Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hjelp til obsternasig hvalp

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-09, 19:35   #1
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjelp til obsternasig hvalp

En kompis av meg har fått seg en berner sennen hvalp som viser seg å være litt stri. Han ringer meg og ber om råd når han er ute på tur - dyret setter seg på rumpen og nekter å gå. Punktum.
4mnd gammel og jes synes vel det er litt tidlig med de store tenåringsnykkene?
Men uansett da, jeg er vant til hunder som kommer når man leker og løper, frister med leker og positiv oppmerksomhet. Det gjør visstnok ikke susen med denne. Ikke godbit heller. ( og i ikke kjeft/draing- selv om det er jo uansett ingen optimal løsning)
ingen tilsynelatende vondter - ikke noe galt.

Noen tips?


Sist redigert av m^2 : 07-12-09 kl 20:14.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 19:52   #2
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp til obsternasig hvalp

Oppstår problemet når hunden går fra eller til hjemmet?

Jeg har hatt en hund som i starten ikke likte å gå fra hjemmet, men gikk glad og lystig hjem igjen. Vi gjorde dette i en periode. Korte avstander.. Så de kjenner luktene. ( bar hunden vekk, og gikk hjem, bar hunden litt lenger vekk og gikk hjem osv. Etterhvert kunne vi lokke hunden tilbake igjen, for det virket som hun skjønte at vi endte alltid opp hjem igjen.. Dette tok riktig nok en uke eller to da.
Hun kunne gå mye lettere på fremmede steder, men jeg har hørt andre igjen som ikke får valpen til å gå så lett på fremmede steder.

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 19:56   #3
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til obsternasig hvalp

Da drar man den med seg. Man gir ikke godbit før den går selv (altså ikke mens man drar den eller for å lokke den av gårde). Jeg har trent hunder i en god del år og har aldri opplevd at man må holde på særlig lenge før de tar hintet.

Å gi hunder godbiter mens den fortsatt sitter på rompa for å få den til å gå pent er uansett helt feil, den vil ikke koble godbiten til det å gå, fordi de går ikke, den bare beveger seg mot godbiten. De vil altså ikke koble "gå pent" med godbit uansett.

Men OBS! En fire måned gammel hund (spesielt av en så stor rase) bør ikke gå noe særlig ennå, uansett. De skal ikke være med på skikkelig tur ennå.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 19:58   #4
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til obsternasig hvalp

Jeg har hatt Berner når jeg bodde hjemme.
De kan være stae, og er vel kjent for å bestemme litt selv når de vil høre etter og ikke. Feks ved innkalling kan det ta litt tid før de gidder å reagere siden de kanskje egentlig er opptatt.

Herlige hunder da.

Om det var min hund ville jeg brukt masse godbiter jeg. Med en gang hunden reiser seg og viser tegn til å bli med, gi godbit. Og så tett oppfølging med det i starten, så sjeldnere og sjeldnere til hunden forstår at belønningen er turen i seg selv på en måte. Og masse skryt da selvfølgelig. Ingen vits i å bli morsk når den setter seg i alle fall, det tror jeg ikke vil hjelpe i det hele tatt.

Er hunden vant til å bli luftet uten bånd?
Om den er det kan det være den rett og slett ikke liker å være i bånd. Da kan det være lurt å starte med veldig korte perioder i bånd på steder det er greit å ha hunden løs, slik at man kan veksle mellom å ha den løs og å ha den i bånd mens man trener.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 20:18   #5
Maylen
På lukket avdeling
 
Maylen sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Innlegg: 1.430
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Sv: Hjelp til obsternasig hvalp

Opprinnelig lagt inn av Superior, her.

Oppstår problemet når hunden går fra eller til hjemmet?

Jeg har hatt en hund som i starten ikke likte å gå fra hjemmet, men gikk glad og lystig hjem igjen. Vi gjorde dette i en periode. Korte avstander.. Så de kjenner luktene. ( bar hunden vekk, og gikk hjem, bar hunden litt lenger vekk og gikk hjem osv. Etterhvert kunne vi lokke hunden tilbake igjen, for det virket som hun skjønte at vi endte alltid opp hjem igjen.. Dette tok riktig nok en uke eller to da.
Hun kunne gå mye lettere på fremmede steder, men jeg har hørt andre igjen som ikke får valpen til å gå så lett på fremmede steder.

Signerer.

De fleste valpene går lettere hjem enn bort fra hjemmet.
Gjør det til en lystig opplevelse med godbit feks.

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no