Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julegaver man kan lage

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-07, 11:49   #1
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Julegaver man kan lage

Tenkte man kanskje kunne samle forslag til gaver man kan lage i en egen tråd.

Starter med noen forslag jeg.

Kalender med bilder av barna til barnas besteforeldre.
Kjempekjekt til de som har alt, og noe mine barns besteforeldre setter veldig stor pris på.
Jeg har kjøpt inn kalendere på Nille, de var store og fine.
Planen er å sette inn bilder da av barna hver mnd, men et bilde alene av barna den mnd de har bursdag.
I tillegg kan barnas kunstverk også limes inn.
Gjerne et bilde av ungene mens de lager kunstverket også.

Bokmerker til de som er glad i å lese.
Pappplate som pyntes av barna. (ikke alt for stor, men en passe størrelse)
Jeg har noen liggende som har ligget noen år da uten at jeg har kommet så langt enda. Perfekt fasong, avlange litt tynne, men avrundede hjørner.
Lage hull til en flettet tråd og de er klare for pynting.

Selvlagde fløtelkarameller er også koselig å få.
Har en oppskrift på veldig gode karameller som jeg tenkte jeg skulle lage å gi bort, men får se om jeg får tid.

Sild til de som er glad i sild. Hjemmelaget er sikkert mye bedre en kjøpt.

Ymse ting i flasker med olje. Chili, einerkvist osv osv.
Kjempefine og man kan sette litt mere personlig preg en på de man får kjøpt.
Dette har jeg ikke prøvd selv da, men har tenkt på det mange ganger.

Dette var noen forslag fra min side.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 12:30   #2
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Julegaver man kan lage

Jeg har også kjøpt kalendere på Nille. Jeg gjorde det i fjor og forfjor også, og tror i hvert fall foreldrene mine blir veldig skuffet hvis de ikke får. Jeg vet også at svigers på den Dominikanske republikk blir veldig glade for en sånn - da vi var der i fjor var den fra året før helt utslitt!

Karameller og godteri har jeg tenkt å gi sammen med kalendere til oldeforeldrene til Snuppa.

Til søstra mi og noen venninner har jeg tenkt å strikke/hekle votter, sjal og luer. Kanskje brødrene mine får hjemmeheklede luer også, jeg får se.

Oljer med ting oppi høres bra ut, noen som har en god oppskrift?

IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 13:41   #3
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.854
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julegaver man kan lage

Ungene lager godteglass pyntet med klistremerker eller glassmaling

Tidligere har ungene malt kopper til besteforeldrene. Hvit kopp, glassmaling til å brenne/steke i vanlig ovn.

I år skal de male på juletrekuler i porselen eller glass og brenne i ovn hjemme. (Fant kuler på hobbybutikken) Tenker Lillen også får lage en kule eller to m. håndavtrykket sitt på.

Jeg tenkte jeg skulle sy hjelmluer (mønster i f. eks Barnetøy du selv kan sy, som finnes på mange biblioteker) og smokkesnorer (fint stoff, o-ring i ene enden, klype i metall i den andre enden) til de minste i familien.

Sy handleposer til miljøbevisste slektninger og venner. Har masse stoff til overs, og f. eks en Marimekko-bærepose hadde sikkert falt i smak hos noen.

Kakebokser med hjemmelagde krumkaker og andre julekaker (til gamle besteforeldre som ikke baker selv og ikke vil kjøpe, men som gjerne vil ha litt julestemning)

Hjemmelaget syltetøy, gele eller likør på fine glass eller flasker. Har ikke fått plukket så mye bær i år, ellers skulle jeg nok hatt noen glass med markjordbær i gavebunken.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 15:43   #4
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julegaver man kan lage

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.


Sy handleposer til miljøbevisste slektninger og venner. Har masse stoff til overs, og f. eks en Marimekko-bærepose hadde sikkert falt i smak hos noen.

Kjempeflott gave! Det hadde jeg blitt glad for.

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 17:18   #5
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julegaver man kan lage

Jeg hadde satt pris på karamelloppskrift som er grei å få til om noen har.

Vi har malt på telysglass, kafferkrus og julekuler. Ja også på blomsterpotter. Har lært nå at vi bruker porselensmaling Jeg har ikke giddet å steke kulene da de ikke skal vaskes likevel. De eldste her i huset er 3 år gamle til jul.

Vi begrenser kalenderlagingen til svigermor i år. Tror ikke de andre to setter like stor pris på det.

Jeg har tatt vare på noen veldig fine glass med lokk (fra en type ost). Disse er ganske små og vi hadde tenkt å male dem og ha i brente mandler og karameller (jeg trenger oppskrifter).

Angående julekuler så fyller vi de også med ting. Det gir en ganske morsom effekt.

Vi lager også en del filtnisser, engler og lignende Mazungen gir bort. Pyntede fyrstikkesker er greie når en bruker mye lys.

Vi lager også såper i år. Det er morsomt. Fant en del former svinbillig på nettbutikken til Panduro.

Fra vår side er selve kosen ved lagingen viktigere enn det å gi bort gavene.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 21:00   #6
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julegaver man kan lage

Jeg tror det blir mye hjemmelaget i år, har verken tid, overskudd, lyst eller råd til å gå på julehandel. Tidligere har jeg/vi gjort følgende:
-Malt på t-skjorter (vi er flinke til å tegne begge to)
-Malt på vinglass
-Laget kalendere- riktignok med hjelp av pc'en
-Strikket (i år tenker jeg det blir å strikke halser og luer + hekle sjal)

I tillegg lager guttungen masse flotte ting i barnehagen som de pakker inn der, like spennende for alle å åpne og se hva de forskjellige får.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 22:45   #7
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Julegaver man kan lage

Min liste i år består av
* diverse chutneyer (bl.a. blåbær og eple+mynte - oppskrifter på Art of Taste)
* gulrot- og appelsinmarmelade
* en del godis (har funnet flere fine oppskrifter her - trillingnøtter, kokoskuler og sjokoladekarameller)
* salte mandler

Alt dette på glass med stofflokk - og dekorert av poden hvis han er interessert. Lurer også på om jeg skal bake honningkake. Og nå har jeg fått den glimrende ideen å sy handlenett (takk for det, Kaija), så da puttes nok det hele i slike.

Videre:
* strikke skjerf på tykke pinner
* male bilderammer til fotografbilder fra barnehagen
* Fotoknutsenkalendre med bilder av barnebarna til besteforeldrene

Skal også se om jeg finner slike julekuler som man kan putte ting inni.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no