Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Cupcakes, feminismens død?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-11, 10:31   #1
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Cupcakes, feminismens død?

Interessant essay og det diskuteres nå på Ekko på P2. Er det et stort kommersielt press for det perfekte hjem med cupcakes og shabby chic interiør med hjemmeværende mødre?

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 10:40   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Nei, jeg synes i større grad at trenden latterliggjøres og fnyses av. Men at den er en motvekt til karrierejag og tidsklemme, det tror jeg nok.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 10:41   #3
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Enten har feminismen kommet så langt at man kan tillate seg å være litt (eller i overkant mye!) feminin igjen, eller så har den tatt et steg og to tilbake. Jeg har ennå ikke helt bestemt meg for hva jeg tror, men tygger en del på saken for tiden.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 10:48   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Enten har feminismen kommet så langt at man kan tillate seg å være litt (eller i overkant mye!) feminin igjen

Dette er jo rett og slett en myte. Det har aldri vært slik at feminismen har nektet noen å være feminine. At det er likehetstegn mellom feminin og hjemmeværende cupkakebaker, er jeg heller ikke enig i.

Jeg syns det var en interessant kronikk.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 10:53   #5
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Dette er jo rett og slett en myte. Det har aldri vært slik at feminismen har nektet noen å være feminine.

Dette kommer helt an på hva man legger i ordet feminin, så jeg er ikke enig med deg i at man kan si det så bastant.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 10:55   #6
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

At det er likehetstegn mellom feminin og hjemmeværende cupkakebaker, er jeg heller ikke enig i.

Dette er jeg enig med deg i, og i denne sammenheng var det feil av meg å bruke begrepet feminin uten å nyansere.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 10:59   #7
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Inntrykk jeg sitter med etter å ha diskutert temaet med en kvinnesakskvinne av "den gamle skolen" nå senest i helgen: Det er greit å være hjemmeværende og lage eplesaft av epler fra egen hage, men det er ikke greit å være hjemmeværende og bake rosa cupcakes. Stemmer dette?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 15:11   #8
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Inntrykk jeg sitter med etter å ha diskutert temaet med en kvinnesakskvinne av "den gamle skolen" nå senest i helgen: Det er greit å være hjemmeværende og lage eplesaft av epler fra egen hage, men det er ikke greit å være hjemmeværende og bake rosa cupcakes. Stemmer dette?

Øh? Du spør alle feminister om hva den offfisielle feministmeningen er angående eplesaftlaging vs cupcakelaging?
Trokke vi har satt ned non kommite på detta enda, så jeg veit ikke helt.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 11:00   #9
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Interessant essay. Det finnes nok dem som ærlig og oppriktig har ropt "Stopp verden! Jeg vil av!" og som har valgt å prioritere annerledes enn tidligere i livet, men dem som beskrives her virker i første rekke å ha skaffet seg et image og laget seg en fasade. Journalisten gir ikke innstrykk av at hun tar dem på alvor, men å snakke om matauk som et viktig bidrag til husholdningen når husholdningen holder til i villa til (sannsynligvis) flere titalls millioner er jo heller ikke særlig troverdig.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 10:46   #10
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Hjemmeværende mødre er nå en ting, de har jo all verdens tid til å pynte cupcakes og bedrive denne type sysler.

Men hva med hva yrkesaktive mødre bedriver hva angår hjem og familieliv og tradisjonelle kjønnsroller gir meg langt større bekymringer om at feminismen defiitivt må være død og begravet. Og dette inntrykket får jeg forsterket i stor grad av å lese juletråder og mange andre tråder her inne på feministiske FP.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 10:47   #11
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Jeg tror også vi ser resultatene av en viss ubalanse, før friheten til å ikke tipper oss i noen retninger. Hva er feminismen verdt om man ikke også kan velge det som i dag er utradisjonelt?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 10:57   #12
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Feminisme har aldri nektet noen å være feminine. Man må ikke kle seg i jeans og collegegenser uten sminke for å være feminist.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 11:01   #13
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Feminisme har aldri nektet noen å være feminine. Man må ikke kle seg i jeans og collegegenser uten sminke for å være feminist.

Mange påstår at dette stemmer, men i enkelte kvinnesakskretser blir man, eller ble man, uglesett dersom man var i overkant opptatt av "jålegreier", så jeg synes ikke man kan si det så enkelt.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 11:00   #14
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Selv om feminismen aldri har nektet noen å være feminine, så har den likevel blitt presentert som "frigjøringen fra kjøkkenbenken". Det forundrer meg ikke at noen kvinner oppdaget at de faktisk trives der, når valgfriheten nå eksisterer. Jeg ser på dagens husmortrend som en følge av feminismen, ikke som en trussel mot den.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 11:05   #15
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.439
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Jeg tror ikke det er så mye å bekymre seg for . Det har jo lenge vært en overordnet trend i tiden mot styrking av verdier som går på familie, barn, hjemmehygge etc. Jeg tror at om kort tid får vi en skikkelig motreaksjon hvor karriere og engasjement for verden utenfor stuen/ rosabloggrommet blir det rådende idealet.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 11:09   #16
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Jeg baker hæppimuffins fordi jeg synes det er gøy, jeg. Fordi jeg får utfordret kreativiteten min. Har ingenting å gjøre med feminismen for min del, i allefall.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 11:21   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Salt, jeg tror de fleste gjør det fordi de syns det er gøy. Du kan allikevel ikke benekte at det er en del av en trend.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 11:24   #18
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Salt, jeg tror de fleste gjør det fordi de syns det er gøy. Du kan allikevel ikke benekte at det er en del av en trend.

Ganske vittig egentlig. Muffinsbaking er på moten.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 11:26   #19
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Salt, jeg tror de fleste gjør det fordi de syns det er gøy. Du kan allikevel ikke benekte at det er en del av en trend.

Nei, det er klart det er en trend! Jeg har "alltid" bakt, men at mange har begynt nå fordi det er en trend er det jo ikke til å komme utenom.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 11:48   #20
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Nei, det er klart det er en trend! Jeg har "alltid" bakt, men at mange har begynt nå fordi det er en trend er det jo ikke til å komme utenom.

Som en som alltid har blitt sett på som gamlis som bakte, strikket og sydde fra tidlig ungdomstid e r det morsomt å nå bli sett på som trendy. Og uvant. Jeg som aldri var meanstrem har blitt det. Fiffig.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no