Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Fedmeoperasjoner på Puls i kveld

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-04-07, 09:57   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fedmeoperasjoner på Puls i kveld

Sikkert ikke interessant for alle, men iallfall for noen. De viser en fedmeoperasjon på Aleris, akkurat det samme jeg var gjennom i januar, samme sted og samme kirurg (Hjørtur Gislason). Søsteren til hun ene jeg ble operert sammen med blir operert i dette programmet.

NRK kl. 19.30 i kveld.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-07, 09:58   #2
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fedmeoperasjoner på Puls i kveld

Skal se!

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-07, 10:00   #3
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fedmeoperasjoner på Puls i kveld

Takk for tipset. Skal prøve å få det med meg. Puls evner vel også å være saklige i sin fremstilling, slik at det verken blir "halleluja" eller "frikshow" av det.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-07, 10:10   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fedmeoperasjoner på Puls i kveld

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Takk for tipset. Skal prøve å få det med meg. Puls evner vel også å være saklige i sin fremstilling, slik at det verken blir "halleluja" eller "frikshow" av det.

Sånn som meg?

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-07, 10:31   #5
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fedmeoperasjoner på Puls i kveld

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Sånn som meg?

Ja, jeg forstår jo at du personlig er litt "halleluja", men jeg ser faren ved at dette skal framstilles som "the best thing since sliced bread". Det er derfor jeg håper at fremstillingen blir saklig og informativ.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-07, 10:34   #6
linka-mor
Aquarist
 
linka-mor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 689
linka-mor er populærlinka-mor er populærlinka-mor er populær
Standard

Sv: Fedmeoperasjoner på Puls i kveld

Må selvfølgelig se!

linka-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-07, 12:55   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fedmeoperasjoner på Puls i kveld

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Ja, jeg forstår jo at du personlig er litt "halleluja", men jeg ser faren ved at dette skal framstilles som "the best thing since sliced bread". Det er derfor jeg håper at fremstillingen blir saklig og informativ.

Ja men det tror jeg absolutt den blir. Det er intervju med kirurgen, Gislason, og han er en av Europas fremste fedmekirurger og er vel en av de som kan MEST om disse operasjonene og har holdt på lengst (10 år). Så det blir nok veldig interessant.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-07, 12:58   #8
KristinS
Aktiv
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 281
KristinS er litt kul
Standard

Sv: Fedmeoperasjoner på Puls i kveld

Skal se jeg også.

KristinS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-07, 14:38   #9
lille my
Erfaren
 
lille my sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 1.048
lille my er populærlille my er populærlille my er populærlille my er populær
Standard

Sv: Fedmeoperasjoner på Puls i kveld

Prøve å huske det, men det er egentlig midt i leggetiden til ungene.

__________________
Lille my med 3 skjønne gullunger
1998,2001 og 2003.
lille my er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-07, 19:22   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fedmeoperasjoner på Puls i kveld

Hmm ... Snakket med en på nettet nå som sa at det er skrekkeksempler de skal vise og snakke om, at de kommer til å fremstille operasjonene som noe negativt. Jeg vet ikke, det begynner nå om 5 minutter og blir nok spennende, men jeg håper de ikke skremmer vettet av folk, for det er da fader skrekkhistorier å vise til når det gjelder ALLE operasjoner, til og med små rutinemessige mandel-operasjoner.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-07, 19:25   #11
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fedmeoperasjoner på Puls i kveld

Jeg er klar!

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-07, 19:36   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fedmeoperasjoner på Puls i kveld

Jøss, kjenner jeg blir litt irritert. Tragisk at noen velger operasjon uten å lese nok om det før de gjør det, slik denne Tina gjorde. At hun kan si at hun trodde det "bare var å operere seg og så rant kiloene av uten kamp" er jo helt ... Ja, jeg vet ikke hva jeg skal si. Trodde de fleste opererte var klar over at det IKKE er slik, at det IKKE er noen enkel utvei men en nødvendig utvei for de fleste sykelig overvektige. At man må jobbe med psyken i tillegg, slik jeg har gjort hele tiden!

Og ja, klart det finnes andre måter å gå ned i vekt for, men problemet er jo at hele 95 % av de SYKELIG overvektige (BMI 40+) går OPP igjen etter å ha gått ned. Å gå ned i vekt er enkelt for mange, men å holde vekten er verre, og det er jo bla. derfor jeg tok denne operasjonen, for å ha et godt verktøy som HINDRER meg å gå OPP i vekt igjen etterpå.
Slankefarmer ala Ebeltoft, Alm og lignende er knallbra, men problemet er at de fleste raser opp i vekt igjen når de kommer hjem. Jeg vet om 8-10 stykker som har gått ned 50-100 kg på slike opphold, men som har lagt på seg like mye og mer etterpå igjen, noe de desverre ikke er alene om. Synes ikke dette kom bra nok frem i programmet.

Jeg kjenner meg iallfall ikke igjen i Tinas problemer, men det er kanskje fordi jeg tok ansvar selv før operasjonen, brukte hele hverdagen på å snakke med andre opererte, jobbet mye med psyken (og gjør det fremdeles), leste alt jeg kom over om operasjonen og satte meg 120 % inn i det, slik alle pre-opererte bør gjøre!!

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-07, 20:21   #13
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fedmeoperasjoner på Puls i kveld

Selvsagt burde det være slik at alle som blir operert har tatt et informert valg.

Nå er det jo en gang slik at det slett ikke alle som av ulike årsaker selv evner å innhente den informasjonen de trenger i forkant av en slikt alvorlig avgjørelse. Derfor synes jeg at det er legenes/helsepersonell sin plikt å informere sine pasienter om konsekvensene av et slikt inngrep, og det både på det fysiske og psykiske plan.

Iset det er meget bra at du i forkant av din operasjon innhentet den informasjonen du trengte og at du nå i etterkant også er bevist og jobber med den psykiske biten. Jeg tror du gjør en fantastisk jobb med deg selv!

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-07, 00:58   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fedmeoperasjoner på Puls i kveld

Ja, leger og annet helsepersonell bør selvsagt informere så godt de kan i forkant, men det gjør de da også. Jeg hadde lange samtaler med både Gislason (han kirurgen i filmen her), sjefskoordinatoren og ernæringsfysiologen på Aleris, og de som blir operert offentlig pleier å ta et startkurs der de får MYE informasjon om operasjonen og livet før og etter. Denne Tina var operert offentlig var hun ikke? Merkelig at hun da ikke har fått på startkurset, for det kan hun umulig ha gjort med de toskete holdningene hun hadde. Jeg synes det ble litt pinlig og at hun egentlig dreit seg litt ut. Synd. De fleste som opererer seg skjønner heldigvis at det ikke er en enkel hokus pokus-utvei og at man MÅ jobbe for det i tillegg. Operasjonen er jo kun et verktøy, ikke en ting som løser alt automatisk.

Når jeg når målet mitt skal jeg fader meg få Puls til å intervjue meg, DA skal dere se en annen vinkling av dette her.
Jeg har diskutert programmet med en HAUG andre opererte og ingen av dem kjenner seg igjen i dette, heldigvis.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-07, 07:20   #15
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fedmeoperasjoner på Puls i kveld

PULS er generelt dessverre mer opptatt av vanlige journalistiske virkemidler enn å fremstille saken objektivt og saklig. :erfaren:

Nå har jeg ikke sett dette programmet, og vet lite om fedmeoperasjoner annet enn at det kan være en utrolig hjelp for de riktige menneskene. Jeg synes det er synd hvis noen av dem blir skremt bort fordi PULS vil lage dramatisk fjernsyn.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-07, 11:25   #16
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fedmeoperasjoner på Puls i kveld

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Selvsagt burde det være slik at alle som blir operert har tatt et informert valg.

Nå er det jo en gang slik at det slett ikke alle som av ulike årsaker selv evner å innhente den informasjonen de trenger i forkant av en slikt alvorlig avgjørelse. Derfor synes jeg at det er legenes/helsepersonell sin plikt å informere sine pasienter om konsekvensene av et slikt inngrep, og det både på det fysiske og psykiske plan.

Iset det er meget bra at du i forkant av din operasjon innhentet den informasjonen du trengte og at du nå i etterkant også er bevist og jobber med den psykiske biten. Jeg tror du gjør en fantastisk jobb med deg selv!

Alt du sier her er veldig rett og veldig sant. Problemet er at alle er ikke sånn som Iset (flinke damen) som innhenter informasjon selv og som faktisk tar det inn over seg.

Man kan informere seg blå uten at det trenger inn til folk som allerede har bestemt seg for at de vil opereres. Det er helt utrolig hvordan folk bare føyser vekk at det er risiko for farlige komplikasjoner, og i min jobb er den tyngste delen å få folk til å skjønne når det ikke er riktig å operere når de selv har bestemt seg for at det er akkurat det som mangler for at livet deres skal bli bra.

Og jeg tror nok virkelig at de som gjør slike operasjoner her i Norge informerer om det, det er jo en av de farligste operasjonene som finnes.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-07, 16:45   #17
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fedmeoperasjoner på Puls i kveld

Jeg oppfattet ikke programmet negativt, men realistisk. Selvfølgelig vil mange oppleve et "halleluja moment" etter en slik operasjon, men jeg synes det er viktig å påpeke at enkelte får store psykiske problemer etter et slikt inngrep. Hvor stort "fallet" blir, er nok vanskelig å forutse før man står der. Det inntrykket jeg har fått av spiseforstyrrelser, gjennom å ha jobbet i psykiatrien i mange år, er at når personene blir "kvitt" spiseforstyrrelsen, har det lett for å dukke opp andre problemer. Problemer som tidligere ble døyvet med tvangsspising/bulemi/anorexia nervosa, tvinger seg ofte frem til overflaten. Det er vel nettopp disse følelsene man må jobbe ekstra mye med, både før og etter, en slik operasjon. Mitt inntrykk av programmet var i hvert fall at det var det de ville gjøre folk oppmerksomme på.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-07, 16:48   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fedmeoperasjoner på Puls i kveld

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Og jeg tror nok virkelig at de som gjør slike operasjoner her i Norge informerer om det, det er jo en av de farligste operasjonene som finnes.

Hæ? Er det? Risikoraten for komplikasjoner ligger jo omtrent på samme prosent som med mandel- og blindtarmsoperasjoner. Hva gjør den så mye mer farlig enn alle andre operasjoner? Så fremt man opereres et sted der kirurgen virkelig har peiling og mange års erfaring, ser jeg på en slik operasjon som ganske så trygg både på kort og lang sikt. Iallfall mye tryggere enn å leve videre som overvektig. DET er farlig det. Faktisk livsfarlig.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-07, 16:52   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fedmeoperasjoner på Puls i kveld

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Jeg oppfattet ikke programmet negativt, men realistisk. Selvfølgelig vil mange oppleve et "halleluja moment" etter en slik operasjon, men jeg synes det er viktig å påpeke at enkelte får store psykiske problemer etter et slikt inngrep. Hvor stort "fallet" blir, er nok vanskelig å forutse før man står der. Det inntrykket jeg har fått av spiseforstyrrelser, gjennom å ha jobbet i psykiatrien i mange år, er at når personene blir "kvitt" spiseforstyrrelsen, har det lett for å dukke opp andre problemer. Problemer som tidligere ble døyvet med tvangsspising/bulemi/anorexia nervosa, tvinger seg ofte frem til overflaten. Det er vel nettopp disse følelsene man må jobbe ekstra mye med, både før og etter, en slik operasjon. Mitt inntrykk av programmet var i hvert fall at det var det de ville gjøre folk oppmerksomme på.

Helt sant, og det SKAL de selvfølgelig ha med seg i slike programmer. Problemet var bare at programmet var skikkelig negativt fokusert på vektoperasjoner fra første stund. Jeg savnet litt mer positive innslag også, at denne typen operasjoner faktisk hjelper enormt mange, sikkert mange flere enn den "ødelegger" for. Og den gruppen den "ødelegger" for er mennesker som aldri skulle vært operert i utgangspunktet! Sykehusene, både private og offentlige, prøver alltid å sile ut disse, men det er ikke alltid så enkelt. Det inntrykket jeg og mange med meg satt igjen med, var at vi sykelig overvektige ble fremstilt som litt "dumme", som valgte en enkel utvei som operasjon, at vi ikke heller "bare" reiste på slankefarm (der omtrent alle legger på seg igjen etterpå) eller gikk på Grete Roede. Mulig det ikke var hensikten til Puls, men mange satt iallfall igjen med det inntrykket.

Her er hva en fyr jeg diskuterte med i går skrev, syntes han sa det bra:

Som pressemann ser jeg dette helt klart som en spisset vinkling av en sak, uten et altfor stort kildenettverk.
Det henvises til en spesiell person, og et par ikke spesifiserte som har fått sånn og sånn problemer.

I tillegg ser man jo et damemenneske som overhodet ikke var klar for en operasjon.
Det går jo klart fram av det hun sier. Jeg syns dessverre hun dummer seg ut
og viser at hun ikke hadde tenkt gjennom hva en slik operasjon vil si.
Å tro at operasjonen løser alt, viser at hun ikke aner hva hun gjorde.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-07, 16:58   #20
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fedmeoperasjoner på Puls i kveld

Dette vet du bedre enn meg, Iset, du har jo kontakt med mange fornøyde opererte. Kunne vært interessant å sett en undersøkelse på nettopp dette, hvor mange som faktisk har fått et nytt og bedre liv og hvor mange som angrer på operasjonen.
Er den reversibel, forresten?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no