Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Lasagne- oppskrift på saus

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-07-20, 01:00   #1
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.013
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Lasagne- oppskrift på saus

Jeg satt og leste i lasagne-tråden til Hyasinth, og fikk skikkelig lyst på lasagne.
Men jeg har ingen gode oppskrifter. Kan du komme med din BESTE oppskrift på både kjøttsaus og hvit saus? Ikke sånn "en slump her og en slump der..." jeg ønsker en SKIKKELIG oppskrift.

Jeg har to kjøttdeigpakker som er forbeholdt lasagne. Nå trenger jeg bare.....hva?

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 01:11   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lasagne- oppskrift på saus

Her kan jeg nok ikke hjelpe... jeg slumper som bare juling. Jeg måler aldri opp noe som helst, det er nok derfor jeg suger på å bake kaker

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 01:38   #3
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.013
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lasagne- oppskrift på saus

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Her kan jeg nok ikke hjelpe... jeg slumper som bare juling. Jeg måler aldri opp noe som helst, det er nok derfor jeg suger på å bake kaker

Noe sånn ca da? Jeg er en rev på å slumpe selv...men det er når jeg er relativt trygg på en rett. Lasagne er jeg IKKE trygg på.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 10:37   #4
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lasagne- oppskrift på saus

Hmm.

For å ta den hvite sausen først: Jeg liker mye av den, men jeg vil spare fett og kalorier (i tillegg til at jeg er lat!), lager jeg den ikke etter boka. Jeg koker opp ganske mye melk og mel, til det får den konsistensen jeg vil ha. Tilsetter noen ganger en ss smør. Vanskelig å anslå mengde melk. Kanskje en halvliter eller mer? Jeg tømmer bare fra en stor kartong, så mye jeg har samvittighet til. Og mange ss mel. Smaker til med kajenne, muskatnøtt, noen ganger dijonsennep, salt, pepper og den osten jeg har. (Og her funker alt fra feta til Philadelphia, norvegia, østavind og parmesan... men ikke kun myke oster, det må være noen harde også.) Jeg liker sausen tykk, men den tykner mye når den står. Lager den derfor ofte først. Pleier å drite i å «koke vekk melsmaken», det skjer uansett i ovnen.

Tomatsaus: Steker mye løk, minst 3, mye hvitløk og noen gulrøtter. Bruker sjelden stangselleri. (Men sellerirot er godt!) Tomatpuré. Er nøye med å steke tomatpureen på sterk varme for å fjerne bitterheten. Bruker et par bokser polpa (Mutti) vann og oksefond på flaske, salt, pepper, sukker, urter, eddik, ja, smak til liksom. Utrolig vanskelig å anslå.

Ja, karbonadedeig. Det glemte jeg. En pakke. Veldig ofte røde linser i tillegg.

Steker gjerne på så lite som 180, og gjerne bortimot en time, men du må se på lasagnen når du synes den ser fin ut. Jeg har ikke ost på toppen, men et tykt lag bechamel, og jeg liker at den blir sånn passe stekt.

Hviler den i helst 45 min.

Dette er nesten umulig å forholde seg til, jeg ser den. Men jeg klarer ikke bedre...


Sist redigert av Hyacinth : 02-07-20 kl 11:29.
Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 11:08   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lasagne- oppskrift på saus

Jeg bare blander det jeg finner. Hvis jeg skal forsøke å konkretisere så blir ingrediensene som følger:

Tomatsaus:
400 g karbonadedeig
1 pakke bacon
1 gul løk (finhakket)
3 fedd hvitløk (finhakket)
2 gulrøtter (revet)
1/4 sellerirot (revet)
2 bokser med hermetiske tomater
1 liten boks med tomatpuré
1 ss sukker
1/2 ss eddik (gjerne rødvinseddik, men alt funker)
1 ss oregano
1 ss basilikum
1 trening oksebuljong
Salt
Pepper
1/4 ts cayennepepper

Hvit saus:
4 ss smør
4 ss hvetemel
Melk (her klarer jeg ikke å mene noe om mengde. Det må bare justeres. Som regel går det med mellom en halv og hel liter)
Salt
Pepper
Revet muskatnøtt (tipper omtrentlig 1/2 ts, men har ikke egentlig peiling)

Jeg bruker ikke ost i sausen, men har det på toppen.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 14:11   #6
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lasagne- oppskrift på saus

Lasagne er opprydding i kjøleskapet hos oss, så jeg kan ikke hjelpe med oppskrift. Bare kaste oppi masse godsaker og smake til med krydder.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no