Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Den nye ekteskapsloven og KRF

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-05-09, 00:34   #1
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Den nye ekteskapsloven og KRF

KRF snakker jo om at de gjerne vil endre den nye ekteskapsloven. Jeg forstår at de er motstandere av at homofile gifter seg, på lik linje som heterofile, men jeg skjønner ikke hvorfor de skal henge seg så mye opp i hva andre gjør. Så lenge kirken ikke blir tvunget til å vie homofile, kan vel folk gjøre som de vil?

Poenget til KRF er vel at homofili er synd, men skal man ta utgangspunkt i det som argument, så er jo ingen syndfrie. Vi gjør alle ting som er galt, og man burde feie for sin egen dør. Hvis man tror på Gud, vil man jo få sin straff for sine synder en gang. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor man skal bruke så mye energi på å fikse andre. Ser man på hvordan det er skrevet at Jesus levde, så var han veldig tolerant og lite fordomsfull. Hvorfor skal mange kristne da bruker så mye tid på å "kaste steiner"?

Lev ditt eget liv så bra som mulig, og la andre leve sitt eget liv.

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 00:38   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den nye ekteskapsloven og KRF

Det er da alltid sånn med svake mennesker, de trenger å hevde seg for å føle seg bedre.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 08:19   #3
Nora H
Magisk
 
Nora H sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.600
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den nye ekteskapsloven og KRF

Folk som skal legge seg opp i hvordan andre lever livet sitt, irriterer meg

__________________
2007 2012 2014
Nora H er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 08:22   #4
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den nye ekteskapsloven og KRF

Skikkelig nestekjærlighet!
Dessuten må det da være mange andre viktigere ting å sette fokus på???

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 08:23   #5
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den nye ekteskapsloven og KRF

Homofili er jo en veldig enkel sak å være i mot - iallefall så lenge du ikke er homofil selv - eller noen du kjenner, eller barnet ditt etc - Jeg synes også det er en utrolig merkelig sak å kjempe så for - Og stikk i strid med nestekjærlighetsprinsippet, synes jeg.

Og hvilken rett har vi til å dømme andre?

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 08:55   #6
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den nye ekteskapsloven og KRF

Tror ikke hovedpoenget er at homofili er synd (bare i praksis, vel og merke, høh), men at man ved å godta homofile ekteskap tilsmusser alle andre ekteskap ved å fjerne den særstillingen det gifte paret har.

Mange kristne mener jo at ekteskapet er innstiftet av guden deres, og at man dermed fucker ganske kongelig opp dens intensjoner ved å tolerere en slik degenerert utgave av det hellige ekteskapet.

Litt spesielt er det selvsagt, men det er det vel i utgangspunktet at vi har et større politisk parti basert på religiøs tro.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 09:12   #7
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Den nye ekteskapsloven og KRF

Kristenfundamentalisme kaller man slik hets som homofile møter i kristne miljøer. Det handler om ignoranse og ren intoleranse at man faktisk arbeider for en slik sak som å hindre homofile ekteskap. Enda mer hårreisende er det vel i grunnen at så mange støtter seg ikke bare til partiet som nevnes men til en gud som er så ekskluderende og så lite nestekjærlig som denne må være.

  Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 09:15   #8
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Den nye ekteskapsloven og KRF

Jeg er litt deppa over at i en verden med såpass mye krig og vondt synes jeg det er helt ufattelig teit at noen klarer å lage så mye problemer av at noen er glad i noen. Fordi det skal være regler for å være glad i noen.

Jeg skjønner ikke greia jeg.

  Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 09:45   #9
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den nye ekteskapsloven og KRF

Jeg blir skikkelig forbanna over den omkampen de varsler dersom de kommer i en posisjon til å kreve det. Nå har mennesker inngått ekteskap, og fått rettigheter og plikter knyttet til dette. Å reversere denne loven, skal man da frata dem dette igjen? Eller skal man ha noen få gifte lesbiske eller homofile som rakk å gifte seg den korte perioden det var lov? Lovforslaget ble grundig utredet over laaaaang tid og to stortingsperioder og ble vedtatt i Stortinget, vi kan ikke ha det sånn i politikken at man skal ha omkamp på store, viktige prinsipp hver gang det er regjeringsskifte!

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 09:47   #10
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den nye ekteskapsloven og KRF

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Jeg blir skikkelig forbanna over den omkampen de varsler dersom de kommer i en posisjon til å kreve det. Nå har mennesker inngått ekteskap, og fått rettigheter og plikter knyttet til dette. Å reversere denne loven, skal man da frata dem dette igjen? Eller skal man ha noen få gifte lesbiske eller homofile som rakk å gifte seg den korte perioden det var lov? Lovforslaget ble grundig utredet over laaaaang tid og to stortingsperioder og ble vedtatt i Stortinget, vi kan ikke ha det sånn i politikken at man skal ha omkamp på store, viktige prinsipp hver gang det er regjeringsskifte!

Vi kan sikkert avgiftes, og så kan vi gifte oss igjen ved neste stortingsflertall og få en tredje bryllupsdag.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 09:59   #11
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Den nye ekteskapsloven og KRF

Enig med Acsa.

  Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 10:52   #12
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den nye ekteskapsloven og KRF

Jeg blir både og over denne saken. Jeg leste forøvrig også om homofili og fotball i Magasinet i går ... og DER har de iallefall en LANG vei å gå.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 15:22   #13
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den nye ekteskapsloven og KRF

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Enda mer hårreisende er det vel i grunnen at så mange støtter seg ikke bare til partiet som nevnes men til en gud som er så ekskluderende og så lite nestekjærlig som denne må være.

Det er menneskene som selv har bestemt hvordan de behandler hverandre, ikke gud. Og jeg mener at denne behandlingen av homofile er stikk i strid med det som blir sagt av Jesus, og hvordan han levde, og dermed også imot Guds ønsker. Og ikke alle kristne velger å behandle andre mennesker på denne måten.

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 15:33   #14
Tove
XXX
 
Tove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 3.578
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den nye ekteskapsloven og KRF

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Det er menneskene som selv har bestemt hvordan de behandler hverandre, ikke gud. Og jeg mener at denne behandlingen av homofile er stikk i strid med det som blir sagt av Jesus, og hvordan han levde, og dermed også imot Guds ønsker. Og ikke alle kristne velger å behandle andre mennesker på denne måten.

Dette er jeg helt enig i.

__________________
Jentene 93 og 02
Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 15:50   #15
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Den nye ekteskapsloven og KRF

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Det er menneskene som selv har bestemt hvordan de behandler hverandre, ikke gud. Og jeg mener at denne behandlingen av homofile er stikk i strid med det som blir sagt av Jesus, og hvordan han levde, og dermed også imot Guds ønsker. Og ikke alle kristne velger å behandle andre mennesker på denne måten.

Takk og lov er noen så nyanserte som det du er Tito. Desverre er det mange kristne ledere som er langt fra like nyanserte. Disse lederne projiserer sin hets over det ganske land. Klart det er mange av tilhørerne som ønsker å tilhøre gruppen som kommer til himmelen.

  Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 16:41   #16
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den nye ekteskapsloven og KRF

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Desverre er det mange kristne ledere som er langt fra like nyanserte. Disse lederne projiserer sin hets over det ganske land. Klart det er mange av tilhørerne som ønsker å tilhøre gruppen som kommer til himmelen.

Jeg vet! Jeg har vokst opp med foreldre som støtter KRF's syn, og har alltid reagert på deres syn og holdninger. Jeg sa en gang at hadde de bodd i USA, hadde de stemt på Bush, dette var de ikke enig i. Men han har jo akkurat samme syn, og vant jo sitt siste presidentvalg på grunn av hans syn når det gjelder abort og homofili.

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 16:41   #17
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.854
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den nye ekteskapsloven og KRF

Jeg synes Tito sier det fint.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 23:45   #18
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den nye ekteskapsloven og KRF

Jeg må legge til at jeg synes det er synd at så mange kristne opptrer på denne måten, fordomsfulle og med lite nestekjærlighet. De er med på å gi kristendommen et dårlig ansikt og støter nok veldig mange bort fra religionen.

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-09, 11:09   #19
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Den nye ekteskapsloven og KRF

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Jeg vet! Jeg har vokst opp med foreldre som støtter KRF's syn, og har alltid reagert på deres syn og holdninger. Jeg sa en gang at hadde de bodd i USA, hadde de stemt på Bush, dette var de ikke enig i. Men han har jo akkurat samme syn, og vant jo sitt siste presidentvalg på grunn av hans syn når det gjelder abort og homofili.

Det er skremmende nok slik og takk for at Obama tok over makten. At en leder for et av verdens mest innflytelsesrike land har et slikt menneskesyn som Bush er skremmende. Enda verre er det at ekstremistene fikk en oppblomstring under Bush.

  Svar med sitat
Gammel 04-05-09, 11:47   #20
Nora H
Magisk
 
Nora H sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.600
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den nye ekteskapsloven og KRF

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Jeg må legge til at jeg synes det er synd at så mange kristne opptrer på denne måten, fordomsfulle og med lite nestekjærlighet. De er med på å gi kristendommen et dårlig ansikt og støter nok veldig mange bort fra religionen.

Jeg antar du er kristen og synes det er flott at du tolker Kristendommen slik du gjør. Men å si at de som er imot homofili gir religionen et dårlig ansikt, er å ufarliggjøre selve religionen. Jesus sa selv, ifølge Bibelen, at homofili er synd. Altså kan du ikke si at de har misforstått Kristendommen. De har like full rett til å tolke den slik de gjør uten at du kan påstå de har misforstått. Så for meg beviser det bare hvor tullete og skremmende religion er.

__________________
2007 2012 2014
Nora H er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no