Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Vask av bunadsskjorte

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-09, 14:10   #41
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av bunadsskjorte

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Ut fra denne tråden skjønner jeg at jeg har gjort mye feil med min bunad, gitt. Jeg har et forkle med masse broderier på. Det er dritvanskelig å stryke, innbiller meg at det er enda vanskeligere skulle jeg strøket på vranga.

Grunnen til at det skal strykes på vrangen, er for å unngå å stryke broderiet flatt. Når man stryker på vrangen, "reiser" broderiet seg på retten og gir en slags "3D-effekt", og det ser veldig mye finere ut enn et broderi som ligger flatt inntil stoffet.

Hvis broderiet er vanskelig å stryke, bør det dampes. Legg en vridd, men ganske våt (og ren!) klut (glatt kjøkkenhåndkle, for eksempel) over broderiet. Sett strykejernet på mye høyere temperatur enn man ellers ville ha brukt (prøv deg frem), og sett/hold strykejernet på broderiet. Ikke bruk så mye frem-og-tilbake-bevegelser, men flytt heller jernet fra sted til sted på dampehåndkleet og hold det noen sekunder på hvert sted.

Ullstoffer/ullbroderier skal aldri strykes direkte, men alltid dampes. Bomullsstoffer og lin tåler begge deler.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 15:47   #42
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vask av bunadsskjorte

Teofelia, jeg er mektig imponert over dine stryke- og vaskekunnskaper.

Jeg vasker forøvrig også alltid skjorten rett etter bruk, om den så kun har vært på en bitteliten stund ene og alene pga gulningen som kan komme av strykingen. Skjorten kjøres på enten 60 eller 90 graders vask.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 17:59   #43
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vask av bunadsskjorte

Jeg slenger meg på med et tips om å stryke bunadsskjorten noen dager før du skal bruke den. Da holder den seg mer strøket (om det går an å si) etter at du har hatt den på en stund.

Men altså ikke for lenge før, da kan den gulne.
Ellers har jeg lært at skjorta helst skal pakkes inn i et klede under oppbevaring.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 18:16   #44
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av bunadsskjorte

Jeg ville vasket den (vasker på hvit 60 med svak sentrifugering, stort sett) og hengt den til tørk, pakket den ned, vasket den igjen noen dager før bruk og stryke den fra ganske våt og til temmelig tørr, da blir den veldig fin og stiv. (jeg har vært sløv med pose, men skal skjerpe meg.) Jeg stryker på vrangen, men stryker ermene på retten for å få den fine folden nedover ermet.

Det er viktig å ta seg god tid og ha gullende rent strykejern, evt kjøpe nytt hvis det er noe dritt på det.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 18:17   #45
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av bunadsskjorte

Jeg oppbevarer forresten bunadskjorte i en tøypose, ikke på henger.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 18:58   #46
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av bunadsskjorte

Opprinnelig lagt inn av Schnuppa, her.

Teofelia, jeg er mektig imponert over dine stryke- og vaskekunnskaper.

Jeg har brodert ganske mye, og det er ikke noe kult å ødelegge en duk man har jobbet med i mange måneder fordi man vasket den feil.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 22:22   #47
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vask av bunadsskjorte

Hva med merkene etter søljene da ? Skjorta ellers er like ren, men med masse sorte flekker etter søljene og snora. Ren linskjorte med hvite broderier.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 22:24   #48
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av bunadsskjorte

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Hva med merkene etter søljene da ? Skjorta ellers er like ren, men med masse sorte flekker etter søljene og snora. Ren linskjorte med hvite broderier.

Går det ikke bort ved 60-graders vask altså? I så fall anbefaler jeg å la et vaskeri ta jobben; da tror jeg ganske sikkert du får den tilbake i helhvit tilstand.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 23:48   #49
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vask av bunadsskjorte

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Bunadskjorten tåler kokvask, da slipper man gule flekker.

Men linfibrene svekkes når skjorta blir vasket ved så høye temperaturer.

Så i stedet for at den varer i 60 år varer den kanskje bare i 30...

Jeg ville i hvert fall ikke kokt bunadskjorta mi. Den blir ren ved 40/60 grader og hvit nok i sola.

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-09, 09:15   #50
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vask av bunadsskjorte

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Men linfibrene svekkes når skjorta blir vasket ved så høye temperaturer.

Så i stedet for at den varer i 60 år varer den kanskje bare i 30...

Jeg ville i hvert fall ikke kokt bunadskjorta mi. Den blir ren ved 40/60 grader og hvit nok i sola.

Min er håndvasket i hele "sitt liv" og er rimelig slitt. Den er nå 42 år gammel. Rein er den, bare slitt på kragen.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-09, 11:20   #51
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av bunadsskjorte

Hvis det er vanskelig å stryke, er det greit å sprute den med vann og legge den i plastpose noen timer før den skal strykes. Da blir den jevnt fuktig og det går mye lettere, selv på vrangen. Eventuelt stryke den når den er passe fuktig etter vask, men da må den vaskes rett før den skal brukes. Med mindre man er glad i gule skjorter.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-09, 11:25   #52
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av bunadsskjorte

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hvis det er vanskelig å stryke, er det greit å sprute den med vann og legge den i plastpose noen timer før den skal strykes.

Og enda bedre blir det hvis man legger posen i fryseren.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-09, 11:40   #53
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vask av bunadsskjorte

Når du skal bruke den så snart igjen hadde jeg ventet med å vaske den; det er jo så mye lettere å stryke skjorten når den er fuktig, evt. bruke frysetrikset!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-09, 22:09   #54
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vask av bunadsskjorte

Jeg fukter og putter i fryseren før jeg stryker skjorta, lærte det av farmor da jeg arvet bunaden av henne.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no