Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Runde opp til Røde kors?"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-10, 20:17   #61
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Jeg synes det er helt OK at man spør om det, men man bør ikke bli snurt om det ikke blir gjort altså.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 22:02   #62
Silje sol
Aktiv
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 292
Silje sol er litt kulSilje sol er litt kul
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Jeg skrev ikke at det er smålig å ikke gi, jeg skrev at jeg synes det er en smule smålig å lage et stort nummer ut av det å bli spurt om man vil gi. Vil du gi så gjør det, vil du ikke så la det være. Det er ikke verre enn det. De når nok mange som ellers ikke hadde gitt noe som helst, og mange bekker små blir fort en stor å.

Hadde gjerne revet i 1 øre pr transaksjon i banken også om det gikk til et godt formål. Og ja, jeg mener at så lenge man kan takke nei så er dette en OK ordning, men ser jo at det er mange som absolutt ikke er enige med meg.

Signerer dette jeg.

__________________
Jente 07 & gutt 09.
Du kommer sikkert til å gjøre mye dumt, men gjør det med begeistring!
Silje sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 08:08   #63
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Jeg skrev ikke at det er smålig å ikke gi, jeg skrev at jeg synes det er en smule smålig å lage et stort nummer ut av det å bli spurt om man vil gi. Vil du gi så gjør det, vil du ikke så la det være. Det er ikke verre enn det. De når nok mange som ellers ikke hadde gitt noe som helst, og mange bekker små blir fort en stor å.

Hadde gjerne revet i 1 øre pr transaksjon i banken også om det gikk til et godt formål. Og ja, jeg mener at så lenge man kan takke nei så er dette en OK ordning, men ser jo at det er mange som absolutt ikke er enige med meg.

Fullstendig enig.

Hvorfor liker ikke enkelte dette? Det kan jo ikke bare være pga mistanker mot at Lindex skor seg etc. Man blir jo påmint at andre trenger hjelp, det kan hende dette pirrer vår dårlige samvittighet? Jeg kommer ikke til å runde av hver gang jeg blir spurt, og kommer nok til å få litt dårlig samvittighet for det. Den følelsen er jo lett å koble sammen med "liker ikke denne aksjonen".

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 20:59   #64
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Hvorfor liker ikke enkelte dette? Det kan jo ikke bare være pga mistanker mot at Lindex skor seg etc. Man blir jo påmint at andre trenger hjelp, det kan hende dette pirrer vår dårlige samvittighet? Jeg kommer ikke til å runde av hver gang jeg blir spurt, og kommer nok til å få litt dårlig samvittighet for det. Den følelsen er jo lett å koble sammen med "liker ikke denne aksjonen".

Alle vi som bor i Norge burde nok hver eneste gang vi åpner en pose potetgull, hver eneste gang vi spiser en sjokolade, hver eneste gang vi kler på oss et billigplagg fra H&M - ja, nærmest hver eneste gang vi gjør noe som helst, ha dårlig samvittighet. For det er ingen tvil om at vi har det svært svært godt og lever i et sinnssykt overflodssamfunn.

Men ut over akkurat dette, så får ikke jeg dårlig samvittighet av Lindex' kobling mot Røde kors. Min samvittighet blir tusen ganger mer plaget av å lese ett eneste feltbrev fra Leger uten grenser (som jeg har vært fast månedlig giver til i over ti år).

Jeg er rimelig sikker på at det ikke er dårlig samvittighet som gjør at jeg misliker metodene som brukes. Lindex må gjerne ha denne kampanjen. Men de kan gi blaffen i å spørre folk i kassa om de vil runde oppover. Den typen press hører ikke hjemme i en klesbutikk. Og ansatte kan i hvert fall la være å vurdere kundenes medmenneskelighet ut fra om de runder opp eller ei. For det har de faktisk ikke noen som helst peiling på.

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 21:06   #65
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Fullstendig enig.

Hvorfor liker ikke enkelte dette? Det kan jo ikke bare være pga mistanker mot at Lindex skor seg etc. Man blir jo påmint at andre trenger hjelp, det kan hende dette pirrer vår dårlige samvittighet? Jeg kommer ikke til å runde av hver gang jeg blir spurt, og kommer nok til å få litt dårlig samvittighet for det. Den følelsen er jo lett å koble sammen med "liker ikke denne aksjonen".

Hm nei. Det har ikke noe med samvittighet å gjøre. Jeg liker ikke å bli tatt på senga av markedsføring, det oppleves som press. Enten det gjelder amnesty i Thomas Angelsgate, Redd barna på et kjøpesenter, de skrekkelige Krill-selgerne som nærmest kaster seg over meg når jeg skal gå gjennom byen, adressa (ja, spesielt adressa) eller glisende strømleverandører som vil vise meg hva som kan redusere strømregninga mi. Og det vil jeg helst slippe overalt, og spesielt når jeg står i kø der mange andre mennesker observerer meg og kan dømme meg etter hvordan jeg reagerer på dette salgsfremstøtet. Slike lapper man kan ta med i kassen for å betale litt ekstra er imidlertid en Fin Ting.

Det har altså et element av å ikke ville presses i en kjøpssituasjon og et element av å ville være diskret i forhold til hvem jeg støtter, når og med hvor mye.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 22:14   #66
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Helt enig med Katta. Jeg har blitt spurt på Lindex og sa ja, men kjente litt på en ubehagelig følelse av at jeg ikke likte det. Ikke pga summen, men pga det Katta sier.

Jeg er for at det skal være lett å gi, men har ikke sansen for pågåenhet. Frelsesarméen, = Oslo-selgere, de lappene ved kassen på Mega osv er lett synlige og tilgjengelige over alt, uten å være pågående.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no