Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Trenger du hjelp, eller titter du bare?"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-05-08, 14:47   #41
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Trenger du hjelp, eller titter du bare?"

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Ser at en del misforsto. Saken her er vel mer dette:





Ingen av delene faktisk. Jeg trenger ikke hjelp. Jeg titter heller ikke bare.
Jeg skal ha noe, men klarer det uten hjelp.

Det var formuleringen jeg irriterte meg over. Hade hun sløyfet det siste, så hadde jeg forstått det (nesten).

da kan du kanskje si noe sånt som "nei takk, jeg klarer meg selv, jeg"

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 14:52   #42
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Trenger du hjelp, eller titter du bare?"

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

da kan du kanskje si noe sånt som "nei takk, jeg klarer meg selv, jeg"

Ja det er jo noe i den duren det blir. Men jeg kan ikke hjelpe for at spørsmålet høres rart ut i mine ører. Sånn er det med den saken.

Ellers synes jeg det er MYE bedre med de som sier "si i fra om du trenger noe hjelp". Det er mindre påtrengende og da føler man faktisk mer for å gå rundt der.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 15:01   #43
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Trenger du hjelp, eller titter du bare?"

Hæ? Jeg sier enten at jeg bar titter, eller så ber jeg om hjelp til å finne det jeg leter etter. Jeg ser ikke helt problemet?

__________________
"Det man inte minns har inte hänt"
Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 15:41   #44
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Trenger du hjelp, eller titter du bare?"

Det hadde unektelig hørtes litt merkelig ut med:

Hei, trenger du hjelp, titter du, eller klarer du deg kanskje selv? ... eller kanskje ikke. Lengre hvertfall. Var det slik du tenkte Electronica?

Alternativt innsjekkingssystem til butikkene:

"Velkommen til vår butikk, trykk en hvis du bare vil titte, trykk 2 hvis du skal ha noe men klarer deg selv, og klikk 3 dersom du trenger hjelp."

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 15:50   #45
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Trenger du hjelp, eller titter du bare?"

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 15:52   #46
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Trenger du hjelp, eller titter du bare?"

Skjønner ikke hva du reagerer på jeg. Kan man ikke bare svare "jeg bare titter"?

Hva om du trengte hjelp. Ville du da blitt sur fordi ingen kom og spurte?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 15:53   #47
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: "Trenger du hjelp, eller titter du bare?"

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Det hadde unektelig hørtes litt merkelig ut med:

Hei, trenger du hjelp, titter du, eller klarer du deg kanskje selv? ... eller kanskje ikke. Lengre hvertfall. Var det slik du tenkte Electronica?

Alternativt innsjekkingssystem til butikkene:

"Velkommen til vår butikk, trykk en hvis du bare vil titte, trykk 2 hvis du skal ha noe men klarer deg selv, og klikk 3 dersom du trenger hjelp."

Man trenger vel ikke si så mye.
Et "Hei, trenger du hjelp?" holder.
Da kan man bare svare nei, evt. ja.

Eller bare si "Hei, si fra om du trenger hjelp, så kommer jeg"
Noe sånt.

Istedetfor å gi kunden to valg hvor ingen passer.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 15:54   #48
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Trenger du hjelp, eller titter du bare?"

Da jeg jobbet i **** (et av verdens største konsern), så lærte vi å si "hva kan jeg hjelpe deg meg?". Dvs man skulle som kunde IKKE slippe unna. Den teknikken likte ikke jeg. Pleier be folk si i fra om de trenger hjelp.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 15:55   #49
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Trenger du hjelp, eller titter du bare?"

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Man trenger vel ikke si så mye.
Et "Hei, trenger du hjelp?" holder.
Da kan man bare svare nei, evt. ja.

Eller bare si "Hei, si fra om du trenger hjelp, så kommer jeg"
Noe sånt.

Istedetfor å gi kunden to valg hvor ingen passer.

Passer ingen av valgene? Går man ikke inn i en butikk for å titte?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 15:58   #50
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Trenger du hjelp, eller titter du bare?"

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Man trenger vel ikke si så mye.
Et "Hei, trenger du hjelp?" holder.
Da kan man bare svare nei, evt. ja.

Eller bare si "Hei, si fra om du trenger hjelp, så kommer jeg"
Noe sånt.

Istedetfor å gi kunden to valg hvor ingen passer.

Akkurat. Fint at noen forstod.

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Skjønner ikke hva du reagerer på jeg. Kan man ikke bare svare "jeg bare titter"?

Hva om du trengte hjelp. Ville du da blitt sur fordi ingen kom og spurte?


Jeg trengte ikke hjelp og jeg titta ikke. Det var jo det som var poenget med hele tråden.
Å titte er for meg likelydende med at man bare går og ser uten klare mål. Når jeg derimot går inn for å kjøpe noe jeg vet de har der, så titter jeg ikke. Jeg går og finner det jeg skal ha.


Sist redigert av Dronningen : 29-05-08 kl 16:03.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 16:02   #51
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: "Trenger du hjelp, eller titter du bare?"

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Passer ingen av valgene? Går man ikke inn i en butikk for å titte?

HI snakket om en situasjon der hvor hun visste hva hun skulle ha, det er det jeg gikk ut ifra nå.
Dvs skulle ikke "bare titte", men trengte heller ikke hjelp for å finne det hun ville ha.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 16:18   #52
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Trenger du hjelp, eller titter du bare?"

Jeg svarer: Ja, jeg skulle gjerne hatt noen klær, men kan ikke fordra å kjøpe. Kan du hjelpe meg å finne noen? Klassisk, lett pyntet stil på jobb.

Så kjøper jeg alt de prakker på meg, og så sender jeg Temmern for å levere tilbake halvparten tre dager senere.


__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 16:43   #53
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Trenger du hjelp, eller titter du bare?"

Skjønner ikke helt hva problemet er jeg.. . Skal de ignorere deg helt da? Er det noe jeg reagerer negativt på er det om jeg blir oversett. Synes bare det er høflig av dem å spørre.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 16:53   #54
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Trenger du hjelp, eller titter du bare?"

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Istedetfor å gi kunden to valg hvor ingen passer.

Det var sånn jeg oppfattet det også. Og kanskje jeg overtolker når jeg forstår setningen "bare titter du" som "bare ser, men har ikke tenkt å kjøpe". Jeg er ofte på butikker for å handle, men klarer meg selv. Da verken titter jeg eller trenger hjelp, jeg klarer meg fint sjøl.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 17:47   #55
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Trenger du hjelp, eller titter du bare?"

Opprinnelig lagt inn av Pio, her.

Jeg synes det høres veldig sært ut å klare å bli irritert fordi folk tilbyr seg å hjelpe.

Helt enig. Mulig jeg er veldig sensitiv i dag, men heller mot å kalle det frekkhet.. Hvordan skal den butikkansatte vite hvem man har med å gjøre? Det står jo ikke i pannen til folk heller om man ønsker hjelp eller ikke. Jeg mener det er en selvfølge at de spør jeg da, og å bli irritert av det hadde aldri falt meg inn.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 18:00   #56
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Trenger du hjelp, eller titter du bare?"

Opprinnelig lagt inn av Bella76, her.

Jeg tenker motsatt av deg. Jeg blir irritert om de ignorerer meg og ikke spør om jeg tenger hjelp.

Trenger jeg hjelp, så sier jeg Ja.
Trenger jeg ikke, så sier jeg at jeg bare titter litt.

Enig. Nå handler jeg mest i kjedebutikker, og der blir man ikke akkurat skjemt bort, sørvismessig.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 18:26   #57
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Trenger du hjelp, eller titter du bare?"

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.


Jeg trengte ikke hjelp og jeg titta ikke. Det var jo det som var poenget med hele tråden.
Å titte er for meg likelydende med at man bare går og ser uten klare mål. Når jeg derimot går inn for å kjøpe noe jeg vet de har der, så titter jeg ikke. Jeg går og finner det jeg skal ha.

Jeg titter etter noe når jeg skal ha noe i butikken. Betyr ikke at jeg trenger hjelp. Skjønner hva du prøver å si, men ser ikke problemet.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 18:51   #58
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Trenger du hjelp, eller titter du bare?"

Jeg liker ikke de som dilter etter meg uten å si noenting
- men de er litt mer utbredte i utlandet heldigvis.

Jeg vil nesten aldri ha hjelp, men setter pris på å høre ordene "bare si ifra hvis det er noe".

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 18:52   #59
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Trenger du hjelp, eller titter du bare?"

Hvis jeg titter, så er det som regel fordi jeg leter etter noe spesielt. Så jeg skjønner at du ble fornærmet, om du tok det sånn, Electronica

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 20:03   #60
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Trenger du hjelp, eller titter du bare?"

Håh, egentlig var jeg den eneste som forstod hva du mente, helt fra begynnelsen.


__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no