Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-06-12, 20:25   #121
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jo, det er det vel? Eller skriver vi veldig forskjellig?

http://no.wikipedia.org/wiki/Astronomiske_symboler

Ja, jeg er enig med wikipedia, men det stemmer ikke med hvordan jeg skriver løkkeskrift-a-er og -t-er.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 20:42   #122
naima
nerdedame
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 545
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Månen er stigande når du kan skrive ein gamaldags løkkeskrift (eller er det stavskrift) s inni den (altså den som på ein måte er flat skråning på venstresida), og avtagande når du kan skrive ein liten a (av den typen som er meir eom ein o enn ein omvendt G). (Denne forklaringa eigna seg mykje betre då vi fekk den på tavla, ser eg!)

Ny og ne aner eg ikkje når er, men innimellom er det iallfall greitt å vite om det blir litt lysare eller mørkare om nettene framover.

Alle piker løper til vinduet, og "i-en og y-en gikk en tur til byen, der møtte de j-en og ville ikke se'n".

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 21:33   #123
Philippa
Aktiv
 
Philippa sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 256
Philippa er populærPhilippa er populærPhilippa er populær
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Nigangen
Å regne 6 ganger 9:
Hold alle ti fingrene foran deg. Ta ned finger nr 6. Tell opp fingrene før finger nr 6 - altså 5. Tell deretter fingrene etter finger nr 6 - altså 4. Svaret er da 54.

Philippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 21:40   #124
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg har lært øl og vin blir fin, vin og øl blir krøll. Samme resultat, da.

"Same, same, but different/diffelent." Som jo også er en grei regel.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 21:57   #125
Ivars_mamma
We weren't born to follow
 
Ivars_mamma sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 248
Ivars_mamma er litt kulIvars_mamma er litt kul
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Men får dere bruk for dette? Alt det dere nevner er ting som er helt selvsagt for meg (ja, inkludert klokkestillingen). Men månens ny og ne sliter jeg mer med, som sagt.

Månen vokser i høyrehånda. Hvis du ser månen på himmelen så holder du bare opp hånda og ser om den passer inni. Ser den feks ut som en C så passer den i venstre hånda og er dermed i ne.


Ellers har jeg en regle, ikke at jeg bruker den så fryktelig ofte, men den har blitt brukt ett par ganger etter at jeg lærte den i åttende klasse.

Mannen i månen kan smile og le, ringen rundt hode er pi ganger d. Men vil du finne fjeset til mannen bruker du formelen pi r i annen.

__________________
Mamma til Ivar, født nov 2008.
Ivars_mamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 22:06   #126
Nuppa
Superduperaktiv
 
Nuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 683
Nuppa er populærNuppa er populærNuppa er populærNuppa er populær
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

HEAD-GC og FCG-DAE som er rekkefølgen på b-er og kryss. Jeg lærte en gang en regle, men husket den aldri, men når jeg sa bokstavene på denne måten satt det.

Jeg kan også en sang som tar for seg rekkefølgen i det nye testamentet etter melodien til Lille postbud min due. Aldr hatt bruk for den, men den sitter som støpt.
Blondie, den husker kanskje du også? Hihi.

Ma, ma, luk, jo, apostel,ro, ko, ko, gal, el, fi, kol, tess, tess, tim, tim, tit, file, He, ja, Peter 2, johannes3, ju, jo.

Nuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 22:17   #127
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

De fleste regler jeg har lært er allerede nevnt.

Jeg lager meg regler til eksamen eks StoKiMåMo er smittekjeden, ALT er fordøyelsesenzymene, UFFU er utvikling av identitet, så hadde jeg diverse ord jeg laget meg for å huske hovedpunktene i Erikssons faser (sonar, pals, nm sug) osv.
Kan vel ikke kalles regler dette da, men ord som jeg memorerer for å huske flere ord eller sammenhenger.

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 22:18   #128
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Det er egentlig merkelig at jeg ikke har noen huskeregel på noe som helst biokjemi.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 22:25   #129
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er egentlig merkelig at jeg ikke har noen huskeregel på noe som helst biokjemi.

Du er nok et naturtalent på det området. Så god at du ikke trenger noen huskeregel faktisk.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 22:29   #130
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

den huskeregelen jeg bruker mest er POOP- propan, oksygen, oksygen, propan, som er rekkefølgen man skal skru av og på oksygen og propan til en mixfuelperlebrenner, men den har nok ikke så bred allmenn appell.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 22:29   #131
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Du er nok et naturtalent på det området. Så god at du ikke trenger noen huskeregel faktisk.



Evt var engelsk-norsken til professoren såpass fascinerende at det limte seg fast. Jeg greier ennå ikke å se for meg metabolismekartet uten å fnise litt over uttalen.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 22:34   #132
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Huskeregel for å navngi alkaner, alkener og alkyner (de 5 første); Etter du har ett blir du mett, ut fra butten kommer en prop, det er ikke pent.

Haha, den er selvlaget i samarbeid med klassen.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 22:35   #133
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Se to hå fem o hei og hå.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 23:17   #134
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Her var det flere kjente og noen nye. Morsomt!

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 23:46   #135
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

metulla oblangata, its a worry free philosophy ...

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 00:13   #136
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Jeg burde fått en god huskeregel når det gjelder høyre og venstre, for jeg sliter skikkelig.
Hadde jeg enda brukt klokke hele tiden, kunne jeg ha husket at jeg har klokka på høyre hånd. Om noen sier at høyre er den hånden man skriver med føles det helt naturlig å luftskrive med venstre. Får dog en del spørsmål om jeg er venstrehendt siden jeg har klokka på høyre hånd i tillegg til at jeg bruker venstre mest, men jegnskriver som en gris med venstre.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 01:00   #137
Tante Sofie
Bladibladiblaah!
 
Tante Sofie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Innlegg: 1.484
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Ellers har jeg fått mye bruk for disse reglene, musikknerden som jeg er:
Gå Aldri Etter Henne Fissker Cissilie
og
Fader Bevare Esspen Asspen, Dessuten Gesspen og Cesspen.

Eg lærte Gamle Damer Aper Etter Herrer Fy (s)Cam... manglar ikkje du ein D?

__________________
05 - 06
Tante Sofie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 01:18   #138
Tante Sofie
Bladibladiblaah!
 
Tante Sofie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Innlegg: 1.484
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Eik før ask gir plask, ask før eik gir steik! (det er snakk om tresortar og sommarveret ja)

__________________
05 - 06
Tante Sofie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 09:08   #139
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Opprinnelig lagt inn av Tante Sofie, her.

Eg lærte Gamle Damer Aper Etter Herrer Fy (s)Cam... manglar ikkje du ein D?

Ja den lærte jeg og

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 09:13   #140
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Y mot sky. (Koordinatsystemet) Kanskje mest brukt i matte på barne- og ungdomsskolen. Elevene synes den er veldig fin.
En annen matteregel, nevner er nede, teller er på topp. Denne blir også mottatt med stor glede.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no