Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Makta, #metoo og bøker skrevet med andre intensjoner enn å fortelle en historie

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-23, 10:51   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Makta, #metoo og bøker skrevet med andre intensjoner enn å fortelle en historie

Tenkte å samle alt i ett jeg.

Ser nemlig at Giske har skrevet bok, og all den tid jeg syns det må være fritt fram for å skrive sin historie, så kjenner jeg litt på at jeg ikke greier å lese dette fra VG nøytralt:

Sitat:

I boken forteller han at kona og Haddy Njie (44) ble gravid vinteren 2020, etter metoo-avsløringene i 2018 der Giske gikk av som nestleder i partiet.

«Det var ingen selvfølge at vi skulle få flere barn. Kanskje var det en god ting, at tilværelsen var roligere, at det var mer tid.» skriver Giske.

«Men på ultralyd på våren fikk vi beskjeden ingen kan forberede seg på. Det var ikke lenger liv i magen. Det spirende livet var dødt.» skriver han og videre: «Var det alt vi hadde vært gjennom? Var det belastningene og bekymringene? Eller var det naturens gang? Vi vil aldri å vite.»

Med alle mulige forbehold om at ting er tatt ut av sammenheng, og selvsagt vil slike tanker melde seg når man står i en utrolig stressende og vanskelig situasjon, men jeg greier ikke legge fra meg at dette er et stikk til varslerne. "Se hva dere fikk til å skje", liksom. Og selvfølgelig skrevet så personlig og uten henvisninger slik at det er umulig å ta ham på det. Og alle som trekker det fram vil bli fremstilt som ufølsomme og med lite sympati for et menneske (og et par) som har vært gjennom mye. En slags hundefløyte, om du vil.

I forbindelse med Makta (så dere forresten at dansescenen på toget med Einar Førde er en kopi av dansebildet av Giske?) så begynte jeg å høre på en podkast fra Adressa, om Arbeidepartiet lokalt, og en rekke ulike saker som har rammet partiet der. Og det slo meg at særlig trønder-arbeiderparti-folk jobber ekstremt "amerikansk" retorisk. Det er virkelig alle virkemidler, fra brei dialektbruk, bare snakke om sympatifremmende partipolitikk (fattige barn og kalde hus) når de blir spurt om bestikkelser, beskrive et frafall av siktelse som en "ble fullstendig frikjent, og stadfestet at jeg hadde gjort alt riktig" osv.

Så ja, med både denne podkasten og serien i bakhodet, så reagerte jeg på boka til Giske.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-23, 11:54   #2
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makta, #metoo og bøker skrevet med andre intensjoner enn å fortelle en historie

Interessant. Det med dansescenen i Makta hadde jeg fått med meg.
Begynte å høre på Seriesnakk-podkasten fra NRK igår, bl.a. intervju med Eva Bratholm som var med på den togturen, og det ho sa om den tids oppførsel blant maktmennesker. At det ikke fantes #metoo den gangen.

Det fantes ikke på åttitallet heller da jeg begynte å jobbe - og har i ettertid tenkt at noe av det jeg ble utsatt for som nittenårig jente i mannsdominert yrke, hadde nesten vært straffbart. Men som Bratholm sa, man måtte bare ignorere og gå videre.

Skal høre på podkasten du foreslår, Tallulah. Hadde Aftenposten også noe?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-23, 12:42   #3
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.011
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makta, #metoo og bøker skrevet med andre intensjoner enn å fortelle en historie

Kommer ikke til å gidde å lese den boka nei, og kan ikke se at han kommer med noen revolusjonerende svar på hvordan en skal løfte Ap til nye (eller gamle) høyder. Hadde han sluttet med fraksjoneringen sin og stadige stikk, så kunne det nok ha hjulpet litt. Så at han liksom skal ha så omsorg for partiet og attpåtil mener at han er løsningen på alle problemer (som jo han desidert har vært med på å skape, han var tross alt valgkampANSVARLIG i 2017), er helt utforståelig for meg. Enda mer uforståelig er det at det faktisk er en del som synes å tro på ham.

Har favorittmerka den podcasten allerede og tenkte jeg skulle lytte til den i ledige øyeblikk.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-23, 12:43   #4
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.712
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Makta, #metoo og bøker skrevet med andre intensjoner enn å fortelle en historie

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.


Skal høre på podkasten du foreslår, Tallulah. Hadde Aftenposten også noe?

Aftenpodden diskuterer Makta hver mandag.

__________________
03 06 09
Mikkeline er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-11-23, 13:41   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makta, #metoo og bøker skrevet med andre intensjoner enn å fortelle en historie

Den til Adressa handler ikke om Makta, men om (ekte) Arbeiderpartiet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-23, 13:48   #6
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makta, #metoo og bøker skrevet med andre intensjoner enn å fortelle en historie

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Og det slo meg at særlig trønder-arbeiderparti-folk jobber ekstremt "amerikansk" retorisk. Det er virkelig alle virkemidler, fra brei dialektbruk, bare snakke om sympatifremmende partipolitikk (fattige barn og kalde hus) når de blir spurt om bestikkelser, beskrive et frafall av siktelse som en "ble fullstendig frikjent, og stadfestet at jeg hadde gjort alt riktig" osv.

Litt usikker på om du refererer til noe konkret her eller om det er en generell oppfatning? Det har definitivt vært svin på skogen i Trondheim, men podcasten dekker vel 20 år? Hvis det er den Rune Olsø saken du referer til så er den skikkelig, skikkelig ille.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-23, 14:51   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makta, #metoo og bøker skrevet med andre intensjoner enn å fortelle en historie

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Litt usikker på om du refererer til noe konkret her eller om det er en generell oppfatning? Det har definitivt vært svin på skogen i Trondheim, men podcasten dekker vel 20 år? Hvis det er den Rune Olsø saken du referer til så er den skikkelig, skikkelig ille.

Det er spesielt den saken ja. Men også måten de andre politikerne i Trøndelag AP snakker om "saka" på en helt annen måte enn andre politikere i andre partier og andre steder i landet. Det er jo flere som drar på med dialekt når det er hensiktsmessig altså, men det var påfallende her.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-23, 15:26   #8
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makta, #metoo og bøker skrevet med andre intensjoner enn å fortelle en historie

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er spesielt den saken ja.

Den saken fulgte jeg ganske tett (i Adressa, men skriftlig, så det du sier om dialekten blir jo veldig fremmed for meg) Men den saken + flere hendelser rundt AUF (i Trondheim) er ikke noe særlig hyggelige. Og der er jo generelt sett alle hersketeknikker i bruk

Opprinnelig lagt inn av Tallulah

Men også måten de andre politikerne i Trøndelag AP snakker om "saka" på en helt annen måte enn andre politikere i andre partier og andre steder i landet. Det er jo flere som drar på med dialekt når det er hensiktsmessig altså, men det var påfallende her.

Får veldig lyst til å høre på podcasten slik du beskriver den (har bare en laaaaaaang liste på lytteting )

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-23, 15:26   #9
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makta, #metoo og bøker skrevet med andre intensjoner enn å fortelle en historie

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Med alle mulige forbehold om at ting er tatt ut av sammenheng, og selvsagt vil slike tanker melde seg når man står i en utrolig stressende og vanskelig situasjon, men jeg greier ikke legge fra meg at dette er et stikk til varslerne. "Se hva dere fikk til å skje", liksom. Og selvfølgelig skrevet så personlig og uten henvisninger slik at det er umulig å ta ham på det. Og alle som trekker det fram vil bli fremstilt som ufølsomme og med lite sympati for et menneske (og et par) som har vært gjennom mye. En slags hundefløyte, om du vil.

Det er helt sikkert mange tanker man kan gjøre seg der og da når man er lei seg og fortvilet over å miste et barn. Men å dra det frem flere år seinere og la det henge der som en slags anklage (jeg klarer heller ikke å tenke på dette som annet enn et stikk) blir spekulativt og slemt. Det er jo ikke uvanlig at det går galt tidlig i et svangerskap og med to så voksne foreldre er sjansene en god del større enn hos yngre mennesker. Igjen, jeg skjønner at den som er lei seg leter etter grunner og gjerne noen å skylde på også, men dette er søkt.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-23, 15:38   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makta, #metoo og bøker skrevet med andre intensjoner enn å fortelle en historie

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det er helt sikkert mange tanker man kan gjøre seg der og da når man er lei seg og fortvilet over å miste et barn. Men å dra det frem flere år seinere og la det henge der som en slags anklage (jeg klarer heller ikke å tenke på dette som annet enn et stikk) blir spekulativt og slemt. Det er jo ikke uvanlig at det går galt tidlig i et svangerskap og med to så voksne foreldre er sjansene en god del større enn hos yngre mennesker. Igjen, jeg skjønner at den som er lei seg leter etter grunner og gjerne noen å skylde på også, men dette er søkt.

Ikke sant? Og det er en veldig personlig ting, skrevet i en bok som forlaget beskriver mer som en bok om ideologi, ikke en privat "fortell alt"-sak.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-23, 15:48   #11
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makta, #metoo og bøker skrevet med andre intensjoner enn å fortelle en historie

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ikke sant? Og det er en veldig personlig ting, skrevet i en bok som forlaget beskriver mer som en bok om ideologi, ikke en privat "fortell alt"-sak.

Hvis utgangspunktet er ideologi og en bok om et parti, har den pasusen virkelig ikke noe i boka å gjøre. Hva tenkte redaktøren her?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-23, 17:36   #12
P.K.
Mjau
 
P.K. sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 651
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Makta, #metoo og bøker skrevet med andre intensjoner enn å fortelle en historie

AP er jo verdens heldigste parti som har slike flotte karer med god selvinnsikt og ansvarsføkelse trippende på sidelinjen, klare for å kaste seg over både politikk og 'annet', og stake vei i vellinga.



Jeg unner ingen å miste barn, men jeg synes ikke noe om å bruke det på denne måten.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no