Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Krig og fred og religion og politikk og sånt ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-01-07, 12:11   #1
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Krig og fred og religion og politikk og sånt ...

Er du en som engasjerer deg? Slik som nå - det er lokalvalg til høsten. Bruker du ellemelle-metoden i stemmeavlukket, eller finner du ut mer om partiene og gjør et bevisst valg?

Selv er jeg veldig sterkt engasjert i flere ting, og har venner som ikke er det, hvilket har gitt meg store øyne flere ganger, men jeg har lært meg å leve med at de ikke følger like godt med alltid ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 12:17   #2
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krig og fred og religion og politikk og sånnt ...

Jeg har et par saker jeg brenner for i lokalpolitikken, bla sykehuset vårt, så det vil nok farge hva jeg stemmer til høsten. Miljøvern er viktig for meg, like så frihet for den enkelte.
Jeg leser alle valgbrosjyrene som kommer i posten og følger med i lokalavisa i ukene før valget. De siste 12 årene har jeg endt opp med samme partiet hver gang allikevel

Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 12:19   #3
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig og fred og religion og politikk og sånnt ...

Jeg er skremmende lite engasjert i det meste. Jeg mener og syns noe om alt, men setter meg svært sjeldent veldig godt inn i saker og ting

Når det er valg står det gjerne mellom et par,tre partier, og da leser jeg meg litt opp om akkurat dem.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 12:41   #4
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Krig og fred og religion og politikk og sånnt ...

Jeg har tenkt å ta en ny runde ned partiprogram. Bor på et lite sted så politikken kommer på en måte nærmere inn på hverdagen. Samtidig er det så lite at jeg merker at personer har mye å si (i lokalpolitikken). Tidligere har jeg stemt det samme på bakgrunn av ideologisk overbevisning - men mye har skjedd siden jeg var 16 år og verdensmester, så det er på tide med en realitetsorientering.

Om jeg kommer til å gjennomføre "forskningen" gjenstår å se da - det er leenge til valget.

Engasjert har jeg alltid vært, men nå ønsker jeg å få mer tyngde bak engasjement og argumentasjon (ikke minst).

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 12:48   #5
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krig og fred og religion og politikk og sånnt ...

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Bruker du ellemelle-metoden i stemmeavlukket, eller finner du ut mer om partiene og gjør et bevisst valg?

Det behøver da overhodet ikke være noen motsetning mellom disse to alternativene.

Ben "randomize" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 12:52   #6
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig og fred og religion og politikk og sånnt ...

Ikkje ver så vanskelig då Benmurphy ...


En venninne av meg skulle ta det første og beste ved forrige valg, påsto hun, men ettersom det første hun så var den der Abortmotstander-listen så ombestemte hun seg kjapt.

Jeg er veldig bevisst på hva jeg stemmer, ikke minst i kommunevalget. Jeg som kommunalt ansatt har en gylden mulighet til å velge min arbeidsgiver med omhu, og for å si det pent så har ikke akkurat nåværende vært noe å samle på.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 12:58   #7
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krig og fred og religion og politikk og sånnt ...

Setter meg grundig inn i de aktuelle partiene og kandidatene før valget, om det er like vellykket kan jo diskuteres.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 13:08   #8
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krig og fred og religion og politikk og sånnt ...

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Ikkje ver så vanskelig då Benmurphy ...


En venninne av meg skulle ta det første og beste ved forrige valg, påsto hun, men ettersom det første hun så var den der Abortmotstander-listen så ombestemte hun seg kjapt.

Den slags blir naturligvis grundig eliminert før man i det hele tatt begynner.

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg er veldig bevisst på hva jeg stemmer, ikke minst i kommunevalget. Jeg som kommunalt ansatt har en gylden mulighet til å velge min arbeidsgiver med omhu, og for å si det pent så har ikke akkurat nåværende vært noe å samle på.

Det er iallefall ganske sikkert at de som styrer Oslo akkurat nå også skal elimineres så godt som mulig før jeg trekker en seddel.

Man må naturligvs lese om og høre på hva partiene og kandidatene planlegger, ønsker og lover, og stort sett sier de jo alle at de skal kle seg pent og sørge for at alle går rundt i lykkerus fra morgen til kveld, men dessverre viser det seg at politkken de faktisk ender opp med å føre best kan beskrives med IRMA 1000 sitatet: "Hver dag tok de på seg feil klær, og resten av dagen ble et mareritt."

Ben "det er nok ikke så lett som det høres ut" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 13:11   #9
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig og fred og religion og politikk og sånnt ...

Hadde man bare fått til et rent flertallsstyre (flertallstyre ?) så kunne de i hvert fall ikke skylde på alle andre.
I Bergen er det nå et vakkert sammensurium av Høyre, Venstre og Krf i byrådet, og jammen har de ikke fått med seg Frp på budsjettsamarbeid.



Jeg for min del jobber heller med å påvirke systemet innenfra, så får vi se om det hjelper.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 13:19   #10
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig og fred og religion og politikk og sånnt ...

Vet ikke om jeg er så veldig engasjert. Jeg er ikke medlem av noe parti eller politisk aktiv på noen måte. Mitt engasjement begrenser seg i grunnen til litt boikott her og der og en og annen protestmarsj. Jeg vil si at jeg er mer interessert enn engasjert.

Jeg vet endel om politikk fra tidligere, og er ganske godt oppdatert på grunnideologier og norsk politisk historie. Jeg kan ikke si at jeg setter meg veldig grundig inn i hvert enkelt partiprogram ved hvert valg lenger. Jeg stemmer mer på et ideologisk plan, enn på et rent partipolitisk og henger meg ikke opp i enkeltsaker.

Jeg syns egentlig alle partiene er rimelige stusselige, og det finnes ingen av dem jeg ikke er skuffet over. Ved valget så stemmer jeg på dem på dem jeg er minst uenig med.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 13:23   #11
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Krig og fred og religion og politikk og sånnt ...

Jeg ler av Bennern.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 13:40   #12
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Krig og fred og religion og politikk og sånnt ...

Jeg kommer vel til å stå på en liste, akkurat som jeg har gjort de to siste gangene.

Jeg synes det er viktig å engasjere seg. Gjør man ikke dét har man i hvert fall ingen påvirkningskraft.

  Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 13:41   #13
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Krig og fred og religion og politikk og sånnt ...

Engasjert, det kan jeg ikke skryte på meg.
Interessert, ja litt, men bruker ikke mye av fritida mi på det akkurat.
Setter meg inn i de aktuelle partienes program og stemmer på de jeg er minst uenig med.
Her jeg bor nå har jeg ikke stemt før (lokalt), så vi får se hva jeg ender opp med. Var mer oppdatert på lokalpolitikerne der jeg bodde før, og før det igjen.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 14:11   #14
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.758
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Krig og fred og religion og politikk og sånnt ...

Jeg synes lokalvalg er vanskeligere enn stortingsvalg, men ender nok opp med å stemme det samme som sist. Det handler bl.a om de verdier partiet står for og mine egne.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 14:30   #15
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Krig og fred og religion og politikk og sånnt ...

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Jeg synes lokalvalg er vanskeligere enn stortingsvalg, men ender nok opp med å stemme det samme som sist. Det handler bl.a om de verdier partiet står for og mine egne.

Jeg synes også det er vanskeligere med lokalvalg. Men jeg ender som regel opp med å stemme mer etter program enn praksis.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av benmurphy:
Man må naturligvs lese om og høre på hva partiene og kandidatene planlegger, ønsker og lover, og stort sett sier de jo alle at de skal kle seg pent og sørge for at alle går rundt i lykkerus fra morgen til kveld, men dessverre viser det seg at politkken de faktisk ender opp med å føre best kan beskrives med IRMA 1000 sitatet: "Hver dag tok de på seg feil klær, og resten av dagen ble et mareritt."

IRMA 1000 ruler! :savner:

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 14:31   #16
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig og fred og religion og politikk og sånnt ...

Jeg er interessert og engasjert, men ikke med i noe politisk parti. Jeg stemmer til venstre for venstre.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 14:38   #17
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Krig og fred og religion og politikk og sånnt ...

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Jeg ler av Bennern.

Bennern??? Hvem har Bennern nå??

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 14:43   #18
Manga
Bør lage seg en tittel selv
 
Manga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Innlegg: 2.129
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Sv: Krig og fred og religion og politikk og sånnt ...

Gubben sa en dag til meg: " Du skulle ikke hatt stemmerett en gang".
Så mye følger jeg med... Neida, jeg ble faktisk dødelig fornærma

Jeg er ikke superengasjert, men følger da med og spesiellt foran valg. Da setter jeg meg godt inn i ting før jeg stemmer.

Manga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 14:44   #19
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Krig og fred og religion og politikk og sånnt ...

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Er du en som engasjerer deg? Slik som nå - det er lokalvalg til høsten. Bruker du ellemelle-metoden i stemmeavlukket, eller finner du ut mer om partiene og gjør et bevisst valg?

Lokalvalg er for meg litt utelukket ettersom jeg har bodd i utlandet de siste årene, så overfor det kommende lokalvalg er jeg uengasjert. Stemte ved sist valg, og stemmer alltid ved stortingsvalg, og har hittil stemt det samme de siste 18 årene til tross for at livssituasjonen min har forandret seg totalt siden den gang på de aller fleste måter. Leser programmene til alle partier og holder meg noenlunde oppdatert på norsk politikk og også politikk i utlandet.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 16:26   #20
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Krig og fred og religion og politikk og sånnt ...

Jeg engasjerer meg og prøver å tenke helhetlig når jeg skal stemme. Men jeg føler at det litt fåfengt, at markedskrefetene er i ferd med å undergrave hele demokratiet.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no