Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Runde opp til Røde kors?"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-10, 15:48   #41
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Jeg synes ikke det var pent av ekspeditrisen å snurte når du sa nei, men synes vel egentlig ikke det er så mye å henge seg opp i. Hun anser seg vel som en ambassadør for denne organisasjonen og prøver så godt som hun kan.
Jeg synes egentlig slike kampanjer er supre, det gir meg det dyttet jeg trenger for å gi litt ekstra, kanskje til organisasjoner jeg sympatiserer med men ikke gir bidrag vanligvis.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 16:09   #42
Frances
Lykkelig naiv
 
Frances sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 861
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Jeg fikk dette spørsmålet på en skobutikk i dag, men da var det til Leger uten grenser. Jeg ble paff og følte meg litt utilpass. Men jeg rundet opp til neste tier. Helt greit, men uventet.

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 16:15   #43
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Greit for meg personlig. Men jeg synes ikke noe om å måtte stå først i en kø foran andre og ta stilling til slikt som kan komme bardust på.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 17:16   #44
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Opprinnelig lagt inn av Schnuppa, her.

Eller som jeg opplevde sist gang jeg trykket på Røde Kors knappen og var veldig stressa der jeg hastet inn i butikken. Halvveis inne i butikken kommer en mann og nærmest kaster en lapp i vognen min med kommentaren, "her er pantelappen din". Jeg så vel kanskje litt uforståelig på han for han fortsatte videre "ja, du bryr deg vel kanskje ikke om slikt".
Jeg fikk fortalt han at jeg hadde donert pengene til Røde Kors. Det kunne tydeligvis ikke ramle han inn å gjøre.
Selvom jeg takket han for bryderiet var han tydelig snurt/flau/ett eller annet.

Han prøvde vel bare å være snill og trodde du hadde glemt lappen?

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 20:40   #45
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Jeg synes det er flott at det blir enklere å gi til ideelle organisasjoner. Fint med det pantelappopplegget for eksempel. Også fint at muligheten finnes til å runde opp i ulike butikker, de må gjerne ha det som mulighet med plakater som sier at det er mulig. Men jeg synes helt ærlig at de ansatte ikke skal spørre. Da går det over fra å bli en mulighet til å bli et press.

Det at så mange i denne tråden mener at "det er jo så lite penger og det går til et bra formål, så de som ikke gir ER litt kjipe", illustrerer det presset man føler når man bilr spurt i kassen. Det blir veldig synlig for alle hva man velger, og mange vil tenke i sitt stille sinn at hun i kassen som sier nei er litt kjip. Det synes jeg ikke er greit. For selv om Røde Kors er en organisasjon de fleste av oss synes gjør mye bra, er det ikke slik at alle ideelle organisasjoner sammenfaller like godt med alles verdier. Noen foretrekker for eksempel å gi til Frelsesarmeen eller Kirkens nødhjelp fordi de har et kristent ståsted. Mens andre lar være å gi til disse organisasjonene av samme grunn. Og det bør være helt greit, man skal slippe å føle at man må forsvare at man ikke gir en tier til alle organisasjonene butikkene måtte finne på å inngå avtaler med.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 20:46   #46
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg oppfatter det som ganske kynisk fra organisasjonenes side. Jeg skjønner behovet for å få inn penger, men jeg skyr ordninger hvor de kobler seg på noe annet. Jeg likte ikke de tierne man kunne velge å gi eller ikke da vi betalte til samskipnaden heller. Det blir mer og mer av sånne ordninger hvor det går en tier her og der til et mer eller mindre godt formål, og hvor man føler seg litt småkjip om man ikke gir. Selv om man har tatt et valg og gir fast til organsiasjoner man liker bedre.

Helt enig med Katta.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 21:27   #47
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Eg likar den varianten dei kjører på Coop Prix (veit ikkje om dei andre i Coop- systemet har det og) for Frelsesarmeen. Der har dei små lapper med forskjellig verdi som ein kjøper saman med varene sine. Ein bestemmer sjølv om ein vil og kor mykje ein ynskjer å gje, og det er ingen spørsmål.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 00:48   #48
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Det er snakk om max kr 9,50, og jeg må innrømme at jeg synes det er en smule smålig å gjøre et veldig nummer ut av dette grunnet prinsipper. Slike kampanjer når mange og er veldig effektive siden det ikke blir noe ekstratiltak å støtte en god sak med noen kroner.

Så det er altså smålig å la vær å gi en tier fordi dette er en god sak og fordi det ikke er noe ekstratiltak for hver enkelt å gi?

Er det smålig å klage om bankene begynner å ta 1 øre i veldedighetsgave for alle transaksjoner jeg foretar? Det er jo snakk om småpenger, og det er jo så effektivt?

Eller mener du at siden man kan takke nei, så er det OK?

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 00:59   #49
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

9,50 her og 9,50 der - det blir fort penger av det.
Jeg har vært på julehandel i dag og jeg tror jeg har vært innom 20 butikker. Om jeg skulle ha rundet opp alle steder hadde det fort blitt 200 kr, og med tanke på at jeg har et fadderbarn der jeg betaler 220,- pr med + at jeg støtter Leger uten grenser og Redd Barna for tilsammen 500 kr pr. mnd, så er det faktisk nok for min lommebok.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 01:44   #50
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Jeg forbeholder meg retten til selv og bestemme hvem, hvor mye og når. Hva andre/butikkpersonale må mene om det er meg rivende likegyldig.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 02:03   #51
Note
Superduperaktiv
 
Note sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 741
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Jeg hadde sagt nei uten snev av dårlig samvittighet og jeg hadde slutte å handle på Lindex til de var ferdige med det tullet.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 05:14   #52
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Hvem har sagt at 9,50 er grensen? Jeg kunne bare runde oppover.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 07:54   #53
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Noen ganger runder jeg oppover og noen ganger ikke. Og jeg syns ekspeditøren i HI var uhøflig.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 07:56   #54
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Hvem har sagt at 9,50 er grensen? Jeg kunne bare runde oppover.

Om det er å runde opp til nærmeste tier, som HI skriver, er det max 9,50. om man runder opp til et annet beløp (nærmeste 50, nærmeste 100) blir det selvsagt mer.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 12:19   #55
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Hvem har sagt at 9,50 er grensen? Jeg kunne bare runde oppover.

Ikke nedover?

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 16:06   #56
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Ikke nedover?

Nei, det gikk ikke, gitt Mente at jeg kunne runde av til hvilken sum jeg ville.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 17:46   #57
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Men altså, en ting er å bli spurt om å donere til en eller annen organisasjon mens man står i kassa, da blir man jo ofte så perpleks at man ikke rekker å tenke seg om eller undersøke litt mer rundt før man bestemmer seg for ja eller nei.
Er det slik at Lindex på noe vis matcher beløpenne man runder opp med, eller har de bare gått inn i dennne avtalen for å se "snille" ut på papiret?
Jeg sliter litt med å se tanken bak, rett og slett.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 17:55   #58
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Nei, det gikk ikke, gitt Mente at jeg kunne runde av til hvilken sum jeg ville.

Skjønte det, men kunne ikke dy meg.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 19:59   #59
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

På Falkanger stod det informasjon om dette ved kassen, så jeg hadde bestemt meg for å runde av og hvor mye før ekspeditøren spurte.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 20:11   #60
Avelonia
Gangster girl
 
Avelonia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Innlegg: 1.389
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Jeg har ikke handlet ett sted de har spurt meg om det, men om jeg gjør det så sier jeg nok nei med en god begrunnelse: Jobben min har allerede donert bort 1 million kr til Røde Kors, så jeg føler de har fått sin del fra meg

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no