Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hvordan kan vi få opp valgdeltakelsen?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-19, 14:38   #1
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Hvordan kan vi få opp valgdeltakelsen?

Jeg bor i en av de valgkretsene i Norge med lavest valgdeltakelse; ned mot 25-30 % i kommunevalget, og jeg tør ikke tenke på fylkestingsvalget. På den ene siden gir det meg, som faktisk stemmer, mer makt. På den andre siden er det et kjempeproblem for hele demokratiet, og et signal på de store problemene dette området sliter med når det gjelder fattigdom, utenforskap og samfunnsdeltakelse.

Jeg er redd for hvordan dette valget skal bli. Særlig i de områdene hvor det har vært tvangssammenslåinger av kommuner og fylker er jeg redd for at folk skal protestere ved å bli hjemme (eller kun levere en stemmeseddel). Og det meste jeg har sett av forskning tyder på at når valgdeltakelsen går ned, så rammer det særlig de moderate i midten. Jeg skal ikke protestere så veldig sterkt hvis Høyre, Venstre eller KrF gjør det svakere, men det er veldig synd hvis det gir mer makt til Bompengepartiet eller De Kristne.

Det er vanskelig å få folk til å engasjere seg, men jeg føler at flere av oss bør bidra til at det skjer. Jeg skal være med å arrangere grillkveld med politikerne i mitt nabolag, slik at folk får møte dem ansikt til ansikt. Under EU-valget husker jeg det var kampanjer for å kjøre eldre til stemmelokalene; er det noe vi kan få til nå? Har dere andre gode ideer? Har dere gjort noe som har fungert?

Det skal bli veldig spennende å se valgoppslutningen i Råde kommune. De har en valg-bobil som kjører rundt i kommunen nå, hvor man kan forhåndsstemme: https://www.rade.kommune.no/tjeneste...orhandsstemme/

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-19, 14:42   #2
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan kan vi få opp valgdeltakelsen?

Fredrikstad har et prosjekt for å gå flere unge til å stemme. Jeg for min del er for stemmeplikt, med mulighet for å stemme blankt. Det er så gode muligheter nå, med forhåndsstemming og ambulerende stemmer, så burde gå for de fleste

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-19, 17:47   #3
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kan vi få opp valgdeltakelsen?

Det er ungdommen som ikke stemmer, sa de på NRK igår. Bare en tredjedel av de som kunne bruke stemmeretten sin for andre gang, gjorde det sist.

Kjøreskyss for de (gamlingene) som ikke har bil, pleier å praktiseres her jeg bor.
Her i byen er de også ute på sykehjem o.l og arrangerer forhåndsstemming. Kanskje de burde gjort det der ungdommen ferdes også?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-19, 18:12   #4
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.368
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan kan vi få opp valgdeltakelsen?

I denne artikkelen synes jeg at det er noen gode poenger. Det jeg vet meg merke i er at mange ikke tenker på at mye det som vi tar for gitt er styrt av politikk og politikere og det er ved å bruke stemmeretten sin, så er det (nesten) den eneste måten å påvirke hvordan din kommune/bydel skal styres.
https://p3.no/i-ar-gar-vi-for-100-valgdeltagelse/

Det å bli kjent med hvem som stiller til valg og hva de mener er også viktig tror jeg. Spesielt der prioriteringene lokalt er annerledes enn regionalt.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-19, 18:14   #5
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kan vi få opp valgdeltakelsen?

Det burde kanskje vært mulig å stemme på skole/universitet? Et forhåndsstemme lokale 2-3 dager slik at alle blir gitt muligheten OG kanskje føler litt på gruppepress.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-19, 18:26   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kan vi få opp valgdeltakelsen?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det burde kanskje vært mulig å stemme på skole/universitet? Et forhåndsstemme lokale 2-3 dager slik at alle blir gitt muligheten OG kanskje føler litt på gruppepress.

I Oslo er det forhåndsstemmelokaler overalt, deriblant på BI, Blindern og 25 andre steder over hele byen, uten at det ser ut til å hjelpe nevneverdig. I Oslo kan du forhåndsstemme fra 12. august til 6. september.

Jeg tror politikken blir for fjern for mange nå. I tillegg leser ikke unge aviser, ser valgsendinger eller får inn politikk via andre kanaler. Jeg tror mange føler det ikke nytter.

Jeg tvang sønnen min til å se på partilederdebatt i år, etter at han sa "Jeg bryr meg ikke om politikk". Men jeg skjønner han jo. Han kan ikke stemme ennå, politikerne og voksne har latterliggjort det eneste politiske engasjementet han har vist (klimastreik), og veldig mye av den politiske debatten dreier seg om saker han ikke forstår konsekvensen av.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 20-08-19 kl 18:31.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-19, 18:28   #7
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kan vi få opp valgdeltakelsen?

Her i byen skal de hele neste uke stå på universitetet sine ulike avdelinger og ta imot forhåndsstemmer, så det gjøres jo.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-19, 21:21   #8
Plingo
Erfaren
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 915
Plingo er populærPlingo er populærPlingo er populærPlingo er populær
Standard

Sv: Hvordan kan vi få opp valgdeltakelsen?

Synes egentlig det er litt trist å digitalisere enn slik ærverdig prosess, men synes man kunne stemt via Altinn. Det burde vært mulig å anonymisere stemmene allikevel.

Selv har jeg alltid stemt, og jeg tar med ungene i stemmelokale på valgdagen (3,5 og 8), forklarer dem om demokrati og viktigheten av å bruke stemmeretten.

Plingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-19, 21:46   #9
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan kan vi få opp valgdeltakelsen?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg for min del er for stemmeplikt, med mulighet for å stemme blankt. Det er så gode muligheter nå, med forhåndsstemming og ambulerende stemmer, så burde gå for de fleste

Her i heimen er det stemmeplikt
Jeg tok med jentene på snart 18 og 20 for å forhåndsstemme før de reiste tilbake til skole og studier, og jeg spurte ikke om de hadde lyst «I morgen har jeg fri, da må vi til byen så dere får stemt før dere drar»

Jeg synes det er kjempeviktig at ungdommen forstår hvor viktig det er at de bruker stemmeretten sin!

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-19, 22:30   #10
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan kan vi få opp valgdeltakelsen?

Stemme via Altinn er jeg helt imot. Pater familias vil ha full kontroll i større familier. Nei takk.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-19, 00:13   #11
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kan vi få opp valgdeltakelsen?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Stemme via Altinn er jeg helt imot. Pater familias vil ha full kontroll i større familier. Nei takk.

Godt poeng.

Jeg tror ungdommen må engasjeres via saker. Første gang jeg dro til stemmeurnene var pga folkeavstemming for (eller mot) oppretting av Vinmonopol-utsalg i hjemkommunen min.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-19, 19:11   #12
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kan vi få opp valgdeltakelsen?

Digital stemmegivning har vært utredet og forkastet, og det basert på to viktige prinsipper. Det ene er at man fritt skal kunne stemme uavhengig av hva andre prøver å påvirke en til og det andre er at stemmegivningen vanskelig er helt 100 % anonym når man må identifisere seg digitalt (for man må kunne spore en stemme helt fra den stemmeberettigede til den er talt).

Da er jeg heller for å jobbe tett med den unge målgruppen, snakke til dem som voksne og ansvarlige, få dem til å forstå hvor viktig det er. Det er vår fordømte plikt som foreldre å lære dem at å stemme er et privilegie som man ikke skal ta for gitt. Men også skole og utdanningsinstitusjoner må på banen.

Og så må man senke terskelen for å få avgitt stemmen. Arranger forhåndsstemming på skoler og universiteter, gjør det kult å stemme. Bruk virkemidler som er rett mot unge og snakk med deres språk.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-19, 20:31   #13
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kan vi få opp valgdeltakelsen?

Nå sa de jo her om dagen at valgdeltakelsen er lavere for annengangsvelgere (20-22 år) enn for attenåringene som er førstegangs. Vet ikke om de har forsket på hvorfor. Har de flyttet fra hjemkommunen sin?
Attenåringene bor vel hjemme enda.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-19, 23:06   #14
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kan vi få opp valgdeltakelsen?

Det føltes litt mindre relevant og jeg vurderte å ikke stemme i et lokalvalg når jeg var student. Det påvirket jo ikke der jeg bodde. Jeg stemte jo for er jeg var folkeregistrert, hos mine foreldre i et annet fylke.

Men, jeg har det inn med morsmelka omtrent, jeg var med mine foreldre som barn, og tar nå med mine barn når det er valg. Det skjer på skolen så de er godt informet om det som skal skje, og det tas jo opp faglig på ulikt nivå oppover i klassene.

Men ja, at andregangs stemmere gjerne ikke bor der stemmen deres teller, og derfor ikke stemmer, kan være en mulig forklaring.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-19, 23:45   #15
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kan vi få opp valgdeltakelsen?

Jeg har faktisk latt vær å stemme en gang. Og da var jeg andregangsvelger
Kommunevalg og jeg hadde flyttet fra kommunen jeg skulle stemme i. Og hadde ikke noe forhold til fylkestingsvalg

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-19, 23:55   #16
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kan vi få opp valgdeltakelsen?

Tenker det er viktig å minne dem rundt seg om å stemme ved fylkestingsvalget. Forskjellen i valgdeltakelse er så stor mellom kommune og fylke at hadde man bare fått dem som faktisk går inn i stemmeavlukket til å ta med seg begge sedler, ville det gjort stor forskjell.

Så synes jeg det er en utfordring at en sak som feks bompenger får så stor oppmerksomhet - fordi det for mange ikke er på topp tre av hva som er viktig i livet deres, og derfor ikke berører tilstrekkelig. Det er andre ting, tror jeg - barn, skole, gamle foreldre, arbeidsplasser... Tenker det kunne være viktig om den enkelte delte «hva er viktig for meg» ved dette valget - dette vil gjøre en forskjell i mitt liv de neste fire årene. Hva er viktig for deg? Kan være alt fra Facebook til lunsjsamtale. Men få i gang samtalen om hva som er viktig i hverdagen, og at det betyr noe hvem som styrer i kommunen/fylkeskommunen.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-19, 00:03   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kan vi få opp valgdeltakelsen?

Når jeg ser hva man klarer å stemme inn av politikere (ikke alle, men koen av dem), så begynner jeg å betvile hele demokratiet.

Var Trump et godt valg?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-19, 00:36   #18
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan kan vi få opp valgdeltakelsen?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Når jeg ser hva man klarer å stemme inn av politikere (ikke alle, men koen av dem), så begynner jeg å betvile hele demokratiet.

Var Trump et godt valg?

USA har bare litt over 50 % valgdeltakelse i presidentvalg, og lavere i mange andre valg, så Trump er vel et godt eksempel på hvor galt det kan gå når kun de ekstreme leverer stemmeseddelen.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-19, 07:07   #19
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kan vi få opp valgdeltakelsen?

Ifht personkabalen er jo kommunestyrevalget et veldig godt eksempel på betydningen av at folk stemmer. Kryss og slengere på kommunestyrelista betyr MYE for hvilke personer som faktisk kommer inn (eller omvendt - en urettet liste). På fylkeskommunelista skal det mer til at stemmer gir utslag på personsammensetning, men det er jo flere stemmeberettigede, så det er naturlig. Har likevel hørt at også på den har kryss og slengere gitt et annet resultat enn originallista.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no