at det svarer seg.
Dere står foran ulike scenarioer over tid, og bør prøve å se for dere hvordan det vil bli i de ulike epokene. Antar det ikke er lenge før eldste kanskje ikke vil være med dere på hytta, men kanskje dra på egenhånd med venner.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-21, 14:16   #16
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bygge hytte - stort eller smått?

Hvis dere synes det er hyggelig med besøk, ville jeg bygd stort nok til det. Gjerne også med mulighet for ulike oppholdsrom for barna og dere voksne - enten at soverommene deres er store nok eller at dere har en hems/annen løsning for opphold adskilt fra hovedoppholdsrom.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-21, 14:35   #17
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bygge hytte - stort eller smått?

Et alternativ er å bygge hytte et sted hvor det er enkelt å få leid hytte. Da kan de som gjerne vil på tur med dere, få ordnet seg.

Synes dere rent faktisk at det er hyggelig med familie og venner på overnatting over tid, eller er det noe dere ser for dere? For min egen del tenker jeg det høres veldig hyggelig ut, men for noen kan det å prøve det i praksis endre oppfatning. Har jeg hørt av en venn.

Vi hadde en storfamiliehytte i besteforeldregenerasjonen. Noen ganger deltok «alle» eller den ble lånt ut. Den ble mindre og mindre i bruk, ingen syntes de skulle selge, men «ingen» bidro med drift og vedlikehold, så til slutt ble den for stor og for mange forpliktelser, så den ble solgt.

For min del hadde jeg ikke lagt mye kapital i å holde hytte for andre. Nå synes jeg ferie med venner er mest vellykket om man ikke bor oppå hverandre, etter å ha prøvd begge deler. Ville heller lagt mer i ok standard for typ 4-6 personer, også med tanke på utleie. Dvs vann, do, oppvaskmaskin, varme. Det er viktig ifht utleie at det er fin standard, og også bra at gjester kan holde god hygiene om det skal være skifter av familier. Og hyggelig for en selv, så klart.

Bygger dere med tanke på utleie, ha gjerne av avlåsbar bod til private ting.


Sist redigert av Charlie : 04-03-21 kl 14:44.
Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-21, 14:35   #18
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bygge hytte - stort eller smått?

Min far bygget hytte da vi var små og bygget akkurat det han mente at vi trengte da. Ett stort foreldresoverom og ett mindre barnerom med køyesenger. Da vi hadde små barn ble det gamle barnerommet innredet med familiekøye og en barneseng. Men den vokste jo barna ut av. Så nå har han bygget ett anneks så det er mulig for i hvert fall en familie å besøke dem der. Det er fremdeles trangt og krevende å være på besøk.

Vi ser etter hytte nå og skal minst ha tre soverom store nok til familiekøysenger. Dersom jentene får familier så vil jeg at det skal være behagelig å besøke oss. Ideelt sett ville jeg hatt en hytte med plass til to familier slik at de kunne komme på besøk samtidig, men det tror jeg ikke at vi får råd til.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-21, 14:53   #19
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bygge hytte - stort eller smått?

Vi lurer på å bygge ny hytte nå siden den gamle rett og slett er «oppbrukt». Det er fristende å gå for maks kvadratmeter ut fra budsjett. Samtidig er det å bygge og ha hytte ekstremt lite bra for miljøet, så nå har jeg satt på bremsen. Mannen min og jeg kommer til å bruke hytta mer og mer i årene som kommer, så vi vil ha et ok soverom til oss. Så satser vi på to soverom med familiekøyer til jentene og en TV-stue/fjerde soverom. Da har vi mulighet til å ha med venner på hytta (noe vi synes er trivelig) og jentene med venner evt. kjærester etter hvert. Vi har 55 kvm i dag, så alle utvidelser utover det vil føles som luksus. Vi tenger nok inn muligheten for anneks på tomta hvis det viser seg at jentene m/familie vil være der mye med oss i framtiden.

Det er moro å planlegge ny hytta, men jammen er det noen vanskelige valg også. Drømmehytta mi er Ålhytta, men jeg tror ikke lommeboken er klar for den.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-21, 14:57   #20
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bygge hytte - stort eller smått?

Jeg tenker at dere må kjenne etter hva som er riktig for dere, og så bygge deretter. Noen liker å ha mye gjester, andre foretrekker å være alene.

Vi kjøpte ny, nøkkelferdig hytte for 12 år siden, og satte samtidig opp et anneks med soveplasser. Vi trives med besøk, og har ofte gjester i alle fall noen dager i alle lengre ferier. Hytta har tre soverom inne, ett med dobbeltseng (vårt rom) og to med med familiekøye, i annekset er det også familiekøye. Der kunne vi nok heller hatt dobbeltseng og sovesofa. Da barna var mindre så var dette nok plass til å ha med en ekstra familie med barn. Nå vil barna helst ha hvert sitt soverom, så da er vi avhengige av at familien vi har med har barn som kan dele rom med våre barn.

Nå som barna er større så ser vi at det hadde vært nyttig med et ekstra toalett, muligens et ekstra bad, og at det på sikt er greit med et soverom (eller to) til, hvis vi ønsker å kunne samle hele familien på hytta innimellom. Vi har snakket om påbygg, men må regne på om det lønner seg å bygge ut/på eller se etter en litt større hytte. Jeg vil helst bygge ut den vi har, siden beliggenheten er veldig god, og jeg tror det er vanskelig å finne en tomt som ligger like fint til.

Nå har vi ingen garanti for at barna fortsatt kommer til å ha lyst til å være sammen med oss på hytta når de blir voksne. Samtidig tenker nok både mannen og jeg at det er fint å kunne ha en plass med nok soverom, ikke bare soveplass, til alle. Og at soveanneks egentlig passer bedre for unge mennesker enn for middelaldrende, som trives med litt mer komfort.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no