Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Runde opp til Røde kors?"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-10, 17:27   #21
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Jeg vil bestemme sjøl, og kommer til å si nei om jeg havner på Lindex under denne kampanjen. Det har ikke noe med gjerrighet å gjøre, og jeg synes metoden er ufin.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 20:26   #22
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.844
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Jeg gir med glede noen kroner til Røde Kors, men selvsagt er det opp til hver enkelt å bestemme helt selv hva de vil gjøre med sine penger.
Og selvsagt er det uproft og uforskammet av ekspeditøren å behandle en kunde dårlig fordi kunden velger å ikke støtte Røde Kors.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 20:42   #23
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Jeg svarer stort sett alltid nei på sånne typer veldedighet.

Om jeg vil støtte Røde Kors gir jeg pengene direkte til organsiasjonen, og det beløpet jeg ønsker å gi.

Jeg er så kynisk at jeg ikke tror alle pengene havner hos Røde Kors, men at en andel havner i kassa til Lindex og kalles 'administrasjons utgifter' eller noe sånt. Uten at jeg vet det, selvsagt.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 20:44   #24
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Har aldri opplevd å bli spurt, men liker ikke metoden. Pantelappgreiene er noe helt annet.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 21:21   #25
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Jeg pleier å runde oppover med noen ti ´ere når jeg blir spurt, eller når jeg vet at muligheten til det er der så gjør jeg det på eget initiativ. har også kjøpt endel av de hjertene på H&M som man kan sette på gaver man skal gi
MEN; dette er noe man velger selv, og man skal uansett få samme behandling/service i butikken uavhengig om man støtter eller ikke!

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 21:26   #26
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Enig med røkla.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 21:30   #27
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg vil bestemme sjøl, og kommer til å si nei om jeg havner på Lindex under denne kampanjen. Det har ikke noe med gjerrighet å gjøre, og jeg synes metoden er ufin.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 21:38   #28
Rabbit
Langøret
 
Rabbit sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Innlegg: 3.462
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Jeg er nok også enig med røkla her. Liker å bestemme selv hvilke formål jeg vil støtte. Jeg handler så lite på Lindex at jeg ikke har opplevd det selv,men jeg synes overhodet ikke det er kjipt å si nei,og ville ikke hatt noen skrupler med å si nei.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 22:02   #29
Jeanett
5barns mamma
 
Jeanett sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.034
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Jeg runder alltid opp når jeg handler på Lindex, det er som regel ikke snakk om mange kronene så jeg syns ikke at det gjør noe. Så hvorfor ikke?
Dog jeg kan skjønne at det kan skape kjøpspress og at det vil være mennesker som syns dette er en uting, noe det kanskje er? Det skal jo føles bra å gi til andre, man skal ikke føle seg presset.
Jeg syns denne ekspeditrisen gjorde en dårlig jobb ved å bli sur, det er nesten så man burde sendt inn en klage.

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 23:17   #30
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Opprinnelig lagt inn av Jeanett, her.

Så hvorfor ikke?

På et eller annet merksnodig vis føler jeg dette summerer opp det jeg syns er problematisk med Lindex, Røde kors og opprundingen. Hvorfor er spørsmålet "hvorfor ikke". Hvorfor er ikke spørsmålet "hvorfor"?

Hvorfor er det den veldedige organisasjonen Røde kors, som tydeligvis har klart å hale i land en avtale med Lindex, som skal få mine ekstrakroner? Hvorfor skal det at jeg (eh, andre ... ) betaler ekstrakroner være med på å gjøre Linex mer spiselig i den veldedige delen av samfunnet?

Det er da i herrens navn ikke Lindex' jobb å gjøre slikt? Det bør være opp til hvert enkelt menneske hvor mye eller lite de ønsker å donere bort av sine penger. Eventuelt får det være opp til oss alle å finne ut hva vi i fellesskap ønsker å gi, og til hvem.

Etter min ringe mening har vi det så sinnssykt godt her i landet og med en noe så utrolig høy levestandard at vi burde gitt mye mye MYE mer. Men dette syns jeg rett og slett ikke Lindex - eller noen annen butikk - burde blande seg borti.

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 23:24   #31
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

På et eller annet merksnodig vis føler jeg dette summerer opp det jeg syns er problematisk med Lindex, Røde kors og opprundingen. Hvorfor er spørsmålet "hvorfor ikke". Hvorfor er ikke spørsmålet "hvorfor"?

Hvorfor er det den veldedige organisasjonen Røde kors, som tydeligvis har klart å hale i land en avtale med Lindex, som skal få mine ekstrakroner? Hvorfor skal det at jeg (eh, andre ... ) betaler ekstrakroner være med på å gjøre Linex mer spiselig i den veldedige delen av samfunnet?

Det er da i herrens navn ikke Lindex' jobb å gjøre slikt? Det bør være opp til hvert enkelt menneske hvor mye eller lite de ønsker å donere bort av sine penger. Eventuelt får det være opp til oss alle å finne ut hva vi i fellesskap ønsker å gi, og til hvem.

Etter min ringe mening har vi det så sinnssykt godt her i landet og med en noe så utrolig høy levestandard at vi burde gitt mye mye MYE mer. Men dette syns jeg rett og slett ikke Lindex - eller noen annen butikk - burde blande seg borti.

Denne holdningen forstår jeg faktisk ikke, jeg reagerer veldig på holdningen din her. Røde Kors er et godt formål, og jeg syns det er flott at det blir enkelt å gi småpenger til dette formålet. Det er mye mer tiltak å skulle oppsøke Røde Kors på annen måte for å få gitt penger, og dermed gjør Folk Flest ikke dette. Du har fremdeles et valg når du blir spurt - du kan si nei. Men tenk så mye penger de får inn på denne måten!

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 23:31   #32
Jeanett
5barns mamma
 
Jeanett sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.034
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Denne holdningen forstår jeg faktisk ikke, jeg reagerer veldig på holdningen din her. Røde Kors er et godt formål, og jeg syns det er flott at det blir enkelt å gi småpenger til dette formålet. Det er mye mer tiltak å skulle oppsøke Røde Kors på annen måte for å få gitt penger, og dermed gjør Folk Flest ikke dette. Du har fremdeles et valg når du blir spurt - du kan si nei. Men tenk så mye penger de får inn på denne måten!

Jeg må si meg enig her altså.
Det er lettvint å gi det lille ekstra når Lindex gjør slikt, det blir ofte mere tiltak å oppsøke diverse veldedig organisasjoner og da blir det også lettere å lav være.
Så jeg syns egentlig at det, ja er et godt tiltak både fra Lindex sin side og røde kors.

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 23:32   #33
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Denne holdningen forstår jeg faktisk ikke, jeg reagerer veldig på holdningen din her. Røde Kors er et godt formål, og jeg syns det er flott at det blir enkelt å gi småpenger til dette formålet. Det er mye mer tiltak å skulle oppsøke Røde Kors på annen måte for å få gitt penger, og dermed gjør Folk Flest ikke dette. Du har fremdeles et valg når du blir spurt - du kan si nei. Men tenk så mye penger de får inn på denne måten!

Jeg syns ikke målet (å få inn penger) helliger midlet (å bruke psykisk press/gjøre at folk føler seg kjipe). I tillegg til at jeg er betenkt over at det bare vil være de store organisasjonene som har mulighet til å lande en slik avtale med en kleskjede eller lignende.

Hvis Lindex virkelig var interessert i å gjøre noe bra for verden, ja så kunne de gitt 1% av overskuddet sitt til Røde kors.

Hvis bankene begynte å trekke ett øre for hver transaksjon vi gjorde, og så sørget for at dette gikk til et veldedig formål - var det da OK? TENK så mange penger de ville fått inn.

Eller er det det at man har mulighet til å takke nei som gjør at dette er helt OK? For du skjønner, jeg er ikke spesielt glad i selgere fra verken Amnesty eller Leger uten grenser. Selv om jeg forstår at de får inn himla masse kroner med den typen aggressiv salg som de holder på med, så syns jeg likevel ikke om det.

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 23:34   #34
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Det slår meg forøvrig at jeg ønsker at folk skal velge hvilken veldedig organisasjon de gir penger til med litt mer omtanke enn "hvorfor ikke".

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 23:41   #35
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Jeg handlet på en skobutikk her om dagen og rundet av ca 30 kroner til Leger uten grenser. I tillegg ga barna noen slanter i Frelsesarmeens bøtte på et kjøpesenter.

Man velger selv om man vil støtte, og for meg er det et dytt for å gi en liten slant. Synes det er bedre å få spørsmålet når jeg betaler enn å bli oppsøkt av organisasjonene på gata.

Man kan si "nei", eller man kan si at man nettopp har rundet av en annen plass.

Når man begynner å tenke på hva Lindex tjener og alt det der, ja da tenker man for mye i mine øyne.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 23:51   #36
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Når man begynner å tenke på hva Lindex tjener og alt det der, ja da tenker man for mye i mine øyne.

Mens jeg da tenker at om man ikke tenker på det, så tenker man muligens for lite.

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 23:53   #37
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Mens jeg da tenker at om man ikke tenker på det, så tenker man muligens for lite.

Hehe. Jeg synes jeg tenker nok på jobb og ellers i hverdagen. Slikt som dette bruker jeg minimalt energi på. Jeg tenker at jeg har en mulighet til å støtte noen som trenger penger, og gir bittelitt. Om Lindex tjener på det, ja det bryr meg midt på ryggen. Banken tar jo renter og det er butikk i alt. Slik er livet.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 00:01   #38
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Pengene i denne aksjonen er øremerket barn som er rammet av krig, fattigdom og katastrofer.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 10:32   #39
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Det må gjerne være en innsamling som man kan gi til om man ønsker. Helt greit. Fint for de kronene de får inn.

Men det er et stykke derfra til å snurte de som ikke ønsker å gi noe på denne måten, synes jeg. Å organisere muligheten til å gi - fint. Å Innta Holdninger mot de som ønsker å gjøre det på en annen måte - ikke fint.

Personlig er jeg helt enig i at Røde Kors gjør masse bra, og støtter dem svært gjerne, men ikke når (hvis) jeg er innom Lindex. Jeg personlig liker ikke den formen og må da få avstå om jeg ønsker det.

  Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 15:09   #40
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Runde opp til Røde kors?"

Er også enig i at det er helt bak mål at ekspeditøren blir furtete om man ikke runder opp. Skulle tro det ble trukket fra hennes lomme i stedet.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no