Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Avisartikkel om hjernehinnebetennelse (Nordlys)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-06, 15:27   #1
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Avisartikkel om hjernehinnebetennelse (Nordlys)

Kjipe, kjipe ting! http://www.nordlys.no/nyheter/article2461972.ece

En jente på 3 år døde i natt, og smittevernoverlegen mistenker hjernehinnebetennelse. 9 av de 15-20 andre barna er syke...

Jeg vet så alt for lite om forskjellige sykdommer. Kan ikke hjernehinnebetennelse forveksles med andre sykdommer?

Rettelse:

Sitat:

- Vi har foreløpig ingen holdepunkter for at dette er smittsom hjernehinnebetennelse . Det kan bare en obduksjon vise. Likevel ser vi såpass alvorlig på situasjonen at vi gjør alle nødvendige tiltak, sier Severinsen.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-06, 15:30   #2
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mulig smittsom hjernehinnebet. i Tromsø. 3 åring død...

Å nei så ille.

Mine tanker går til alle de berørte parter og håper alt går bra med de andre involverte.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-06, 15:34   #3
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mulig smittsom hjernehinnebet. i Tromsø. 3-åring død ...

Uff, føler virkelig med familien til den lille jenta.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-06, 15:39   #4
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mulig smittsom hjernehinnebet. i Tromsø. 3-åring død ...

Det er ufattelig tragisk når sånt hender.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-06, 19:40   #5
Stillongs
Aktiv
 
Stillongs sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 203
Stillongs er litt kulStillongs er litt kul
Standard

Sv: Mulig smittsom hjernehinnebet. i Tromsø. 3-åring død ...

Jeg lurer veldig på hvordan de har tenkt å håndtere det nissetoget som skal gå i byen i morgen, med barn fra mange av byens barnehager...

Stillongs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-06, 19:45   #6
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mulig smittsom hjernehinnebet. i Tromsø. 3-åring død ...

Jeg så dette på nyhetene i sted. Får frysninger langt inni kroppen.
Føler så veldig med alle involverte, og håper virkelig ikke det er noen av oss her inne som er midt oppi det hele nå. Alt blir tusen ganger vondere om det er noen man "kjenner".

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-06, 19:56   #7
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Mulig smittsom hjernehinnebet. i Tromsø. 3-åring død ...

Det er fryktelig! Håper de får svar snart. Det er mange unger som er i faresonen dersom det er smittsom hjernehinnebetennelse, og så mange av ungene i barnehagen har blitt syke.

  Svar med sitat
Gammel 11-12-06, 21:49   #8
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Avisartikkel om hjernehinnebetennelse (Nordlys)

Kjempeskummelt.
Jeg kjenner 4 barn som går i den barnehagen. Ingen er jente på 3.
Stakkars familie.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-06, 21:54   #9
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avisartikkel om hjernehinnebetennelse (Nordlys)

Jeg kjenner også et barn i den barnehagen. Kjempeguffent!

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-06, 22:32   #10
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Avisartikkel om hjernehinnebetennelse (Nordlys)

Min 2,5 åring har vært syk i en uke med høy feber, og jeg ble helt satt ut da jeg hørte om dødsfallet tidligere i dag. Jeg føler med familien og familiene til de andre barna som nå lever i uvisshet.

Det er så meningsløst når barn dør ...

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-06, 23:02   #11
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Avisartikkel om hjernehinnebetennelse (Nordlys)

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Min 2,5 åring har vært syk i en uke med høy feber, og jeg ble helt satt ut da jeg hørte om dødsfallet tidligere i dag. Jeg føler med familien og familiene til de andre barna som nå lever i uvisshet.

Det er så meningsløst når barn dør ...

Du har fått med deg hva du skal se etter, Canisa?

Har en venninne med barn i barnehagen. Barnet hennes var frisk, og holdt til på en annen avdeling.

(Overskrift rettet to ganger i tråden, ikke dårlig.)

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-06, 23:14   #12
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Avisartikkel om hjernehinnebetennelse (Nordlys)

Er sykepleier med 2 års fartstid fra legevakta, så jeg føler meg rimelig trygg. Likevel kjenner jeg skrekken. På onsdag klaget hun over hodepine og at hun var svimmel. Du kan tro hun ble sjekket grundig.
Er jeg usikker tar jeg heller 10 telefoner for mye. Jeg er ikke noen enkel pasient/pårørende ...

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-06, 08:07   #13
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Avisartikkel om hjernehinnebetennelse (Nordlys)

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Er sykepleier med 2 års fartstid fra legevakta, så jeg føler meg rimelig trygg. Likevel kjenner jeg skrekken. På onsdag klaget hun over hodepine og at hun var svimmel. Du kan tro hun ble sjekket grundig.
Er jeg usikker tar jeg heller 10 telefoner for mye. Jeg er ikke noen enkel pasient/pårørende ...

Så det er deg jeg må ringe. Jeg kjenner jeg har helt angst når sånt skjer så nært. Lillefrøkena mi er febersyk og slapp idag. Virker som om hun har vondt i nakken også, men jeg regner med at det bare er en ørebetennelse.

Så på nordlys.no at jenta blir omtalt som 2 år. Hun døde etter ca 1 døgn med febersykdom.
Det som er helt vannvittig, er at de lurer på om det kan være hjernehinnebetennelse, men "vil ikke utsette" de andre barna og de voksne i barnehagen for tester for å finne ut om det er hjernehinnebetennelse. Er det bare meg, eller er det flere som hadde krevd prøve om deres barn også var syk?

Hos lommelegen står dette om symptomer:

Sitat:

Sykdomstegn

Alle typer av hjernehinnebetennelse kan medføre følgende:

-Høy feber.
-Nedsatt allmenntilstand.
-Omtåkethet.
-Hodepine.
-Nakke- og ryggstivhet.
-Kvalme og brekninger.
-Ubehag når en ser mot sterkt lys.
-Kramper.

Meningokokksykdom kan gi alle symptomene som er nevnt over. Typisk for meningokokksykdom er også følgende:

Sykdommen starter med hoste, hodepine og sår hals. Deretter oppstår høy feber, frostanfall, rask puls, rask pust, leddsmerter og muskelvondt.

Mange får et utslett som kalles petekkier. Petekkier er små blødninger i huden som ikke lar seg trykke bort med et glass. Noen få får også vanlig utslett, og enkelte får ikke utslett i det hele tatt.

Ved fullt utviklet meningokokksykdom utvikles sirkulasjonssvikt (sjokk), og petekkiene øker i antall og størrelse. Den syke blir svært dårlig.

Barn kan ha lite typiske sykdomstegn, særlig barn under 2 år. Nakkestivhet og utslett mangler ofte, men barnet er sløvt, slapt, sutrete og kan brekke seg.


Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-06, 10:51   #14
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Avisartikkel om hjernehinnebetennelse (Nordlys)

Mine tanker og varmeste medfølelser går til familien som mistet datteren sin i går. Jeg kan virkelig ikke forestille meg hvor fælt de må ha det nå.

Vi satt i hele går kveld i telefonen med bekymra besteforeldre som helst ville at vi skulle holde Knøtta hjemme fra barnehagen i dag (og resten av uka) for å minimalisere sjansene for at hun kunne bli smittet. Vi bor også i Tromsø, men på øya og Knøtta går ikke i den barnehagen som er omtalt.

Min mann som studerer medisin (tredje år) hevder at så små barn ikke får så tydelige symptomer som voksne, og at det karakteristiske utslettet og nakkestivheten ikke viser seg før langt ut i forløpet. Det første tegnet er høy feber og nedsatt allmenntilstand.

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-06, 11:44   #15
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mulig smittsom hjernehinnebet. i Tromsø. 3-åring død ...

Opprinnelig lagt inn av Stillongs, her.

Jeg lurer veldig på hvordan de har tenkt å håndtere det nissetoget som skal gå i byen i morgen, med barn fra mange av byens barnehager...

Har ikke hørt om det, men det har tydeligvis nettopp gått:



______________________

Leste på tekst-tv at en jente i Lenvik var død av blodforgiftning forårsaket av samme bakterie (virus?) som kan gi hjernehinnebetennelse. (Disse tilfellene blir ikke satt i sammenheng.)

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-06, 16:30   #16
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mulig smittsom hjernehinnebet. i Tromsø. 3-åring død ...

Da var det fastslått at det ikke var hjernehinnebetennelse, ifølge artikkel i både Nordlys og Tromsø.

Håper, for de andre syke barna i barnehagen sin del, at det ikke er noe annet smittsomt.
Håper også at familien får svar på hva som skjedde.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-06, 08:23   #17
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Avisartikkel om hjernehinnebetennelse (Nordlys)

Storm er syk. Feber, brekninger, hoste, halsvondt osv. *bekymret*
Ja, jeg vet det ikke var hjernehinnebetennelse der ute, men man blir virkelig skeptisk uansett. Det ble ikke mye søvn på bekymretmamma i natt.

  Svar med sitat
Gammel 13-12-06, 09:15   #18
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Avisartikkel om hjernehinnebetennelse (Nordlys)

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Storm er syk. Feber, brekninger, hoste, halsvondt osv. *bekymret*
Ja, jeg vet det ikke var hjernehinnebetennelse der ute, men man blir virkelig skeptisk uansett. Det ble ikke mye søvn på bekymretmamma i natt.

Huff... Får håpe han blir fort frisk! Skal du til legen med han?

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-06, 09:21   #19
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Avisartikkel om hjernehinnebetennelse (Nordlys)

Opprinnelig lagt inn av Jill, her.

Huff... Får håpe han blir fort frisk! Skal du til legen med han?

Jeg ser det an. Blir han ikke dårligere enn han er, drar jeg ikke til legen. Ingen grunn til å dra en syk unge rundt på venteværelser osv. dersom det ikke er grunn til det. Jeg kjenner allikevel at det knytter seg i magen, og jeg passer mye bedre på enn jeg vanligvis gjør.

  Svar med sitat
Gammel 13-12-06, 09:36   #20
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Avisartikkel om hjernehinnebetennelse (Nordlys)

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Jeg ser det an. Blir han ikke dårligere enn han er, drar jeg ikke til legen. Ingen grunn til å dra en syk unge rundt på venteværelser osv. dersom det ikke er grunn til det. Jeg kjenner allikevel at det knytter seg i magen, og jeg passer mye bedre på enn jeg vanligvis gjør.

Jeg vet. Minstepia ble syk i forgårs kveld her... Gaula som en stukken gris, og hun er ingen gråteunge. Fikk ikke ta henne på nakke/skuldre, og hun hadde feber. Nå er jeg ganske så sikker på at det bare er ørebetennelse, for ørene har "væsket" og hun er bedre nå. Men fy for en irrasjonell (en r?) angstfølelse...

Men kanskje du skulle ringe legevakta eller fastlegen og høre om de vil at du skal komme?

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no