Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Hva sier dom om bollene med kanel og sukker?
Skillingsboller og jeg er fra Bergen, skillingsbollens hjemby 15 8,62%
Skillingsboller og jeg er ikke fra Bergensområdet 11 6,32%
Skillingsboller, og er fra vestlandet 9 5,17%
Kanelboller 106 60,92%
Kanelknuter for jeg lager ikke sånne runde som de har i Bergen, men fancy moderne knuter 18 10,34%
Boller med kanel i svingene/ bare "kanel i svingene" 21 12,07%
Tidligere sa jeg skillingsbolle, men har assimilert meg til noe annet 11 6,32%
Annet som jeg skriver i pollen 21 12,07%
Ta deg en bolle! 0 0%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 174. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-21, 00:12   #161
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

De ser helt annerledes ut ja, de vi bakte var helt tynne, og med hakket mandel oppå.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-21, 01:12   #162
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Men hvis man bildegoogler "Jødekake Bakehuset" får man opp nøyaktig samme kaker som jeg så i dag. bare at de da heter jødekaker og ikke smørbrødkjeks. Man også opp andre runde lyse kaker med sukker og kanel også, men Bakehuset selger kaken som noe annet enn Jødekake andre steder i landet under et annet navn.

Sitat:

Også hos den norske produsenten Bakers har de hatt en diskusjon om navnet jødekaker, ifølge presseansvarlig Ole Neregård.– Ja, vi har tatt det opp, men foreløpig har vi valgt å holde oss til det tradisjonelle navnet som de fleste kjenner til. Vi selger det imidlertid også som smørbrødkjeks i Molde-området, men opererer altså mest med jødekaker. Vi har ingen stor omsetning, men den selger jevnt og godt, og så lenge markedet etterspør det, så kommer til til å fortsette med det.

Stavanger aftenblad.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-21, 15:34   #163
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Så rart. Jeg har bare smakt kjøpe-smørbrødkjeks en gang, og de smaker ikke likt jødekakene. Mer kjeksete, tørrere konsistens. Og oppskriftene på jødekaker og smørbrødkjeks på detsøteliv.no er ikke like.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-21, 15:51   #164
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Jødekaker er jo tykke, myke, søte og store.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-21, 15:54   #165
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

De vi lagde var ikke tykke og store, de var sprø og tynne og i kjeks-størrelse. Litt som disse:

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-21, 16:57   #166
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 8.998
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Kanelsnurr eller kanelknute (som er to ulike varianter).

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-21, 21:19   #167
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.271
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Det er to typer jødekaker: kjeksvarianten og en med surmelk/kefir. Sistnevnte lager jeg innimellom, og de er myke og veldig gode. Har perlesukker oppå.

Jeg har via min søster, som har fått oppskrift fra sin svigermor på nordvestlandet, begynt med aniskringler til jul. Det har blitt et must have til julefrokoster og -lunsjer og bare generelt. Med bremykt og julebrunost på. Nam!

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-21, 09:19   #168
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Lauper ser ut som det vi i min familie kaller aniskringler, bare at vi altså lager dem i kringleform. Et must til jul for min del, har klart å finne en god glutenfri vri. Jødekaker lagde vi også til jul hjemme, etter oppskrift i Alt om mat.

Aniskringle er ikke det samme som Lauper.

De aniskringlene jeg har smakt er bakt med bare hvetemel, og sukker som søtning. Lauper er bakt med hvetemel og rugmel, og sirup, ikke sukker.

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-21, 09:52   #169
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Eg veks opp med kanel i svingen, i Rogaland, men seier nå kanelboller.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-21, 11:18   #170
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Opprinnelig lagt inn av mina, her.

Aniskringle er ikke det samme som Lauper.

De aniskringlene jeg har smakt er bakt med bare hvetemel, og sukker som søtning. Lauper er bakt med hvetemel og rugmel, og sirup, ikke sukker.

Ja, skjønte at det ikke er det samme, men de lignet litt sånn uten å studere oppskriften.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no