Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Synstest av barn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-09, 22:28   #1
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Synstest av barn

På 4 års kontrollen må barnet se på en tavle og si hvilke figurer h*n ser. Dersom de klarer å se det de skal se så er synet ok. Hva dersom de ser dårlig på nært hold? Det finner de vel ikke ut av med en sånn test? Må man til øyelege for å teste det, eller en optiker? Hvordan gjøres det?

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-09, 22:32   #2
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synstest av barn

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

På 4 års kontrollen må barnet se på en tavle og si hvilke figurer h*n ser. Dersom de klarer å se det de skal se så er synet ok. Hva dersom de ser dårlig på nært hold? Det finner de vel ikke ut av med en sånn test? Må man til øyelege for å teste det, eller en optiker? Hvordan gjøres det?

Fireåringen vår var på test i høst og igjen i januar og han surret litt da han skulle svare, så helsesøster sendte rekvisisjon til en øyelege som har kalt oss inn om noen uker. Da kan jeg fortelle om undersøkelsen etterpå hvis ingen andre har gjort det før meg.

For meg virker det som om det er for tidlig å gjøre dette skikkelig hos helsesøster med en fireåring. De to eldste var på femårskontroll og greide fint å svare, men fireåringen surra fælt. Vi vet at han ser helt greit i hverdagen og han ser ting som er langt unna som jeg har trøbbel med å se, så jeg tror det var et konsentrasjonsproblem mer enn et synsproblem. Øyelegen tester jo dette objektivt uten at barnet medvirker har jeg skjønt, så vi tar nå med oss den sjekken uansett. Det er jo greit å være helt sikker.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-09, 22:33   #3
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synstest av barn

Om de er nærsynte eller langsynte, så er de vel akkurat passe langt fra den tavlen til at uregelmessigheter vil kunne oppdages? Da kommer man gjerne tilbake igjen, bare for å sjekke at det ikke skyldes liten konsentrasjon og sånt.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-09, 22:35   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synstest av barn

Jeg vet ikke om langsynthet hos barn gjør at de ser dårlig på nært hold? Jeg var overlangsynt som barn, og har aldri hatt problemer med å lese på både lange og veldig korte avstander.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-09, 22:39   #5
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.899
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Synstest av barn

LilleVenn har vært til regelmessig synstest fra hun va ca 2.5 år. Istedenfor å se på bokstaver, vises det figurer (sirkel, firkant, hus og hjerte tror jeg) og barnet har en 'tavle' med disse figurene, slik at det kan peke istedenfor å si hva slags figur det er. Dette har fungert helt fint på LilleVenn og det har vært veldig tydelig at hun ser mye bedre på det ene øyet enn det andre.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-09, 22:52   #6
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Synstest av barn

Mulig jeg er helt fjern nå, har ikke så mye greie på syn. Men dersom barnet ser dårlig på kort avstand. Dvs f. eks. når man ser i en bok eller tegner. Er man da nærsynt? og vi det kunne oppdages av en sånn undersøkelse der barnet ser på figurer på tavlen. For de står jo ganske så langt borte fra tavlen?
Dersom man ser dårlig det som er langt borte, er man da langsynt?

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 07:53   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synstest av barn

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Ved langsynthet ser man ikke det som er nært, men ser godt på avstand.

Jeg vet at det er slik med eldre som blir langsynte, men det har aldri vært slik med meg som vra langsynt som barn. Jeg har riktignok vært overlangsynt, jeg vet ikke om det har noe å si. Jeg har sett helt normalt på nære avstander, og kjempegodt på lange. Det har aldri vært sånn at jeg må holde ting langt unna for å kunne se dem klart.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 25-02-09 kl 08:33.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 08:10   #8
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Synstest av barn

Om du er i tvil så be om en henvisning. Mindre barn undersøkes vel gjerne hos ortoptist (tror jeg det heter) først. Mazungen var pga sin fars historie på undersøkelse rundt året, og har vært tilbake noen ganger og til øyenlege.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 08:11   #9
iana
safariqueen
 
iana sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 534
iana er populæriana er populæriana er populær
Standard

Sv: Synstest av barn

Jeg har et barn som er langsynt og bruker briller. Det var ingen problem å avdekke dette på 4-års kontrollen.

iana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 08:14   #10
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synstest av barn

Min erfaring med helsesøster og synstest er at de ofte er ganske triggerhappy på å sende henvisning. Det var mange barn i storebror sitt kull som ble sent til øyelege etter fireårskontrollen, og ikke et av dem hadde behov for briller. Storebror fikk hastehenvisning, for han så visstnok veldig dårlig i følge helsesøster. I følge øyelege ser han helt perfekt.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 09:12   #11
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.899
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Synstest av barn

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Undersøkelsen på helsestasjonen avdekker ikke alt når det gjelder syn hos barn. Er barnet langsynt vil det ikke merkes så godt når det sees på en slik tavle. Ved langsynthet ser man ikke det som er nært, men ser godt på avstand. Nærsynthet er motsatt. Øyeleger har objektive tester for syn på barn. Jeg vet ikke helt hvordan de foregår, men det er visst noen dråper som dryppes på øyet og et apparat de testes i. Større barn sjekkes slik voksne sjekkes. Jeg tror ikke optikere sjekker barn før de kan svare for seg skikkelig på vanlig synstest.

Det stemmer det. Øyenlegen drypper noen dråper på øyet slik at musklene slapper av. Øyenlegen utfører deretter enten en test selv, eller sender barnet til optiker (vi har opplevd begge deler...)

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no