Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Gode må-se-filmer fra de siste tiårene?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-18, 10:19   #21
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gode må-se filmer fra de siste tiårene?

Sara nøkkel, og Gutten i den stripete pyjamasen.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-18, 11:50   #22
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.907
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gode må-se filmer fra de siste tiårene?

Shawshank funka ikke her. Eldste ga opp etter 30 min.

Neste vi har peilet ut for å se sammen er Big Lebowski og Good Will Hunting. Jeg tror han kommer til å like den første, men er litt usikker på den andre.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-18, 11:52   #23
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.299
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode må-se filmer fra de siste tiårene?

Face/Off er jo veldig gøy da. Og Gone in 60 Seconds!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-18, 15:51   #24
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.907
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gode må-se filmer fra de siste tiårene?

Og Speed (enern)!

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-18, 15:59   #25
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode må-se filmer fra de siste tiårene?

Mulig noen har nevnt disse før, men:The Perks of Being a Wallflower, The Intouchables, What's Eating Gilbert Grape, Danser med Ulver, Slumdog Millionaire, 12 Years a Slave, Forrest Gump, Hounddog, The Pianist, Schindlers liste.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-18, 17:01   #26
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gode må-se filmer fra de siste tiårene?

Catch me if you can

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-18, 18:50   #27
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.752
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode må-se filmer fra de siste tiårene?

Stekte grønne tomater og Good will hunting.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-18, 19:04   #28
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode må-se filmer fra de siste tiårene?

Jeg husker ikke helt hvor gammel jeg var, men "Empire of the Sun" gjorde et uutslettelig inntrykk på meg. Det er fremdeles en av favorittfilmene mine.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-18, 19:11   #29
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.204
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode må-se filmer fra de siste tiårene?

Det er kanskje litt for tidlig selv om aldersgrensen bare er 7 år, men filmen "Livet er herlig" er min absolutte film-favoritt. Sterk film!

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-18, 19:36   #30
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode må-se filmer fra de siste tiårene?

What’s Eating Gilbert Grape er en bra tenåringsfilm, generelt.

Filmhistorisk er Den tredje mann en flott film, også fordi det er Graham Greene og på tematikken, men særlig fordi den er kåret til den beste britiske filmen noensinne.

Alfred Hitchcock, av filmhistoriske grunner.

Whitnail and I er en utrolig bra filmklassiker! Husker vi var på en bar i Oslo tidlig kveld, og en kar sto ved disken og leste VG. Han begynte å le, plasserte fingeren på Frogner kino og sa «den må dere se, den er så bra!». Det var sant, sann.

Monthy Python, det meste.

Serial Mum, John Waters-film med Kathleen Turner i hovedrollen. Forstadsmor som går over lik for sin lille forstadsidyll. Bokstavelig talt. En ung Ricky Lake som tenåringsdatter. Både morsom og gruoppvekkende. Tror ikke det er noe særlig høy aldersgrense.

Beetlejuice av Tim Burton

Trainspotting

Good morning, Vietnam.

Filmene basert på John Irving sine bøker er generelt gode (og ofte med aktuell tenåringsproblematikk.) Garps verden, Siderhusreglene osv.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-18, 23:09   #31
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gode må-se filmer fra de siste tiårene?

Apocalypse nå
Zero dark thirty
Brokeback mountain
De mistenkte
A beautiful mind

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-18, 23:35   #32
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.690
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gode må-se filmer fra de siste tiårene?

Groundhog Day må være spiselig, vel?

__________________
Be kind whenever possible. It is always possible. - Dalai Lama
Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-18, 00:10   #33
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.028
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gode må-se filmer fra de siste tiårene?

Jeg har akkurat sett «Ready player one» med tiåringen. Den liker jeg godt. Masse referanser til populærkulturelle fenomener og filmer (haugevis av 80-tallsreferanser).

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-18, 02:05   #34
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.927
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode må-se filmer fra de siste tiårene?

Visste det var supersmart å be om forslag her Keep 'em coming!

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-18, 02:18   #35
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.927
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode må-se filmer fra de siste tiårene?

Ser han har allerede sett endel av filmene. Han er nok spesielt bevandret innen sci-fi. BladeRunner (ny og gammel), Ready Player One, Alien/s, Interstellar, The Martian, Terminator, Arrival, Edge of Tomorrow, Pac Rim...


Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Hva med filmer som «Snikende Tiger/Skjult Drage» og «Flying daggers»? Ser for meg at de kan fenge filminteressert ungdom?
En film jeg elsker som tuller med tilsvarende sjanger er Kung Fu Hustle og den ser jeg også for meg kan passe?

Ellers elsker jeg Tarantino, men det er kanskje litt voldsomt for 14-åringer? Synes iallefall at en film som 300 er snillere enn Pulp Fiction. Men når dere kommer dit så synes jeg at Sin City er en bedre film enn 300.

Også synes jeg man må se Cinema Paradiso.

Jepp, Tiger og Daggers faller nok i smak.

Tarantino har jeg tenkt kan vente et par år. Ikke for det, tror han hadde taklet det fint, men jeg prøver også å spørre meg selv hvorvidt det kan være like greit å vente med endel filmer. Og Tarantino har havnet i den kategorien. Jeg synes også Pulp er heftigere enn 300. Stilen til Snyder er jo godt over i fantasi. Jeg elsker 300 - mannen Sin City

Opprinnelig lagt inn av Bobbelur, her.

Jeg ville ventet litt med American History X. En annen bra film som er verdt å få med seg er Dancer in the Dark, men også litt heftig for en fjortenåring kanskje?
Sånn ellers er jo Parenthood (foreldre på livstid på norsk) en herlig film, og etter hvert er Blade Runner et must også.

American History X ser vi nok i løpet av året. Han skal med Hvite Busser til neste høst. En viktig film om et særs viktig tema. Tøff, men ikke for drøy synes jeg.

Opprinnelig lagt inn av Agent Scully, her.

Alle må se shawshank. Men 14 er janskje litt tidlig?

Favorittfilm til far, så den blir sett

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

The Usual Suspects
LA Confidential - men kanskje ikke for en 14-åring

Disse har jeg også tenkt kan vente et år eller to.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-18, 09:18   #36
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.752
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode må-se filmer fra de siste tiårene?

Og så kan man (sier ikke at det skjer hos alle) være forberedt på at om ett år så er å se film med mor og far er det kjipeste i verden og at man ser alt selv på PC i senga via ymse mer eller mindre lovlige streamingtjenester.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-18, 10:12   #37
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gode må-se filmer fra de siste tiårene?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Og så kan man (sier ikke at det skjer hos alle) være forberedt på at om ett år så er å se film med mor og far er det kjipeste i verden og at man ser alt selv på PC i senga via ymse mer eller mindre lovlige streamingtjenester.

Det har heldigvis ikke skjedd her. 22-åringen ser fortsatt filmer i massevis med meg både på kino og i stua når han har ferier og er hjemme på besøk. Og 16-åringen er helt lik broren og skal takk og lov bo hjemme i mange år til.

Det var 22-åringen som fant What we do in the shadows. Den må dere se!! Den er altfor lite snakket om og en helt fantastisk film.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-18, 10:33   #38
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.101
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gode må-se filmer fra de siste tiårene?

Opprinnelig lagt inn av Embriksmamma, her.


Det var 22-åringen som fant What we do in the shadows. Den må dere se!! Den er altfor lite snakket om og en helt fantastisk film.

Leste om den. Skummel eller morsom?

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-11-18, 10:37   #39
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gode må-se filmer fra de siste tiårene?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Leste om den. Skummel eller morsom?

Morsom, morsom, morsom!!! Se den, og gjerne flere ganger for du får ikke med deg alle replikkene første gangen.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-18, 11:12   #40
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.376
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gode må-se filmer fra de siste tiårene?

Den siste mnd har jeg vært på kino tre ganger, og sett følgende filmer:
- A Star is born
- Bohemian Rhapsody
- Girl

Og av disse vil jeg egentlig anbefale alle tre, men kanskje til ulike personer. Bohemian Rhapsody er OBLIGATORISK hvis man liker Queen. Den var bare virkelig helt fantastisk. Jeg tror jeg må gå og se den om igjen. Og den var veldig bra å se på kino med stort lerret og god lyd.

Girl er kanskje mer voksen-film, og like grei å se hjemme i sofaen. Krevende å se noe som ikke er på norsk eller engelsk, må ha fokus hele tiden. Men viktig tema og godt laget.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no