Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hva bruker man for å lage duftolje selv?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-21, 19:46   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.397
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva bruker man for å lage duftolje selv?

Er det noen som har gjort det og har litt erfaring?


Sist redigert av Pelen : 02-11-21 kl 07:49.
Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-21, 22:39   #2
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva bruker man for å gjøre duftlilje selv?

Jeg skjønner ikke engang spørsmålet ditt, jeg. Hva betyr dette?

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-11-21, 22:39   #3
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.725
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva bruker man for å gjøre duftlilje selv?

Jeg sier det samme som Elise.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-21, 00:35   #4
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva bruker man for å gjøre duftlilje selv?

Duftlys kanskje?

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-21, 07:49   #5
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.397
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bruker man for å gjøre duftlilje selv?

Sorry, skrev på mobilen.

Duftolje skulle det være.

Solsikkeolje og en eller annen duft? Hva bruker man?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-21, 08:51   #6
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bruker man for å gjøre duftlilje selv?

Jeg spekulerte også fælt, og konkluderte med at det sikkert gir mening på svensk.

Jeg kan ikke noe om duftolje, dessverre (eller duftlilje for den saks skyld), men blant annet helsekostbutikker har konsentrerte aromaterapeutiske (heter det det? ) duftessenser, og info om hvordan det skal funke. Jeg kjøpte en liten flaske for bruke i diffuser.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 02-11-21 kl 09:50.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-21, 09:30   #7
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.477
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bruker man for å gjøre duftlilje selv?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg kan ikke noe om duftolje, dessverre

Mens jeg kan litt om duftlilje, etter å ha googlet.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-21, 10:11   #8
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bruker man for å gjøre duftlilje selv?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg spekulerte også fælt, og konkluderte med at det sikkert gir mening på svensk.

Jeg kan ikke noe om duftolje, dessverre (eller duftlilje for den saks skyld), men blant annet helsekostbutikker har konsentrerte aromaterapeutiske (heter det det? ) duftessenser, og info om hvordan det skal funke. Jeg kjøpte en liten flaske for bruke i diffuser.

Kom på at jeg sammen med denne fikk med en brosjyre med info om de ulike duftene, og fant ut at jeg har den i veska mi, her jeg sitter. Bakerst i heftet står det diverse oppskrifter på ymse oljer. Dette er grunnoppskriftene:

Sitat:

Kroppsolje generelt:
6-8 dråper eterisk olje til 10 ml vegetabilsk olje/15 dråper til 25 ml/60 dråper til 100 ml.

Badeolje:
25-30 dråper eterisk olje til 25 ml vegetabilsk olje, ca en barneskje (10 ml) av blandingen helles i badevannet

Duftoljer til duftlampe eller diffuser:
5-10 dråper eterisk olje blandes i vann (avhengig av mengde vann og intensiteten i duften på den valgte oljen)

Parfyme:
4-6 dråper totalt i ca 5 ml vegetabilsk olje

Mandelolje og druekjerneolje er de mest vanlige oljene å bruke som baseoljer i blandinger til kroppen. Oppskrifter med 100 ml baseolje er beregnet på flere bruk, mens oppskrifter med 25 ml er beregnet til en full- kroppsmassasje eller innsmøring etter dusj/bad. Mengden som benyttes avhenger av kroppsstørrelse og hvor tørr huden er. Ved tørr hud anbefales det å berike oljen med litt avokadoolje. Lager du en stor blanding i en 100 ml flaske som skal oppbevares en stund, anbefales det å tilsette litt hvetekimolje (10-20 ml) for ekstra holdbarhet.

Også følger oppskrifter på konkrete oljer, ala "eksotisk kroppsolje", "myggolje", "cellulitt", "soveolje", ansiktsoljer til diverse hudtyper, badeoljer mot muskelsmerter, eller "avslappende" o.l. Som da angir antall dråper med ulike typer dufter, blandet i 25 eller 100 ml baseolje.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 02-11-21 kl 10:39.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-21, 10:33   #9
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.397
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bruker man for å lage duftolje selv?

Tusen takk My, det var verdifullt!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-21, 11:49   #10
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bruker man for å lage duftolje selv?

Det var for øvrig en Life helsekostbutikk jeg kjøpte oljen og fikk heftet fra. Men antar det er standard i utvalget til de fleste butikker av den typen.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no