Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Anbefal et vaffeljern

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-24, 22:51   #21
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefal et vaffeljern

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg kan vafler. Eller - jeg har i alle fall stekt en uhorvelig mengde med vafler i mitt liv. Jeg anbefaler Wilfa-jernet (var det piip det het?) med lyd. Ingen over, ingen ved siden.

Om du sliter med at vafler setter seg fast i jernet, så har du enten en vaffelrøre med for lite fett eller så er selve jernet skrapt opp og belegget dermed ødelagt. Du bruker ikke gaffel for å ta ut vaffelen, vel, Einhyrningur?

Her får du det forresten for under 600.

Det var slik fra dag 1. Om jeg bruker en pakke fett eller ikke utgjorde ingen forskjell. Alle vaflene delte seg to.. gud. Glad det jernet daua.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-02-24, 23:04   #22
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefal et vaffeljern

Opprinnelig lagt inn av Einhyrningur, her.

Det var slik fra dag 1. Om jeg bruker en pakke fett eller ikke utgjorde ingen forskjell. Alle vaflene delte seg to.. gud. Glad det jernet daua.

Høres ut som et mandagsjern - eller eventuelt dårlig røre. Kanskje du ikke hadde nok egg i røra. Kanskje røra ikke var tykk nok, eller at jernet ikke var varmt nok (eller for varmt!) ved oppstart. Noen ganger fungerer det bare ikke. Det var etter en runde hvor alle vaflene i beste fall ble til tynne og luftige baller () at piip-jernet ble kjøpt inn - og elsket!

Egentlig stemmer jeg for at det var et mandagsjern, og at det bare var bra at det gikk i stykker nå, slik at du kan kjøpe et nytt et med god samvittighet.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-24, 10:07   #23
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefal et vaffeljern

Litt for sent nå, men hvis vaflene henger fast kan det hjelpe å steke en vaskevaffel.
https://www.wilfa.com/no/oppskrifter...r/Vaskevaffel/

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-24, 10:12   #24
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefal et vaffeljern

Mine vafler delte seg også i to i starten. Jeg har løst det ved å lage tykkere røre. Jeg har i mer mel enn de fleste oppskrifter sier. Mengde smør har liten betydning hvis jernet fungerer. Litt smør i røra og til å smøre med, trenger ikke mye hvis røra er passe tykk.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-24, 10:32   #25
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefal et vaffeljern

Prøvd vaskevaffel, tykk røre, tynn røre..

Kjøpte verdens billigste jern nå når testvinneren røk (ungene sto klar og gapte, måtte bare løpe ut å røske med meg noe billig ræl). Stekte da av samme røre. De satt ikke fast. Kanskje bare beholde det billige skranglejernet, det er faktisk bedre en Wilfa. Ulempen er st vaflene er bittesmå.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-02-24, 10:51   #26
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefal et vaffeljern

Jeg har aldri skjønt hvorfor det er viktig at vaffelhjertene er store, runde, firkantede eller om det er fire, fem eller seks pr plate? Hvorfor betyr det noe? Er vaffelhjertene små, tar man jo bare passe mengde syltetøy/rømme/hva som helst på og spiser flere?

For meg er betyr det mest at jernet steker jevnt og forholdsvis raskt siden jeg lager mange vafler om gangen. Derfor er også dobbeltjern viktig, men det må da være sterkt nok til å steke to stk like raskt som et vanlig jern steker en plate. Det gjør det jernet jeg har nå og derfor liker jeg det. Jeg har ikke reflektert over form på hjertene og jeg vet ikke hvor mange hjerter det er pr plate. For meg spiller det ingen rolle.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-24, 10:55   #27
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefal et vaffeljern

For meg så er vaflene også estetikk, akkurat som en kake. Så jeg syns noen er penere enn andre. Jeg syns det er penest med rundere, klassiske hjerter enn de mer firkantede, og at en plate med 5 er penere enn 6.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-24, 12:03   #28
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefal et vaffeljern

Jeg er med Tallulah på den. Veldig viktig er det ikke, men liker at ting ser pent ut (av samme grunn vil jeg ha svart kaffe servert i kopp med lys innside, og for all del ikke gjennomsiktig glass ). Vaffel er nostalgi for mange, det er tradisjonsmat som vi er vokst opp med, og som vi har positive assosiasjoner til fra barndommen. Så hva man er vant med fra oppveksten spiller sikkert også inn, ikke bare praktiske hensyn, eller hva man synes er "penest" ut fra dagens estetiske sans.

Vi har dobbelt Wilfa-jern (det Frukt linker til), som vi har hatt i årevis, og som alltid har fungert helt brillefint. Steker jevnt, og vaflene sitter ikke fast (bruker litt smør). Mulig det har noe med vaffeloppskrifta å gjøre også? Vi har i alle fall aldri hatt problemer med det, så hvis vi trenger nytt en gang blir det sikkert samme type. Vi steker MANGE vafler når vi steker, så for oss er det viktig å ha dobbelt.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 02-02-24 kl 12:11.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-24, 12:16   #29
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefal et vaffeljern

Vi spiser MYE vaffel. De er grove og inneholder mye egg. Vi blir fort leie av brød.

Skranglejernet jeg har nå steker små valfer veldig sakte, men de sitter ikke fast. Det steker nokså jevnt og, men har fem hjerter. Det irriterer meg når jeg skal dele vaflene i to. Vi kjører ofte buffet, der man henter en og en vaffel, eller en halv, etter som de stekes. Jeg samler aldri opp. Derfor vil jeg ha raskt jern, store vafler som lett kan deles i to. Og de skal ikke sitte fast. Skranglejernet er bra på den måten at det ikke sitter fast, men resten.. Wilfa hadde store plater, men tapte på resten. Kan man vinne?!?

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-02-24, 12:57   #30
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefal et vaffeljern

Kanskje du skal prøve Åviken. De gjør det bra i test, og har firkantede plater.
https://www.tek.no/samletest/i/K3lEe...testresultater

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-24, 13:46   #31
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefal et vaffeljern

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Jeg har dette. Fungerer bra, men jeg bruker det veldig sjelden da.
https://www.wilfa.com/no/produkter/k...n/?code=602721

Vi har dette på hytta, og det er helt håpløst! Hver eneste vaffel sitter fast uansett hvor mye olje eller smør som brukes.
Jeg blir helt gal!
Vi har en eldre type wilfa hjemme som fungerer aldeles strålende.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-24, 14:09   #32
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefal et vaffeljern

Eg kasta vårt doble Åviken i forbannelse etter at vaffelforsøk nr hundre satt som limt fast i jernet. Jada, alle oppskrifter og rensevaffel osv var prøvd. Mannen kjøpte eit enkelt Wilfa som i følge han i butikken var best i test. Det går kjappare å steike enn med det doble drittjernet og vaflane blir perfekte mjuksprø. Så kunne eg altså å lage gode vaflar likevel. Eg trudde lenge eg ikkke evna det.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-24, 14:12   #33
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefal et vaffeljern

Vi har et dobbelt som lager 2*5 hjerter, mener det er obh og det finker finfint. Jeg er vant til 5 hjerter og deler dem automatisk 2+2+1 og synes det er helt perfekt

Med et med antallet hjerter er definitivt smak og behag. Mamma ahr det fra wilfa som lager 6 nå. Da blir det jo alltid 2 og 2 og 2 og ikke en sånn enslig vaffel,

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-24, 14:41   #34
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.244
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Anbefal et vaffeljern

Jeg har dobbelt hjemme som virker sånn passe. Og siden jeg har drevet mye vaffelsteking på dugnad, kan jeg gå god for at det er stor forskjell på jernene. Jeg bruker dobbeltjern og ikke enkeltjern fordi det går fortere. På klubbhuset nå, har vi et vaffeljern jeg syns er mye bedre enn alle jernene vi har brukt gjennom årenes løp, skal se om jeg klarer å google det frem, eller må du vente til jeg har besøkt klubbhuset. Hverken wilfa eller åviken har levd opp til sine best i test merkelapper. Erfaringen er dessuten at vaffeljern har en relativ kort levetid.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-24, 14:46   #35
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.244
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Anbefal et vaffeljern

Kan hende det er dette, men ikke 100% sikker: https://bakerenogkokken.no/kjokkenma...ce-9106-sound/

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-24, 09:02   #36
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.022
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Anbefal et vaffeljern

Med 6 store hjerter, så serverer vi to og to. Og så passer hvert sett med to hjerter perfekt i brødristeren til oppvarming av restevafler. Lett å varme opp 4 hjerter.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-24, 18:38   #37
Linella
Erfaren
 
Linella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 843
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Sv: Anbefal et vaffeljern

Jeg har også Wilfa Bell med 6 hjerter og er veldig fornøyd med det. Det forrige jernet vi hadde var grusomt - alt satt fast (usikker på om det også var Wilfa), og jeg lurte på om jeg rett og slett ikke kunne lage vafler. Etter at vi fikk Wilfa Bell i hus har det aldri vært problemer med vaffelstekingen.

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-24, 21:27   #38
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefal et vaffeljern

Vi har Obh Nordica dobbelt vaffeljern. Vi er kjempefornøyd med det, og lager masse vafler!

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-24, 21:40   #39
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefal et vaffeljern

Vi har Åviken dobbeltjern. Funker fint. Fire hjerter i plata, som jo er det rette antallet.
Vårt er sikkert ti år gammelt etter at det vi hadde ble drept av vask med høytrykksspyler (noen prøvde å lage knekk i vaffeljernet, ikke spør).
Om det du har funker ville jeg beholdt det.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-24, 23:15   #40
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefal et vaffeljern

Vi har det Frukt linker til. Har aldri hatt problemer med det og har hatt det i alle år jeg kan huske. Har stekt masse vafler på det.
Kan problemet være for lite smør i røra?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no