Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-10, 22:11   #621
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av Molo, her.

Huff Jessica. Det er så meningsløst å sitte her og sutre over å ha vært "utbrendt" når man hører slike historier som din.
Ta vare på deg selv.

Nei, nei Molo. Ikke tenk slik. Jeg tenker ikke slik i det hele tatt så vær så snill. For meg er det bare sånn det er. Det var ikke meningen å sammenligne eller noe sånt. Trengte nok bare å få det ut jeg.... Føler at mange tror det er så lett å velge uføretrygd, men det er sjelden det, for de fleste. Vi definerer ofte oss selv i forhold til det at vi har et yrke osv.

Det å møte veggen er en helt forferdelig opplevelse, og det tar tid å komme seg "opp" igjen etter noe sånt

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 23:18   #622
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Jeg er så glad på dine vegne, molo! Og snart begynner jeg også i ny jobb!

Jessica, jeg forstår at sorgen er stor, men håper virkelig ikke at du føler deg som en trygdemisbruker.

__________________
Smitt og Smule okt -07, Bitteminsten des -12
"Is this real? Or has this been happening inside my head?"
"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?"
Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 23:22   #623
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av Najade, her.

Jeg er så glad på dine vegne, molo! Og snart begynner jeg også i ny jobb!

Jessica, jeg forstår at sorgen er stor, men håper virkelig ikke at du føler deg som en trygdemisbruker.

Neida jeg gjør ikke det av de som kjenner meg og vet hvorfor, men det er klart at når jeg møter nye mennesker og de spør hva jeg jobber med så har jeg ikke lyst til å si at jeg går på trygd. Så jeg får holde meg til de menneskene som kjenner meg og vet hvorfor jeg er trygdet Det føles ikke ok å si at en er trygdet. Det er liksom ikke meg, men kan godt være andre

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 23:39   #624
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Neida jeg gjør ikke det av de som kjenner meg og vet hvorfor, men det er klart at når jeg møter nye mennesker og de spør hva jeg jobber med så har jeg ikke lyst til å si at jeg går på trygd. Så jeg får holde meg til de menneskene som kjenner meg og vet hvorfor jeg er trygdet Det føles ikke ok å si at en er trygdet. Det er liksom ikke meg, men kan godt være andre

Jeg har respekt for det altså, i tillegg driver du jo med "folkeopplysning" her inne. Synes det er veldig flott at du (og andre) viser frem noen av de "skjebnene" som ligger bak merkelappen "trygdet".

__________________
Smitt og Smule okt -07, Bitteminsten des -12
"Is this real? Or has this been happening inside my head?"
"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?"
Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 10:34   #625
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av Najade, her.

Jeg har respekt for det altså, i tillegg driver du jo med "folkeopplysning" her inne. Synes det er veldig flott at du (og andre) viser frem noen av de "skjebnene" som ligger bak merkelappen "trygdet".

Det er litt slik jeg tenker også. Men jeg innser jo at det er lettere å få forståelse for at jeg må trygdes når jeg har uhelbredelig kreft, enn for de som har andre diagnoser. Til syvende og sist så er det ingen som kan dømme andre uten å vite alt. Det er dessverre mange som ser ting utenfra og dømmer folk som egentlig kunne trenge støtte.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 13:35   #626
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Det er litt slik jeg tenker også. Men jeg innser jo at det er lettere å få forståelse for at jeg må trygdes når jeg har uhelbredelig kreft, enn for de som har andre diagnoser. Til syvende og sist så er det ingen som kan dømme andre uten å vite alt. Det er dessverre mange som ser ting utenfra og dømmer folk som egentlig kunne trenge støtte.

Jeg synes det er kjempefint at du fronter din sak Jessica, at du gir kronisk syke et ansikt. Men det er jo nettopp din og andre med kroniske sykdommer sin velferd som står på spill om vi ikke får forbedret regelverket på en mest mulig rettferdig måte. Ingen synes at du Jessica ikke skal bli godt tatt vare på i samfunnet, det er jeg helt sikker på. Men når tallene blir så store, at tallene i forhold til de som er i jobb blir så store, så knekker hele samfunnet ryggen på det. Det må jo skapes verdier for å kunne dele dem.

Svaret på dette har jeg dessverre ikke, men at det på et eller annet vis må lønne seg å jobbe for de som kan, det er jeg overbevist om. På den måten vil flere jobbe, og man er flere til å dra lasset.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 10:01   #627
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg synes det er kjempefint at du fronter din sak Jessica, at du gir kronisk syke et ansikt. Men det er jo nettopp din og andre med kroniske sykdommer sin velferd som står på spill om vi ikke får forbedret regelverket på en mest mulig rettferdig måte. Ingen synes at du Jessica ikke skal bli godt tatt vare på i samfunnet, det er jeg helt sikker på. Men når tallene blir så store, at tallene i forhold til de som er i jobb blir så store, så knekker hele samfunnet ryggen på det. Det må jo skapes verdier for å kunne dele dem.

Svaret på dette har jeg dessverre ikke, men at det på et eller annet vis må lønne seg å jobbe for de som kan, det er jeg overbevist om. På den måten vil flere jobbe, og man er flere til å dra lasset.

Jeg er helt enig med deg Mkj. Det er en del trygdede som kunne jobbet noe, men arbeidslivet er ikke interessert i kronikere eller arbeidstakere som ikke kan yte maksimalt. Jeg har selv opplevd at en eldre arbeidstaker stadig ble kommentert bak ryggen for hun slet med å klare nye ting, blant annet data når det kom inn på kontoret på 1980-tallet. Jeg prøvde å hjelpe denne eldre damen og hun var lærevillig, men det tok tid for henne å lære. Hun glemte stadig det hun hadde lært. Hun ble en irritasjon for enkelte yngre medarbeidere, fordi det tok for lang tid med henne å få unna jobben.

Ledere idag er veldig resultatorienterte. Jeg var med når dette ble veldig i fokus på 1990-tallet. Før det hadde vi kun en jobb å gjøre, men så skulle vi ansatte stadig i møter for å høre om hvordan det sto til med inntekter og utgifter, og hvor mange som var sykemeldt og hva det kostet osv.

Inkluderende arbeidsliv er en fin intensjon, men i praksis fungerer den ikke slik den skulle. Dermed er det trygdede som gjerne ville jobbet litt som ikke får.

Må bare si som mkj. Har ingen løsning, men den som har det kan bli rik tror jeg

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 10:42   #628
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Jeg er til en viss grad enig. Så klart ikke alle som ikke er åpenlyst syke har sutret seg til sykemelding. Men jeg kjenner de som lot seg fullstendig knekke av et brudd i håndleddet fordi det gjorde at de ikke fikk trent som de ville i noen månder osv. Mange syter over veldig lite.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 01:33   #629
Bingo
Aktiv
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 103
Bingo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Arbeidsminister Hanne Bjurstrøm er langtidssykemeldt med diagnosen Svimmelhet.

Det er en av de diagnosene Bjurstrøm nylig mente ikke burde gi sykemelding i det hele tatt. Folk må ta seg sammen og komme seg på jobb mente hun.

Bjurstrøm får full lønn i sykemeldingsperioden noe hun også er i mot.

Bingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 06:30   #630
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av Bingo, her.

Arbeidsminister Hanne Bjurstrøm er langtidssykemeldt med diagnosen Svimmelhet.

Det er en av de diagnosene Bjurstrøm nylig mente ikke burde gi sykemelding i det hele tatt. Folk må ta seg sammen og komme seg på jobb mente hun.

Bjurstrøm får full lønn i sykemeldingsperioden noe hun også er i mot.

Dette er vel det samme som at Trond Giske fikk benyttet seg av kontantstøtten som han politisk sett var imot? Jeg synes jo at politikere skal følge de reglene som er der selv om de politisk sett arbeider med å fjerne dem.

Jeg er feks imot forgjengeroverganger i 50 soner, fordi det viser seg at Sverige som har over- og under-ganger i soner med så høy fart har mye mindre påkjørsler i fotgjengeroverganger enn Norge. Men jeg både går i de forgjengergangene som er der og stopper for folk som skal over veien.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 15:34   #631
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av Bingo, her.

Arbeidsminister Hanne Bjurstrøm er langtidssykemeldt med diagnosen Svimmelhet.

Det er en av de diagnosene Bjurstrøm nylig mente ikke burde gi sykemelding i det hele tatt. Folk må ta seg sammen og komme seg på jobb mente hun.

Bjurstrøm får full lønn i sykemeldingsperioden noe hun også er i mot.

Såvidt jeg har fått med meg har Hanne Bjurstrøm en nakkeskade som hun er sykemeldt for. Ett av symptomene er svimmelhet. Hun er ikke dermed sykemeldt med svimmelhet som diagnose ene og alene?

Og det him sa.

  Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 16:32   #632
Bingo
Aktiv
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 103
Bingo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Jeg kjenner ikke diagnosedetaljene utover at pressen har meldt om "svimmelhet".

De fleste diffuse sykdomsdiagnoser har en årsak. De skyldes ikke latskap eller dovenskap. La oss håpe Bjurstrøm har lært det da.

Bingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 14:41   #633
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av Bingo, her.

De fleste diffuse sykdomsdiagnoser har en årsak. De skyldes ikke latskap eller dovenskap. La oss håpe Bjurstrøm har lært det da.

Jeg tror at politikerene blir å stramme inn på godene som har vært i Norge med tanke på sykemeldinger - og det kommer ikke av at de tror at folk skulker. Det er bare et rent økonomisk spørsmål. Det er vel neppe slik at folk i andre land, med dårligere sykelønnsordninger er reellt sett friskere enn andre. La oss ta et land som Afghanistan, få folk som går til lege, nesten ingen som er sykemeldt, nesten ingen som er innlagt på sykehus - dette betyr jo ikke at folk fra Afghanistan er friskere enn nordmenn, bare at de ikke får samme hjelpen. Og i mindre grad gjelder jo dette også forskjellene mellom Sverige og Norge. Det at vi har flere folk som tar ut sykedager i Norge enn i Sverige (pga karensdagene) betyr ikke at vi har flere syke folk i Norge enn i Sverige.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 15:19   #634
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Neida jeg gjør ikke det av de som kjenner meg og vet hvorfor, men det er klart at når jeg møter nye mennesker og de spør hva jeg jobber med så har jeg ikke lyst til å si at jeg går på trygd.

Fullstendig avsporing, men: Jeg har en venninne i din situasjon, og heller ikke hun vil si at hun er trygdet. Nå har jeg gått på et kurs med bl.a. henne i noen uker, og hun har svart vagt når de andre har spurt om jobb og slikt. Men når en av de yngste ikke ga seg med spørsmål, så sa min venninne at hun var pensjonist. Ikke spør meg hvorfor hun synes det høres bedre ut enn uføretrygdet, men... Jeg så at den unge fikk passe hakeslepp og antakelig trodde hun sto overfor verdens yngste 67-åring, og ordentlig behandlet henne som en gammel bestemor resten av kurskvelden.
Så Jessica, si heller at du er trygdet, enn at folk skal tro du er over seksti.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 16:14   #635
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Fullstendig avsporing, men: Jeg har en venninne i din situasjon, og heller ikke hun vil si at hun er trygdet. Nå har jeg gått på et kurs med bl.a. henne i noen uker, og hun har svart vagt når de andre har spurt om jobb og slikt. Men når en av de yngste ikke ga seg med spørsmål, så sa min venninne at hun var pensjonist. Ikke spør meg hvorfor hun synes det høres bedre ut enn uføretrygdet, men... Jeg så at den unge fikk passe hakeslepp og antakelig trodde hun sto overfor verdens yngste 67-åring, og ordentlig behandlet henne som en gammel bestemor resten av kurskvelden.
Så Jessica, si heller at du er trygdet, enn at folk skal tro du er over seksti.

He he.... jeg er norges yngste pensjonist kanskje Jeg får nok si at jeg er trygdet ja Så får de egentlig tenke hva de vil. De som kjenner meg vet hvem jeg er og hva jeg står for.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 22:14   #636
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Tja, jeg tror i hvertfall at vår lille personlige verden stopper raskere opp i Norge enn i mange andre land. Det kan virke som om at når hverdagen eller livet ikke er helt A4, så er det enklere å fremsette et ønske om å bli sykmeldt eller være borte fra arbeid på egenmeldt grunnlag i Norge enn det er utenfor våre grenser.

Veldig mange vanlige "felles"diagnoser er nærmest ikke eksisterende i deler av verden hvor man ikke kan ta seg tid eller råd til å kjenne og føle på diffuse fysiske og psykiske symptomer. Hvor mange kvinner i u-land har mulighet til å "sette ned tempo" fordi det er tøft å gå gravid når man har andre småbarn, eller "fokusere på egne behov" nå det har vært litt mye på en gang med både jobb og familie. Tøft arbeidsliv i Norge er også en gjenganger i enkelte debatter, og jeg kan bare ikke tro at den påstanden er fremsatt av folk som har opplevd eller satt seg inn i arbeidsforholdene til store deler av verdens befolkning (ie utenfor Norden og Vest-Europa).

I vår vestlige del av verden finnes diagnosekoder som er spesialdesignet for livsstilen VI forventer å ha, og når vi ikke føler oss på topp 24/7, så er det jobben som må vike, for der taper vi jo ikke noe på å ta en pause...

Jeg tror ingen har vondt av å gå en runde til med seg selv før man går inn i et 100 % fravær fra arbeidsplassen når den ikke er hovedårsaken til plagene. NOE kan de fleste bidra med, og jo mer det strittes i mot løsninger med graderte stillinger eller graderte sykmeldinger, jo viktigere tror jeg det er at DET blir regelen fremfor unntaket. Alle bør være med å bidra med det (evt lille) man kan, slik at de som unntaksvis faller helt, helt utenfor, kan få muligheten til å få den nødvendige økonomiske tryggheten de skal ha for å ha det godt. Vi må slutte å fokusere på "hva _jeg_ får igjen" for å jobbe i en 20 % stilling, og heller se verdien av jobben man gjør utover egen nesetipp.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 22:54   #637
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Billa:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 23:02   #638
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Vi må slutte å fokusere på "hva _jeg_ får igjen" for å jobbe i en 20 % stilling, og heller se verdien av jobben man gjør utover egen nesetipp.

Men dette med å tenke "hva lønner seg for meg" er i så fall ikke noe spesielt for syke folk?

For ikke lenge siden var det f.eks. en artikkel i media rettet mot studenter. Temaet var at man måtte passe seg for å ikke jobbe så mye at man mistet stipend fordi det ikke lønnet seg. Noe som ser ut til å være akseptert. "Alle" forstår at en student velger å legge opp sommerjobbing og førjulsjobbing slik at de skal få mest mulig "gratis" av det offentlige.

Det er ganske mange andre eksempler også. F.eks. skatt. Hvordan få mest mulig fradrag, hvordan betale minst mulig, hvordan holde seg akkurat innenfor offentlige støtteordninger osv.

Jeg vil si at det er mye mer forståelig at en som er syk tenker slik, all den tid det også er helse og ofte liten totalkapasitet med i dette regnskapet.

Jeg ville i alle fall syntes det var mye mer fair om man snakket om holdninger uten at man kun fokuserte på en gruppe der de fleste er ufrivillige medlemmer.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 23:05   #639
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Enig med Kie i at det er gjengs holdning i befolkningen å prøve "melke" statskassa mest mulig, gjelder ikke bare syke.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 13:03   #640
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Men dette med å tenke "hva lønner seg for meg" er i så fall ikke noe spesielt for syke folk?

For ikke lenge siden var det f.eks. en artikkel i media rettet mot studenter. Temaet var at man måtte passe seg for å ikke jobbe så mye at man mistet stipend fordi det ikke lønnet seg. Noe som ser ut til å være akseptert. "Alle" forstår at en student velger å legge opp sommerjobbing og førjulsjobbing slik at de skal få mest mulig "gratis" av det offentlige.

Det er ganske mange andre eksempler også. F.eks. skatt. Hvordan få mest mulig fradrag, hvordan betale minst mulig, hvordan holde seg akkurat innenfor offentlige støtteordninger osv.

Jeg vil si at det er mye mer forståelig at en som er syk tenker slik, all den tid det også er helse og ofte liten totalkapasitet med i dette regnskapet.

Jeg ville i alle fall syntes det var mye mer fair om man snakket om holdninger uten at man kun fokuserte på en gruppe der de fleste er ufrivillige medlemmer.

Det er sant, det er jo tross alt de samme menneskene vi snakker om, egentlig. Studenter begynner i arbeidslivet og alle må vi fylle ut selvangivelse. Folk klager dessuten gjerne over skattenivå også, uten å nok en gang _se_ hvor ekstremt heldige vi er som lever under norske forhold - totalt sett.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no