Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-06-12, 23:33   #21
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.496
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Hei Nelly, arme krok. Den er ment å være en huskeregel for edelgassene, men jeg må ha glemt slutten på veien et sted, for det mangler jo tre.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-12, 23:33   #22
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Høyre er hilsehånda. Og den må man skjære i lufta med når man dekker bord.
Merkelig nok kan jeg styrbord og babord uten å tenke, men høyre/venstre er det ikke håp for. Den gangen min mann sa "Ikke den venstre, andre venstre" ble det nesten skilsmisse. Det er vanskelig nok å finne ut hva som er høyre om ikke han skal kødde det til med venstre x 2.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-12, 23:34   #23
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jeg sliter bigtime med å vite hva som er høyre og hva som er venstre. Det løser seg med klokka på venstre hånd.

Litt avsporing, men det er ikke et ukjent problem at en del har en slags "venstre-høyre-dysleksi". Det er til og med en som har tatt doktorgrad på emnet.

Jeg VET jo at jeg skriver med høyre og har klokka på venstre, men tar ofte feil hvis jeg ikke har tid til å tenke meg om. Nå er yngstebarnet veldig opptatt av høyre og venstre for tiden, så da får jeg øvd meg en del selv også. Når hun spør later jeg som om jeg gir henne tid til å tenke før jeg gir svaret, men egentlig tenker jeg selv.

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-12, 23:38   #24
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jeg sliter bigtime med å vite hva som er høyre og hva som er venstre. Det løser seg med klokka på venstre hånd.

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Høyre er hilsehånda. Og den må man skjære i lufta med når man dekker bord.
Merkelig nok kan jeg styrbord og babord uten å tenke, men høyre/venstre er det ikke håp for. Den gangen min mann sa "Ikke den venstre, andre venstre" ble det nesten skilsmisse. Det er vanskelig nok å finne ut hva som er høyre om ikke han skal kødde det til med venstre x 2.


Jeg klarte å lære meg forskjellen på høyre og venstre da jeg var liten fordi jeg brukte "huskeregelen" om at jeg skriver med høyre hånd (må evt justere for om man er venstrehendt eller ei da). Eller som D'Arcy sier, man har klokka på venstre.

Sånne huskeregler er sannelig nyttig av og til, uansett om de er universelle eller selvlagede.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-12, 23:38   #25
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Månen: ny, spissene peker mot høYre, ne, spissene peker mot Venstre.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-12, 23:39   #26
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

I-en og y-en gikk en tur på byen, så så de j-en og ville ikke seen.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-12, 23:41   #27
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.810
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Helibebcnof. Det var tider. :mimrer til kjemitimene:

http://www.mn.uio.no/kjemi/tjenester...riodesystemet/

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-12, 23:45   #28
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Ikke spis den gule snøen.

Kanskje ikke noen huskeregel as such, men viktig nok.

Jeg kom over et russekort hvor det sto: Spis alltid gul snø, det kan være øl i den.

Tror jeg likevel holder meg til din huskeregel.

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-12, 23:48   #29
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.391
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Smarte huskerregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Jeg bruker knoklene på hånda for å finne ut hvor mange dager det er i måneden.

Og til å sjekke hvilken ukedag en dato er.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-12, 23:49   #30
Bobbelur
...we have cookies
 
Bobbelur sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 2.642
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Smarte huskerregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Månen er i ne når den står den veien som en E står. Ellers er den i ny.

Det er en sånn ting jeg alltid glemmer, ser du.

Og jeg lærte at når månen ser ut som et komma, da kommer den. Altså vokser.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-12, 23:53   #31
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.297
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

… og jeg lærte at når månen passer inn i venstre hånd (formet som en liten a), er den i ne. I høyre hånd er den i ny.

Og baborø ( = babord rød).

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-12, 23:55   #32
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Månen: ny, spissene peker mot høYre, ne, spissene peker mot Venstre.

Det er vel helst motsatt?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-12, 23:59   #33
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Elin arva den gamle hesten even.

Og så har jeg en hel haug på medisinske greier, men det er ikke akkurat hverdagen kanskje. Som han professoren som fikk oss til å pugge "Oh Oh Oh to touch and feel a girl´s vagina at Harward". Jaja. Jeg glemmer ikke hjernenervene i hvertfall.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 00:00   #34
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.391
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 00:11   #35
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.627
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

"Oh Oh Oh to touch and feel a girl´s vagina at Harward". Jaja. Jeg glemmer ikke hjernenervene i hvertfall.

Det var jo akkurat den jeg skulle legge inn, jo.

(Men de er jo festlige, da. Og nyttige. )

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 00:42   #36
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.489
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Eg bruker "spring forward, fall back" for å hugse kva veg klokka skal stillast. Og den med fingerknokane og månadane, bruker eg ofte. Og så har eg husereglar eg har hatt god nytte av i periodar, men som eg ikkje bruker aktivt lenger, som "Durch, für, gegen, ohne, um" sunge om og om igjen på melodien til "Twinkle, Twinkle Little Star". I den perioden eg hadde bruk for tyske preposisjonar, var dette nyttig.

Mange hugsereglar fungerer dårleg på meg (som lefty loosey) fordi eg ikkje kan høgre og venstre, intuitivt. Eg må alltid "ta blyanten" for å finne høgrehanda.

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Den gangen min mann sa "Ikke den venstre, andre venstre" ble det nesten skilsmisse. Det er vanskelig nok å finne ut hva som er høyre om ikke han skal kødde det til med venstre x 2.

Slikt irriterer meg og! Samtidig blir eg sur når eg får kjeft for å seie "bort der", viss eg ikkje klarer høgre/venstre på sparket. Eller viss nokon ler av meg, når eg forklarer vegen og står og snur meg i rommet og vifter med eine armen medan eg later som om eg held ein blyant. Det er vel ingenting å le av...?

Opprinnelig lagt inn av Peaches, her.

Og til å sjekke hvilken ukedag en dato er.

Korleis gjer du det?

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 00:43   #37
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Den jeg faktisk har brukt mest av sånne regler vi måtte pugge på skolen er denne: "Sju sjeldent sjuskede sjørøvere sjauet på ei sjekte. Sjefen sjøl sjangla sjuk og sjalu ned i sjakta for å gi de sjofle sjelene et sjokk". Enellerannengang på ungdomsskolen eller tidlig videregående. Jeg tror poenget med regla gir seg selv.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 00:47   #38
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.297
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Ellers har jeg fått mye bruk for disse reglene, musikknerden som jeg er:
Gå Du Aldri Etter Henne Fissker Cissilie
og
Fader Bevare Esspen Asspen, Dessuten Gesspen og Cesspen.

__________________
In vino veritas

Sist redigert av safran : 14-06-12 kl 08:00. Årsak: Glemte D-dur
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 00:53   #39
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Ellers har jeg fått mye bruk for disse reglene, musikknerden som jeg er:
Gå Aldri Etter Henne Fissker Cissilie
og
Fader Bevare Esspen Asspen, Dessuten Gesspen og Cesspen.

Her er jeg litt i tvil om hva som er enklest å huske, ender man med å huske huskeregla fordi man kan det den er regle for på et vis?

Det med høyre og venstre er komplisert. Leger er helt håpløse, man må jo først bestemme seg for hvilken vei man ser verden fra før man kan snakke om høyre og venstre.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 00:54   #40
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.961
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Lille grimme Arne trenger ris. Huskeregle for byene i aust agder.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no