Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Blodgivere og bekjente av blodgivere

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-04-20, 15:17   #21
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

I den blodbanken jeg sokner til, får jeg ikke gitt blod siden jeg er Gastric Sleeve-operert og står på fast tilskudd B12.

Så rart. Jeg får gi selv om jeg tar B12.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-20, 15:33   #22
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.597
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

I den blodbanken jeg sokner til, får jeg ikke gitt blod siden jeg er Gastric Sleeve-operert og står på fast tilskudd B12.


Så dumt! Jeg fikk lov til å gi selv om GBP-operert og står på diverse tilskudd fast blant annet calcigran forte og B12. Jeg måtte slutte å gi blod når jeg startet på Atacand som migreneforebyggende medisin. Litt dumt siden jeg har O neg som blodstype.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-20, 16:36   #23
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.312
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

Selv om det er en felles veileder for alle blodbanker er det mye som står "vurderes av lege". Så da er det avhengig av hvordan den blodbankens lege vurderer det. Feks godtar vår blodbank noen forebyggende migrenemedisiner (men jeg husker ikke akkurat hvilke hjemmefra altså...)

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-20, 17:11   #24
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.369
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

De begrunner det med at de vil ikke risikere at jeg får for lave verdier av vitaminer og mineraler, ikke på at blodet mitt er uegnet. Så det er jo av hensyn til den opererte slik jeg forstod det.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-20, 15:27   #25
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

Ingen av oss er blodgivere, Helten, Broder'n og jeg får ikke lov av ulike årsaker, men har vært før. Filler'n at jeg ikke maste på avkommet for å få de til å registrere seg. Er det ingen som tar i mot nye blodgivere nå for tiden?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-20, 17:50   #26
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

Jeg har gitt blod en gang for mange herrens år siden. Siden har jeg fått meg piercing i nesa så da utgår det. Men jeg har AB+ så det er vel ikke et stort tap uansett.

Lurer forresten på hvorfor man ikke kan gi blod når man har piercing i slimhinner? Aldri funnet noe svar på det.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-20, 18:06   #27
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.312
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Ingen av oss er blodgivere, Helten, Broder'n og jeg får ikke lov av ulike årsaker, men har vært før. Filler'n at jeg ikke maste på avkommet for å få de til å registrere seg. Er det ingen som tar i mot nye blodgivere nå for tiden?

De som har kapasitet gjør det nok. Vi setter opp time til de som melder seg på giblod.no Tror de får time om et par uker nå hos oss. Men dersom vi får mindre kapasitet (trenger mer blod eller blir færre ansatte grunnet karantene/sykdom kan det hende vi må ringe og utsette timene.

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Jeg har gitt blod en gang for mange herrens år siden. Siden har jeg fått meg piercing i nesa så da utgår det. Men jeg har AB+ så det er vel ikke et stort tap uansett.

Lurer forresten på hvorfor man ikke kan gi blod når man har piercing i slimhinner? Aldri funnet noe svar på det.

Piercing i slimhinne er på en måte et åpent sår, der det kan komme inn ulumpskheter. Og har du åpne sår skal du vente med å gi.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-20, 18:10   #28
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

Aha, da forstår jeg.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-20, 19:45   #29
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Ingen av oss er blodgivere, Helten, Broder'n og jeg får ikke lov av ulike årsaker, men har vært før. Filler'n at jeg ikke maste på avkommet for å få de til å registrere seg. Er det ingen som tar i mot nye blodgivere nå for tiden?

Det var om blodbanken på Haukeland på TV2-nyhetene nå nettopp, de sa at de gjerne tok i mot nye blodgivere nå.

Jeg ga for noen år siden, men syntes at jeg brukte så lang tid på å "komme meg" igjen etterpå. Tror jeg var ekstra slapp og sliten i 4 mnd etterpå. Men mye annet har forandret seg siden da, og jeg trenger ikke så mye ekstra energi nå om dagen, så jeg lurer på om jeg skal ringe og høre. Ser på nettsiden til min blodbank at de skriver at de trenger flere givere, men det står ingenting spesifikt om hvordan dagens korona-situasjon påvirker inntak.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-04-20, 20:08   #30
Normy
Superduperaktiv
 
Normy sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2016
Hvor: Oslo
Innlegg: 629
Normy er litt kulNormy er litt kulNormy er litt kul
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Blodbanken i Bergen er langt mer aktive enn på tlf. Vi får sms med time. Svarer vi nei på den får vi straks tilbud om ny time. Systemet «gir seg ikke» før det får ja. Vi har også egen portal hvor vi kan velge time dom passer selv. Veldig fornøyd med det!

Det er en ballansegang det der. Jeg vet om folk som sluttet å gi blod fordi de ble mast på og fått dårlig samvittighet om de ikke kunne.

Normy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-20, 20:22   #31
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

Opprinnelig lagt inn av Svanen, her.

De som har kapasitet gjør det nok. Vi setter opp time til de som melder seg på giblod.no Tror de får time om et par uker nå hos oss. Men dersom vi får mindre kapasitet (trenger mer blod eller blir færre ansatte grunnet karantene/sykdom kan det hende vi må ringe og utsette timene. (...)

Da har jeg sagt fra til avkommet og håper i hvert fall en av de tre melder seg. Takk for informasjon.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-20, 21:26   #32
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.409
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Jeg ga for noen år siden, men syntes at jeg brukte så lang tid på å "komme meg" igjen etterpå. Tror jeg var ekstra slapp og sliten i 4 mnd etterpå.

Jeg har opplevd en gang å gå helt i kjelleren. Der tror jeg nok at blodgivingen kom på toppen av allerede lave jernlagre, for da jeg sjekket nivået etter flere tøffe måneder så var det altfor lavt.

Nå passer jeg på å spise jerntablettene jeg får med meg, men jeg har uansett ikke merket noen negativ effekt av å gi, utenom den ene gangen.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-20, 21:35   #33
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.086
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

Jeg skulle gjerne vært blodgiver, men jeg hadde brystkreft for ni år siden og har forstått det slik at jeg ikke er aktuell da.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-20, 01:15   #34
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Da har jeg sagt fra til avkommet og håper i hvert fall en av de tre melder seg. Takk for informasjon.

Nja, da har jeg fått svar. En må vente minst et år og en er i uønsket gruppe. Tredje tviler jeg på at melder seg. Ja ja, da har jeg prøvd.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-20, 19:00   #35
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

Jeg får komme! De sjekker bare Hb nivået før de tapper meg, så er jeg good to go. De trengte ikke min blodtype nå, men kunne komme i mai. Så da er jeg i systemet igjen. Takk for påminnelse Svanen.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-20, 19:12   #36
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

Takk for påminnelse! Har meldt meg på nytt nå.

Jeg har egentlig,prøvd å gi blod i over 15 år, men det har kommet hinder i veien hver eneste gang. For lav på hemoglobin, gravid, amming.... satser på at det blir klaff denne gangen. Er litt familieforpliktet også, mamma jobbet på blodbanken som bioingeniør i alle de år så jeg er vokst opp mellom blod- og plasmaposer.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-20, 19:38   #37
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.368
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

Jeg er blodgiver, men i karantene pga utprøving av Levaxin. Underveis har de funnet ut at "ops, hun har ikke lavt stoffskifte, men høyt!". Så nå skal jeg inn for mistanke om Graves. Under utprøving av Levaxin fikk jeg beskjed om at jeg kunne gi blod når dosen hadde vært stabil i minst 6 mnd. Men jeg finner ikke noe om Graves. Er det helt utelukket å være blodgiver med høyt stoffskifte? Noen som vet?

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-20, 20:29   #38
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.312
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

Jeg tror man kan gi med Graves, men må i så fall sjekke. Det kan som sagt være forskjeller fra blodbank til blodbank. Men hør med din. Greit å være ferdig utredet først da.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-20, 20:32   #39
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.368
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

Opprinnelig lagt inn av Svanen, her.

Jeg tror man kan gi med Graves, men må i så fall sjekke. Det kan som sagt være forskjeller fra blodbank til blodbank. Men hør med din. Greit å være ferdig utredet først da.

Så fint at det iallfall ikke er helt utenkelig Takk!

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-22, 03:04   #40
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

Jeg drar opp denne tråden igjen, da jeg har et spørsmål.

Jeg har vært blodgiver i mange år, når jeg meldte meg som blodgiver sa jeg også ja til å være benmargsdonor. Så ser jeg at man må være frisk mellom 18 og 40 for å kunne donere benmarg.

Jeg bikker 50 i år, så mitt spørmål er om man må være mellom 18 og 40 for å bli donor, men kan donere etter fylte 40? Eller er man for gammel over 40?

Jeg kommer ikke til å slutte å gi blod av den grunn altså. Men lurer litt på hvorfor man evt ikke kan donere benmarg etter fylte 40.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no