Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sier dere jente- og guttefarger?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-09, 23:13   #61
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier dere jente- og guttefarger?

"Du kan ikke gå med de klærne du liker fordi noen andre kan erte deg."

Oh. Super lærdom for fremtiden.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 23:14   #62
Starlight
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 11
Starlight har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Sier dere jente- og guttefarger?

men dette er problem som gjerne dukker opp på skolen.

min 3,5 åring arver gjerne klær etter storesnuppa.så han går gjerne i rosa han.kjoler og blonder er også noe han liker, og jeg nekter han ikke å gå i det.

Men når han begynner på skolen kommer han ikke til å få dra med kjole og blondesokker nei.

Starlight er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 23:16   #63
Starlight
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 11
Starlight har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Sier dere jente- og guttefarger?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

"Du kan ikke gå med de klærne du liker fordi noen andre kan erte deg."

Oh. Super lærdom for fremtiden.


Man trenger vel ikke legge opp til mobbing i allefall.

Jeg ble selv mye mobbet på skolen, bla. for klærne mine og det er VONDT! og det unner jeg ikke mine barn å oppleve, så sant jeg kan unngå det.

Starlight er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 23:41   #64
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sier dere jente- og guttefarger?

Farger er farger, og de har sine egne navn. Greit og enkelt. Nå er frøkna mi bare drøye tre måneder, men dét kommer ikke til å forandre seg.

Nå har vi lånt en del barnetøy av venner og familie, og der er det lik mengde blått som rosa tøy. Det skal innrømmes at jeg fersker meg selv i å altfor ofte kle henne i rosa, rødt, hvitt eller i det minste beige eller brune farger når jeg skal ut. Jeg vet også at det er fordi en fjollete del av meg ikke vil høre "ååååh så søt gutt du har". Hvorfor det er et problem spør dere? Aner ikke. Det er jo ikke egentlig det.

I morgen skal jeg kle henne i de tøffe blå buksene vi har fått låne, og ta henne med ut på tur. MhM.

Forresten; unger finner alltids noe å mobbe for, det kan du ikke unngå. Jeg har selv rødt hår og fregner, lyse øyevipper og bryn, OG jeg var flink på skolen og bruker briller. At jeg lever er et under! Når sant skal sies ble alle forsøk på å mobbe meg fort kvalt. Hjemmefra hadde jeg lært at sånt svarer man ikke på, jeg snudde ryggen til og fant meg andre venner og det gav seg før det ble et problem. Lær dem heller dét enn at de skal tekkes alle og enhver for å ikke bli ertet. Hva gjør de den dagen de mobbes for nese, ører, hår eller tær? Det kan du ikke ta av dem og la ligge hjemme.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 23:52   #65
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier dere jente- og guttefarger?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg driver indoktrinering på poden om at alle kan bruke den fargen de har lyst til, og det går stort sett greit. Sånn bortsett fra når fjollete unger i barnehagen insisterer på det motsatte.

Jaa, det sliter vi også med! Jeg har ei jente som elsker blått og grønt, og som helst går i klær med Spiderman, Cars og lignende på, og har noen gensere med vanlige biler og slikt på. Det går jo stort sett greit, men det er noen skikkelige råsa prinsesser i barnehagen hennes som har prøvd å fortelle henne at hun er gutt/går med gutteklær. Heldigvis bryr hun seg ikke.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 07:36   #66
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier dere jente- og guttefarger?

Jeg sier det ikke, men ungene gjør det.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 08:15   #67
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier dere jente- og guttefarger?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

"Du kan ikke gå med de klærne du liker fordi noen andre kan erte deg."

Oh. Super lærdom for fremtiden.

Ikke sant?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 08:53   #68
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sier dere jente- og guttefarger?

Jeg har en venninne der sønnen elsker rosa, og han elsker Hello Kitty. Så han har en svart tskjorte med en rosa Hello Kitty på.
Han er tøff i den!

Jeg synes det er sørgelig hvis vi voksne skal anta at barna blir mobbet med en viss type klær og så ikke la de gå med dem.
Det er vel en del av livets realitet det, vi kan jo ikke skjerme de helt?
Hvis barnet skulle bli ertet mye for rosa klær f.eks så hadde det kanskje sluttet å gå med de av seg selv, men det ville i så fall vært barnets egen beslutning.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 09:44   #69
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sier dere jente- og guttefarger?

Opprinnelig lagt inn av Starlight

Det skal ikke mye til før andre barn mobber og kommer med stygge kommentarer. Og jeg legger ikke bevist opp til at ungene mine skal bli mobbet.




Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie

"Du kan ikke gå med de klærne du liker fordi noen andre kan erte deg."

Oh. Super lærdom for fremtiden.


Min mellomste datter er en som stort sett alltid skiller seg ut i klesveien, blandt skolevenner. Hun går med lag-på-lag-klær, merkelige sammensettinger, hatter og i det hele tatt så har hun sin egen stil.Hun kan i grunn tre på seg en striesekk og være skikkelig kul. Hun gjør det med en stolthet, selv om ingen andre går slik og kanskje synes det er rart... men jeg har aldri hørt at hun har blitt mobbet for det.

Kan tenkes det har noe med holdningen hennes til stilen sin å gjøre? Jeg oppmuntrer til å stå for det hun mener, at hun har en selvstendig smak som hun bør være stolt av - tror nok det hadde vært vanskelig for henne å bruke smaken sin bevisst om jeg hadde trodd hun ville bli mobbet for den, det tror jeg nemlig er overførbart til barn.

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 10:04   #70
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sier dere jente- og guttefarger?

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Forresten; unger finner alltids noe å mobbe for, det kan du ikke unngå. Jeg har selv rødt hår og fregner, lyse øyevipper og bryn, OG jeg var flink på skolen og bruker briller. At jeg lever er et under! Når sant skal sies ble alle forsøk på å mobbe meg fort kvalt. Hjemmefra hadde jeg lært at sånt svarer man ikke på, jeg snudde ryggen til og fant meg andre venner og det gav seg før det ble et problem. Lær dem heller dét enn at de skal tekkes alle og enhver for å ikke bli ertet. Hva gjør de den dagen de mobbes for nese, ører, hår eller tær? Det kan du ikke ta av dem og la ligge hjemme.

Fullstendig enig med deg!

Jeg syns det har blitt mer og mer tydelig hva som er guttegreier og jentegreier, det være seg farger, klær, leker osv osv. Det er ikke noe ungene har funnet opp.

Yngste datteren min liker like mye ting som går under betegnelsen gutteting som hun liker det som tydeligvis er ment for jenter. Det er noe hun ofte får høre, men hun hever seg over negative tilbakemeldinger og lar ikke andre bestemme hva hun skal drive med. Jeg oppmuntrer henne til å være seg selv og har alltid fortalt ungene hvor fint det er å være unik og at det er flott at vi mennesker er forskjellig. Vi snakker endel om hvor dumt det er at mange er redde for å være som de ønsker og heller prøver å være som "alle andre".

Overhørte en episode jeg syns var hårreisende, i en butikk for en stund siden. En liten gutt skulle få votter og hadde sett seg ut et par i rosa. Han fikk et klart nei fra foreldrene. Da han hadde prøvd å få de til å forstå at det var de vottene i den fargen han ønsket seg og fått nei til svar flere ganger, spurte han hvorfor. Svaret fra faren var:"Du kan ikke gå i rosa votter i barnehagen, for da kan du bli mobbet". Like etter holdt faren opp en rosa dress og sa til sønnen at de skulle kjøpe den. Gutten ropte at han ikke ville ha den. Hvorpå faren svarer:"Jammen, du ville jo ha klær i rosa". Gutten gråter nesten da han svarer:" Jeg ville ha de rosa vottene, ikke den dressen". Hvem mobber hvem her tro? Faren var skikkelig spydig i stemmen.

Lær unger å stå imot tåpelige kommentarer og tørre å være som de selv ønsker. Slå hardt ned på alle former for erting og mobbing og oppdra ungene til åsi ifra. Det er ikke de som blir mobbet det er noe feil med, men den/de som mobber.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 10:07   #71
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sier dere jente- og guttefarger?

Skremmern, ja egentlig var det nok trist. Jeg valgte allikevel å ta det humoristisk og forklare spøkefullt for niesen min at jeg likte disse fargene godt og var lei rosa. Ubevisst blir jeg sikkert allikevel farget av hvordan andre oppfatter mine barn.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 11:55   #72
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier dere jente- og guttefarger?

Opprinnelig lagt inn av Babe, her.

Jeg oppmuntrer til å stå for det hun mener, at hun har en selvstendig smak som hun bør være stolt av - tror nok det hadde vært vanskelig for henne å bruke smaken sin bevisst om jeg hadde trodd hun ville bli mobbet for den, det tror jeg nemlig er overførbart til barn.

Ja, ikke sant? Og hvem vet, hvis vi sier til våre sønner at de ikke kan gå med rosa fordi andre kan erte de, gjør ikke det at det blir mer legitimt å erte gutter med rosa stæsj? Kanskje våre sønner gjør det da? "Mamma sier at gutter ikke kan gå med rosa! "

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 11:56   #73
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier dere jente- og guttefarger?

(Ja, nå skrev jeg "sønner" og "rosa" og "mamma" fordi det er det jeg forholder meg til. :forklarer: )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 12:05   #74
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sier dere jente- og guttefarger?

Nei, jeg kan med hånden på hjertet si at det ikke er noe som heter det i vårt hjem, heller ikke jenteleker og gutteleker forresten.

  Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 12:26   #75
iBam
Erfaren
 
iBam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 1.076
iBam er populæriBam er populæriBam er populær
Standard

Sv: Sier dere jente- og guttefarger?

For meg finnes det ikke gutte og jentefarger, men gutte og jenteMØNSTER. Kler for det meste datteren min i blått, brunt, gult, oransj osv... Da får jeg stort sett spørsmål om jeg har en gutt.

__________________
lillegås 07
iBam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 12:44   #76
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier dere jente- og guttefarger?

Hannah er veldig glad i blått og mørke farger egentlig. Og hun fikk høre i barnehagen at hun hadde gutteski fordi hun hadde blå ski. Men jeg sa bare at alle barn kunne bruke alle farger, og det ikke er noe som heter guttefarge og jentefarge. Det virket ikke som hun tok seg særlig nær av greia, for fortsatt styrer hun helst unna rosa, og går heller for mørke farger.

Men jeg føler at fargedelingen er høyst reell, særlig i butikker (barneklær). Det er ganske tydelig oppdelt synes jeg. Jeg har ikke hatt noe rosa til Peder enda, men bruker rødt iallefall.

Jeg prøver i grunn ikke ha så mye fokus på det.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 17:17   #77
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sier dere jente- og guttefarger?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Ja, ikke sant? Og hvem vet, hvis vi sier til våre sønner at de ikke kan gå med rosa fordi andre kan erte de, gjør ikke det at det blir mer legitimt å erte gutter med rosa stæsj? Kanskje våre sønner gjør det da? "Mamma sier at gutter ikke kan gå med rosa! "


__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 17:28   #78
Starlight
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 11
Starlight har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Sier dere jente- og guttefarger?

Opprinnelig lagt inn av iBam, her.

For meg finnes det ikke gutte og jentefarger, men gutte og jenteMØNSTER. Kler for det meste datteren min i blått, brunt, gult, oransj osv... Da får jeg stort sett spørsmål om jeg har en gutt.

Japp, det blir sånn her også.

Starlight er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 17:31   #79
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sier dere jente- og guttefarger?

Jeg sier det ikke, det gjør derimot ungene.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 17:41   #80
Starlight
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 11
Starlight har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Sier dere jente- og guttefarger?

Fargen rosa kan guttene mine gå i om de vil, og det gjør de også.
men de ville ALDRI gått i en rosa genser med "My little pony" på

OG jeg har sagt at for min del kan de gå i absolutt det de vil, men at risikoen for at noen slenger kommentarer er der. Og også sagt hvor tåpelig jeg syns dette er. Likevel er det noe i meg som stritter i mot når det kommer til å sende gutta på skolen i "Kitty" og "Barbie" etc.

Men rosa klær har de, eldstemann på 10 liker den fargen, og ble mobbet sønder og sammen første dagene, og nektet plent å gå i det mere, men nå bryr han seg ikke, går i det han vil. Han har også knall rosa danse klær for å matche sin partner.

Starlight er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no