Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Regnenøtt: Bakteriemasse like stor som jordklodens?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-06, 16:09   #1
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Regnenøtt: Bakteriemasse like stor som jordklodens?

Her er en mattenøtt som ikke involverer høyskolenivå på matematikken:

En bakterie kan dele seg hvert 20. minutt, det vil si tre ganger per time ved optimale forhold. Hvis du begynner med denne ene bakterien, hvor lang tid tar det før den er blitt til så mange at de tilsammen veier like mye som jordkloden?

Hints & Facts:
Jorda veier ca 6E24 kg (der E betyr "ganger ti opphøyd i", så tallet her er 6 med 23 nuller etter)
En bakterie veier ca 1E-15 kg
Total masse er lik antall ganger massen av hver enkelt.


Har du forslag til hvordan å komme i gang med en slik oppgave?

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 17:22   #2
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regnenøtt: Bakteriemasse like stor som jordklodens?

Man må først finne ut hvor mange bakterier man må ha for at det skal bli like tungt som vekten av jorda. Da deler man vekten av jorda med vekten på en bakterie, 6e24/1e-15 eller 6e39. Det betyr at en bakterie må bli til 6e39 bakterier.

Resten av løsningen kommer senere.

Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 17:28   #3
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Regnenøtt: Bakteriemasse like stor som jordklodens?

Adrienne er godt i gang her!

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 17:34   #4
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regnenøtt: Bakteriemasse like stor som jordklodens?

Selvsagt er jeg det.

Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 18:04   #5
Sulphur
Plæstic pusher
 
Sulphur sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 267
Sulphur er litt kulSulphur er litt kul
Standard

Sv: Regnenøtt: Bakteriemasse like stor som jordklodens?

Jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde brains til å løse en slik oppgave.

Sulphur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 19:15   #6
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regnenøtt: Bakteriemasse like stor som jordklodens?

Skal vi se:

Før jeg begynner å bekymre meg om tid, så vil jeg finne ut hvor mange ganger bakterien må fordoble seg for at 1 skal bli til 6e49. 1 blir til 2 som blir til 4 som blir til 8 som blir til 16 etc. Nøkkelen her er tallet 2. Antall bakterier blir nemlig ganget med 2 for hver økning, derav ordet fordobling. Og min bakterie må doble seg x antall ganger for at jeg skal få 6e49.

Og for å gjøre det litt enkelt for meg så tar jeg utgangspunkt i to bakterier, så ligningen blir følgende:

2^x = 6e49, hvor x er antall fordoblinger fra 2. y = fordoblinger fra 1 = x+1

x*log2 = log(6e49)
x = log(6e49)/log2 = 165,36
y = 166,36 eller 167 ganger for at bakteriene skal veie mer enn jorda.

Det er tre fordoblinger i timen, så da blir det 167/3 = 55 timer og 40 minutter.

Jeg synes det var litt rart at jeg ikke fikk et rundt tall på antall fordoblinger, har jeg gjort noe galt?

Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 20:08   #7
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Regnenøtt: Bakteriemasse like stor som jordklodens?

Din superflinkis!

Ja, du har regnet riktig såvidt jeg kan se, men det har sneket seg inn en slurvis. Sånn kan man også gjøre det:

6E39 = 2^3t der t er antall timer

log6 + 39 = 3tlog2

(log 6 + 39)/(3log2) = t = 44 timer

Rart, ikkesant?

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 21:07   #8
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regnenøtt: Bakteriemasse like stor som jordklodens?

Jeg ser feilen min, 39 er blitt til 49 i regnestykket mitt.

Da får jeg også 44 timer.

Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no