Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hva betyr egentlig pun?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-08, 09:40   #1
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Hva betyr egentlig pun?

Som i "No pun intended" eller "pun taken"? Jeg mener det betyr at man ikke mener å fornærme eller ikke blir fornærmet, er det riktig?

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 09:45   #2
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva betyr egentlig pun?

Forkortelse for punishment kanskje?

  Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 09:46   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.132
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr egentlig pun?

Pun betyr ordspill. "No pun intended" sier man vel gjerne hvis man innser at ordvalget gjør at det kan høres ut som om man mente å være morsom, men at det ikke egentlig var det som var poenget. (Eventuelt at det var det som var poenget, og at man gjerne vil henlede oppmerksomheten til et litt subtilt ordspill. )

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 09:48   #4
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva betyr egentlig pun?

Da lærte jeg noe nytt i dag og.

  Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 09:49   #5
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr egentlig pun?

det betyr vel ordspill?
Også sier man "no pun intended" hvis det man sa kunne høres ut som noe helt annet.
F.eks hvis det man sa f.eks kunne høres ut som et direkte angrep på noen andre men ikke var det.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 09:49   #6
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr egentlig pun?

der slo skilpadda meg gitt
(og som du sier, det snedige er jo hvis noen sier "no pun intended" også sitter motparten og tenker "hæh? var det en pun der? hæh, hvor da hvadda ???" )

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 17:12   #7
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva betyr egentlig pun?

Takkar, da ble jeg litt klokere i dag jeg og. - Og jeg unngikk å bruke det feil.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 18:36   #8
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva betyr egentlig pun?

Og jeg er ikke helt sikker på hva sic står for. Noen som vil opplyse meg?

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 18:44   #9
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva betyr egentlig pun?

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Og jeg er ikke helt sikker på hva sic står for. Noen som vil opplyse meg?

Derav følger/ på denne måten kan det vel oversettes med.


Sist redigert av Slettet bruker : 19-11-08 kl 18:50.
  Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 18:53   #10
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr egentlig pun?

sic brukes f.eks når man har sitert noe med skrivefeil, eller gjengir noe noen andre har sagt som høres helt feil ut som noen har sagt eller skrevet.
Da skriver man (sic) for å si noe sånt som at "joda, jeg vet dette er feil, men det er ikke _min_ feil - feilen var ment å være sånn".

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 20:46   #11
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva betyr egentlig pun?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

sic brukes f.eks når man har sitert noe med skrivefeil, eller gjengir noe noen andre har sagt som høres helt feil ut som noen har sagt eller skrevet.
Da skriver man (sic) for å si noe sånt som at "joda, jeg vet dette er feil, men det er ikke _min_ feil - feilen var ment å være sånn".

Aha! Da har jeg lært enda noe mer! Takk!
Står bokstavene for noe spesielt forresten?

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 20:48   #12
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva betyr egentlig pun?

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Aha! Da har jeg lært enda noe mer! Takk!
Står bokstavene for noe spesielt forresten?

Det er latin og betyr "slik".

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 10:30   #13
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva betyr egentlig pun?

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Det er latin og betyr "slik".

Jepp. Kan supplere at det skal uttales med lang vokal.

Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no