Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Når barna ikke vil være med på ferie lenger

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-14, 09:44   #1
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.774
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Når barna ikke vil være med på ferie lenger

Ja, hva gjør man da? Alt i februar i Thailand gav han (16 år) uttrykk for at dette var hans siste familieferie på en stund. Han ønsker å være hjemme på øya til besteforeldre, i byen med kompiser for å dra på båttur til øyene utenfor, og for å spille golf.
Vi skal ei uke til Oslo på norwaycup. Han var der i fjor så han vet hva det går ut på, og sier at han inke vil, for det er bare mas, kaos og jag.
Tusenfryd frister ikke.
I pinsa skal vi til Tønsberg, pga seiling for minstejenta. Han vil ikke dit heller. Og enn så lenge har vi sagt han må.
Men det er jo litt kjipt, å tvinge han med...
Turen blir lagt opp så de av oss som ikke seiler kan finne på annet kjekt. Kanskje det er en golfbane der nede han kan prøve?

Hva gjør dere andre når barna begynner å melde forfall til turer?

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-14, 09:49   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengre

16 år? Jeg hadde latt ham være hjemme eller på øya til besteforeldrene, som han ønsker. Kanskje ikke som et alternativ til den ordentlige familieferien, men definitivt som alternativ til å være med som bystander til seiling eller Norway Cup.

Kanskje han finner ut at det er kjipt å være hjemme alene mens resten av familien er sammen på ferie. Kanskje han synes det er superstas og vokser på det. Uansett kan resultatet godt bli en positiv opplevelse.

Også hadde jeg latt ham få være med å bestemme hvor familien skal reise på ferie heretter.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-14, 10:01   #3
Maya80
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.303
Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengre

Skal dere på ferie alle sammens der det bare er ferie? Jeg kan godt skjønne fotball i 1 uke ikke føles som ferie om han ikke spiller selv, det seile greine også av samme grunn. La han slippe det han er 16 år og mange i den alderen flytter faktisk ut, drar på folkehøyskole etc, kan han ikke være i nærheten av besteforeldre sine feks. Så kan dere heller finne på noe der dere alle bestemmer og gjøre noe sammens som ikke innebærer andre planlagte ting som fotballcup etc

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-14, 10:03   #4
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.651
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengre

Jeg ville latt han være hjemme. Vår 15-åring kan velge hytteliv fremfor familieferie, det blir hyggeligere for alle. Jeg har respekt for at småbarnsaktiviteter ikke frister. 13-åringen har foreløpig ikke flagget noe ønske om å være hjemme.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-14, 10:03   #5
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengre

Jeg skjønner han, spesielt hvis feriene er lagt opp mer for søsken enn for han sånn sett. Hvis det er besteforeldre der så la han bare gjøre som han vil. Hvis dere ønsker felles familieferie må dere nok i forhandlinger om typen ferie.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-14, 10:08   #6
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengre

Jeg forstår ham godt, særlig siden det kan høres ut som ferien er tilpasset de yngre? Jeg var på min siste ferie sammen med familien da jeg var 15.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-14, 10:13   #7
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengre

La han slippe Norway cup og seiling dersom han ikke har noen relasjoner dithen. Vår 15 åring har vært hjemme ved et par anledninger når jeg har reist avgårde med yngstemann med hans fritidsaktivitet.

Ang. lengre reiser så er det et alternativ å reise med en vennefamilie som har jevngamle barn, evt. ta med en venn på tur.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-14, 10:19   #8
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.482
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengre

Nå er mine barn små enda, men tanteskatten var med på sin siste familieferie i fjor, da var hun 16. I år skal hun være hjemme og jobbe mens foreldrene drar til syden. FOrdelen er jo at både jeg og besteforeldrene bor på plassen, så det er noen voksne som kan følge med. I tillegg bor storebroren enn så lenge hjemme.
Jeg ville latt han velge.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-14, 10:28   #9
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.240
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengre

Jeg flyttet hjemmefra det året jeg ble 16 så...
Men enten må det vel bli at de får være med å velge hvor man drar, ellers bestemmer de selv om de vil være med eller ikke.

Du finner for øvrig en golfbane rett på utsiden av Tønsberg.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-14, 10:32   #10
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.774
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengre

Ja. Familieferien i år var 14 dg i Thailand i februar. Årets sommerferie blir derfor på øya til besteforeldre, norwaycup og muligens Kristiansand (12åeingen skal spille) og nå om en uke, ei langhelg i Tønsberg pga seiling. Men han lider ingen nød. Han og faren er i Trondheim i helga på golf. Vi har sagt han får være hjemme Norwaycuphelga, men det gjør litt vondt i mammahjertet når han ikke vil være med til Tønsberg heller.... han vokser jo fra oss... Men det er kanskje mest mitt problem...

Besteforeldrene synes det var veldig stas at han heller ville på hytta med dem, enn til Oslo med oss...

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-14, 10:33   #11
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.461
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengre

Jeg ville ikke tvunget med noe barn, uavhengig av alder, på en ferie som er lagt opp etter Norway Cup og/eller ett av barnas interesser, med mindre jeg ikke hadde noe valg (om jeg fortsatt var bare én voksen i husstanden).

Tror ikke jeg hadde tvunget en 16-åring med på vanlig ferie heller. Det er en vanlig alder å slutte å være med på ferie.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-14, 10:51   #12
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.969
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengre

Jeg hadde heller ikke tvunget jentene med om de ikke ville. "Fordelen" vår er at da må de være hos pappaen, enn så lenge i hvert fall. De vil heldigvis fortsatt være med oss på ferie. De er 16 og 17 1/2 år.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-14, 11:00   #13
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengre

Så lenge han er sammen med andre voksne, og ikke alene, hadde jeg latt ham være alene hjemme. Selv om jeg skjønner at det er kjipt.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-14, 11:07   #14
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengre

Jeg var ikke med på familieferie etter st jeg ble 16 år.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-14, 11:10   #15
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengre

Enig med de andre. En sekstenåring trenger ikke følge med rundt på yngre søskens aktiviteter, så lenge det fins ok alternativer. Noen flytter for seg selv når de er 16-17, så en helg hjemme alene går sikkert helt fint hvis han ikke er av typen som kan finne på å invitere til hjemme alene-fest fra åpen Facebookprofil.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-14, 11:14   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengre

Det er jo vanlig st langt yngre barn enn han er på egen ferie hos besteforeldre, så det ser jeg ikke noe problem med.

Om han skal være med til Oslo, får han gjøre dine egne ting da, eller må han være med dere?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-14, 11:20   #17
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.774
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengre

Han hadde fått styrt rundt som han ville selv. Det gjorde han i en annen ferie vi var der også. Da hadde han med en kamerat. Nå kan vi ikke ta med venner, da det ikke er soveplasser nok.

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-14, 11:25   #18
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengre

14-åringen vår er ikke lenger med, det er helt i orden. Vel og merke er han en stor og selvstendig ungdom som nok er temmelig moden for alderen.Han har masse venner og er mye ute å reiser uten oss både innland og utland pga egen idrett. Vi styrer ikke fridagene hans!
Til sommeren må han være med en uke fordi vi ikke har noen han kan være hos eller som kan følge med her hjemme. Derfor har vi sammen valgt et reisemål hvor han kan svømme og trene så mye han ønsker uavhengig av oss andre. Det er nok siste sommeren han er med. Han skal også 2 uker til Spania alene med klubben på NM -oppkjøring.
Synes det er helt greit, mindre bråk mellom søsknene og mer fokus på de små. Han får mye tid med oss voksne i hverdagen. Rimeligere blir det også. Synes det er flott med store,selvstendige unger!

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-14, 11:37   #19
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengre

96-modellen får være hjemme for første gang i år. Det har ikke falt meg inn at 98-modellen skulle være hjemme.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-14, 11:47   #20
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengre

Det kommer helt an på ungdommen og miljøet de vanker i om jeg hadde latt de være alene hjemme eller ikke. Jeg synes det er uansvarlig å reise langt fra barna dersom man ikke har noen voksne i nærheten som kan se etter dem, og det har ikke vi. Så om vi reiser bort blir de alene, med besteforeldrene 30 min-1 time unna.

Men om man har voksne i nærheten som kan se etter og evt være der om ungdommen skulle bli syk osv, så synes jeg de kan få være alene hjemme i kortere perioder fra de er 16.

Eldste var med oss til og med året han var 17, da hadde han med seg en kompis og de dro hjem til kompisen 5 dager før oss. Mellomste er 15, hun vil heldigvis fremdeles være med, men ellers kunne hun ha vært hjemme med 20-åringen. Vi skal til USA neste år, både fordi vi vil og fordi da er jeg ganske så sikker på at mellomsøster vil bli med oss.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no