Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Pippis pappa ikke negerkonge lenger

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-06, 10:42   #101
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lenger

Vi har lest litt i min gamle utgave av "mitt skattkammer" - og jeg må si jeg er sjokkert over all "neger-bruken"! Det er tydelig at tidene har forandret seg. Det var MYE fokus på det altså, og helt unødvendig fokus også. Slik som et eventyr om "lille Sambo", som egentlig var et veldig fint eventyr om en liten gutt som fikk nye klær og lurte noen tigre. Problemt var bare at de konsekvent kalte ham for "lille SVARTE Sambo" i enhver setning. Og mamma var store svarte mambo og pappa var store svarte pambo. (hadde det ikke holdt med Sambo og mamma og pappa liksom...)

Og selv om jeg har slitt med å forstå problemet med ordet "neger", ble jeg ganske forundret når jeg leste i denne boka - og min erkjennelse er at det helt klart har vært en nødvendig kamp not å slippe og bli framstilt på den måten! (det blir litt som at man forstår kvinnekampen bedre når man leser "hjemmet og vi" fra 50-tallet).

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 12:11   #102
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.812
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lenger

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Er ikke "svart" gangbart lenger?

Jeg vet egentlig ikke.

Venner i England sier de foretrekker å bli refert til som "black" dersom hudfarge skal nevnes, og "black people/person" var også den korrekte betegnelsen når vi referte til dette under studiene.

I Norge er jo ordet "svarting" blitt brukt som et skjellsord -så jeg vet ikke om "svart" derfor kan ansees som betenkelig å bruke...

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 13:14   #103
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lenger

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

For denne typen verk har tre alternativer, la dem være som de er, endre dem eller rett og slett slutte å lese dem. Jeg syns det blir feil å endre dem, jeg mener det er respektløst både mot verket og mot leseren (forfatteren også forsåvidt, men han er jo i Egners tilfelle død, så det spiller ikke mye rolle). Ikke syns jeg vi kan fjerne bildene heller. De er integrert med Egners tekst. Jeg mener altså at vi bør tenke oss om før vi gir disse bøkene til barn, og ikke lese dem uten at problematiske sidene ved dem blir belyst skikkelig, kanskje vi ikke bør lese dem i det hele tatt.

Ben "hottentott" Murphy

Dette er det beste og mest fornuftige jeg har lest om denne saken.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 14:11   #104
Pope
Fraværende...til tider.
 
Pope sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 1.350
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lenger

Jeg er så himmelfallen over hva folk skal legge seg opp i. Tenk at de skal endre på eventyr for barn... *rister på hodet*

Pope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 17:00   #105
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lenger

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Afrikaner er et begrep om personer fra Afrika.

Afroamerikaner brukes i USA om den delen av befolkningen som stammer fra afrika.

Det vet jeg vel. Hvorfor tror du at du må forklare det?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 17:18   #106
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lenger

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Hvis du er interessert kan du lese mer der.
http://www.ayin.no/svarting-hvorfor-...468-71967.html

Dette burde alle lese!!

__________________
Gutt 95 Jente 04
cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 18:54   #107
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.812
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lenger

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

Dette burde alle lese!!http://www.ayin.no/svarting-hvorfor-...468-71967.html

Viktig - og god link!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 19:11   #108
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lenger

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

Dette burde alle lese!!

Ja, jeg har lest dette både nå og tidligere. Men det var et par ting der jeg stusset over. Kan man for eksempel ikke si jungel lenger? Er det nedsettende å si innfødt?


Sitat:

Men hva skal jeg si da?
Ordliste: dårlige begreper og gode alternativer
Nedsettende ord satt opp mot riktige uttrykk
Pygme = Twa
Hottentott/buskmann = San/Khoikhoi
Heksedoktor = Lege
Jungel = Regnskog
Stamme = Folkegruppe/nasjon
Innfødt = Innbygger
Høvding = Leder
Jordhytte = Bolig
Neger = Afrikaner eller Svart
Mulatt = F.eks. halvt kenyansk, halvt norsk
Andre nedsettende ord
bastard
primitiv
farget
krigersk
half-cast

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 19:36   #109
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lenger

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Ja, jeg har lest dette både nå og tidligere. Men det var et par ting der jeg stusset over. Kan man for eksempel ikke si jungel
lenger? Er det nedsettende å si innfødt?

Selve artikkelen er jo stort sett grei, men ordlisten er jo mest tull.

Jeg ser at man bør vær forsiktig med pygme, hottentott, buskmann, neger og mulatt. Innfødt kan vel gi assosiasjoner til primitiv. Det samme kanskje hevdes om stamme, men jeg kjøper ikke den. Resten av denne listen anser jeg som sludder. Dette er, med unntak av heksedoktor (som er negativt, men slik jeg ser det korrekt om den "yrkesgruppen" det er snakk om), verdinøytrale ord. Det at et ord kan brukes i en negativ sammenheng gjør det ikke automatisk til et dårlig ord, jfr. jøde.

Ben "ignorance is strength" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no