Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Oslo - spare på vannet

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-22, 12:54   #1
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.965
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Oslo - spare på vannet

Nå oppfordres man også til å spare på vannet.

https://www.nrk.no/osloogviken/oslo-...net-1.15831292

Kommer du til å (klare) å følge oppfordringen? Hvordan?

Enda en god grunn til ikke å unne seg en lang, varm dusj.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-22, 12:57   #2
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.927
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oslo - spare på vannet

De fleste av de tiltakene gjør vi jo allerede, så ja, vi kommer til å følge de.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-22, 13:01   #3
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.847
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oslo - spare på vannet

Det gjør vi jo allerede, grunnet høy strømpris.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-22, 13:10   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oslo - spare på vannet

Kan noen sende dette til mine andre 3 familiemedlemmer? Jeg har forsøkt å ta opp dette hjemme mange ganger (over flere år), men dette synes de ikke er så viktig.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-22, 13:29   #5
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.676
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oslo - spare på vannet

Gjør jo mye av det allerede.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-22, 13:30   #6
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.813
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oslo - spare på vannet

Jeg gjør det meste her allerede. Tror de andre i familien er relativt flike de også.

Øko-program på oppvaskmaskina bruker jeg ikke. Har lurt på hva den egentlig sparer på. Vasker mye på det korte programmet nå som strømprisen er så høy.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-22, 13:33   #7
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.676
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oslo - spare på vannet

På oppvaskmaskinen vår går øko programmet ut på at det bruker lengre tid, og mindre vann. Mulig det er det på vaskemaskinen også. Vasker stort sett øko på vaskemaskinen og, men det er mest pga å fylle den og da tar den 10 kg.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-22, 13:37   #8
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oslo - spare på vannet

Hm, hvis det skal spares, så tror jeg det er på å sette kaldt vann i mugge i kjøleskapet. Vi har rør som går i krinkelkroker over hele huset, så det tar evigheter å få kaldt vann i springen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-22, 13:42   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oslo - spare på vannet

Vi gjør det meste, men Hiawata kan slutte å sitte en halvtime på dusjgulvet og meditere under vannstrålen før han vasker seg. Vi har riktignok prøvd å få ham til å slutte med det i årevis, uten hell. Vi andre kan skru av vannet når vi såper oss inn.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hm, hvis det skal spares, så tror jeg det er på å sette kaldt vann i mugge i kjøleskapet. Vi har rør som går i krinkelkroker over hele huset, så det tar evigheter å få kaldt vann i springen.

Godt tips! Vi bor i 3.etasje, så tar litt tid før vannet blir kaldt her oppe ja.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-22, 14:15   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oslo - spare på vannet

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hm, hvis det skal spares, så tror jeg det er på å sette kaldt vann i mugge i kjøleskapet. Vi har rør som går i krinkelkroker over hele huset, så det tar evigheter å få kaldt vann i springen.

Ha. Det gjør vi faktisk allerede!

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-22, 15:35   #11
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.965
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oslo - spare på vannet

Vi er så heldig å ha ismaskin i kjøleskapet, så der er det da kaldt drikkevann. Skal bli flinkere til å hente derfra. Og så kan jeg skru av krana ved tannpuss, det er også greit.

Ellers så er det jo egentlig bare dusj og "liten knapp på do" igjen, og den store knappen brukes jo for min del bare når det er nødvendig. Men jeg kan selvsagt minne resten av familien på det, aner jo ikke hva de gjør.

Så må jeg innrømme at det føles litt sånn "piss i havet". Tror dere sånne oppfordringer faktisk virker?

Vanningsforbud er jo en klassiker på sommeren, men det har jo lite for seg nå.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-22, 16:44   #12
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.014
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Oslo - spare på vannet

For meg er det bare økoprogrammet på oppvaskmaskinen som gjenstår. Det tar 3 timer, så det er derfor jeg ikke har brukt det. Blir ikke det rimelig dyrt i forhold til strømmen, eller trekker den mindre strøm?

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-22, 17:09   #13
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oslo - spare på vannet

Har ingen "liten knapp" på do, og stopper ikke vannet i dusjen mens jeg såper inn, men ellers passer lista på meg. I tillegg; husvask med bruk av vann utføres ekstremt sjeldent, bilen vaskes ikke på denne årstida, svært få blomster å vanne, og plen(vanner) har jeg ikke.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-22, 17:16   #14
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.017
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oslo - spare på vannet

Inviterer herved til eksotiske vannreiser på Sunnmøre.
Bill.mrk. Nedbørsfrie dager er bare SÅ 2021.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-01-22, 10:20   #15
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oslo - spare på vannet

Opprinnelig lagt inn av C3PO, her.

For meg er det bare økoprogrammet på oppvaskmaskinen som gjenstår. Det tar 3 timer, så det er derfor jeg ikke har brukt det. Blir ikke det rimelig dyrt i forhold til strømmen, eller trekker den mindre strøm?

Det der lurer eg og på.

__________________
05
Hondacrv er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-01-22, 10:49   #16
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.813
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oslo - spare på vannet

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

På oppvaskmaskinen vår går øko programmet ut på at det bruker lengre tid, og mindre vann. Mulig det er det på vaskemaskinen også. Vasker stort sett øko på vaskemaskinen og, men det er mest pga å fylle den og da tar den 10 kg.

Jeg tror den sparer både vann og strøm. Det er gjerne veldig dyrt og må spares på en annen måte enn vi er vant med.

Vårt eco-program bruker også tre timer. Det er ikke veldig aktuelt, må jeg innrømme. Vi har en hurtigvariant som bruker en time. Det kan vi teste ut.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-22, 11:18   #17
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Oslo - spare på vannet

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Inviterer herved til eksotiske vannreiser på Sunnmøre.
Bill.mrk. Nedbørsfrie dager er bare SÅ 2021.

Dere kan trygt fortsette vannreisen videre nordover til Romsdal. Husk svømmeføtter!

Skjønner hvorfor det er tørt på Østlandet, for å si det sånn

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-22, 11:53   #18
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.808
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Oslo - spare på vannet

Opprinnelig lagt inn av Synnemor, her.

Dere kan trygt fortsette vannreisen videre nordover til Romsdal. Husk svømmeføtter!

Skjønner hvorfor det er tørt på Østlandet, for å si det sånn

Og videre sørover til Bergen, kan man bare ta på redningsvesten og snorkel, og en herlig reise kan fortsette. Vi fyller godt på i dag!

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-22, 12:04   #19
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.424
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Oslo - spare på vannet

Jeg vil heller spare på vannet enn å opplevde det været som er i andre deler av Norge. Hilsen utvandret - med god grunn!!!

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-22, 15:40   #20
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.676
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oslo - spare på vannet

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg tror den sparer både vann og strøm. Det er gjerne veldig dyrt og må spares på en annen måte enn vi er vant med.

Vårt eco-program bruker også tre timer. Det er ikke veldig aktuelt, må jeg innrømme. Vi har en hurtigvariant som bruker en time. Det kan vi teste ut.

Både på oppvaskmaskinen og vaskemaskin kan vi styre lengden på alle programmer. Jeg vasker ikke 60 vask på 4 timer når jeg kan vaske på underkant av 2 timer som minste tid.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no