Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-05-11, 23:10   #61
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg elsker bunaden min, som er en Graffer (Gudbrandsdal) som jeg arvet etter mormoren min da jeg skulle konfirmere meg. Med unntak av noen få år jeg bodde i utlandet, har jeg brukt bunaden hver 17 mai, samt i brullup og dåp.

I år fikk jeg desverre ikke brukt den pga at jeg har ligget stort sett på sofaen i dag (prolaps)...og kun var ute en snartur for å se lillesøster i barnetoget. Det var veldig trist å ikke ha den på synes jeg...men neste år skal den på igjen .

Tenker som noen andre her inne, har du tilhørighet til noe annet sted ?

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 23:12   #62
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Veldig glad i bunaden min. Jeg har stakk også. Fikk bunaden til konfirmasjonen, kun lagt den ut litt. Stakk fikk jeg for 2 år siden.
Bruker de 17. mai, bryllup, konfirmasjon, dåp, jul, skal stakken i bursdagslag i juni der antrekket var gårdsantrekk (fjøsdress, stakk, helgeklær+++)

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 23:15   #63
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.071
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg bunaden min. Jeg har bare hatt den siden i fjor, men har nå brukt den i 2 konfirmasjoner, 2 17.maier, 1 bryllup og en dåp.
Jeg ville ikke ha til konfirmasjonen, fordi jeg syntes bunaden her jeg kom fra var kjip. Jeg kunne velge 3 andre på grunn av familie og fødested, men syntes det ble litt teit det og. Men da jeg prøvde den som hører til her jeg er fra, syntes jeg plutselig den var kjempefin og helt riktig likevel (Follo). Jeg har i hvert fall ikke angret på kjøpet enda!

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 00:42   #64
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg har den blå nordtrønderbunaden, og den er jeg veldig glad i.

Jeg synes trønderbunaden er flott, jeg. Den har et veldig fint snitt, og sitter pent på de fleste. Også synes jeg hodelinet er utrolig flott. Hadde jeg hatt trønderbunad, skulle jeg definitivt hatt et slikt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 09:27   #65
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg kjøpte meg Lundeby drakt, eller nå kanskje bunad, for fire år siden. Den er veldig fin, jeg kler den godt og får komplimenter. Jeg kunne godt hatt trønderbunad, har tilhørighet og dialekten.

Jeg synes Trønderbunad i blått er vakkert. På Husfliden i Trondheim, kan du se at det er flere mønster å velge i. Det er også alternativer på sølvet. Så den kan være svært personlig, og pen. Men dyrt, for jeg liker pussig nok de dyreste alternativene.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 09:33   #66
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg ønsker meg veldig bunad og hadde jeg hatt en hadde jeg brukt den så fort anledningen bød seg.
Jeg ønsker meg forøvrig denne (som vel egentlig er en drakt):

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 09:39   #67
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg har grønn Nordlandsbunad og er veldig glad i den. Det eneste aberet er at den er veldig utsatt for temperatursvingninger i klesskapet, og dermed stadig ikke passer.

Jeg har lyst på Hallingbunad eller en av stakkene fra Hallingdal. De sitter løsere og man slipper å sy inn og ut og opp og ned.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 09:43   #68
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg ønsker meg også. Strengt tatt har jeg en som jeg har arvet, men jeg syns ikke den er noe fin. Ikke har jeg sølv eller noe sånt heller, så jeg bruker den ikke. Jeg vil ha nordlandsbunad, en blå en. Jeg ville ikke ha til konfirmasjonen, og har angret siden.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 09:45   #69
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg elsker bunaden min. Jeg har festbunaden til Nordhordaland, denne (med litt andre variasjoner i forhold til broderi):


Mamma har brodert både forkle, skjorte, belte og brystduk. Det gjør at den betyr litt ekstra mye for meg.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 09:56   #70
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg har grønn Trønderbunad. Jeg synes den er fin, men jeg har aldri hatt noe sterkt forhold til bunaden min liksom. Ulempen er at den er sydd ut og inn mange ganger, og den passer meg ikke lenger. Jeg må få sydd den inn, men likevel passer den ikke kroppen min synes jeg, hverken i lengden eller fasong.

Og så synes jeg det er dumt at det finnes kun blått cape Det er ikke fint på grønn bunad vel??

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 09:58   #71
silje
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 544
silje er litt kulsilje er litt kul
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg liker bunaden min. Aller mest fordi jeg har et flott antrekk å bruke hver 17 mai/bryllup/dåp/konfirmasjon osv. Så slipper jeg å gå på kjolekjøp.

Men jeg har bunad sydd av en velmenende mor med tydelig tro på at jeg skulle legge meg noe voldsomt ut etterhvert. Jeg har tvert i mot blitt betydelig smalere med årene. Resultatet er veldig mye ekstra stoff, delvis sammensnurpet her og der og til og med for langt skjørt.

I tillegg er jeg veldig glad i vinterbunader og vurderer stadig å skaffe meg en ny, smalere og passelig bunad.

silje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 10:01   #72
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Hva med den nye svarte (og gull) trønderbunaden da?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 10:07   #73
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg var ufattelig glad i bunaden min da jeg var yngre. Nå har jeg ingen som passer, men jeg har i over et år gått med seriøse tanker om å få sydd igjen ...får bunad av pappa, har bare ventet på den rette vekten, men den kommer jo aldri. Så nå tok jeg faktisk kontakt med en syerske i går og håper på beltestakk til neste 17. mai!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 10:09   #74
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg synes nordtrøndelagbunaden var veldig fin!

Selv har jeg blå Nordlandsbunad og synes det er kjempepraktisk og fint å ha på 17.mai, i dåp og konfirmasjon.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 10:22   #75
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

nordtrønderbunaden er fin den - det er sant. Den vinrøde har opprinnelse fra Frosta som jeg har ganske tett tilknytning til - så det er kanskje den som vil være naturlig for meg å ha altså.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 10:28   #76
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Hva med den nye svarte (og gull) trønderbunaden da?

Jeg så denne utstilt på Husfliden, og jeg syns den ser flott ut. Kanskje enda mer stilren enn de andre.

Trønderbunaden er flott, "problemet" er bare at her i Trøndelag er den så vanlig at man går lei, og ikke helt ser hvor flott den egentlig er. Min mor som nettopp har sydd en til min datter, kommenterte nettopp at trønderbunaden faktisk er ganske "avansert" sammenliknet med mange andre bunader. Det er mange finesser på den, som man kanskje ikke er obs på dersom man ikke har sydd selv, og den er ikke helt enkel å sy.

Jeg har grønn trønderbunad, med hodelin. Jeg har fått sydd cape i stakkestoffet, jeg syns heller ikke noe om blått cape til grønn bunad. Det blå capet passer kun til den blå bunaden. Men de senere årene har det også kommet et stort brodert sjal til bunaden, og det har jeg litt lyst på. På litt småkjølige dager vil det være veldig egnet.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 10:30   #77
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Brodert sjal altså?

Bilde?

Jeg vurderer også å få sydd cape i samme stoff som stakken. Kanskje.
Og så har jeg litt lyst på hodeplagg, om jeg først skal bruke bunaden sånn egentlig

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 10:31   #78
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Det er veeeldig mange røde og blå trønderbunader her, men ikke så mange grønne. Og det er litt ok synes jeg

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 10:34   #79
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.735
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg har bunad som er tilpasset meg som konfirmant og det har vært en belastning i gravid/ammende/småbarns-årene. Rett og slett fordi den har vært langt unna å passe og det har vært en plage hver festdag hvor jeg egentlig skulle brukt den.

Nå passer den godt igjen og jeg er veldig glad for at jeg har den. Jeg vet alltid hva jeg skal ha på meg når det er festmarkeringer og jeg føler meg veldig fin.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 10:44   #80
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg fant ikke noe særlig med bilder av sjalet, men det er ett bilde et stykke den i dette dokumentet:
http://www.google.com/url?sa=t&sourc...t8ohcLpw_v_dNQ

Det viser i det minste størrelsen på sjalet. Jeg har sett det med annet broderi enn dette. I virkeligheten har jeg vel ikke sett mer enn 2-3 stykker som har brukt dette sjalet, så det er ikke mange som har det.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no