Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-03-17, 22:56   #41
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Våre to eldste fikk store pengebeløp samlet i konfirmasjonsgaver, delvis til fri disposisjon. Eldste kjøpte lettmotorsykkel, godkjent av oss. Mellomste kjøpte seg Mac og fotoapparat, resten står fremdeles på konto. (Tre år etter konfirmasjonen.) Vi hadde en avtale om at de skulle avklare med oss hva de ville bruke pengene til, og det fungerte veldig greit. Å svi av store summer på klær, spill og sminke hadde vært uaktuelt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-17, 22:58   #42
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Ja, fri benyttelse blir ikke aktuelt her.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-17, 23:05   #43
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.492
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Jentene har/får bunader. Mellombror er begynt å venne seg til tanken så satser på at han har bunad til Lillesøs sin konfirmasjon. De har fått 10000 i kontanter i tillegg. Egentlig ganske så unødvendig for pengene er gått rett i banken og skal ikke "spises" og sløsest bort. De har fått sertifikat og 10 000 nye på 18 års dagene. De eldste har jobbet fra rundt konfirmasjonsalderen og har holdt seg selv med lommepenger.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-17, 23:09   #44
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.687
Blogginnlegg: 35
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Vi hadde konfirmasjonen hjemme hos oss med mat laget av meg, og vår gave til sønnen vår var førerkort. Virker som en stor greie, men her i byen er vi så heldige at vi har sjåførlærerutdanning, så hvis man velger å bruke den til førerkortet så slipper man unna med en slikk og ingenting. Jeg blir litt mørkredd når jeg hører elevene mine sammenligne pengesummene de fikk på sine dager, det er jo helt borti staur og vegger!

__________________
Be kind whenever possible. It is always possible. - Dalai Lama
Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-17, 23:19   #45
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Hva regner dere som store summer til konfirmasjon?
10.000? 30.000? 50.000? 100.000?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-17, 23:20   #46
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Enig, jeg fikk litt hakeslepp over tråden her inne om konfirmasjonsgaver og tenkte er det DETTE nivået det er normalt å ligge på?
Var jo flere som skrev at konfirmanten skulle få lappen, bunad OG en pengesum feks. Bare lappen koster jo gjerne 50.000.
Her blir det arvebunad til eldste, de to andre får nok ikke men vi får se. Jeg lager nok all mat selv, slik jeg gjorde til alle tre sine dåper og navnefest, og vi får heldigvis leie fint lokale gratis via jobben til eksmannen min. Jeg synes det er fint at folk har råd til flotte gaver til ungene sine, jeg ble bare litt overrasket over nivået og synes ja, det har tatt litt vel av.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-17, 23:28   #47
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Hva regner dere som store summer til konfirmasjon?
10.000? 30.000? 50.000? 100.000?

Jeg syns alt det er mye penger.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-17, 23:29   #48
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Jeg og. Det blir ikke et spesifikt pengebeløp til noen av ungene her, det blir en eller annen fin gave. Jeg og eksen sparer uansett til dem på egen kontoer hver måned, som de får utbetalt den dagen de fyller 18. Jeg ser på konfirmasjonen som en overgang fra barn til voksen (synes sånn eeegentlig hele opplegget er utdatert og gammeldags da) og en koselig fest, ikke noe mer enn det.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-17, 23:33   #49
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Vi har aldri spart til ungene, de får bunad og penger til konfirmasjonen og lappen når de blir 18.

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Hva regner dere som store summer til konfirmasjon?
10.000? 30.000? 50.000? 100.000?

Alt er selvsagt store summer, her vi bor er 30 000 kr en ganske vanlig samlet sum.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-17, 23:38   #50
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Men altså, noen familier er store, noen familier er små. Noen har ikke konfirmasjon, andre feirer navnefest, andre har konfirmasjon i kirken. Noen har 10 personer i selskap andre har 100 - noen konfirmeres i dress, andre i bunad, kanskje i Telemarks beltestakk til 45.000,- eller en hjemmelaget til 7.500,- - noen spiser 3 retters middag hjemme andre bestiller pizzabuffet i leid lokale - enkelte ønsker 12 kaker, andre har behov for 2, hva skal vi sette som fasit? Eller skal man forsøke å lære ungene til at ingen er like, man har ulike forutsetninger her i livet, men alle er like mye verdt som mennesker?

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-17, 23:59   #51
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Det er vel ikke snakk om å sette noen fasit, men det er vel ikke akkurat noen tvil om at nordmenn flest kan roe ned pengebruken og kjøpeviljen ganske mye. For samfunnets beste. Det skader jo ikke akkurat å gjøre seg noen tanker om dette, samtidig som man lærer ungene at alle er ulike. Men som en av dem på toppen av samfunnet syns jeg man har større ansvar, rett og slett.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 00:18   #52
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Jeg blir litt oppgitt over ideen at likt for alle er målet. Ingen ER like. Ingen familier heller. Ikke alle kan arve, eller sy selv, eller har noen som kan sy bunad i nær familie. Ikke alle kan lage maten selv, eller har en stor omgangskretsen til å servere. Eller nok plass. Jeg tror verdiene vi gir ungdommene våre alle de andre dagene det IKKE er konfirmasjon, er betydelig viktigere for å lage fine folk, enn akkurat hva som ligger på gavebordet. Har man gjort ting riktig, så skjønner konfirmantene at det er ulikt i ulike familier og vet også at det er smakløst å skryte.

Jeg satte bort alt for et år siden, og er sikkert håpløst snobbete når jeg insisterte på varm middag fordi jeg synes det er mer ro rundt et selskap som blir servert. Og vi ga hest i gave fordi det var riktig alder nå uansett, og kunne sikkert gitt både ferie eller lappen eller en sum penger i stedet. Hvorfor ikke? Det er da vårt valg og våre verdier vi sparer og disponerer? Hva andre gjør kunne bry meg mindre - akkurat som jeg ikke henger meg opp andres matvalg eller annen pengebruk.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 00:26   #53
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er vel ikke snakk om å sette noen fasit, men det er vel ikke akkurat noen tvil om at nordmenn flest kan roe ned pengebruken og kjøpeviljen ganske mye. For samfunnets beste. Det skader jo ikke akkurat å gjøre seg noen tanker om dette, samtidig som man lærer ungene at alle er ulike. Men som en av dem på toppen av samfunnet syns jeg man har større ansvar, rett og slett.

Da tenker jeg egentlig at det er viktigere å sende disse signalene alle de andre dagene. Ved å lappe klær, bruke arvetøy, gi til Fretex, dempe innkjøp til hus og hjem, ikke legge ut hver minste happening som koster noe på FB eller Instagram, lage niste, droppe fancy mobiler til små barn, gjøre enkle ferievalg osv. DET er signaler som sendes 24/7, og som betyr mer i det store bildet enn en pengesum en søndag i mai.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 00:30   #54
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Jeg ser heller ikke et skrikende behov for å fokusere på akkurat konfirmasjonsgavene.

Og jeg er enig i at familier og situasjoner er forskjellige. Vi gjør ting som utad antagelig sender hauger og lass med dårlige signaler, men som gir mening i vår familie og i vår situasjon. Selvsagt er det uheldig med signaleffekter, men samtidig kan folk også bli flinkere til å la signaler være signaler. Herlighet, hvor mye man ikke hver eneste dag velge å overse, heve seg over, gjøre sine egne valg, og være trygg på at man gjøre det beste for seg og sine?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 00:39   #55
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Da tenker jeg egentlig at det er viktigere å sende disse signalene alle de andre dagene. Ved å lappe klær, bruke arvetøy, gi til Fretex, dempe innkjøp til hus og hjem, ikke legge ut hver minste happening som koster noe på FB eller Instagram, lage niste, droppe fancy mobiler til små barn, gjøre enkle ferievalg osv. DET er signaler som sendes 24/7, og som betyr mer i det store bildet enn en pengesum en søndag i mai.

Dette er jeg veldig enig i.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 00:50   #56
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Da tenker jeg egentlig at det er viktigere å sende disse signalene alle de andre dagene. Ved å lappe klær, bruke arvetøy, gi til Fretex, dempe innkjøp til hus og hjem, ikke legge ut hver minste happening som koster noe på FB eller Instagram, lage niste, droppe fancy mobiler til små barn, gjøre enkle ferievalg osv. DET er signaler som sendes 24/7, og som betyr mer i det store bildet enn en pengesum en søndag i mai.

Amen!
Mange gisper av at våre barn får 10 000kr + bunad til konfirmasjonen og førerkort når de er 18. De samme gisperne har ofte spart til barna fra de var født, og gir barna før eller siden en mye større gave enn det vi gjør.

Våre barn får altså en dyr konfirmasjonsgave, men særs edruelige jule- og bursdagsgaver. Som at ingen av dem får PC eller mobil, men langt rimeligere bruksgaver. Yngste kjører twintip i Kari Traa-ull, Norrønajakke og Bergansbukse, alt kjøpt brukt på Finn.
Men når det gjelder ferier må jeg krype til korset og innrømme at de er godt vant.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 01:14   #57
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Amen!
Mange gisper av at våre barn får 10 000kr + bunad til konfirmasjonen og førerkort når de er 18. De samme gisperne har ofte spart til barna fra de var født, og gir barna før eller siden en mye større gave enn det vi gjør.

Våre barn får altså en dyr konfirmasjonsgave, men særs edruelige jule- og bursdagsgaver. Som at ingen av dem får PC eller mobil, men langt rimeligere bruksgaver. Yngste kjører twintip i Kari Traa-ull, Norrønajakke og Bergansbukse, alt kjøpt brukt på Finn.
Men når det gjelder ferier må jeg krype til korset og innrømme at de er godt vant.

Sant nok, det setter jo ting litt i perspektiv. Vi er veldig gode på det med å kjøpe brukt til enhver tid, la ungene jobbe for lommepengene og lære dem gode verdier sånn sett, så vi tenker over det hele året. Men vi har jo spart til dem en god stund (de har riktignok ikke nådd 10.000 på kontoene sine enda da) og lappen bør de få når den tid kommer om de ikke har råd til det selv (mulig vi ikke har råd til å dekke ALT da vi har 5 barn tilsammen) fordi vi bor på et sted uten busstilgang) og vi har prioritert ganske hyggelige reiser.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 01:31   #58
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Alt i alt ser det ut til at vi kommer ganske likt ut, Dixie. Kanskje bortsett fra bunader etter det jeg har lest fra deg tidligere. (Men vi er en bunadsfamilie med mange bunader i omløp og tilgang til lokale syersker. Det hjelper på.)

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 01:40   #59
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Vel, du skrev at det sendte dårlige signaler. Eller, vel, det var input som sa det, men det var vel uansett det du mente.

Du har en utrolig evne til å vri alt som blir sagt til å bli en direkte kritikk mot (eventuelt latterliggjøring av) deg og dine valg. Enten det gjelder dette, sodd som festmat, eller joggesko til skjørt. Kan du ikke lære deg å stå for egne valg, tåle at andre ville valgt annerledes enn deg, eller har motforestilling mot noe du gjør, uten å gjøre deg selv til offer?

Når det gjelder å få ned nivået på konfirmasjonssummer så hjelper det i alle fall å gi sin egen søster en reality-check :erfart: Hun foreslo at vi skulle gi vår niese (familiens første konfirmant) 3000 kr fra hver. Jeg holdt på å ramle av stolen, sjekket litt rundt i forhold til hva andre får fra sine tanter og onkler, og fikk igjennom at vi skulle gi "bare" 1.500 kr.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 26-03-17 kl 11:13.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 01:57   #60
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

3000,- ?

1500,- til niese/nevø er en generøs gave i vår familie. Vi har lagt oss på 1000 kr og det er i overkant ut fra det jeg hører andre i omgangskretsen gir

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
bollefest, sjiraffbaby

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no