Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

På tide å bli engstelige?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-06, 12:40   #1
@nne
Ikke fra NM
 
@nne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: arendal
Innlegg: 301
@nne er litt kul@nne er litt kul@nne er litt kul
Standard

På tide å bli engstelige?

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=164956

Grunnen til at i hvert fall jeg blir ganske engstelig nå er at jeg hørte et anslag for ikke så veldig lenge siden om hvor mye havoverflaten ville stige hvis absolutt all is på jorden smeltet. Tør ikke gjengi tallet her, i tilfelle jeg har hørt feil. Men skulle vel tro at hvis all isen på Nordpolen smelter, så er vi godt på vei til å få isfri klode?! Akkurat nå kunne jeg ønske jeg visste mer om forskjellene på Syd- og Nordpolen, spesielt når det gjelder mengde is og smeltetempo. Noen spesielt interesserte her som har litt god peiling? Eller er det noen som har tanker om oppslaget?
Nå skal jeg på Lidl og se om jeg finner sukkerfritt syltetøy. Håper å komme hjem til en spennende "samtale".

__________________
Barn er utrolig flinke til å etterligne. Samme hvor mye du strever med å lære dem folkeskikk, oppfører de seg akkurat som foreldrene sine
@nne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-06, 13:32   #2
carolin
Har laget seg en tittel
 
carolin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: På tide å bli engstelige?

Jeg spurte min mor om dette en gang, men nå husker jeg jammen ikke hva hun svarte. Det var et betryggende svar i hvertfall.
Hun er havforsker og er ofte på tokt og tar prøver av isen og sjøen og hva vet jeg, så dette kan hun vel sikkert.

__________________
If you talk to your children, you can help them to keep their lives together. If you talk to them skillfully, you can help them to build future dreams.
carolin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-06, 13:41   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: På tide å bli engstelige?

Uansett så synes jeg det er horribelt at dette ikke blir tatt nok på alvor av både vanlige folk og de høyt på strå. DRASTISKE tiltak må jo faen meg til snart, før vi ødelegger hele planeten! Økonomien ødelegger alt, penger står for mye i fokus.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-06, 14:10   #4
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: På tide å bli engstelige?

Du må huske at havoverflaten stiger ikke selv om isen på nordpolen smelter.

Sjekk Arkimedes' lov.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-06, 15:43   #5
@nne
Ikke fra NM
 
@nne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: arendal
Innlegg: 301
@nne er litt kul@nne er litt kul@nne er litt kul
Standard

Sv: På tide å bli engstelige?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Du må huske at havoverflaten stiger ikke selv om isen på nordpolen smelter.

Sjekk Arkimedes' lov.

Jammen, jammen, det skjønner jeg ikke.
Er det noe med det at is tar mer plass enn vann, og at 90 % av isfjellet befinner seg under vann? Da skjønner jeg at havoverflaten ikke vil stige, men hva med all den isen som ikke ligger i vann da. For den må jo smelte og renne ut i havet den også vil jeg tro. Det ligger jo en del isbreer i hvert fall delvis innover land.
Må tenke litt på dette her altså.

__________________
Barn er utrolig flinke til å etterligne. Samme hvor mye du strever med å lære dem folkeskikk, oppfører de seg akkurat som foreldrene sine
@nne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-06, 15:57   #6
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: På tide å bli engstelige?

Havoverflaten har vel steget i mange år nå, og jeg har hørt/lest ett eler annet sted at havoerflaten vr ca 10 cm høyere for x antall millioner år siden en den er nå.
Det er klart at en bør tenke over hvilke konsekvenser issmeltingen har og at vi bør gjøre vårt for å bremse utviklingen.
Men må innrømme at det bekymrer meg vel egentlig ikke i så stor grad at jeg tenker på det så ofte. Det gjør meg ikke engstelig.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-06, 16:17   #7
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: På tide å bli engstelige?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Du må huske at havoverflaten stiger ikke selv om isen på nordpolen smelter.

Sjekk Arkimedes' lov.

Utklipp fra avisinnlegget linket av hI:

Nedsmeltingen av sjøisen på Nordpolen vil ikke direkte medføre en økning i havnivået på jorden. Men dersom isen og snøen på Grønland smelter er havnivået på jorden ventet å øke med sju meter.



7 meter er mye.
Om isen på nordpolen smelter kan vel isen på Grønland også smelte?

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-06, 16:23   #8
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: På tide å bli engstelige?

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

Om isen på nordpolen smelter kan vel isen på Grønland også smelte?

Ja, og det er et problem. Samt isen i Antarktis.

Jeg måtte bare kverulere litt om nordpol-isen.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-06, 16:35   #9
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: På tide å bli engstelige?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Ja, og det er et problem. Samt isen i Antarktis.

Jeg måtte bare kverulere litt om nordpol-isen.

Men du hadde rett da. Det skal du ha.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-06, 16:47   #10
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: På tide å bli engstelige?

Det er en helt naturlig utvikling. Vi har hat istider og varme tider i ganske mange år her på jorden. At forurensning og diverse bidrar er nok korrekt til en viss grad, men så absolutt ikke årsaken.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no