Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Din beste oppskrift på laks i ovn?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-22, 12:26   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Din beste oppskrift på laks i ovn?

Jeg vil ha en oppskrift med laks i ovn som er noe mer enn bare laks. Gjerne med noe rundt eller på laksen. Har du noen favoritter? Gjerne med link til oppskrift, men en rask beskrivelse går bra også.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-22, 12:53   #2
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.786
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din beste oppskrift på laks i ovn?

Vi er veldig glad i laks (eller helst ørret) helstekt i ovn.
Fyll fisken med masse løk, hvitløk, gulrøtter, smørklatter og en god dasj soyasaus.
Pakk inn i aluminiumsfolie og stek i ovn eller på grill.
Vi serverer det med grønn salat og kjøpt potetsalat som vi piffer opp med sure epler, purre eller vårløk og litt mais.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-22, 13:00   #3
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.737
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din beste oppskrift på laks i ovn?

Jeg er glad i enkel mat:

Hele amadinepoteter oljes, saltes og pepres, stek i ovn i 225 grader i 20 minutter.
Senk temperatur til 200 grader og legg stykker av Frøya- eller salmalaks på stekebrettet, stek ytterligere 10-12 minutter. Salt og pepper på laksen før du steker den.

Agurksalat og rømme til.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-22, 13:09   #4
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.899
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Din beste oppskrift på laks i ovn?

Hurtig hverdagsfavoritt hos oss: Pensle laks med enten teriyakisaus eller søt chilisaus med en god limeskvis. Stek i ovn, server med ris og edamamebønner + evt. superenkel agurksalat (agurk i tynne skiver, s&p, riseddik) i tillegg.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-22, 13:24   #5
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.839
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Din beste oppskrift på laks i ovn?

Jeg har lagd denne et par ganger og den smaker veldig godt:
https://frutimian.no/2021/02/19/ovns...inat-og-tomat/

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-22, 14:05   #6
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din beste oppskrift på laks i ovn?

Jeg lager en blanding av haket persille, hvitløk og litt sitronskall, Blander det ut til en tykk grøt med sitronsaft og olivenolje. Legger i klatter på laksen før steking.

Den smme blandingen er vedlig god som tilbehør til laks også¨.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-22, 14:38   #7
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste oppskrift på laks i ovn?

Jeg skal lage middag for min søster og hennes familie (samt min pappa). Sistemann i familien, som ikke er med, er superallergisk mot fisk så de kan ikke lage fisk uten at de risikerer at han må til sykehuset. Derfor tenkte jeg å servere laks eller ørret. I ovn ettersom dette skal spises rett når de kommer etter lang reise og jeg vil at det skal stå å godgjøre seg i ovnen uten at jeg må passe på, når jeg tar imot gjestene.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-22, 14:38   #8
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Din beste oppskrift på laks i ovn?

Hurtigmatfavoritten vår er å ha 1 pose frosne grønnsaker, 1 pose fløtepoteter og laks i skiver i en ildfast form og steke dette i 30 minutter.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-22, 18:45   #9
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.386
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Din beste oppskrift på laks i ovn?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg skal lage middag for min søster og hennes familie (samt min pappa). Sistemann i familien, som ikke er med, er superallergisk mot fisk så de kan ikke lage fisk uten at de risikerer at han må til sykehuset. Derfor tenkte jeg å servere laks eller ørret. I ovn ettersom dette skal spises rett når de kommer etter lang reise og jeg vil at det skal stå å godgjøre seg i ovnen uten at jeg må passe på, når jeg tar imot gjestene.

Hmmm. Fisk har jo veldig kort steketid, så jeg vet ikke om det passer å la den stå og godgjøre seg i ovnen uten pass. I alle fall ikke de jeg lager, heller tvert imot.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-22, 18:48   #10
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.386
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Din beste oppskrift på laks i ovn?

Fant en oppskrift her på langtidsstekt på lav temperatur, men det står ikke noe om hvor lang tid det faktisk tar, man følger med på steketermometer. Men ta en titt - det høres godt ut (har ikke prøvd, bare googlet): https://ingeborgskokebok.no/?p=2531

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-22, 18:50   #11
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.386
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Din beste oppskrift på laks i ovn?

En til med litt høyere temperatur enn sist. Der står det 25-30 minutter, men også at man må følge med på kjernetemperatur. Overstekt laks/ørret blir jo tørr... https://www.godt.no/oppskrift/7347/langtidsbakt-oerret

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-22, 18:52   #12
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.386
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Din beste oppskrift på laks i ovn?

Et alternativ (men ikke i ovn) er å lage en god fiskesuppe og ta i laksen helt på slutten etter at gjestene er kommet. F.eks. denne hvor laks og reker stekes i ett minutt før de has i suppen. Serveres med godt brød. https://meny.no/oppskrifter/Supper/K...laks-og-reker/

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-22, 19:14   #13
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste oppskrift på laks i ovn?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Hmmm. Fisk har jo veldig kort steketid, så jeg vet ikke om det passer å la den stå og godgjøre seg i ovnen uten pass. I alle fall ikke de jeg lager, heller tvert imot.

Bare mens jeg tar imot gjestene så ca 20-30 min. Bare så at jeg ikke må passe på det som er i stekepannen.

Tusen takk for forslag så langt!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-22, 19:27   #14
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste oppskrift på laks i ovn?

På 30 minutter får du tørr fisk.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-22, 19:36   #15
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste oppskrift på laks i ovn?

Ha på alarm med kortere tid enn 30 min. ja.

Vi har ofte helside laks/ med Teriakisaus og grønn salat med mango og chili om sommeren.

Salat med grønn salat + Ruccola, agurk, asparges, mango og chili og andre ting man har lyst på med lime over eller ømmebasert dressing med lime.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-22, 23:09   #16
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste oppskrift på laks i ovn?

Vi tar ofte sitronsaft over laksen og steker den på 100-150 grader lenger, og den blir veldig god da. Men det er alltid en utfordring at det ikke skal vippe over til tørt.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-22, 00:04   #17
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din beste oppskrift på laks i ovn?

Jeg lærte av en kokk på tv (husker ikke hvem), men laks og ørret bør ha ovnstemperatur på 180 grader, og heller steke litt lengre enn 200 grader og kort tid. Steketid avhenger også av ovn. Jeg pleier bare å se på den, men er 15-20minutter.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-22, 07:30   #18
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.786
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din beste oppskrift på laks i ovn?

Den helstekte jeg la inn kan fint stå i allefall 40 min på 200 grader

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-22, 07:56   #19
Nada
Svada
 
Nada sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.524
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Sv: Din beste oppskrift på laks i ovn?

Jeg synes det er godt med et tynt lag dijonsennep og hakkede mandler på rød fisk. Bakes i ovn og serveres med hjemmelaget potetmos, grønnsaker og en dill-sennepsaus.

__________________
Nada er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-22, 11:08   #20
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din beste oppskrift på laks i ovn?

Vi lager ulike variasjoner over denne oppskrifta fra Trines matblogg, den funker med laks også.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no