Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-11, 20:53   #101
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

takk for svar, og beklager for trådkupping.

Etter å ha bodd noen år i Hardanger har jeg vent meg til å se flere damer med "skaut". Og som sagt tygger jeg litt på muligheten til å få et selv. Kan jo ikke bruke lue lenger nå som jeg er gift, også lurer jeg alltid fælt på hva jeg skal gjøre med håret på en sånn dag.

Kanskje jeg skal stikke innom Husfliden for å prøve et neste gang jeg er hjemme. å gli:

Au! Det Hardangerbunadskautet gjør vondt! Det er jo en skikkelig trepinne inni der....

Jeg elsker hardangerbunaden min, men liker ikke så godt å gå med den. Det er stramt og fælt, og jeg hater alt som strammer. Men jeg er kjempeglad for at jeg har bunad på 17. mai.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 21:04   #102
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Nei, det må være denne, bunad fra nordtrøndelag. Den er jo klin lik bare ikke i fargevalget - den er litt spesiell i halsskjæringen (jeg fant et bilde av henne i bunad på maskina mi og sammenlignet). Og her på bunadburet/nord-trøndelag folkedraktsaum var det flere, jepp, det er den samme. Med vevd forkle.

Hvis du ikke liker sørtrønder-bunaden eller den eldste nordtrønderen (Floanbunaden) ville jeg gått for denne. Det er jo så mange ulike kombinasjonsmuligheter, og den er så vakker. Og den regnes vel som mye mer autentisk enn de konstruerte bunadene fra tidlig 1900-tall (sånn som sørtrønderen og nordlandsbunaden).

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 21:19   #103
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Nei, det må være denne, bunad fra nordtrøndelag. Den er jo klin lik bare ikke i fargevalget - den er litt spesiell i halsskjæringen (jeg fant et bilde av henne i bunad på maskina mi og sammenlignet). Og her på bunadburet/nord-trøndelag folkedraktsaum var det flere, jepp, det er den samme. Med vevd forkle.

Den ligna litt på Orkdalsbunaden.

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 21:37   #104
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Hvor i Trøndelag har du aner fra? Det finnes flere forskjellige bunader fra Sør-Trøndelag. Nord-Trøndelag kjenner jeg ikke så godt til.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 21:43   #105
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg har stort sett aldri ønsket meg bunad, men den Nordtrønder-bunaden med grønn vest og vevd forkle syns jeg var virkelig fin. Kanskje jeg skal ha bunad likevel?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 21:48   #106
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Hvor i Trøndelag har du aner fra? Det finnes flere forskjellige bunader fra Sør-Trøndelag. Nord-Trøndelag kjenner jeg ikke så godt til.

Jeg er født og oppvokst i Trondheim. Min mor er fra Frosta, men far fra Tromdheim, men bestemor fra Levanger kommune.

Slekta mi har ikke bevegd seg stort, med andre ord.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 22:02   #107
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg er født og oppvokst i Trondheim. Min mor er fra Frosta, men far fra Tromdheim, men bestemor fra Levanger kommune.

Jeg synes Frostabunaden er veldig vakker.


Lenke til stort bilde.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 22:19   #108
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg synes Frostabunaden er veldig vakker.


Lenke til stort bilde.

Den var fin!

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 23:40   #109
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg liker bunaden min veldig godt. Bruker den hver 17. mai, dåp og konfirmasjon. Prøver å overtaler mannen til å kjøpe seg bunad også, men han er ikke helt på gli ennå

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 23:58   #110
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Er veldig glad i min. Oldemor rakk å brodere til meg, søstra mi og ei kusine før ho gikk bort. Har grønn nordlandsbunad. I tillegg har vi en barneversjon som går i arv. Bruker den mest 17. Mai, men da føles det også veldig fint.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 09:20   #111
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg er født og oppvokst i Trondheim. Min mor er fra Frosta, men far fra Tromdheim, men bestemor fra Levanger kommune.

Slekta mi har ikke bevegd seg stort, med andre ord.

Men da hadde jeg ikke vært i tvil - tenk å ha aner til Frosta da - fiiine bunaden!

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 20:35   #112
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

jeg lurer på om jeg har greid å brodere selv jeg?

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 21:09   #113
Spoon
med mange baller i lufta
 
Spoon sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Innlegg: 3.322
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Frostabunaden er jo kjempefin!
Jeg angrer på at jeg ikke tok Nord-Trønderbunaden i stedet for Sørtrønderen.....

__________________
Storesøster desember-05, Lillesøster april-08
Spoon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 17:58   #114
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.553
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Opprinnelig lagt inn av Karina, her.

Jeg liker bunaden min veldig godt. Bruker den hver 17. mai, dåp og konfirmasjon. Prøver å overtaler mannen til å kjøpe seg bunad også, men han er ikke helt på gli ennå

Ikke gi opp, det tok meg ti år, men han er på gli nå...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 18:11   #115
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg er veldig glad i bunaden min fra Voss. Fikk den til konfimasjonen av mine besteforeldre
Bruker den på 17.mai, i barnedåper, konfirmasjon og i bryllup (skifter til kjole etter kirken dog) Føler meg fin i den,selv om jeg ikke akkurat blir slankere i den
(må stadig vekk finne meg i å bli fotografert av turister på 17.mai... )

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 18:15   #116
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg elsker bunaden min, jeg har den ikke fordi jeg må, men fordi jeg kan. (Jeg kan velge mellom mangt og mye).

Du må lete i anene og finne den du har lyst på. Det kan anbefales på det varmeste å få seg bunad i voksen alder.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 18:19   #117
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg kan jo begynne å ønske meg penger - og slå på stortromma når jeg blir 40.
Både på mors- og farssiden har vi aner (innmari langt bak, that is) fra gudbrandsdalen, men det er så langt bak at jeg ikke føler jeg kan forsvare det.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 19:07   #118
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg er veldig glad i bunaden min. Jeg har en blå nordtrønderbunad, men tror nok jeg ville gått for trønderbunaden hvis jeg skulle valgt igjen. Synes den er veldig fin, jeg, men smaken er jo så forskjellig.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 19:08   #119
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Det er kanskje noe med at "alle" har den her omkring. Den er jo så vanlig!

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 20:11   #120
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Det er litt som at jeg synes romeriksbunaden er uendelig kjip. (No offense til de som har den...)

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no