Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Frukt i matboksen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-12, 18:29   #121
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Vi har slanke, småspiste unger, og for meg (og forhåpentligvis dem) er det viktig med en variert og god matpakke. For oss inkluderer det frukt, bær og grønt, og kanskje også litt middagsrester. De har felles frukt i barnehagen, men jeg sender også med litt tilleggsfrukt i matpakkene.

Og så lenge det som er i barnas matbokser er sunt, smakfullt og næringsrikt, har andre virkelig ikke noe med å kommentere innholdet.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 18:30   #122
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Jeg tror mye av årsaken til den forhøyede temperaturen hos enkelte deltakere i denne tråden ligger i disse linjene. Nå ble det jo forklart seinere at (den spesielle) frukten ikke skyldes matsnobberi, men en forhistorie med dårlig næringsinntak og sykdom. Jeg innrømmer gjerne at jeg sperret øyne ørelite opp over physalisen og uttrykket "ikke de vanlige eplene og pærene" selv om jeg jo så et større bilde etter hvert, og uansett synes det blir feil å fordele akkurat denne fruktrasjonen mellom alle barna.

Er det matsnobberi å ha variert mat i matboksen? Det må da være lov å ha en god, variert matpakke uten at andre skal bli snurte og frekke.

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Ja, det er stas med noe ekstra i boksen, det er akkurat derfor jeg sender med frukt og grønt.

Stas er det nok også, men for meg er sunnhet hovedårsaken til at jeg sender det med i matpakken, i alle fall.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns det er synd om de som er kreative skal føle seg forpliktet til å ta hensyn til de som ikke er det/ikke prioriterer det/ikke ønsker det. Jeg syns ikke det er kvinner som presser andre kvinner, men endel presser nok seg selv. Og da må man jobbe med egen selvtillit, ikke bli sur over at andre får til mer på ett enkelt område. Slutt å ta andres preferanser som personlig kritikk.

Ja!

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 18:31   #123
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Opprinnelig lagt inn av Sundae, her.

Jeg oppdaget at lillesøsters yogurt blir delt ut hvis hun ikke spiser den samme dag den er med. Den kommer ikke i retur eller blir oppbevart til neste dag men gis bort til andre. Når jeg spurte nærmere viste det seg at hun spiste yogurt kanskje en dag i uka, de fire andre dagene gikk yogurten til andre barn.

Jeg trodde at jeg hadde en unge som var veldig glad i yogurt, men det var hun ikke.

Jøss, for en merkelig praksis!

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 18:33   #124
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Opprinnelig lagt inn av Sundae, her.

Jeg oppdaget at lillesøsters yogurt blir delt ut hvis hun ikke spiser den samme dag den er med. Den kommer ikke i retur eller blir oppbevart til neste dag men gis bort til andre. Når jeg spurte nærmere viste det seg at hun spiste yogurt kanskje en dag i uka, de fire andre dagene gikk yogurten til andre barn.

Jeg trodde at jeg hadde en unge som var veldig glad i yogurt, men det var hun ikke.

Dette syns jeg var en veldig rar ting å gjøre.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 18:33   #125
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Frukt i matboksen

No skreiv ikkje eg at nokon skulle slutte å vere kreative, då. Det eg meiner er at det burde vere mulig å vere kreativ uten å samtidig seie at tradisjonell matpakke med brødskiver er andrerangs/ikkje bra nok. Sjølv om eg stortsett klarar å stå i mot presset og stolar på at eg gir god nok matpakke, føler eg at det stikk litt når det kjem sånne kommentarar.

Men eg gidd ikkje å diskutere dette, for det høyrer heime i ein anna tråd.

Denne tråden handla om at det ikkje er greit å tvangsdele innholdet i matboksen, og det er eg heilt einig i. Uansett om det dreier seg om skiver, frukt eller yoghurt.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 18:34   #126
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Berre for å vera med i diskusjonen så hadde eg blitt ein smule irritert om min unge sin mat hadde blitt delt ut til dei andre.

Og eg er blant dei heldige foreldra som har fått tilsnakk frå barnehagen i forbindelse med matpakkene til ungane mine. Eg burde dempe dei ned og ikkje laga dei så fristande, for dei andre ungane blei så misunnelige.

Eg gjorde ikkje det. Kva eg putter i matpakka til mine ungar har ingen noko med, på same måte som eg ikkje bryr meg om kva dei andre har i sine.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 18:35   #127
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.732
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Jeg hadde nesten foretrukket at noen andre hadde fått yoghurten, heller enn det de gjør nå. Blir ikke yoghurten spist til frokost, setter de den på hylla i garderoben. De har kjøleskap på avdelingene og på kjøkkenet, men neida, hylla er stedet.. Når det er sagt: Vi deler ikke ut til andre, men sier ifra om det over tid ikke blir spist. Noe annet blir jo bare rart. Det eneste unntaket er om noen har en yoghurt stående, de skal ha noen dager fri og vi ser at den går ut på dato innen de er tilbake. Gjett hvor ofte det skjer, liksom.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 18:37   #128
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Hø, men da er det vel bedre å kaste den?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 18:41   #129
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.732
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Hø, men da er det vel bedre å kaste den?

Var den til meg? Isåfall: Det er det jeg har sagt til dem. Ikke pokker om jeg hadde spist en yoghurt som hadde stått i romtemperatur en hel dag, og da hadde jeg ikke servert den til andre heller. Finner jeg den der, kaster jeg den, og jeg syns det er sløsing. Annen barnehagerelatert sløsing er når de legger opp til f.eks. pølsegrilling (kjøpt inn for kostpengene) på matpakkedagen(som i utgangspunktet er turdag), og lar være å gi beskjed. Matpakkene oppbevares i romtemperatur, og blir da liggende der hele dagen urørt. Det irriterer meg grenseløst, faktisk.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 18:43   #130
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Det er jo helt absurd. Noe å ta opp på foreldremøtet. Kanskje du kan snakke med andre foreldre om det så dere er flere som tar det opp?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 18:46   #131
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.732
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Nja, det er en stund siden nå altså, det var mer i vinter.. Eller, det med yoghurten skjer jo innimellom, så da hender det at jeg sender med noe som tåler å stå i stedet. Dog lurer jeg innimellom på hva de bruker kjøleskapet på avdelingene til.. Jeg tenker det kan vente til foreldresamtalen, når nå enn det blir.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 19:12   #132
Sundae
Bør lage seg en tittel selv
 
Sundae sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 1.417
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Jøss, for en merkelig praksis!

Ja, jeg skjønner den heller ikke. Selv om de hadde oppbevart den i kjøleskapet til hun vil ha den så hadde det ikke tatt mer plass enn nå - for vi kommer jo (har kommet) med en ny hver dag.

Det var når jeg begynte å hente henne etter at de spiste på ettermiddagen og de ibland var litt forsinkede og satt og spiste når jeg kom som jeg oppdaget at en gutt satt med hennes yogurt. Så såg jeg det samme noen dager senere men med et annet barn og enda en gang og da måtte jeg spørre lillesøster om det. Jeg har sluttet å sende med hver dag (ikke fordi jeg ikke unner de andre barna yogurt, men fordi det jo koster en del med yogurt hver dag og da kan jeg jo heller bruke det budjettet på annen mat hun faktisk vil ha.).

Når det gjelder HI, så har vi også fruktkurv og jeg tenker at frukten som deles kommer derfra og ikke fra matpakkene. Helt sikker kanskje jeg ikke kan være.

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 19:13   #133
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Utrolig merkelig, isola! I veslas barnehage står matboksene i kjøleskapet til de spiser dem, og er det f.eks. yoghurt eller annet som ikke blir spist og bør stå kaldt, setter de dem tilbake i kjøleskapet.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 19:47   #134
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns det er synd om de som er kreative skal føle seg forpliktet til å ta hensyn til de som ikke er det/ikke prioriterer det/ikke ønsker det. Jeg syns ikke det er kvinner som presser andre kvinner, men endel presser nok seg selv. Og da må man jobbe med egen selvtillit, ikke bli sur over at andre får til mer på ett enkelt område. Slutt å ta andres preferanser som personlig kritikk.

Jeg er så utrolig enig! Og dette når det kommer til alt, ikke bare matpakker.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 21:42   #135
Krinoline
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 94
Krinoline er litt kul
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns det er synd om de som er kreative skal føle seg forpliktet til å ta hensyn til de som ikke er det/ikke prioriterer det/ikke ønsker det. Jeg syns ikke det er kvinner som presser andre kvinner, men endel presser nok seg selv. Og da må man jobbe med egen selvtillit, ikke bli sur over at andre får til mer på ett enkelt område. Slutt å ta andres preferanser som personlig kritikk.

Word.

Jeg var den som trodde jeg "var noe" på barselgruppene, siden jeg holdt hardt på å lage egen babymat og unngikk dermed glassmaten. Jeg synes selv det er adskillig bedre med fersk mat kontra hermetikk, og da skulle selvfølgelig ungene mine få fersk mat og, selv om de da var babyer. Jeg _driter_ i om andre gir babyene sine mat på glass, men mine fikk altså ikke det. :sær:
Nå når de har blitt barnehagebarn forbeholder jeg meg retten til å sende med dem akkurat det som jeg selv vil. Mine barn har helt normal appetitt og vekt, og jeg har egentlig ingen spesielle hensyn å ta i matveien der. Ingen av dem drikker melk (liker ikke) og da drikker de absolutt ikke noe annet enn vann i barnehagen. De får skiver (absolutt ikke kneippbrød, rett og slett fordi jeg ønsker at de skal spise mest mulig grove brød) med hvitost, smøreost, leverpostei, o.l. Sender alltid med gulrotstaver, og supplerer noen ganger med en yoghurt, blåbær, jordbær, kålrot, osv... Jeg har vært så flinkis at jeg har sendt med ungene skiver med grønnsak/frukt-smilefjes på og, skikkelig lagt meg i selen, m.a.o. Vafler med havregryn og ikke noe sukker har de hatt og. Kunne ikke bry meg mindre om jeg blir himla med øynene av, for meg er næringsverdi det primære. Jeg gjør det som jeg synes er best for mine, og så får de foreldrene som sender ungene i bhg med nugattiskive klappe seg på skuldra over at de gjør det som er best for sine.

Krinoline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 23:28   #136
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Opprinnelig lagt inn av Rune Brown, her.

MEN, jeg har jobbet i barnehage i åtte år nå, og har sett MANGE rare matpakker. Alt fra sunne tiltalende matpakker, med delikat brød og flere småbokser med kiwi, drue, eple, pære etc., til tørr brødskive med en kaviartube og yoghurt oppi (gjentatte ganger, tydelig ingen èngangsgreie pga dårlig tid).

Mao har jeg både tatt med meg en del av hvordan matpakkene KAN se ut, og hvordan de overhodet IKKE bør se ut.


!

Fantastisk. Mine barn har med seg skiver med pålegg nesten hver dag. Pålegg er makrell i tomat, kaviar ( ) prim, ost og skinke og leverpostei. Brød er spleisebrød, fullkorn eller polarbrød. Noen ganger er det sikkert tørt også, men vi spiser ganske mye av det, så det rekker det sjelden å bli. Noen ganger har de med youghurt ( ) og hver dag en gulrot, et eple eller en kålrabibit -som ikke (faen) er skåret ut som en eselfigur. Jeg synes det er rimelig merkelig når lærerne på skolen begynner å bry seg med å mene noe om meg på bakgrunn av hva jeg sender med ungene i matpakken, og til alt overmål følger såpass nøye med at de vet at jeg ikke en gang gjør det slik pga dårlig tid.
Mine unger er friske og slanke, klager sjelden på maten (sikkert fordi de ikke har vært bortskjemt med små gourmet-matbokser fra de var en neve store) og de er omtrent aldri syke. Visst hender det at jeg glimter til med en pizzasnurr eller en matmuffins, og det er stor stas, men hovedregelen er non-fancy matboks.

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Eg trur vi rett og slett må lære oss å akseptere at ting er bra, men ikkje perfekt, og vere fornøgd med det. Det går fint an å ha eit sunt og greit kosthold sjølv om matpakken består av tre skiver med ost, leverpostei og skinke. Det er ingenting som er usunt med det og kostholdet til ungen er fremdeles heilt ok sjølv om det ligg 10 rosiner oppi der eller ein yoghurt av og til. Men det er fryktelig vanskelig å holde fast på at det er godt nok når ein stadig høyrer kommentarar frå andre (mødre, ikkje fedre) om at brødskiver er dårlig, fantasilaus matpakkemat og at dei som gir det til ungane sine er litt late. Eg skal gjerne innrømme at eg føler presset, og føler at andre tenker at det eg gjer ikkje er bra nok. Men når eg får sånne teite tankar i hjernen min klarar eg heldigvis å snakke vett i meg sjølv igjen. For eg veit jo innerst inne at matpakken ungane får er heilt ok!

Folk som mener noe om andres matpakker, eller legger sjela si i en matpakke, har mest sannsynlig et tomt og meningsløst liv. Og altfor god tid. Og folk som blir utrente av strigla hus og matchende matbokser, har jeg virkelig svært lite sympati med. Ingen, når jeg tenker meg om.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Og da må man jobbe med egen selvtillit, ikke bli sur over at andre får til mer på ett enkelt område. Slutt å ta andres preferanser som personlig kritikk.

Det er absolutt ingenting i veien med selvtilliten min, takk-faktisk har jeg så mye at jeg sikkert kunne delt ut til noen. Jeg reagerer da heller ikke på at noen forteller at de har dadler og grillspyd med scampi i matpakken, jeg reagerer på at det blir himlet over brødskiver, epler og bananer, som så vidt jeg vet var helt gangbar kost inntil godt utpå nittitallet. Ikke bare himler grovvaffel-mammaene, men sågar barnehageansatte setter av tid til å studere matpakkene til ungene og Tenke Sitt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 23:30   #137
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Jeg sender ofte med unga god frukt og andre ting. Hvis jeg vet det er noe som er ekstra fristende, sender jeg med nok til at de kan dele. Det tar jeg meg råd til, gitt.

Kanskje de som sender med loff med nugatti klapper seg sjøl på skuldra (hvilket jeg betviler, mitt inntrykk er at de har såpass mye å bale med at de ikke har overskudd til fiskepuddingblomster), men jeg syns likevel det er hyggelig om barnet mitt kan dele ut jordbær midtvinters.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 23:32   #138
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Det er faktisk ganske omtenksomt å sende med liten kaviartube fremfor å smøre kaviaren på maten som er nistemat. Kaviar på skiva holder seg nemlig ganske dårlig i smak med mindre den får ligge i kjøleskap.

Den eneste gangen vi har fått negative kommentarer fra barnehagen var den gangen de forsiktig spurte "spiser han egentlig kaviar hjemme"? Hvorpå jeg ser på mannen og mannen rødmer. Kaviar til feil unge. Jadda. Vi hadde en som bare ville ha kaviar og en som absolutt ikke likte kaviar. Ombytting medførte spisenekt i begge leire. Nå har vi bare matpakke til tur og det er fint synes jeg.

Og skolefrukt er en fantastisk ting. Nå kan de ha med seg bare skiver.

Og er det virkelig noen som sender med loff med nugatti med mindre det er snakk om et barn med virkelig store spiseissues? Det er jo noen barn som skal ha hva det skal være bare de spiser noe.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-12, 06:57   #139
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

grovvaffel-mammaene,

*Sparer på fine ord*

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-12, 08:19   #140
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Jeg har jobbet i barnehage i 20 år, og jeg studerer ikke matpakkene i særlig stor grad, det som er viktig er at ungene liker det som er oppi den. Om jeg noen gang kommenterer matpakken så er det fordi det er enten for lite mat, eller at barnet gir uttrykk for at ikke liker pålegget så veldig godt. I tillegg har jeg noen ganger sagt at barnet har ønsket seg f.eks knekkebrød til frokosten. Da er det snakk om en videreformidling av barnets ønsker, og ikke hva jeg syns de skal ha med seg.
Ja, også sa jeg i fra til den moren som under tilvenningen snakket mye om at hun var opptatt av sunt kosthold, at barnet ikke skulle ha saft osv, når hun begynte å sende med sjokolade(og ikke bare litt) i matboksen fordi det var det barnet ville ha.
De aller fleste barn har matpakker bestående av brød og pålegg, og kanskje litt frukt.(iallefall i de barnehagene jeg har jobbet i)
MAtboksene oppbevarer vi i kjøleskapet, det er jo derfor vi har kjøleskap, og den ungen som har youghurt får sin egen, vi driver ikke å deler ut til andre. Dvs ett par ganger har et annet barn fått youghurten til et annet barn, da er grunnen at eieren av youghurten har åpnet den, og så ombestemt seg, da har det skjedd at noen andre har fått den istedet for å kaste den. Om det er barn som ofte har youghurt med seg og ikke spiser den, så gir vi selvsagt beskjed om det istedet for å dele den ut til de andre barna.

Som mor så lager jeg helt enkle matpakker, og har stort sett kun en regel og det er ingen nugatti i matpakken.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no