Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Man skal jo ikke gi til tiggerne

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-06-13, 06:47   #21
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerne

Jeg kjøper =Oslo og gir en slant til gatemusikanter.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 07:35   #22
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerne

Til no har eg ikkje gitt til rumenske tiggarar, kun ein sjelden gang til narkomane, pluss at eg kjøper Megafon.
Grunnen til at eg ikkje har gitt til rumenske tiggarar/rom-folk er at eg har blitt fortalt at dei uansett ikkje får beholde pengane. Alt går til bakmennene.
Men denne artikkelen har ført til at eg har fått eit litt anna syn på det:
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/De-t...d-2907998.html

No tenker eg at eg kanskje skal gi ein slant av og til i håp om at dei får nok pengar av tigginga slik at dei ikkje treng å prostituere seg på kveldstid. Det er ikkje mykje som skal til. Om eg gir 20 kr har dei fått 20% av dagsbehovet på 100 kr. Så får det heller berre vere at eg kan slumpe til å gi pengar som seinare havnar hos ein bakmann. Mange har fått økonomisk hjelp frå ein bakmann for å komme seg til Norge og har derfor gjeld dei må betale ned før dei kan begynne å tjene pengar til seg sjølv. Så då bidrar eg kanskje til å betale gjelda også.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11

Sist redigert av Simone : 13-06-13 kl 07:41.
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 08:12   #23
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerne

Hvorfor gir dere bare til norske? For min del gir jeg omtrent heller til en rumensk småbarnsmor enn en norsk narkoman. Sistnevnte har et sikkerhetsnett tilgjengelig, det har ikke de rumenske tiggerne.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 08:17   #24
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerne..

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Jeg gir ikke til tiggere uansett etnisitet.
Kjøper Sorgenfri (Trondheims svar på =Oslo) når det passer seg sånn og jeg har cash (hvilket vil si omtrent aldri :VISA: ).

Samme som henne

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 08:18   #25
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerne

Det jeg gir, gir jeg til organisasjoner som kan strukturere hjelpen dit den trengs mest. Om jeg ville gitt noe i tillegg, så hadde det fortsatt blitt til veledige organisasjoner. De trenger virkelig støtte for å kunne gi et verdig tilbud til de på gaten, rumensk, norsk, narkoman eller småbarnsmor.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 08:25   #26
Mira
Bør lage seg en tittel selv
 
Mira sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.698
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerne

Jeg gir mye heller til noen som er flinke å spille/danse/ettellerannet en til noen som såvidt kan spille en tone.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 08:28   #27
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerne

Jeg støtter ulike hjelpeorganisasjoner på fast basis. Jeg har aldri cash, så jeg gir ikke til tiggere. Jeg skiller ikke på alder, kjønn eller etnisistet.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 09:54   #28
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerne

Jeg skulle ønske det fantest troverdig hjelpearbeid i Romania man kunne støtte, men stort sett alle de milliardene som kommer fra EU/EØS som skal støtte romfolk står på rumenske bankkontoer, brukes til forskning, utredninger, utdanning av "eksperter", "kulturtiltak", miljøtiltak, kortsiktige hjelpetiltak, etc. Svært lite går til å faktisk forbedre romfolks levevilkår. Jeg tror det strander mye på den svært dype og ganske hatefulle rasismen mot rom i Romania, slik det gjerne blir etter århundrer med slaveri og ekstrem fattigdom.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 10:00   #29
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerne

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg skulle ønske det fantest troverdig hjelpearbeid i Romania man kunne støtte, men stort sett alle de milliardene som kommer fra EU/EØS som skal støtte romfolk står på rumenske bankkontoer, brukes til forskning, utredninger, utdanning av "eksperter", "kulturtiltak", miljøtiltak, kortsiktige hjelpetiltak, etc. Svært lite går til å faktisk forbedre romfolks levevilkår. Jeg tror det strander mye på den svært dype og ganske hatefulle rasismen mot rom i Romania, slik det gjerne blir etter århundrer med slaveri og ekstrem fattigdom.

Det gjelder statlige tiltak, det finnes mindre hjelpeorganisasjoner som hjelper direkte. Kirkens Nødhjelp, blant annet. Jeg skulle ønske jeg kunne finne en religiøst uavhengig organisasjon.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 10:02   #30
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerne

Jeg gir generelt ikke til tiggere, men har gjort unntak for narkomane og gjør unntak for de som spiller og synger og bidrar til en bedre stemning den dagen.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 10:02   #31
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerne

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg skulle ønske det fantest troverdig hjelpearbeid i Romania man kunne støtte, men stort sett alle de milliardene som kommer fra EU/EØS som skal støtte romfolk står på rumenske bankkontoer, brukes til forskning, utredninger, utdanning av "eksperter", "kulturtiltak", miljøtiltak, kortsiktige hjelpetiltak, etc. Svært lite går til å faktisk forbedre romfolks levevilkår. Jeg tror det strander mye på den svært dype og ganske hatefulle rasismen mot rom i Romania, slik det gjerne blir etter århundrer med slaveri og ekstrem fattigdom.

Det tror jeg du har rett i, gitt. Jeg tror ikke det er særlig velvilje i noen av de Øst-Europeiske landene der rombefolkningen er av en viss størrelse til å bedre levekårene deres. Det er jo likt for f.eks. rom i Ungarn. De har ikke personnummer, man vet ikke hvor mange som bor der og ingen er vel egentlig interessert heller.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 10:09   #32
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerne

Jeg gir ikke ofte, men om jeg gjør er det til den unge jenta som alltid sitter ved døra til tannlegen vår.
Jeg har ikke noe prinsipp om å gi /ikke gi, men er som mange andre mer glad i å gi til de som underholder enn de som sitter med kopp.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 10:12   #33
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.444
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerne

Hvis noen spiller eller underholder paa annen maate, gir jeg ofte noe til dem. Det er jo omtrent betaling for underholdning, saa jeg ser paa det litt annerledes enn de som "bare" tigger. Eller kjöper jeg disse avisene og en sjelden gang gir jeg hvis noen tiggere snakker til meg paa en hyggelig maate eller hvis det er noe spesielt annet slik at jeg föler for det. Hvilken nasjonalitet de har, bryr jeg meg ikke om.

liefje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 10:19   #34
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerne

Å gi penger hjelper overhodet ikke på situasjonen til de tilreisende tiggerne, og det er en av grunnene til at jeg ikke gir. Det at de f.eks reiser fra små barn, som er et typisk argument de bruker for å få sympati, virker heller mot sin hensikt for min del. Så sent som for et par dager siden så vi en reportasje på NRK der det ble vist at de gjenværende barna f.eks. slutter på skolen for å ta seg av mindre barn, osv. Ergo opprettholder tiggingen fattigdomen deres på sikt.

Man skal heller ikke glemme at de tilreisende tiggerne er ressurssterke mennesker, sammenliknet med mange andre som trenger vår hjelp i langt større grad. Jeg syns derfor det er langt bedre å støtte hjelpeorganisasjoner som hjelper mennesker i stor nød og som ikke har de ressursene som skal til for å reise til rike land for å tigge.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 10:25   #35
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerne

Nei, jeg gir aldri til tiggere, uansett underholdning eller ei. Og hadde flere (alle) hatt samme innstilling, hadde problemet med tigging tatt ende.

__________________
2004 - 2008.
ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 10:31   #36
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv
 
carmenzita sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.183
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerne

Det hender jeg gir til en gammel mann som sitter her i byen, ellers er det ingen som får noe.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 10:32   #37
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerne

ElinM; jeg syns du fremstiller det hele svært banalt og forenklet. Jeg var i ferd med å forfatte et langt svar til deg, men jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne.

Det er forskjell på umiddelbar hjelp og langsiktig. Jeg er helt enig i at å gi en slant til tiggere ikke hjelper på problemet som helhet, og hvis det ikke jobbes strukturelt samtidig så havner man i en ond sirkel. Allikevel er det noe med å se mennesker i en svært vanskelig situasjon.

Denne tråden har gjort meg ganske uvel, her sitter vi, stinne av penger og vurderer hvem som er verdige å få slantene våre. Er det de som har vært så flinke at de har lært seg å spille, slik at de kan underholde? Er det de som er våre egne, som har havnet i vonde situasjoner ut fra dumme valg? De som har reist fra familie i et land fullstendig uten sikkerhetsnett i et håp om å kunne tjene nok til å sende ungene sine på skolen, men dessverre ikke kan spille et instrument, eller ikke er like fattige som sultrammede i Sudan, de er det ikke så viktig med?

Fattigdomsproblemet i Europa er like mye vårt som Romanias. Og imens jeg leter etter en organisasjon som jobber godt for deres levevilkår så gir jeg gjerne bort det jeg har av småpenger (det er dessverre ikke så ofte, siden jeg som regel bruker Visa). Men har jeg ikke småpenger ser jeg den som spør i øynene, og svarer beklager.

I Norge nå så diskuteres det opp og ned og i mente hvordan vi skal sørge for at tiggingen ikke syns. Det finnes ikke en offentlig debatt på hvordan vi kan gjøre noe for å få bukt med problemet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 10:33   #38
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerne

Opprinnelig lagt inn av ItsOnlyMe, her.

Nei, jeg gir aldri til tiggere, uansett underholdning eller ei. Og hadde flere (alle) hatt samme innstilling, hadde problemet med tigging tatt ende.

Hva mener du er problemet med tigging? At du må se fattige, eller at de er fattige?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 10:50   #39
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerne

En gang i den verste forkjølelsestiden tidlig i vår, hoppet det en liten gjeng rumnere på t-banen og ga seg til å dele ut pakker med papirlommetørklær. Fulgt av den vanlige lille lappen om at de var fattige. Det bredte seg en god stemning i hele vognen, der vi alle satt med rennende neser. Endelig noe alle trengte, i motsetning til en nøkkelring/lighter, eller annet jeg har sett at de deler ut på tiggerferd. Jeg har aldri sett så mange gi penger før.

Jeg gir forøvrig ofte til tiggere, og da som regel til rumenere (fordi det er dem jeg ser flest av, og fordi deres situasjon synes aller mest håpløs). Jeg vet at jeg ikke burde, men klarer ikke annet når jeg går forbi "med lomma full av spenn".

Når Ullungen er med, er det en fin anledning til å ta en prat om hvor heldige vi er som er født i Norge [1], og at det er veldig mange steder i verden der det å ha nok mat, en jobb, varme klær og hus ikke er en selvfølge.

[1] Det faktum at Ullungen jo ikke er født i Norge, men i en av de store fabrikkprovinsene sør i Kina, nevner hun innimellom selv. Hun vet at de som var foreldrene hennes i Kina mest sannsynlig var fattige, og at det var derfor de ga henne fra seg. Vi har fått høre en del om hvor heldig hun har vært opp igjennom, og jeg synes det er greit å nevne at så heldige er jo alle som blir født i Norge. Det er jo tilfeldigheter det også.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-13, 10:53   #40
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerne

Jeg gir når jeg har mynter i lomma, og jeg har vel også stukket i minibank noen ganger og jogget tilbake til noen hvis jeg har fått fryktelig dårlig samvittighet når jeg har tasset forbi med mange handleposer, og så bommer jeg bort sigg. Ikke når jeg sitter på uteservering, der vil jeg ikke oppmuntre til tigging.

Ellers synes jeg det fryktelig mye mer irriterende med gateselgere, (altså mobil-, strøm- og evigvarendehelsehvisdutardissepilleneabonnement), enn de som sitter der med koppen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no