Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-01-14, 16:40   #21
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Jeg tenker at det aller viktigste må være å få i seg rikelig med grønnsaker og litt frukt hver dag, å skulle bruke regnbuefarger hver eneste dag blir jeg litt lattermild av.
Ulike dager har ulike behov, og ikke minst bør jo næringsinnhold og sesong være det viktigste utgangspunktet.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 17:18   #22
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg tenker at det aller viktigste må være å få i seg rikelig med grønnsaker og litt frukt hver dag, å skulle bruke regnbuefarger hver eneste dag blir jeg litt lattermild av.
Ulike dager har ulike behov, og ikke minst bør jo næringsinnhold og sesong være det viktigste utgangspunktet.

Enig i det. Fint å tenke på at det er greit å få i seg alle fargene... men ikke hver dag. Heller hva man har lyst på.

Spesielt når det kommer til barn

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-14, 10:58   #23
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg tenker at det aller viktigste må være å få i seg rikelig med grønnsaker og litt frukt hver dag, å skulle bruke regnbuefarger hver eneste dag blir jeg litt lattermild av.
Ulike dager har ulike behov, og ikke minst bør jo næringsinnhold og sesong være det viktigste utgangspunktet.

Det er vel mer ment som en huskeregel slik at man blir minnet på at variasjon er en fin ting. Svigerfar kunne f.eks trengt å tenke litt mer regnbueaktig på frukt- og grønt-fronten, siden han stort sett kun spiser brokkoli, gulrot, blomkål og appelsin.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-14, 22:30   #24
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg tenker at det aller viktigste må være å få i seg rikelig med grønnsaker og litt frukt hver dag, å skulle bruke regnbuefarger hver eneste dag blir jeg litt lattermild av.
Ulike dager har ulike behov, og ikke minst bør jo næringsinnhold og sesong være det viktigste utgangspunktet.

Poenget er at grønnsakene har de ulike fargene på grunn av ulike stoffer de inneholder og at vi trenger alle disse stoffene. Jeg synes det må være en smart og enkel måte å sikre seg alle disse viktige stoffene på å, spise frukt og grønt i alle regnbuens farger!

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 06:19   #25
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Poenget er at grønnsakene har de ulike fargene på grunn av ulike stoffer de inneholder og at vi trenger alle disse stoffene. Jeg synes det må være en smart og enkel måte å sikre seg alle disse viktige stoffene på å, spise frukt og grønt i alle regnbuens farger!

Jepp, men det betyr ikke at man må passe på å få i seg det hver dag, jeg kan sikkert spise mye rødt en dag, så grønt noen andre dager osv…
Må inrømme at det er vanskelig å få i minsten så mye frukt/grønt - han vil helst ikke ha så mye av det, men får det inn her og der. Det er lettest hjemme, på ferie og tur blir ned nesten ingenting annet enn tomatene det er i pasta bolognese eller sausen på pizza :P

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 09:20   #26
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Amerikanske blåbær har jo masse fargestoffer (antioksidanter) i skallet, som man jo spiser, at de bør passere som blå/lilla, mener jeg. Skallet utgjør jo mye av vekten til et blåbær også. Synes også aubergine må passere for blå/lilla.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 11:22   #27
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Jeg var på foredrag med Berit Nordstrand i går kveld, arrangert av treningssenteret jeg går på. De hadde regnet med 150 deltakere, men jammen kom det ikke over 700 og de måtte bytte lokale til byens storstue på et øyeblikks varsel.

Veldig bra foredrag og kjempeinspirerende dame (som definitivt er laget av noe annet enn oss andre ) Det var trangt rundt frukt- og grøntdisken på butikken som ligger like ved lokalet foredraget ble holdt etterpå!!

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 12:53   #28
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Opprinnelig lagt inn av Synnemor, her.

Veldig bra foredrag og kjempeinspirerende dame (som definitivt er laget av noe annet enn oss andre )

Nja, jeg tror muligens du er laget av omtrent det samme som henne.

Men så bra at du syntes hun var så inspirerende! Det er tre år siden jeg var på foredrag med henne (men hadde lest mye om henne fra før av), og selv om jeg kan mye om kosthold i utgangspunktet fikk jeg så mange nye og fine innfallvinkler fra henne. Og ikke minst inspirasjon. Samt en gullgod unnskyldning å spise mørk sjokolade hver dag.

Jeg har mange ganger tenkt at hun burde komme å holde foredrag for de som styrer matbudsjettene og hva som lages av mat på sykehjem rundt omkring. På hjemmet der min bestemor bor serveres det ikke sjelden Grandiosa eller pølse med brød til lunsj. Eventuelt fruktsalat med krem. De gamle trenger jo virkelig noe helt annet! Energitett mat, mat som setter fart på magen (sånn at de kan redusere på mengden avføringsmiddel de gir til brukerene) og mat som virkelig gjør noe for dem. Sukk.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 15:08   #29
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Opprinnelig lagt inn av Ruslebiffen, her.

Nja, jeg tror muligens du er laget av omtrent det samme som henne.

Men så bra at du syntes hun var så inspirerende! Det er tre år siden jeg var på foredrag med henne (men hadde lest mye om henne fra før av), og selv om jeg kan mye om kosthold i utgangspunktet fikk jeg så mange nye og fine innfallvinkler fra henne. Og ikke minst inspirasjon. Samt en gullgod unnskyldning å spise mørk sjokolade hver dag.

Jeg har mange ganger tenkt at hun burde komme å holde foredrag for de som styrer matbudsjettene og hva som lages av mat på sykehjem rundt omkring. På hjemmet der min bestemor bor serveres det ikke sjelden Grandiosa eller pølse med brød til lunsj. Eventuelt fruktsalat med krem. De gamle trenger jo virkelig noe helt annet! Energitett mat, mat som setter fart på magen (sånn at de kan redusere på mengden avføringsmiddel de gir til brukerene) og mat som virkelig gjør noe for dem. Sukk.

Takk for at du har troa på meg, men jeg bruker definitivt ikke en time på middagslaging på hverdager - det får vi ikke til. Heldigvis klarer jeg å lage enkle, men sunne middager. Vi er igrunnen ganske flinke til å spise slik hun synes vi bør

Når det gjelder mat på sykehjem, var hun inne på nettopp det i foredraget - at penger styrer kosthold og at de eldre får mat som ikke gir dem energi. For tenk om gamle fru Olsen hadde fått nøtter og mørk sjokolade til kaffen i stedet for wienerbrød, da hadde hun kanskje husket hva hun het, når barnebarna var født og satt krav (det sistnevnte kunne jo fort blitt et problem på våre mange dårlig bemannede sykehjem )

Jeg har hatt om kosthold og ernæring på universitetsnivå på studiet mitt, men fikk likevel masse inspirasjon fra henne - hun har en egen evne til å formidle kunnskap på en måte som alle kan forstå og nyttegjøre seg av, inkl. praktiske eksempler på hvordan man kan spise sunnere og ikke minst lure mann og barn til det samme.

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 15:14   #30
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Jeg mener det var gjort en undersøkelse på et sykehjem i Nord-Trøndelag der det i en periode hadde blitt servert havregrøt med blåbær til frokost i stedet for kneippbrød med div. pålegg. Energinivået til beboerene hadde gått betraktelig opp og antall betennelsestilstander, og dermed medikamentbruk, hadde gått ned. Skal se om jeg finner det.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 15:17   #31
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Hverken hvit eller lilla er med i den norske regnbuen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 15:21   #32
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Opprinnelig lagt inn av Ruslebiffen, her.

Jeg mener det var gjort en undersøkelse på et sykehjem i Nord-Trøndelag der det i en periode hadde blitt servert havregrøt med blåbær til frokost i stedet for kneippbrød med div. pålegg. Energinivået til beboerene hadde gått betraktelig opp og antall betennelsestilstander, og dermed medikamentbruk, hadde gått ned. Skal se om jeg finner det.

Var visst havresuppe og ikke havregrøt, og til kvelds og ikke frokost. Men resultatet er iøynefallende: http://www.nrk.no/trondelag/eldre-bl...uppe-1.7814711

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 15:28   #33
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Opprinnelig lagt inn av Synnemor, her.

Jeg har hatt om kosthold og ernæring på universitetsnivå på studiet mitt, men fikk likevel masse inspirasjon fra henne - hun har en egen evne til å formidle kunnskap på en måte som alle kan forstå og nyttegjøre seg av, inkl. praktiske eksempler på hvordan man kan spise sunnere og ikke minst lure mann og barn til det samme.

Glemte visst å kommentere denne, men jeg er selvfølgelig helt enig.

Mange oppfatter henne nok som en superdame (og det er hun jo også), og jeg har hørt flere kommentere at man kan jo aldri nå opp til slik hun er og at man bare får dårlig samvittighet av slike som henne. Det kan jeg forstå, men samtidig så er det så viktig å tenke at ethvert av kostholdsgrepene hun skisserer man tar gjør kostholdet bedre. Museskritt gjør underverker etterhvert.

Og man trenger slettes ikke bruke en time på hverdagsmiddagen. Man får til himla mye på en halvtime.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 17:19   #34
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Opprinnelig lagt inn av Synnemor, her.

For tenk om gamle fru Olsen hadde fått nøtter og mørk sjokolade til kaffen i stedet for wienerbrød, da hadde hun kanskje husket hva hun het, når barnebarna var født og satt krav.

Dette var da en ekstremt oppsiktsvekkende påstand! Det tror jeg i utgangspunktet ikke en pøkk på, men skifter mening om du har noe dokumentasjon på det.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 17:26   #35
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Opprinnelig lagt inn av Ruslebiffen, her.

Mange oppfatter henne nok som en superdame (og det er hun jo også), og jeg har hørt flere kommentere at man kan jo aldri nå opp til slik hun er og at man bare får dårlig samvittighet av slike som henne. Det kan jeg forstå, men samtidig så er det så viktig å tenke at ethvert av kostholdsgrepene hun skisserer man tar gjør kostholdet bedre. Museskritt gjør underverker etterhvert.

Og man trenger slettes ikke bruke en time på hverdagsmiddagen. Man får til himla mye på en halvtime.

Ja, jeg ser den at hun kan virke som et overmenneske - høyt utdannet, 6 unger, tilsynelatende kjernesunn, ser fantastisk ut og er råflink på det hun driver med.

Samtidig tenker jeg at man trenger ikke gjøre ALT som henne, det vil mange ikke ha kapasitet til.

Klarer man å tilegne seg noen tips som bedrer kostholdet, vil det likevel hjelpe. Bare det at man får kunnskap om en del ting man ikke vet - f.eks. det at mel og kjøpebrød er glutenberiket og at mange sliter med det, at det er viktig å spise forskjellige typer frukt og grønt fordi de virker på forskjellige måter i kroppen og at det er mye smartere å spise mørk sjokolade eller nøtter på vei hjem fra jobb i stedet for sukkerfrie pastiller - det er småting som kan ha mye å si for livskvaliteten uten at det nødvendigvis tar så mye tid og krefter å ta hensyn til det.

Veldig interessant den linken du la inn om sykehjemmet i Steinkjer, resultatet av det forsøket overrasker meg dog ikke det minste. Jeg kjenner jo selv hva slags mat jeg funker på og ikke. Jeg antar at det er grunnen til at jeg spiser sunnere jo mer jeg trener - kroppen skriker etter ordentlig mat og jeg orker ikke tanken på grisemat. Helt seriøst, jeg har faktisk valgt å være uten mat et døgn fremfor å spise på McDonald's som var det eneste stedet i hele Milano man kunne få mat på en veldig hellig dag (skjønte vi etterhvert) sist sommer. Jeg trente til og med den dagen uten å ha spist.

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 17:36   #36
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Dette var da en ekstremt oppsiktsvekkende påstand! Det tror jeg i utgangspunktet ikke en pøkk på, men skifter mening om du har noe dokumentasjon på det.


Det var ikke ment som en påstand, jeg siterte Berit Nordstrand fra et foredrag med henne jeg var på i går - hun sa selv at dette ble sagt for å provosere. Greia var at med det kostholdet mange har på norske sykehjem i dag, får beboerne ikke nok næring til at kropp og hjerne kan fungere optimalt i forhold til alder og helse ellers. Mange eldre spiser lite, og da er det viktig at de får i seg næringsrik mat og ikke bare vomfyll.

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 17:40   #37
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Dette var da en ekstremt oppsiktsvekkende påstand! Det tror jeg i utgangspunktet ikke en pøkk på, men skifter mening om du har noe dokumentasjon på det.

Ikke minst er det et stort poeng om Gamle fruen vil ha eller får til nøtter og mørk sjokolade.

Det er utrolig mye synsing om det dårlige kostholdet som tilbys til eldre mennesker, men man må virkelig ha vært der for å forstå.
Da mener jeg ikke å servere en gammel bestemor eller bestefar et random måltid i ny og ne, men å ha ansvar for hele kostholdet til eldre mennesker (gjerne mange av de, med ulike preferanser og behov) over lang tid.
Man kan tro så mye man vil at 90-åringene vil sette pris på det vi mener er er bra kosthold og flotte retter, men rent generelt,- sånn er det ikke.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 19:18   #38
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg tenker at det aller viktigste må være å få i seg rikelig med grønnsaker og litt frukt hver dag, å skulle bruke regnbuefarger hver eneste dag blir jeg litt lattermild av.
Ulike dager har ulike behov, og ikke minst bør jo næringsinnhold og sesong være det viktigste utgangspunktet.


Det er jeg enig i. Jeg kunne strekke meg til ukentlig, det gjør jo at man varierer mer. Det er lett å kjøre seg fast i gulrot- og brokkoliløpet, så ideer til variasjon er jo supert.

Men for de aller fleste med tidsklemme, treninger, sure unger og/eller ektefelle, så tror jeg det er litt mye forlangt å skulle få til dette hver dag året rundt. Mildt sagt.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 21:27   #39
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Det er utrolig mye synsing om det dårlige kostholdet som tilbys til eldre mennesker, men man må virkelig ha vært der for å forstå.
Da mener jeg ikke å servere en gammel bestemor eller bestefar et random måltid i ny og ne, men å ha ansvar for hele kostholdet til eldre mennesker (gjerne mange av de, med ulike preferanser og behov) over lang tid.
Man kan tro så mye man vil at 90-åringene vil sette pris på det vi mener er er bra kosthold og flotte retter, men rent generelt,- sånn er det ikke.

Det kan godt hende det er slik mange plasser, jeg har kun kjennskap til sykehjemmet der min bestemor bor. Hun er definitivt ikke fornøyd med å få servert grandis og pølse i brød og mye annen tullemat. Jeg tror en del av middagene er greie (de får dem levert fra storkjøkken), men lunsjen, som blir tilberedt på hjemmet, er ofte svært triste greier. Jeg klarer ikke annet enn å tro at mange der ville satt pris på skikkelig og næringsrik mat til lunsj?

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 21:42   #40
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?

Opprinnelig lagt inn av Ruslebiffen, her.

Det kan godt hende det er slik mange plasser, jeg har kun kjennskap til sykehjemmet der min bestemor bor. Hun er definitivt ikke fornøyd med å få servert grandis og pølse i brød og mye annen tullemat. Jeg tror en del av middagene er greie (de får dem levert fra storkjøkken), men lunsjen, som blir tilberedt på hjemmet, er ofte svært triste greier. Jeg klarer ikke annet enn å tro at mange der ville satt pris på skikkelig og næringsrik mat til lunsj?

Nå har ikke jeg kjennskap til alle sykehjem altså, men der jeg jobbet var det fest når de fikk pølser i brød eller grandis, de elsket det. Lett å spise, smaksrik for gamle, bedøvde smaksløker, og kanskje helt innafor når det gjelder hvor mye næring de faktisk greier å få i seg, ettersom sultfølelsen ikke er hva den var.
Jeg tviler på at dette er dagligdags kost, det går kanskje mer i brødskiver, og da er grandis og pølse en avveksling.
Så lenge helsepersonellet brukes i kjøkkentjenesten finner jeg det helt rimelig at det er slik kost som serveres, som alle andre yrkesgrupper må også disse lage prioriteringer på sine arbeidsoppgaver.
Uansett så har kjøkkensjefene på slike institusjoner utdannelse i å beregne næringsinnhold til denne og andre grupper, så selv om vi kanskje synes det er kjedelig eller tullete, så fyller det sin funksjon i et totalt ernæringsregnskap.

At man skulle prioritert ernæring på en helt annen måte innenfor eldreomsorg er en helt annen sak, jeg synes bare Nordstrand er litt sånn gladkristen i sin misjonering og spissformulering i mye av det hun gjør, og kommer med tåpelige utsagn som ikke tar hensyn til realitetene.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no