Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Konfirmant 2020

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Lukket tråd
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-20, 07:03   #721
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.769
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Konfirmant 2020

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Konfirmanten ønsker seg pizza, vårruller og stekte nudler. Hvor galskap er det å bestille dette fra Pizza&Kinaekspressen (nå Spice) og bestille noe «ordentlig» catering til de som er helt voksne?

Helt innafor. Vi skal ha mr Lee på tapasbordet. Etter ønske fra konfirmanten. Vurderte en kake laget som mr Lee boks men slo det fra oss

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv  
Gammel 30-01-20, 07:29   #722
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmant 2020

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Konfirmanten ønsker seg pizza, vårruller og stekte nudler. Hvor galskap er det å bestille dette fra Pizza&Kinaekspressen (nå Spice) og bestille noe «ordentlig» catering til de som er helt voksne?

Har dere smakt magen derfra og vet at dere/hun liker den? I så fall er det hent greit.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 30-01-20, 08:17   #723
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Konfirmant 2020

Me har ein diger kasserolle med pølser i tillegg til tapasen. Det er viktig å ha noe alle liker, og alle liker pølser. Barn, menn, og av og til damer

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv  
Gammel 30-01-20, 08:50   #724
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmant 2020

Jeg har vært i et bryllup en gang hvor ungene fikk løpe rundt ute og forsyne seg selv med pølser fra et stort trau, og pinneis fra ei stor bøtte, mens de voksne spiste fancy middag i et stort partytelt. Beste bryllupet!

Synes planen din høres helt fin ut jeg Tjorven (selv om jeg ikke har smakt maten fra plassen du nevner da).

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 30-01-20 kl 09:10.
My er ikke aktiv  
Gammel 30-01-20, 08:59   #725
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Konfirmant 2020

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Konfirmanten ønsker seg pizza, vårruller og stekte nudler. Hvor galskap er det å bestille dette fra Pizza&Kinaekspressen (nå Spice) og bestille noe «ordentlig» catering til de som er helt voksne?

Fornuftig!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv  
Gammel 30-01-20, 09:11   #726
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konfirmant 2020

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Me har ein diger kasserolle med pølser i tillegg til tapasen. Det er viktig å ha noe alle liker, og alle liker pølser. Barn, menn, og av og til damer

Det minner meg om når jeg og broren min var på besøk hos mammas gamle tanter og de hadde funnet ut at de skulle servere noe skikkelig barnevennlig, og serverte pølser og mos. Verken jeg eller broren min likte det.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv  
Gammel 31-01-20, 08:41   #727
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Konfirmant 2020

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Det minner meg om når jeg og broren min var på besøk hos mammas gamle tanter og de hadde funnet ut at de skulle servere noe skikkelig barnevennlig, og serverte pølser og mos. Verken jeg eller broren min likte det.

Hehe. Eg kjenner denne gjengen som kjem så godt at eg veit at ein del både store og små kjem til å sette pris på det

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv  
Gammel 31-01-20, 08:56   #728
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konfirmant 2020

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Hehe. Eg kjenner denne gjengen som kjem så godt at eg veit at ein del både store og små kjem til å sette pris på det

Jeg syns det er en god ide, altså. De aller fleste liker jo pølser. Venninna mi hadde samme opplegget i sin datters konfirmasjon.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv  
Gammel 31-01-20, 09:21   #729
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.007
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Konfirmant 2020

Min blir bare mer og mer frustrert og har nok havnet på feil opplegg. Han har virkelig ikke lyst til å dra på leir i dag. 2022 konfirmanten er klokkeklar på hva han vil.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv  
Gammel 31-01-20, 09:29   #730
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmant 2020

Jeg har både catering og lokale i boks.

Innbydelse dropper jeg - bruker facebook.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv  
Gammel 31-01-20, 09:29   #731
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmant 2020

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Min blir bare mer og mer frustrert og har nok havnet på feil opplegg. Han har virkelig ikke lyst til å dra på leir i dag. 2022 konfirmanten er klokkeklar på hva han vil.

Synd at opplegget ikke svarte til forventningene, men det er vel fullt mulig å bare slutte. Det går jo an å ha en fest likevel, slik som Tjorvenfamilien gjør det. At en ungdom har prøvd, erfart, gjort seg opp en mening og tatt konsekvensen av det er jo virkelig noe å feire det også, man vokser noen hakk på slike prosesser.

Min søster gjorde også det, var med en stund, men sluttet da hun fant ut at det ikke var noe for henne. Det vil si hun hadde vel egentlig aldri planer om å fullføre og være med på noen seremoni, men ville gi det en sjanse, og være med på kurset lenge nok til at hun eventuelt visste hva hun sa nei til. Etter konfirmantleiren var hun helt sikker.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 31-01-20 kl 09:44.
My er ikke aktiv  
Gammel 31-01-20, 09:43   #732
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Konfirmant 2020

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Min blir bare mer og mer frustrert og har nok havnet på feil opplegg. Han har virkelig ikke lyst til å dra på leir i dag. 2022 konfirmanten er klokkeklar på hva han vil.

Hvorfor vil han ikke dra?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv  
Gammel 31-01-20, 10:10   #733
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.007
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Konfirmant 2020

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Hvorfor vil han ikke dra?

Det ble ganske mange omveltninger på hvem som skulle uten at han fikk det med seg.
Jeg tror ikke det blir så ille som det han ser for seg.

My: joda, men på den andre siden er 2/3 unnagjort nå og jeg tror også at tenåringshjernen plutselig har dukket opp. Absolutt alt er teit/dumt/idiotisk. Jeg er også litt der at når jeg ga han muligheten til å velge og han valgte kirkelig, så fullfører man.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv  
Gammel 31-01-20, 14:58   #734
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Konfirmant 2020

Opprinnelig lagt inn av star, her.


My: joda, men på den andre siden er 2/3 unnagjort nå og jeg tror også at tenåringshjernen plutselig har dukket opp. Absolutt alt er teit/dumt/idiotisk. Jeg er også litt der at når jeg ga han muligheten til å velge og han valgte kirkelig, så fullfører man.

Det støtter jeg deg i! Viktig å fullføre; fin egenskap de må lære seg.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv  
Gammel 31-01-20, 15:53   #735
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmant 2020

Jeg er ikke enig i at det trenger å være slik for enhver pris. Av og til mener jeg det er greit å kunne si at dette var ikke slik jeg trodde, dette er helt feil for meg, dette ønsker jeg ikke å være med på. Å stå opp for sine meninger, si høy og tydelig at "nok er nok" og ikke følge strømmen eller fullføre et løp "bare fordi" er også en god egenskap.

Bare for å komme med et eksempel: Jeg har sett konfirmasjonsopplegg hvor konfirmantene hadde gjennomgått på konfirmantleiren (det stod referert i menighetsbladet, under "dette lærte vi", så jeg finner ikke på) blant annet hvordan de kunne bevise at Darwins utviklingslære var oppspinn. Presten som underviser dem har benyttet både dåps- og begravelsesgudstjeneste, så vel som andakt på sykehjemmet, til å snakke ned homofile og innvandrere fra muslimske land. Ekstremt tilfelle riktignok, av en enkeltprest i en enkelt menighet (som utrolig nok fortsatt driver på), i ett enkelt lokalsamfunn, og dette er heldigvis ikke representativt for prester flest i DNK. Men uansett, hadde mitt barn for eksempel vært konfirmant her, og bestemt seg for å slutte på grunn av slike holdninger, så hadde jeg rett og slett vært stolt (det merkelige er at uansett hvor misfornøyde lokalbefolkningen er med presten - mange leier inn prester fra andre steder til sine seremonier, så konfirmerer så og si alle ungdommene seg i kirka, fordi tradisjonen er så sterk og det er en selvfølge. Har tre tantebarn på stedet, hvorav to er konfirmert, begge humanistisk, og de var begge den eneste fra bygda i sine respektive alderskull). Det samme om opplegget hun følger nå skulle vise seg å gå på tvers av alt hun stod for og trodde på.

Så det kommer an på grunnen til at de ikke ønsker å fullføre. Er enig i at å slutte bare fordi tenåringshjernen er innstilt på "gidderikkemodus" ikke bør være aktuelt. Det må ligge noe mer bak motviljen.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 31-01-20 kl 18:25.
My er ikke aktiv  
Gammel 31-01-20, 16:52   #736
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konfirmant 2020

Enig med My.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv  
Gammel 31-01-20, 23:40   #737
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmant 2020

Jeg er imponert over ungdomspresten "vår". Han snakker om åpenhet og inkludering, og virker raus og mottakelig for de vanskelige spørsmålene. Dessuten hadde han fortalt konfirmantene at det er helt vanlig å ikke tro på kirken eller Gud når man er konfirmant, det er noe man må finne ut av selv og gjerne i løpet av konfirmasjonstiden. Introduksjonsgudstjenesten var utrolig fin og tankevekkende, og jeg syns det var godt å møte en kirke som helt åpenbart har gjort noe med egne holdninger de siste tiårene.

Jeg har sagt til min konfirmant at det eneste jeg forventer av ham er at han er åpen og respektfull i møte med de som underviser, jeg forventer ikke at han skal ende opp som dypt religiøs etter endt undervisning, og det har han tatt til seg.

De er en flott og stor gjeng som konfirmerer seg i den lokale kirken, og jeg syns det er et fint opplegg de har.

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 01-02-20, 00:13   #738
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.007
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Konfirmant 2020

My
Der er vi ikke. Og hadde det vært sånn så tror jeg ikke jeg hadde klart å sende han dit nei.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv  
Gammel 01-02-20, 00:28   #739
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmant 2020

Høres veldig bra ut Gaia, og mitt inntrykk er heldigvis at det er slik de fleste steder.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv  
Gammel 01-02-20, 10:13   #740
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Konfirmant 2020

Eg trur my sitt tilfelle er meir unormalt enn det Gaia skriv. Eg, som er kristen, hadde ikkje godtatt noe slikt fra ein prest som det my beskriv, og tenkjer at i utgangspunktet er det bra å fullføre. Men eg har og sett konfirmanter slutte, fordi dei kjenner at dette vil eg ikkje. Dette kan eg ikkje tru på og ha eit forhold til. Så lenge det er refleksjon til stades, tenkjer eg at det er greit.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv  
Lukket tråd


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no