Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Se resultatene: Hvor gammel må det eldste barnet være når man reiser alene utenlands?
Alle må ha flyttet ut 4 5,26%
Over 20 6 7,89%
20 3 3,95%
19 1 1,32%
18 41 53,95%
17 9 11,84%
16 11 14,47%
15 1 1,32%
14 0 0%
13 (og under) går bra i en uke 0 0%
Deltakere: 76. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-19, 15:54   #101
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.481
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Jeg var borte mandag- torsdag i høst og min 13 åring mente helt seriøst at han kunne være alene hjemme de dagene, broren på 10 var enig i at de klarte seg selv. Og ja, jeg tror faktisk de hadde fått det til, men jeg lot de selvsagt ikke være alene såpass lenge. Før det er aktuelt så må de vise at de våkner av alarmer og røykvarsler. Men sånn helt når det skjer vet jeg ikke.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-19, 16:06   #102
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Jeg synes mange sånne "jeg flyttet på hybel da jeg var 15, og det gikk bra med meg" blir veldig i samme gata som de som fremhever at det gikk bra å sitte på hattehylla i bilen. Det var veldig mange det ikke gikk bra med. Jeg flyttet også på hybel da jeg var 15, og det vil jeg virkelig ikke fremheve som noen utelukkende bra greie og jeg håper mitt eget barn slipper.

Det er vitterlig ikke sånn at dersom man venter med å gi ungene ansvar for huset en helg, blir de uansvarlige, umodne og ute av stand til å ta vare på seg selv noengang. Det gjør ingenting om man venter litt lenger med dette enn 15-16.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-19, 17:00   #103
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det er vitterlig ikke sånn at dersom man venter med å gi ungene ansvar for huset en helg, blir de uansvarlige, umodne og ute av stand til å ta vare på seg selv noengang. Det gjør ingenting om man venter litt lenger med dette enn 15-16.

Ungdomstiden er jo også blitt mye lengre, forskjellige grunner til dette, men endringer i utdanningen er jo en av grunnene. Ett eksempel: De som utdanner seg til å jobbe i ambulanse, der går vel akkurat nå utdanningen fra vgs til batchelor - veldig mye positivt med det, men de må jo stå lengre i utdanningen før de får jobb og penger. Og penger er vel en viktig faktor for når de flytter.

Så litt lang måte å si at jeg er enig med deg Input.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-19, 17:13   #104
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg synes mange sånne "jeg flyttet på hybel da jeg var 15, og det gikk bra med meg" blir veldig i samme gata som de som fremhever at det gikk bra å sitte på hattehylla i bilen. Det var veldig mange det ikke gikk bra med. Jeg flyttet også på hybel da jeg var 15, og det vil jeg virkelig ikke fremheve som noen utelukkende bra greie og jeg håper mitt eget barn slipper

Det er vitterlig ikke sånn at dersom man venter med å gi ungene ansvar for huset en helg, blir de uansvarlige, umodne og ute av stand til å ta vare på seg selv noengang. Det gjør ingenting om man venter litt lenger med dette enn 15-16.

Poenget er vel at begge deler høyst sannsynlig går helt fint.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-19, 09:30   #105
Leandra
Superduperaktiv
 
Leandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 667
Leandra er litt kulLeandra er litt kulLeandra er litt kul
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Jeg også ser frem til å kunne dra på tur uten å måtte styre med ‘barnevakt’ om så bare for en helg. Men det er uaktuelt før de hvertfall nærmer seg 18.. Nå erde yngste snart 16. Men helt uaktuelt å reise fra dem nå. Ikke fordi de ikke hadde klart å være alene. De er jo tross at to(tvillinger) Men fordi jeg hadde aldri klart å slappe av, så det hadde aldri blitt noen bra tur for min del. Blir paraonid av å tenke på alt mulig skummelt som kam skje med dem når jeg ikke er der.🤓🤣🙈 brann, eple i halsen😱😚 alkohol, råkjøring m eldre venner ulykker osv.. ja er en smule nevrotisk😚 Får håpe jeg klarer slippe taket når de er 18. Eldste er 21, hadde ikke hjulpet om hun var hjemme, foreløpig hvetfall!

__________________
Leandra stolt mamma til 3 ungdommer❤️❤️❤️
Leandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-19, 11:50   #106
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.492
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Hvor mye koster en bil?
Jeg tenker barn og miljø er ulike og her finnes ingen fasit på hva som er rett og galt.
Mellombror har vært alene en uke siden han var 15.
Nå er han 21 og neste uke skal han og Lillesøs være alene hjemme mens vi er i syden. Vi har vært på mange langweekwnder der de har vært alene, første gang var de 11 og 18. Det fungerer veldig greit hos oss. I helgen skulle jentene være hjemme med mellombror, men planen ble endret så de reiser til storesøs istedenfor.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no