Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Pippis pappa ikke negerkonge lenger

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-06, 10:07   #1
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pippis pappa ikke negerkonge lenger

… for det er stygt, har NRK bestemt. Hva mener du? Er det riktig å gå inn og endre i litterære verk fordi det ikke lenger er politisk korrekt?

http://www.dagbladet.no/kultur/2006/12/06/485141.html

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 10:10   #2
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lenger

Jeg synes det der blir for dumt. De må jo tenke litt på i hvilken tid det faktisk er skrevet. Nei, dette ble for dumt altså!

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 10:12   #3
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lenger

Redselen for å være rasist begynner å bli litt vel stor i enkelte sammenhenger.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 10:12   #4
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lenger

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Jeg synes det der blir for dumt. De må jo tenke litt på i hvilken tid det faktisk er skrevet. Nei, dette ble for dumt altså!

Helt enig. Skal en gå inn å rette opp og korrigere alle bøker, dikt, sanger osv. bare for at noen engang har brukt et ord som ikke er "politisk korrekt" lenger??

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 10:15   #5
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lenger

Opprinnelig lagt inn av Senna, her.

Helt enig. Skal en gå inn å rette opp og korrigere alle bøker, dikt, sanger osv. bare for at noen engang har brukt et ord som ikke er "politisk korrekt" lenger??

Det er så gale. Jeg er helt månebedotten her jeg sitter. Det blir jo så utrolig feil å gå inn og rette på litteratur som er skrevet for så lenge siden.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 10:17   #6
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lenger

Komplett idioti, spør du meg.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 10:18   #7
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lenger

Jeg syns det er greit å gjøre det i en moderne teateroppsetning. "Neger" gir helt andre assosiasjoner i dagens samfunn, enn de gjorde da bøkene ble skrevet. Det syns jeg det må være lov til å ta hensyn til i en teateroppsetning for barn. Neger er et stigmatiserende og negativt ladd ord, og offentlige arrangementer kan godt være fri for sånne ord. Særlig de som er rettet mot barn. Jeg er ganske overbevist om at Astrid Lindgren ikke hadde noen intensjoner om å være rasistisk eller å sverte negere da hun skrev Pippi Langstrømpe, og at å bruke sydhavskonge ikke ville krenket henne som kunstner. Jeg kan ikke helt se hvilke andre argumenter som skulle kunne brukes mot å endre teksten.

Jeg syns allikevel ikke det er greit å endre de originale tekstene eller bøkene, ei heller å sensurere bort bruken i de gamle filmene. Det ville jeg se på som et overtramp mot forfatteren og det at hun skrev for sin samtid.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 10:20   #8
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lenger

Fullstendig misforstått. Barn i dag VET at man ikke sier neger, de får PK-heten nærmest inn med morsmelken, og det er uproblematisk å forklare barn i Pippi-alderen at sånn var det før, men ikke nå. Dette er EVENTYR, vi snakker tross alt om en liten jente som bor alene og kan løfte hester. Lindgren ville snudd seg i graven. Noen har for lite å gjøre.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 10:22   #9
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lenger

Jeg synes ikke det gjør så mye, jeg. "Pappaen min er sydhavskonge" er helt grei modernisering av teksten, og det betyr jo akkurat det sammen.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 10:22   #10
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lenger

Så flotta at Norge også tar til seg at neger ikke noe fint ord! Lenge har jeg reagert på at det er helt ok å si neger i Norge. Så det er bra at dem skal gjøre noe med det.

Jeg fikk sjokk forresten da jeg hørte på en barnesang der hun enne sang om negerbarna. Må si at den cden gikk rett i søpla!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 10:22   #11
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lenger

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg er ganske overbevist om at Astrid Lindgren ikke hadde noen intensjoner om å være rasistisk eller å sverte negere da hun skrev Pippi Langstrømpe,

DET var ganske rasistisk sagt, Kasia.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 10:23   #12
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lenger

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

DET var ganske rasistisk sagt, Kasia.

:ubevisst rasist:

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 10:23   #13
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lenger

Jeg har aldri sett på ordet neger som rasistisk. For meg er det betegnelsen på en person med mørk hudfarve, rett og slett. Jeg synes det er helt idiotisk.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 10:26   #14
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lenger

Når vi er inne på temaet; vi har en CD med Torbjørn Egners viser og der er sangen om vesle Hoa. Jeg får skikkelig dårlige vibber av å høre den, synes teksten er skikkelig ekkel faktisk. Jeg mener ikke at en skal sensurere gamle opptak, men resultatet er jo at vi aldri hører på den sangen. Hva synes dere?

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 10:27   #15
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lenger

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Fullstendig misforstått. Barn i dag VET at man ikke sier neger, de får PK-heten nærmest inn med morsmelken, og det er uproblematisk å forklare barn i Pippi-alderen at sånn var det før, men ikke nå. Dette er EVENTYR, vi snakker tross alt om en liten jente som bor alene og kan løfte hester. Lindgren ville snudd seg i graven. Noen har for lite å gjøre.


Jeg velger å signere og dulte! Claire har sagt akkurat det jeg tenkte da jeg hørte dette på radioen i dag.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 10:29   #16
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lenger

Jeg syns det er greit nok at de endrer teksten i et teaterstykke, men de kan jo ikke endre litteraturen til å passe med hva som er stuerent til enhver tid.

Når det gjelder Egner så skurrer det veldig for meg også med vesle Hoa, og hottentottene i Doktor Dyregod ikke minst.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 10:32   #17
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lenger

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jeg har aldri sett på ordet neger som rasistisk. For meg er det betegnelsen på en person med mørk hudfarve, rett og slett. Jeg synes det er helt idiotisk.

Men 'neger' betyr faktisk mye mer enn det, og det er ikke bare hvordan du mener det som betyr noe men hvordan det oppfattes av andre.
Jeg hadde også ordet som en del av mitt vanlig e ordforråd tidligere, men har sluttet helt å bruke det nå, blandt annet etter å ha lest om det på African Youth sine nettsider. Hvis du er interessert kan du lese mer der.
http://www.ayin.no/svarting-hvorfor-...468-71967.html

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 10:33   #18
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lenger

"Pappaen til Pippi er en ekte fargetkonge!"

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 10:33   #19
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lenger

Helt enig med deg, Kaz. Nå liker jeg ikke Torbjørn Egner sånn altfor kjempegodt, så det er ikke noe stort tap å ikke spille akkurat den sangen liksom.

Ellers er det jo flere sanger som etter nåtidens normer er horrible. Flere av Margrethe Munthe sangene er jo grusomme og handlingen grenser til barnemishandling. De er rett og slett ikke forenelige med vår tids menneskesyn. De er gått ut på dato. Det er sånt som skjer når verden forandrer seg, det som var greit og allment akseptert for 50 år siden, vil oppfattes som rasistisk eller mishandling av barn i dag. Jeg syns slett ikke det idiotisk, tvert imot er det bra at vi har større bevissthet rundt disse tingene. Det er fint at nordmenn har lært at "neger" ikke er et pent ord, og at barn ikke skal smake riset hvis de tar en av mors nybakte kaker.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 10:33   #20
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pippis pappa ikke negerkonge lenger

Jeg synes det er helt greit at begrepet endres i en teateroppsetting. Det er vel snakk om litt kunstnerisk frihet når man tolker originale verk?

Er enig med Kasia. Personlig reagerer jeg negativt på "negerkonge-begrepet". Jeg kjenner det liksom knyter seg litt i magen når jeg hører det. Det dreier seg ikke kun om begrepet "neger" og hva man legger i det. Det dreier seg om "konge" også. Pippi er rimelig blek, så jeg regner med at faren ikke tilhørte noen stamme selv. *glemsk*

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no