Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Får noen spesialkost på SFO?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-12, 22:10   #81
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Selvfølgelig skjønner jeg at det kan være en del plunder og heft. Jeg er lærerdatter og har lærervenner, og har hørt skrekkhistorier. Og jeg har selv vært i jobber med mye plunder og heft og rare krav, lærere er ikke de eneste uheldige på den fronten, dessverre. Jeg skjønner at det kan være plagsomt, men jeg tror at det har litt å si hvordan man møter og håndterer den type ting også. Jeg nekter å tro at foreldre av typen som ikke vil at barna skal være i rom med mel helt grunnløst er så mange og krevende at det veier opp for at de få som trenger tilrettelegginger ikke får dette.

De som trenger tilrettelegginger, får da det hos meg i hvert fall. Jeg skulle bare ønske at jeg slapp å tilrettelegge for de som egentlig ikke trenger det også. Og at med mange "ulv, ulv"-historier kan det være at det er lettere å tro at kostholdsbegrensninger egentlig ikke er så nøye.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 22:13   #82
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Jeg mener selvsagt at barn med cøliaki skal få ha Mat og Helse på lik linje med barn som ikke er allergiske mot hvetemel, det er jo en rett de har etter opplæringsloven, men jeg tenker at det må la seg løse uten å nekte de andre i klassen å lage noe med hvetemel. Helt eget utstyr og egen stekeovn- f.eks?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 22:27   #83
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Til de som valgte å misforstå: Jeg har aldri sagt at allergi ikke finnes, jeg har f.eks folk med alvorlig glutenallergi i nær familie. Det som derimot også finnes, og som er en økende samfunnstrend, er hysteriske foreldre (Munchausen light, I presume?) som utelater melk den ene uken og sukker den andre pga. at de tolker helt naturlige småplager hos barna som allergi. Derav mitt forslag om legeattest før man kan kreve noen form for spesialtilpasning.

Jeg har hørt om denne samfunnstrenden på nett, men når jeg tenker etter er det kun en eneste person jeg konkret kan huske som er slik du beskriver. Henne kjenner jeg heller ikke, men har lest om på nett.

På trinnet til gutten vår er det snakk om 40 elever hvorav han + en til er allergiske mot et par ganske enkle matvarer.

På trinnet til eldstemann er de 50 stk og der vet jeg om en gutt som er laktoseintolerant.


Vi har aldri blitt avkrevd noen legeattest. Epipenn, nødprosedyrer og slike ting har holdt i massevis.

Jeg er enig i at det bør kunne kreves at dokumentasjon legges fram dersom man er i tvil om det faktisk dreier seg om sykdom. Det vil heller ikke allergikere ha vanskeligheter med å fremskaffe.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 22:31   #84
-Nj-
-Holy macaroni-
 
-Nj- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 1.034
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Opprinnelig lagt inn av Carpe Diem, her.

Bekreftelse fra lege? *enkel*

Ja, såklart! (Men regner med det ikke er helt kult om man gjør det som en regel å vise fram legeerklæring for å få tilrettelagt måltider. selv om det hadde fått bort de som ikke er reel!)

På vår sfo har vi fått en hel veske med medisin om et barn kommer i nærheten av nøtter, så der tviler jeg ikke på sannheten!

__________________
2000 og okt. 2010

-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 22:33   #85
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Det er vel ingen som setter ungene på en diett uten at det er gjennomtenkt. Hva er vitsen med det, liksom? Skal det være kult, eller noe? Ønsker de å være zpezielle?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 22:35   #86
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det er vel ingen som setter ungene på en diett uten at det er gjennomtenkt. Hva er vitsen med det, liksom? Skal det være kult, eller noe? Ønsker de å være zpezielle?

Det finnes noen som har kosthold som hobby og kaster seg på trender, men jeg tror ikke det er så vanlig å rive med seg barna på alt.

Jeg har jo lest om de kjernesunne folka som kutter ut mel og melk, men jeg har aldri møtt på noen IRL som setter barna sine fanatisk på slike dietter.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 22:36   #87
-Nj-
-Holy macaroni-
 
-Nj- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 1.034
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Jeg liker ikke at mine barn får i seg aspartam, men jeg fatter jo at jeg kun kan regulere det hjemme og fortelle mitt barn at det ikke er bra. Men jeg ville ikke gå så langt å nekte mitt barn å få lightsaft på sfo en gang i blant.
Men jeg vet om flere som krever det.

__________________
2000 og okt. 2010

-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 22:36   #88
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det finnes noen som har kosthold som hobby og kaster seg på trender, men jeg tror ikke det er så vanlig å rive med seg barna på alt.

Jeg har jo lest om de kjernesunne folka som kutter ut mel og melk, men jeg har aldri møtt på noen IRL som setter barna sine fanatisk på slike dietter.

Joda. Men til og med de kjernesunne har jo sine grunner. Peptider, autisme etc.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 22:38   #89
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det er vel ingen som setter ungene på en diett uten at det er gjennomtenkt. Hva er vitsen med det, liksom? Skal det være kult, eller noe? Ønsker de å være zpezielle?

Det er sikkert gjennomtenkt. Men det trenger ikke ha utspring i allergi. Spørsmålet er om offentlige instanser som skolen skal måtte ta hensyn til alle "innfall" foreldre kan få, eller om vi skal begrense oss til dem som må ha tilrettelegging pga intoleranse eller allergi.

Jeg mener at skattebetalernes penger (min tid) ikke bør brukes på å spesialtilpasse for elever som egentlig ikke trenger det - rent fysisk.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 22:40   #90
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Opprinnelig lagt inn av mopdy, her.

Jeg liker ikke at mine barn får i seg aspartam, men jeg fatter jo at jeg kun kan regulere det hjemme og fortelle mitt barn at det ikke er bra. Men jeg ville ikke gå så langt å nekte mitt barn å få lightsaft på sfo en gang i blant.
Men jeg vet om flere som krever det.

Nettopp. Og når den ene krever ingen aspartam,.. andre ikke skal ha svinekjøtt, andre ikke skal ha melk, andre ikke skal ha mel, andre ikke skal ha fisk, andre ikke skal ha for mye karbohydrater, osv - da blir det vanskelig altså. Jeg som egentlig elsker mat og helse-faget holdt på å kaste opp bare ved tanken et år for en stund siden. Det var nesten umulig å klare å lage noe som helst fordi listen med hensyn var latterlig lang. Gid vi bare hadde hatt dem med allergier å ta hensyn til, da hadde listen vært sånn passelig.

Men så bor jeg i Bærum da - kanskje foreldre er mer kravstore her enn ellers i landet.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 22:45   #91
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det er vel ingen som setter ungene på en diett uten at det er gjennomtenkt. Hva er vitsen med det, liksom? Skal det være kult, eller noe? Ønsker de å være zpezielle?

Som sagt, Munchausen. Folk ønsker seg pinadø et barn med diagose. Ikke en alvorlig en, men en smule melallergi eller i det minste bittelittegranne ADHD må man nesten ha i dag skal man henge med.
Jeg blir sikkert rødprikket nå, så jeg bør vel nevne at jeg tror på ADHD og vet at mange lider fryktelig under det og får et nytt liv når de blir medisinerte, men jeg er også hellig overbevist om at mange unger med vanlige konsentrasjonsvansker (som alle barn har i større eller mindre grad) havner i den kategorien også. For ikke å snakke om alle tenåringene som ikke kommer seg opp om morgenen og plutselig får ME. Dont get me started....

(Uff, jeg blir så slem og krass av å begynne å jobbe igjen, merker jeg. )

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 22:46   #92
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Det er sikkert gjennomtenkt. Men det trenger ikke ha utspring i allergi. Spørsmålet er om offentlige instanser som skolen skal måtte ta hensyn til alle "innfall" foreldre kan få, eller om vi skal begrense oss til dem som må ha tilrettelegging pga intoleranse eller allergi.

Jeg mener at skattebetalernes penger (min tid) ikke bør brukes på å spesialtilpasse for elever som egentlig ikke trenger det - rent fysisk.

Skjønner hva du mener, men synes likevel det er en smule trangsynt. Hvor går grensen hog hvem skal definere) for hva som er gyldig grunn?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 22:47   #93
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Skjønner hva du mener, men synes likevel det er en smule trangsynt. Hvor går grensen hog hvem skal definere) for hva som er gyldig grunn?

Det er jo nettopp det. Så derfor godtar vi jo kreti og pleti - og faget blir nesten umulig å ha - i hvert fall ved vår skole.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 22:47   #94
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Men altså - eg forstår at du oslo78 har opplevd, og opplever slike foreldre, men eg trur ikkje det er så vanlig som enkelte vil ha det til. Slike foreldre finst og kan heilt sikkert vere fryktelig brysomme, men finst det slike i alle klassar? Eg kjenner ingen ved vår skule, men det er jo berre nok eit enkelt-eksempel.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 22:48   #95
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Jeg håper at vår skole er et skrekkeksempel. Jeg er i hvert fall (som dere skjønner) temmelig oppgitt på denne fronten.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 22:49   #96
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Joda. Men til og med de kjernesunne har jo sine grunner. Peptider, autisme etc.

Jo men det er der "selv" jeg, som har lillegutt på en sånn diett selv, ser at det kan bikke nærmest religion, og om det ikke er medisinsk fundert (skriv fra lege) eller bortimot ikke gjennomførbart, så må jo nesten foreldrene faktisk stå for maten selv.

Jeg _kan_ jo ikke forvente at de på SFO skal klare å lage mat til lillegutt som er fri for gluten og melk (som han er allergisk mot, begge deler), og i tillegg fri for sukker, gjær, soya, ris, potet og en lang rekke tilsetningsstoffer. Da hadde de jo ikke fått gjort noe annet lsm.

Og jadda, jeg _kunne_ fått skriv fra lege på at dette var en Fin Ting, men jeg velger å heller la dem få bruke tida si på andre ting og heller være behjelpelig med å framskaffe matvarene ferdiglagd så det skal være enkelt å la lillegutt delta i måltidene på lik linje med andre. Så er "motytelsen" at de gir meg beskjed i god tid om de andre skal steke vafler eller ha muffins eller feire noe med gele, så jeg får tenkt ut noe glupt så han også kan ta del. Lillegutt går i en klasse på 5 elever hvorav to med cøliaki, så det er heldigvis ikke så voldsomt mye.
Men hvis vi ganger opp til en klasse på 55 da, så blir det jo 22 med cøliaki og 11 på mystiske dietter. De skulle ikke fått gjort stort annet tror jeg

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 22:50   #97
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jo men det er der selv jeg, som har lillegutt på en sånn diett selv, ser at det kan bikke nærmest religion, og om det ikke er medisinsk fundert (skriv fra lege) eller bortimot ikke gjennomførbart, så må jo nesten foreldrene faktisk stå for maten selv.

Jeg _kan_ jo ikke forvente at de på SFO skal klare å lage mat til lillegutt som er fri for gluten og melk (som han er allergisk mot, begge deler), og i tillegg fri for sukker, gjær, soya, ris, potet og en lang rekke tilsetningsstoffer. Da hadde de jo ikke fått gjort noe annet lsm.

Og jadda, jeg _kunne_ fått skriv fra lege på at dette var en Fin Ting, men jeg velger å heller la dem få bruke tida si på andre ting og heller være behjelpelig med å framskaffe matvarene ferdiglagd så det skal være enkelt å la lillegutt delta i måltidene på lik linje med andre. Så er "motytelsen" at de gir meg beskjed i god tid om de andre skal steke vafler eller ha muffins eller feire noe med gele, så jeg får tenkt ut noe glupt så han også kan ta del.

Jammen det er da mange som ville forventet nettopp det.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 22:51   #98
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Som sagt, Munchausen. Folk ønsker seg pinadø et barn med diagose. Ikke en alvorlig en, men en smule melallergi eller i det minste bittelittegranne ADHD må man nesten ha i dag skal man henge med.
Jeg blir sikkert rødprikket nå, så jeg bør vel nevne at jeg tror på ADHD og vet at mange lider fryktelig under det og får et nytt liv når de blir medisinerte, men jeg er også hellig overbevist om at mange unger med vanlige konsentrasjonsvansker (som alle barn har i større eller mindre grad) havner i den kategorien også. For ikke å snakke om alle tenåringene som ikke kommer seg opp om morgenen og plutselig får ME. Dont get me started....

(Uff, jeg blir så slem og krass av å begynne å jobbe igjen, merker jeg. )

Oh, Lord. :roll:

Jeg måtte Google Munchhausen, men er disse folka så vanlige at detter et problem i skolen, altså?

Hvis vi antar at de fleste ikke har munchhausen, hvorfor vil de da dikte opp en diagnose? Og hvis ungen har et konsentrasjonsproblem, er det da ikke logisk at de prøver ting som de tror kan hjelpe, feks kutte sukker etc?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 22:55   #99
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jo men det er der "selv" jeg, som har lillegutt på en sånn diett selv, ser at det kan bikke nærmest religion, og om det ikke er medisinsk fundert (skriv fra lege) eller bortimot ikke gjennomførbart, så må jo nesten foreldrene faktisk stå for maten selv.

Jeg _kan_ jo ikke forvente at de på SFO skal klare å lage mat til lillegutt som er fri for gluten og melk (som han er allergisk mot, begge deler), og i tillegg fri for sukker, gjær, soya, ris, potet og en lang rekke tilsetningsstoffer. Da hadde de jo ikke fått gjort noe annet lsm.

Og jadda, jeg _kunne_ fått skriv fra lege på at dette var en Fin Ting, men jeg velger å heller la dem få bruke tida si på andre ting og heller være behjelpelig med å framskaffe matvarene ferdiglagd så det skal være enkelt å la lillegutt delta i måltidene på lik linje med andre. Så er "motytelsen" at de gir meg beskjed i god tid om de andre skal steke vafler eller ha muffins eller feire noe med gele, så jeg får tenkt ut noe glupt så han også kan ta del. Lillegutt går i en klasse på 5 elever hvorav to med cøliaki, så det er heldigvis ikke så voldsomt mye.
Men hvis vi ganger opp til en klasse på 55 da, så blir det jo 22 med cøliaki og 11 på mystiske dietter. De skulle ikke fått gjort stort annet tror jeg

Ja, jeg er jo enig i alt det.

Jeg har selv et barn med autisme. Hun går ikke på diett, men jeg skal ikke si at vi ikke har vurdert det. Det er himla vanskelig. Det er mange aspekter å ta hensyn til. Ett av dem er sånne folk som Rine.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 23:00   #100
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Men altså - eg forstår at du oslo78 har opplevd, og opplever slike foreldre, men eg trur ikkje det er så vanlig som enkelte vil ha det til. Slike foreldre finst og kan heilt sikkert vere fryktelig brysomme, men finst det slike i alle klassar? Eg kjenner ingen ved vår skule, men det er jo berre nok eit enkelt-eksempel.

Det er flere en man tror.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no