Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Anbefalinger til en hageamatør?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-08, 17:49   #1
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Spørsmål

Anbefalinger til en hageamatør?

Mannen og jeg har kjøpt hus med hage, men det fulgte ikke med noen bruksanvisning. Vil gjerne lære mer om de plantene vi har, og ikke minst finne ut hva enkelte av dem er for noe. Trenger helt konkrete bøker som forteller hvordan man vedlikeholder epletrær f.eks., eller beskjærer riktig.
Vi ønsker å gjøre om litt i hagen og plante litt forskjellig selv, og har lyst til å begynne å planlegge litt før vi finner frem spaden.

Har noen tips til
- en god flora eller annet oppslagsverk for hage- og kjøkkenhageplanter?
- gode hageressurser på nettet?
- hagebøker dere ikke kunne klart dere uten?

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 19:46   #2
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Anbefalinger til en hageamatør?

Norsk Hagetidend har vel en nettside tror jeg, hvor det også finnes et diskusjonsforum.
Selv har jeg en diger bok, men kommer ikke på hva den heter nå...
Ta deg en tur i bokhandelen og se. De har som oftest flere ulike bøker. På hagesentere har de også bøker ofte. De kan i tillegg gi gode råd om dette og hint.

  Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 19:48   #3
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Anbefalinger til en hageamatør?

Jeg klarer meg ikke uten Late hager skrevet av gartneren Tor Smaaland. Det er en nyttig og morsom bok. Lykke til med hagen - det er et hyggelig tidsfordriv

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 20:48   #4
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefalinger til en hageamatør?

Dra på Plantasjen og se etter et sånt gratis reklameblad/hefte hvor det står litt om alt.. ganske informativ sånn i første omgang ialle fall.

Det finnes vel noen nettsteder også. Jeg har lagret et nettsted, men nå når jeg går inn ser det helt annerledes ut.. lenge siden jeg har brukt det. Det jeg har hatt lagret heter hushjemhage.no

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 21:23   #5
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefalinger til en hageamatør?

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Jeg klarer meg ikke uten Late hager skrevet av gartneren Tor Smaaland.

Samme her!

Jeg slår stadig opp i oppslagsbøkene jeg har fra Gyldendal og Aschoug. Jeg har også stor glede av bladet "Hagen for alle".

Jeg vil også anbefale deg å stikke innom Oasen Hageland sitt nærmeste Hagesenter. De har kjempeflinke og serviceinnstilte folk som kan og vil svare på det meste.

Selv planter jeg ikke et tre eller en plante lenger uten å sjekke med bøker og fagfolk, etter at mine første planteprosjekter har gitt varierende resultat.

Det er viktig å vite hvilke planter som liker sol og hvilke som foretrekker skygge, hvilke som bør ha dypt hull når du planter dem, hvilke som skal ha sur jord og hvilke som vil ha kalkholdig jord og når du skal beskjære hvilke trær osv.

Lykke til!

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 21:27   #6
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefalinger til en hageamatør?

Forumet på www.hagegal.no. Der kan du også legge ut bilder av det du har for identifiseringshjelp.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 22:03   #7
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Anbefalinger til en hageamatør?

http://www.hagepraten.no/index.php
Hageselskapets forum.

Ellers finnes det et hav å velge i av bøker. Typen f.eks. gyldendals store hagebok bruker å ha litt av alt, både stell, beskjæring, trær, busker, stuader, roser, grønnsaker, osv. Velg en bok som har bilder av de forskjellinge plantene, for det er ikke lett å vit ehva det er snakk om hvis man bare har navn og beskrivelse.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 22:04   #8
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Anbefalinger til en hageamatør?

Jeg anbefaler biblioteket i første omgang. Det tar tid å finne ut hvilke hagebøker som funker for deg, og det kan bli dyrt å bomme.

Jeg strever ennå med å finne en skikkelig hageflora. Det finnes mange bøker med fine bilder av hageplanter, men ingen floraer. Den beste erstatningen jeg har funnet er faktisk "Det bestes hageleksikon". Den jeg har er fra 70-tallet, jeg er ikke sikker på om det finnes noen moderne utgave.

Hageselskapet har gitt ut noen gode bøker om beskjæring. Men igjen: lån dem på biblioteket først. Det er så stort et utvalg at det tar tid å orientere seg.

Hagegal er et godt forum, men ta enkelte av de raskeste planteidentifiseringene med en stor klype salt. Det er IKKE mulig å artsbestemme en tofrøbladet spire som bare har fått frøbladene.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 22:09   #9
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Anbefalinger til en hageamatør?

Opprinnelig lagt inn av shg, her.

http://www.hagepraten.no/index.php
Hageselskapets forum.

Ellers finnes det et hav å velge i av bøker. Typen f.eks. gyldendals store hagebok bruker å ha litt av alt, både stell, beskjæring, trær, busker, stuader, roser, grønnsaker, osv. Velg en bok som har bilder av de forskjellinge plantene, for det er ikke lett å vit ehva det er snakk om hvis man bare har navn og beskrivelse.

Hvis man skal følge denne framgangsmåten: prøv å finn en bok med bilder av HELE planten, ikke bare blomsten. Du ønsker jo å luke vekk ugresset før det blomstrer

Og selv om dette blir å banne i kirka for hagefolk; man kan ikke skille planter basert på fargen på blomsten. Den avhenger av kjemiske og klimatiske forhold på vokseplassen. Alle har vel sett hvite og lilla hvitveis? Enhver plantebok som bruker dette som hovedkriterium er etter min mening søppel.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 22:14   #10
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefalinger til en hageamatør?

:abbonnerer:

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 22:17   #11
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefalinger til en hageamatør?

Jeg har siden forrige hagetråd vært i bokhandelen på Ås, der burde de ha det som trengs av bøker og floraer. Men utvalget var ikke overveldende i det lille hjørnet der de hadde de aktuelle bøkene for hagebrukstudier osv. Jeg fant et hefte om stauder, det heter lignoser, ganske bra. Omhandler norske, vedaktige planter som kommer igjen mer enn en sesong. Men de fargerike flotte ettårige plantene er jo ikke med i heftet, ergo tilfredsstiller det heller ikke kravet fra Gajamor til en norsk hageflora.

Det er virkelig underlig at jeg ikke har funnet den ennå. Den finnes kanskje ikke?

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 22:20   #12
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Anbefalinger til en hageamatør?

gajamor er vanskelig og kravstor. Må nok skrive den selv.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-08, 12:21   #13
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefalinger til en hageamatør?

Takk for tips!

Jeg har vært på biblioteket og funnet en del, og greid å få besteforeldre o.l. til å identifisere en god del blomster. Dette er utrolig spennende, jeg ser at vi har mye morsomt arbeid foran oss i årene som kommer.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no